Peetee Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 Toch jammer dat sommigen het wederom niet kunnen laten om ieder draadje een negatieve wending te proberen geven. Dit draadje is bedoeld om even de Duintoppers in het zonnetje te zetten omdat zij met hun vele geweldige creaties deze unieke prestatie hebben geleverd. Jammer dat men niet even het respect kan opbrengen om dit in te zien en met allerlei getalletjes er een wedstrijd van probeert te maken om de een te vergelijken met de ander. Niet de boel uit zijn verband trekken svp. De wedstrijd ben je natuurlijk zelf begonnen. Deze maker/legger/gooier staat op plaats één qua aantal muisclicks. Is dat een felicitatie waard? Niet in mijn ogen in elk geval. Het aantal favo's zegt immers niets over de kwaliteit van een cache, maar vaak meer over de vinders, die erg blij waren met het snel kunnen vergaren van de punten. Ik zou me schamen voor die favo's. Ik denk dat je nu zelf de boel uit zijn verband trekt. (ik was al begonnen met mijn standpunt hier te verduidelijken, maar je bent waarschijnlijk zelf kritisch genoeg om door te hebben waarom ik zit zeg)
Diederikus Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 (bewerkt) WiGe heeft zich ten doel gesteld om de Duintoppers voorbij te streven met het aantal favopunten. Sinds ze hun multi Landentrip hebben veranderd in allemaal traditionals loopt het storm in het grote WiGebos bij Nijmegen. Dat kun je wel zeggen. De losse traditionals trekken 14x zoveel bezoekers dan de oorspronkelijke multi. 9 juni 2015 bewerkt door Diederikus
topzoekertje Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 (bewerkt) En bovendien worden er per bezoeker meer favorites toegekend. De multi had 46% favorites, de bonus van de traditionals zit op 65% en de traditionals op een procent of 30. Dat kan komen omdat een deel van de favorites op de multi is teruggetrokken na de archivering. 9 juni 2015 bewerkt door topzoekertje
Twentse Mug Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 Het trail van 10 tradies en 1 bonus zal veel sneller een favopunt opleveren dan 1 multi. Immers, je moet (als premium member) 10 caches gedaan hebben om te verdienen dat je die favopunt mag geven. Dus als je vergelijkt moet je dat erin betrekken om CO's te vergelijken.
Odlaniger Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 Zoals eerder gezegd, ik ken De Duintoppers niet, maar inmiddels benieuwd geworden toch maar even gekeken. 437 Caches geplaatst, 6 caches (als ik goed heb geteld) met meer dan 50 % favo's. Ter vergelijking, een andere geocacher, soort poldermodel, heeft 2 caches geplaatst, beide met meer dan 50 % favo's. Leuk om met cijfertjes te spelen, ik ben gek op statistieken. Nuttig materiaal voor doelredeneringen. Of is wellicht iedere redenering een doelredenering? Handig gebruik maken van aantallen of percentages, net hoe het uitkomt. Dat doet mij denken aan de belastingdienst. Slechts bij 1 % van de aanslagen inkomstenbelasting maken zij een fout. Dat lijkt weinig, maar 1 % van 8.000.000 is 80.000. Ik ben blij dat ik niet 437 caches moet onderhouden.
Diederikus Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 Een cache beoordeel ik in de eerste plaats op de mooie logs die hij oplevert. Als je een cache legt met het doel om veel favo's te krijgen dan krijg je een heel ander soort cache. Van het favosysteem gaat een perverse prikkel uit. Het nodigt de legger uit tot goedkoop scoren. Daarmee is het favosysteem tot op zekere hoogte contraproductief geworden. 1
Peetee Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 (bewerkt) Kan dat dan? Een cache leggen met enkel het doel om veel favo's te krijgen? Doet de waardering van de bezoekende cachers er dan niet werkelijk iets toe? Gaan die gewoon blind favo's uitdelen, zonder werkelijk de cache te waarderen (om welke reden dan ook?)? Dat lijkt me toch sterk ... 9 juni 2015 bewerkt door Peetee
Twentse Mug Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 Een trail van 10 caches met een bonus levert meer favo's op dan een vergelijkbare multi van 10 waypoints en de eindcache. Gewoon statistiek.
Peetee Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 (bewerkt) Ja oké, dat snap ik. Maar als je een cache in een trail niks bijzonders vindt, dan geef je natuurlijk geen favo. Dus ergens moet er toch iets bijzonders aan die cache zijn waardoor die de CO een favo oplevert. Dat een CO die veel caches plaatst ook meer kans heeft op favo's lijkt me volstrekt logisch. Net zo logisch als dat een cacher zonder eigengeplaatste cachers geen favo's verzamelt. 9 juni 2015 bewerkt door Peetee
Odlaniger Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 Diederikus, een mooie log, liefst met mooie foto's doen een mooie geocache recht. Dat ben ik met je eens. De favo is slechts een puntje na een simpele druk op de knop. Het valt mij overigens op dat een FTF-cacher al snel is geneigd een favo te geven waarbij ik dan dikwijls de gedachte heb dat hij een favo aan zichzelf geeft.Maar jouw opmerking dat het favosysteem contraproductief is begrijp ik niet. Goedkoop scoren lijkt meer op contrakwalitatief.Desalniettemin heb ik de indruk dat ook jij gevoelig bent voor toegekende favo's, net als ik.
Ko en de catman Geplaatst 9 juni 2015 Geplaatst 9 juni 2015 (bewerkt) Ja, wij kunnen ons alleen maar aansluiten bij de lovende reacties op de caches van de Duintoppers. Velen zijn bijzonder bijzonder top, dat weten wij uit eigen ervaring. Recent nog een heel apart logboek gehamertje tikt ! Hoe kom je erop. Welverdiende felicitaties! Als reactie op mensen die hier iets af te dingen hebben: ja, er zijn tradi's die niet moeilijk zijn, maar er zijn ook zeer creatieve caches van de Duintoppers en in ieder geval zijn ze altijd van goede kwaliteit en laten ze vaak een bijzondere plek of gebeurtenis zien en als er wat mis is met een cache , dan is dat zo weer recht gezet. En dan kan je wel zeggen dat je niet graag 437 caches wil onderhouden, maar het is wèl zo dat dit team veel andere cachers hiermee ontzettend veel plezier verschaft. Ik neem er mijn petje voor af en verder: I rest my case. 9 juni 2015 bewerkt door Ko en de catman 5
Diederikus Geplaatst 10 juni 2015 Geplaatst 10 juni 2015 Kan dat dan? Een cache leggen met enkel het doel om veel favo's te krijgen? Doet de waardering van de bezoekende cachers er dan niet werkelijk iets toe? Gaan die gewoon blind favo's uitdelen, zonder werkelijk de cache te waarderen (om welke reden dan ook?)? Dat lijkt me toch sterk ... Het voorbeeld van Twentse Mug spreekt al voor zichzelf, maar dat is niet wat mij voor ogen zweeft. Het landschap in geocacheland is onwaarschijnlijk plat. Het terrein ligt bezaait met kokers, petlingen, bakjes van de Action en vogelhuisjes. Er is maar heel weinig voor nodig om hier boven het maaiveld uit te komen. Koop een handjevol plastic insecten en schroef die op ieder waypoint, en lijm een buitenmodel insect op de cache en je hebt zo 70% favo's. Koop een ultra schattig poppenhuis, lijm op iedere verdieping een paar mooie sprookjesfiguren, maak dat als je het deurtje opendoet een paar LEDjes gaan branden en een muziekje gaat spelen en succes verzekerd! Met goedkoop bedoel ik niet financieel goedkoop, of goedkoop qua fysieke inspanning, maar goedkoop qua intellectuele inspanning en creativiteit. Van dit soort caches bedenk je er drie in een uur. Als je er een beetje gevoel voor hebt, dan weet je precies wat op de emoties werkt en wat scoort. Wat denk je, zou deze zombietuinkabouter het goed doen in een bos tijdens een nachtcache? Een favo geven kost geen inspanning, en na tig bakjes van de action is alles wat boven het maaiveld uitsteekt een verademing. Een favo is zo gegeven. De cacher hoeft er niets voor beleefd te hebben. Voor een mooie log moet de cacher echter een inspanning leveren. Dit kan hij alleen opbrengen als hij daadwerkelijk iets beleefd heeft. Dat vereist een ander soort cache, en een ander soort inspanning van de legger. 1
Diederikus Geplaatst 10 juni 2015 Geplaatst 10 juni 2015 Desalniettemin heb ik de indruk dat ook jij gevoelig bent voor toegekende favo's, net als ik. Dat is zeker waar. Het geeft een beeld hoe je cache zich verhoudt tot de rest van het veld. Maar ik zal bij het leggen toch altijd de beleving voorop stellen, want een mooi log daar beleef ik veel meer plezier aan. Waarbij ik nogmaals wil aantekenen dat het volkomen belachelijk is dat een eerste cache van een legger gelijk in de top 150 terecht komt van Nederland.
Barry Geplaatst 10 juni 2015 Geplaatst 10 juni 2015 (bewerkt) Naast mijn eerdere bewering durf ik nog wel een stapje verder te gaan. Een favo kan ook prima dienst doen om het schuldgevoel van een copy-paste log of tftc log af te kopen. Vaak geven mensen na hulp te hebben gevraagd bij een cache ook een favo. Wedden dat niemand een potje in een paal op een fietspad voor de tweede maal bezoekt? Maar toch een favo! Ik blijf het hielenlikken noemen. Een favo klik kost geen moeite, maar de legger heeft mooi een "like" gekregen. En iedereen weet dat een "like" geven tegenwoordig inhoudsloos is. Met mysteries vaak hetzelfde. Hoe vervelend de puzzel ook was, toch opgelost! (Met of zonder hulp). De puzzelaar geeft zichzelf uit euforie of juist uit frustratie een favo. Ja, hij geeft zichzelf een favo, een compliment voor zichzelf dus. Eens ben ik het met een leuke log schrijven, dat geeft een echt compliment voor de maker. De moeite nemen om een mooie foto te nemen en te plaatsen. Favo's bij trails zijn doorgaans slechts een bedankje voor de snelle puntjes. En waarschijnlijk denkt de maker dat het een compliment voor zijn cache is. ;-) 10 juni 2015 bewerkt door Barry 1
Twentse Mug Geplaatst 10 juni 2015 Geplaatst 10 juni 2015 Je kunt maar een gelimiteerde hoeveelheid favos uitdelen. Dat de duintoppers zoveel favos krijgen betekent dus ook dat veel leggers ze niet krijgen. Enthousiasme over de duintoppers betekent daarmee ook dat je anderen de favos minder gunt.
Aanbevolen berichten