Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

En als cache-creator :clown: heb je natuurlijk ook zo je blinde vlekken.

Dan is een proefloper handig.

bewerkt door MarcoDomi
Geplaatst

men ontwikkeld de meest stupide vragen of opdrachten onderweg, men verbergt een tussenpunt of cache het liefst zo moeilijk en een duidelijke hint is steeds zeldzamer aan het worden, en nu lees ik dat cache eigenaren het de bezoekers ( de eerste drie bezoekers eigenlijk, die zijn ook heel goed in (liefst opbouwend) commentaar leveren. daarna was alles wat niet goed zou zijn al gewoon opgelost geweest, ) ((d)(w)aar hebben we het over?) zekerheid geven dat ze de cache vinden, doe je door goeie hints op de pagina, niet met "proefprutsers"

ik zal het wel helemaal verkeert zien.

Geplaatst

Barny, was het leuk op het water vanmiddag? Of heb je schipbreuk geleden en raakte je boot kant nog wal? In ieder geval ben je wel lekker aan het kielhalen.

Geplaatst (bewerkt)

Overigens heb ik dat Liander-paaltje nog steeds niet kunnen openen, dus ik ben benieuwd hoe die chocoladeletter er nu uitziet.

Hoe is het toch mogelijk, gewoon omhoog schuiven die hap en dan over het sluitstukje heen trekken.

Pssst de Sint is anoniem.

bewerkt door thex
Geplaatst (bewerkt)

En hij is gepubliceerd!

Ik ben benieuwd.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus vanmiddag ben ik al weer wezen kijken naar de locatie voor een nieuwe cache. Ik heb wel weer een mooi vrij rustig bos gevonden waar ik eindelijk eens een wat langere route kan leggen. Ik ga er eens flink de tijd (anderhalf jaar of zo) voor nemen om deze voor te bereiden (slow leggen). Aan de bomen zag ik dat er bosonderhoud gepland is, en ik ga sowieso niets leggen voordat dat achter de rug is. Ik wil hem wel redelijk pittig maken, dus hij zal voor de liefhebbers zijn. Zoals ik er nu tegenaan kijk zal het een cloudcache gaan worden. Ik heb er vandaag een ree en een vos gespot, dus met de natuur zit het wel goed op deze locatie.

bewerkt door Diederikus
  • 2 months later...
Geplaatst

Terugkijkend op een jaar Wijze Lessen.

Inmiddels ligt Wijze Lessen al weer een jaar. Tijd voor een terugblik.

De start was moeizaam. Het Larserbos waar uiteindelijk de cache gelegd is, was derde keus. In het eerste bos kreeg ik geen toestemming, in het tweede bos was al een andere cachelegger bezig. Later bleek dat overigens helemaal niet waar te zijn. Uiteindelijk bleek het derde bos een zeer gelukkige keuze te zijn. Een bos dat vroeger populair was, maar dat nu een beetje in de vergetelheid is geraakt. Mede door het mediageweld van de film “De nieuwe wildernis” die de grote massa's naar de Oostvaardersplassen lokt.

Hierdoor kon ik tijdens het leggen rustig urenlang aan hetzelfde waypoint werken, zonder dat ik ooit iemand langs heb zien komen. Dat is toch wel heel erg prettig. Het proef lopen verliep redelijk rampzalig, want de voortvarendheid van de proefloper had in vier uur tijd twee derde van mijn waypoints gesloopt. Het koste mij nog een volle week voordat alles weer in orde was en voor de benodigde aanpassingen die door de proefloper aan het licht waren gekomen waren uitgevoerd. Eén waypoint heb ik toen gerepareerd met secondelijm, hetgeen het, wonder boven wonder, nog zo'n 80 teams uitgehouden heeft. Een andere noodreparatie met Duct-tape, heeft het precies even lang vol gehouden.

Uiteindelijk werd de cache gepubliceerd tijdens het OFZE-event, waardoor de cache in eerste instantie aan de aandacht van veel cachers leek te ontsnappen. Het duurde een week voordat het metaal vergeven was. Op basis van multi's in de buurt verwachtte ik een bezoekersaantal van 40-50 teams per jaar. Inmiddels hebben 91 teams hun weg naar de cache weten te vinden. Dat is dus ver boven verwachting! Natuurlijk hebben mijn posts op gc.nl hier ook aan meegewerkt. Toch lees ik in de logs dat de cache inmiddels een eigen momentum heeft gekregen en zijn eigen publiek begint te trekken door mond tot mond reclame. 59 favorieten is natuurlijk zo gek nog niet voor deze eerste vingeroefening. Met het leggen van Oogjes dicht zie je dat er een wisselwerking ontstaat. Wie de één bezocht heeft bezoekt meestal ook de andere.

Het aantal storingen dat ik heb moeten verhelpen is best wel behoorlijk geweest. Het zijn kwetsbare waypoints, en het bos heeft een aangrijpend klimaat. Waypoint twee viel na een paar weken al uit elkaar door inwerking van vocht, bij waypoint drie vlogen na twee maanden de onderdelen in het rond. Verder deden corrosie, lekkage en schimmel hun werk. Als een waypoint verkeerde associaties opriep, dan leidde dat onveranderlijk tot verkeerde handelingen door de cacher. Door allerlei ge- en verbodsborden bij de waypoints liet ook dit probleem zich in goede banen leiden. Inmiddels lijkt mijn cache wel een Oost-Duits zwembad, zoveel wordt er vermaand.

Toch is het me in zekere zin nog meegevallen. De meeste reparaties vergden slechts een kleine ingreep. Van griezelverhalen die op het forum de ronde doen over waypointslopers is tot nu toe gelukkig nog niets bewaarheid geworden. Als er iets stuk is komen er vaak meerdere teams te biecht, hoewel ze er meestal helemaal niets aan konden doen. Meestal was de schade het gevolg van een ontwerpfout die zichzelf pas na verloop van tijd openbaart. Terugkijkend is het beperkte aantal bezoekers toch ook wel een zegen.

Zelf heb ik ook de nodige Wijze Lessen geleerd. Een cache PM maken slaat nergens op. Hou de berekeningen eenvoudig. Vermijd moeilijke puzzels die weinig met het verhaal te maken hebben. Favorieten zijn bedoeld om andere cachers van dienst te zijn. Logjes zijn de beloning voor de legger.

Van puntjesjagers heb ik niet veel gemerkt. Wel zijn er wat teams die wel lopen maar niet loggen. Een “log volgt” zonder opvolging heb ik tot nu toe één keer gehad. Het komt wel vaak voor dat men niet aanvoelt hoe men een waypoint achter moet laten zodat het leuk blijft voor het volgende team. Soms wordt iets absurd goed verstopt, soms zo slecht dat er niets over blijft van de clou voor de volgende. Spontane brandstapelvorming is aan de orde van de dag. Soms wordt iets open en bloot achtergelaten. Alleen door regelmatig een rondje te lopen valt dit te verhelpen.

Het is prachtig om het bos door het jaar heen te zien veranderen. Ik ben mij nu zeer bewust geworden van het verloop van de seizoenen. Altijd is er weer wat anders te zien.

En als ik mij eens wat somber voel, dan lees ik gewoon wat logjes. Dan ben ik er gauw weer bovenop! Cacheleggen is dankbaar werk.

• Top! 2
Geplaatst

Mooi je anaylse te lezen. Wellicht toch eens overwegen het inmiddels platgelopen gebied in de 30km rondom huis wat te verleggen en jouw cache te bezoeken. Je verhaal wekt nieuwsgierigheid.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...