Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

"Een cache die zo moeilijk is, dat men, soms meerdere malen de CO nodig heeft om de cache te voltooien, is geen goede cache"

Een uitspraak van Barny waarvan ik de neiging heb om het ermee eens te zijn, ware het niet dat ik op dit moment de twee caches van Reintje de Vos in beheer heb (GCG44G en GCPH48)

Dit zijn vanaf het begin caches voor de liefhebbers van wiskundige opgaves in combinatie met een behoorlijke wandeling geweest.

Veel cachers lopen ze in delen en ik wordt regelmatig om advies gevraagd, omdat de opgaven pittig.

...

Eėn van de weinige uitspraken van Barny waar ik het volkomen mee eens ben. Wij willen niemand hoeven lastig vallen tijdens een wandeling. Een twee of drie sterren multi moet probleemloos te doen zijn voor de gemiddelde klein beetje ervaren cacher met normaal verstand. Een multi moet plezier opleveren, geen ergernis.

De door jou genoemde cache van Reintje de Vos heb ik deze week bekeken vanwege het logje waar je hier naar verwees. Briljant gedaan, maar totaal ongeschikt voor ons, omdat wij de elementaire wiskundige kennis ontberen. Altijd aan de talen en commerciële kant gezeten. We zouden er nooit aan begonnen zijn. We kennen onze grenzen. Als meer mensen hun grenzen enigszins zouden kunnen bepalen en geen caches zouden lopen die je " gedaan moet hebben om er bij te horen " zouden cache-eigenaren heel wat minder lastig gevallen worden. Enige zelfreflectie is velen vreemd.

Ik hoop voor jou, dat de cache nog heel lang gedaan kan worden. Enerzijds voor de liefhebbers, die hier heel veel plezier aan kunnen ontlenen en anderzijds voor jou vanwege de achterliggende dierbare herinneringen, die je aan zo'n cache en de ontwikkelaar ervan zult hebben!

bewerkt door Team Tabak
Geplaatst

Caches waar 'te' voor staat! Dat doet me denken aan de Woudlopers Avond Events in Belgisch Limburg. Man, man, wat was dat keihard werken. En altijd was het al middernacht terwijl je nog niet op éénderde was gekomen van alles wat Woudloper en Wulfke hadden uitgedacht.

In het bijzonder herinner ik me de keer dat je aan het eind - na het inleveren van je bij elkaar geschraapte uitkomsten - van de organisatie een briefje terugkreeg met aanwijzingen voor het vinden van de cache. Hoe mee goede antwoorden, des te vollediger de aanwijzingen. Fouten werden afgestraft door cruciale woorden uit de tekst te knippen. Tjongejonge wat hadden we een gatenkaasbriefje. Maar goed, dit is eigenlijk een beetje offtopic.

Geplaatst

Je kunt wel iets prijs geven over het type cache. Is het een natuurwandeling? Is het überhaupt een multi? Wil je de puzzelaar aan zijn/haar trekken laten komen? Gaat het je om het knutselelement en het spekken van de kas van Hornbach?

Niets ligt vast, maar ik denk aan een adventure waar de cacher de hoofdpersoon is. Het zal zich ongetwijfeld in een bos afspelen. Mezelf kennende gaat er ook geknutseld worden.

Toen ik startte met Wijze Lessen waren de formules erg gecompliceerd, de raadsels bleken onverwacht moeilijk, en ik had een punt ingebouwd waar flink gezocht moest worden. Dat gaf boeiende logs van mensen die rekenfouten maakten en daardoor extra meters maakten, of die zich drie slagen in de rondte zochten. Toen ik de zaak vereenvoudigde, verdween dit aspect uit de logs, waardoor deze ook korter werden. Journalistiek is nu eenmaal gebaat bij dingen die fout gaan. Zelf ben ik een groot liefhebber van zinnen met een grote zeggingskracht.

"Zwarte Dino, jij wou Nina die met Roco was verloofd. En toen Rocco werd gevonden werd jouw onschuld niet geloofd."

Geweldig! In slechts twee zinnen wordt het verhaal verteld waar je ook een hele roman mee zou kunnen vullen!

"In die grote stad Zaltbommel heerst een grote watersnood. En zo menig arme drommel die niet zwemmen kon ging dood."

Dat mijn eigen logs wat langer zijn komt omdat ik altijd zoveel meemaak tijdens het cachen dat het beschrijven waard is. Maar dat is vooral bij de gratie van wat er mis gaat. Als ik met de Krasse Knarren op pad ga, dan zijn er zoveel hoge voorhoofden en is er zoveel computerkracht aanwezig dat we meestal alle problemen onderweg in hoog tempo kraken. Bij caches die ik met hen loop zijn mijn logs dan ook altijd een stuk korter dan als ik alleen cache.

Het is dus de kunst de balans de vinden tussen het verstrekken van uitdagingen in het veld, zonder dat je de frustratiegrens van de cacher overschrijdt. Waarbij een complicerende factor is dat deze verschilt tussen cachers, en dat daarbij mijn eigen frustratiegrens ver van het gemiddelde af ligt. Vandaar dat ik dit hier probeer te peilen. Zelf houd ik niet van puzzelen om het puzzelen, noch van moeilijk doen om het moeilijk doen. Dus wat dat betreft hoeven jullie je geen zorgen te maken.

Geplaatst

En bedankt Died, nu heb ik de rest van de dag, of als het tegenzit de rest van de week, dat liedje in mijn hoofd...

En temidden van die rommel, rómmel

Dreef de torenspits van Bi-ba-bom-mel...

/#$/^&*/#!

Geplaatst

Het is dus de kunst de balans de vinden tussen het verstrekken van uitdagingen in het veld, zonder dat je de frustratiegrens van de cacher overschrijdt. Waarbij een complicerende factor is dat deze verschilt tussen cachers, en dat daarbij mijn eigen frustratiegrens ver van het gemiddelde af ligt. Vandaar dat ik dit hier probeer te peilen. Zelf houd ik niet van puzzelen om het puzzelen, noch van moeilijk doen om het moeilijk doen. Dus wat dat betreft hoeven jullie je geen zorgen te maken.

De combinatie "ervaring" die je inmiddels hebt opgedaan, het "vermogen langdurig over zaken na te denken" voordat je iets doet en de tip van Sivota om "je hart te laten spreken" gaat ongetwijfeld tot iets moois leiden.

Geplaatst

En bedankt Died, nu heb ik de rest van de dag, of als het tegenzit de rest van de week, dat liedje in mijn hoofd...

/#$/^&*/#!

Tja, ik zit al de hele week met dat andere liedje in mijn hoofd, dus vandaar dat ik erover schrijf.

Geplaatst

De caches die ik maak vertellen altijd een verhaal, een stukje geschiedenis of een volledig fantasie verhaal.

Meestal verzin ik eerst het verhaal en bouw dan mijn cache er omheen.

Ik probeer hem altijd zo te maken dat iedereen hem kan lopen, puzzels die je in het veld kan oplossen en duidelijke hints.

De cache moet voor iedereen leuk kunnen zijn alleen realiseer ik me altijd wel dat dit nooit zal lukken.

Soms zal je een cache even moeten voorbereiden als je gaat lopen, ook al zou je alles in het veld kunnen oplossen.

Bouw hem gewoon zoals jij wilt met in acht neming van de don'ts die je zelf al noemde.

Wil je een cache die iedereen kan lopen zonder problemen?

Dan moet je een grote emmer met deksel midden op een voetpad leggen met grote pijl er boven en hem volledig in de hint omschrijven. :w00t2:

Geplaatst (bewerkt)

Even proberen. Don't

Hmmm snap 'm nog niet. Maar laat ik on topic blijven. Died, we moeten dus ons reisje naar Flevoland wederom uitstellen en er vast een midweekje voor plannen ipv een weekend?

bewerkt door MarcoDomi
Geplaatst

Even proberen. Don't

Hmmm snap 'm nog niet. Maar laat ik on topic blijven. Died, we moeten dus ons reisje naar Flevoland wederom uitstellen en er vast een midweekje voor plannen ipv een weekend?

Wel, een derde cache zal nog wel een anderhalf jaar op zich laten wachten minstens. En omdat ik altijd ver vooruit denk, zal ik het tegen die tijd ook wel over de vierde hebben. Dus ik weet niet waar je op wil wachten? Zoals ik er nu tegenaan kijk zal tenminste één van de verhaallijnen wel een meerdaagse ervaring worden.

Geplaatst (bewerkt)

"Een cache die zo moeilijk is, dat men, soms meerdere malen de CO nodig heeft om de cache te voltooien, is geen goede cache"

Een beetje vreemde redenatie, De ene cacher heeft nu eenmaal meer hinten nodig dan de andere, we zijn niet allemaal gelijk.

bewerkt door aernout2005
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...