Spring naar bijdragen

Gps-R Vs. Telefoon


Aanbevolen berichten

Ik gebruik een Garmin GPSMap die ik speciaal voor geocachen gekocht heb. Zo kan ik mijn kinderen lekker laten zoeken terwijl ik zelf de hint nakijk op mijn smartphone. En als ik dan een keer mijn GPS niet bij me heb heb ik altijd de smartphone zelf nog. Best of both dus :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Is dat niet al een aantal jaren bezig?

Je kunt tegenwoordig met GPS apparaten meer als de eerste modellen. Net zoals op de eerste mobiele telefoons geen GPS zat.

Ik verwacht niet dat er smartphones komen met de GPS capaciteiten van een dedicated apparaat. En ik verwacht ook zeker niet dat er GPS apparaten komen waar je mee kunt bellen.

Maar goed, ik kan er naast zitten natuurlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen willen meer mogelijkheden in een smartphone, maar het toestel mag ook niet te groot zijn. De lipo batterij van smartphones hebben echter geen lange adem. Wel zullen de smartphones efficienter omgaan met het batterijgebruik, maar ik denk dat ze nooit het gebruiksgemak behalen van een losse GPS.

 

Echter, ik denk dat de losse-GPS-en met extra functionaliteit komen, inclusief internet. Je ziet dat nu al dat er ook al camera's in verwerkt zijn. En voor het cachen vind ik een groter apparaat helemaal niet erg.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De draagbare consumenten-GPSr, nu nog gangbaar bij geocaching, zal simpelweg verdwijnen. Een smartphone is een computer, een universele machine, die elk apparaat kan nabootsen, of het nu gaat om een telefoon, een schrijfmachine, een filmcamera of een GPSr. Een smartphone met de juiste software biedt veel meer mogelijkheden om te geocachen dan de beste 'dedicated' consumenten-GPSr. Zie postje #47.

 

Garmin kampt na de vette jaren van het eerste decennium met tanende verkopen en zal het in de toekomst weer vooral moeten hebben van de professionele markt (transport, lucht- en scheepvaart). Ze gaan echt geen smartphone-eigenschappen inbouwen om hun aandeel in de consumentenmarkt te vergroten, want daar leggen ze het toch af tegen de smartphone-fabrikanten. Kwestie van schaalgrootte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds wanneer zijn batterijduur en robuustheid belangrijker dan functionaliteit? Smartphones draaien ook steeds langer op een acculading en bovendien zijn er extra accu's.

 

Smartphones niet robuust? Ze zijn ontworpen om te overleven in een kontzak!

 

http://www.youtube.com/watch?v=yDEahsoa_N4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mist het belangrijkste: batterijduur en robuustheid. Daarin faalt een smartphone, ook in de toekomst.

 

Er zijn android smartfoons die je een uur lang een meter onder water kunt houden. Dat lukt niet met elke GPS. En batterijen kun je bij een smartfoon vervangen. Ook een GPS heeft geen oneindige batterijduur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bezitter van een GPSr zal dat apparaat nog wel enige tijd koesteren, maar nieuwe geocachers zullen gebruik maken van hun smartphone. En de huidige beperkte batterijduur zal eerder leiden tot aanschaf van een reservebatterij dan tot aanschaf van een GPSr. Ik veronderstel dat de smartphone zelfs de drempel om te gaan (geo)cachen verlaagt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn alcatel one touch 997d geeft mij geen gevoel van robuustheid. Bovendien ligt hij niet lekker in de hand. Ik activeer altijd onbedoeld allerlei functies. Buiten dat is het verhaal van Vlinder wel het meest logische. Ik zal eens een keer een vergelijkende test doen bij een RD-meetpunt. Ik ben echt wel nieuwsgierig naar de nauwkeurigheid van mijn smartphone tov mijn gps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Je mist het belangrijkste: batterijduur en robuustheid. Daarin faalt een smartphone, ook in de toekomst.

 

Er zijn android smartfoons die je een uur lang een meter onder water kunt houden. Dat lukt niet met elke GPS. En batterijen kun je bij een smartfoon vervangen. Ook een GPS heeft geen oneindige batterijduur.

 

Nee, maar laat een telefoon eens uit je handen glippen. Grote kans dat er een ster in je scherm zit.

Met een GPS heb je daar minder kans op. (natuurlijk, scherm+scherp randje = einde verhaal, maar idem voor de telefoon)

 

Dat je met je GPS een uur onder water zal zijn, zie ik ook niet gebeuren.

 

Even een vergelijking op basis van eigen ervaring m.b.t. accuduur:

Als ik ga cachen met m'n GPS, staan 2 setjes Eneloops gelijk aan +- 25 uur cachen. Kosten: 25 euro.

Als ik met m'n telefoon ga cachen (c:geo op een LG Nexus 5 maar ook op Samsung Galaxy Nexus), is ie in 4-6 uurtjes leeg. 2e accu +- net zo veel levensduur, dus 10-12 uur cachetijd. Kosten: Ook +- 25 euro. (Duracell 5uurs-pack is nog wat duurder)

 

Bij de LG Nexus 5 kun je trouwens niet eens de accu meer vervangen, het is nl. de bedoeling dat je het apparaat niet zelf meer open maakt.

 

Ja, 12 uur accuduur zou in principe genoeg moeten zijn, maar dan wil ik toch graag terugvallen op het 1e punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...