Spring naar bijdragen

Welke Kaarten Downloaden


Team Creama

Aanbevolen berichten

Hier een vraag van een echt geo-groentje :) . Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben sinds 2 dagen in het bezit van een garmin etrex 30. Het lijkt ons geweldig leuk om te gaan geocachen. Maar ik moet nog gigantisch veel leren over het apparaat en zijn toepassingen. En natuurlijk over het geocachen zelf, maar ik heb al een paar makkelijke caches i

uitgezocht op, voor mij, bekend terrein.

Maar om te beginnen moeten er (gedetailleerde?) kaarten op gezet worden. De standaard kaart is nl wel erg grof, zoals ik het nu kan bekijken.

Welke kaarten zijn handig om te gebruiken voor geocachen. (het liefste gratis kaarten) Waar zijn ze te downloaden?

 

Alvast bedankt voor het meedenken. Alle advies is welkom,

groeten Creama

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@Bloodwoosj: Ik heb bij garmin openstreetmap 2 kaarten aangevraagd.

Die andere ga ik ook bekijken. Bedankt!

 

@Antarctica: Ok, ik moet nog veel leren dus..... Ik dacht hoe beter de kaart, hoe beter het gaat. Maar na jou opmerking bedenk ik me dat de GPS natuurlijk gewoon aangeeft waar een bepaald coördinaat ligt en dat de kaart er alleen maar "onderligt".

 

bedankt voor jullie snelle reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de beginjaren (vanaf 2001) cachte ik altijd zonder kaart, met mijn gele Garmin Etrex.

Dat ding was zo basaal dat er geen kaart in kon.

Toch mooi ooit mee van Maastricht naar Frankrijk gelopen!

Schitterende tocht van te voren in waypoints uit gezet en daarna op het pijltje lopen, van Nederland, via Belgie, Duitsland, Luxemburg, naar Frankrijk.

En onderweg zowaar een stuk of 10 caches gevonden.

Driehonderd kilometer lopen voor tien caches; slowcachen in optima forma!

Een kaart is overigens wel erg handig in je GPS.

Zonder kaart kom je soms voor verrassingen te staan; tijdens de genoemde wandeling stuitten we op een fikse rivier.

Een gue, doorwaadbare plaats gevonden op aanwijzingen van lokale bewoners.

Doorwaadbaar bleek echter betrekkelijk; alle kleren uit, rugzak op het hoofd en dan tot aan de borst door de rivier.

Dat ging allemaal perfect, tot we de overkant bereikten; twee meter hoge brandnetels ........

En wij hadden alle kleren uit gedaan voordat we het water in gingen ......

Een lang verhaal, maar hiermee wil ik aangeven dat cachen ook zonder kaart kan, maar een kaart is handig!

Antarctica

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn leukste cache-ervaringen waren zonder kaart. Dat gezegd hebbend: ik ben zeer tevreden over de Open Fietsmap. Geeft zelfs hoogtelijnen en veel kleine paadjes. Routes bepalen doe ik zelf. Automatische routebepaling gebruik ik lopend en fietsend tussen caches door, bij wat grotere afstanden waar ik zelf het overzicht mis om een passende route te kiezen.

 

Automatische routebepaling wil (in gebieden waar dat gebruikelijker is) nogal eens onverharde en halfverharde wegen kiezen, waarbij een ATB handiger zou zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn een paar grote voordelen aan het cachen met alleen pijl en afstand. Je loopt altijd in de juiste richting, want in de richting van de pijl. Je ziet een bos altijd als nieuw, ook al heb je een rondje gelopen. Zonder kaart weet je dat niet en blijft het dus fris. Er wordt wel gezegd dat soms het bezwaar is dat je moet omlopen. Zelf vind ik dat een voordeel, want zo geniet je langer van het bos. Bovendien, de samenvattende translatie die je uitvoert tijdens het cachen is beweging van A naar A, dus wat is de betekenis van "omlopen" in dit verband? Daarnaast zorgt het ervoor dat je extra avonturen beleeft die je anders niet beleefd zou hebben, zoals Antarctica beschrijft.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te horen allemaal. Ik ga eerst een paar caches doen op bekend terrein. Dan zal het zich wel gaan wijzen. Ik moet gewoon gaan ervaren hoe het werkt en ondertussen leren. Ik wordt wel heel enthousiast van alle info die er te vinden is en van jullie verhalen en adviezen. En nu is het gewoon veel info in 1 keer. De Garmin, basecamp downloaden en bekijken, kaarten zoeken, caches zoeken en logs lezen enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag op zoek geweest naar onze eerste cache. We hebben op exact het juiste coördinaat gestaan, maar niets gevonden. Misschien omdat de aanwijzing nano is? Ik ben er nu tenminste achter dat dat inimini klein is. En wij zochten naar een fotorolletje oid.....

is er ook iets te vinden over de juiste instellingen van je GPS? Ik merkte bijv toen ik WAAS inschakelde dat hij veel nauwkeuriger werd (die term had ik al meegekregen in alle filmpjes en docs die ik gelezen heb).

Ik had nu in mijn scherm de kaart, maar kon niet ver genoeg inzoomen, heb al wat aan instellingen zitten veranderen en nu lukt dat wel..... En de afstand tot cache, maar die had er moeite mee. En de coordinaten die dus op een bepaald momentje helemaal perfekt waren.

 

we gaan een dezer dagen zeker nog een keer terug naar de locatie, want we zitten nu na te denken wat een plek zou kunnen zijn. ook even wat grotere caches in de buurt zoeken, die vind je waarschijnlijk makkelijker??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nano's zijn meestal magnetisch, soms vermomd als bout/schroef of iets dergelijks. Dus zoek op of bij metaal. Laat je niet misleiden door het aantal meters dat je GPS aangeeft dat je nog moet lopen, vanaf 10 meter gewoon goed rondkijken... en denken waar zou iets verstopt kunnen zitten. Wij vinden zelden een cache op het 0-punt van onze GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik hoop werkelijk dat jou eerste vondst een mooie echte cache word met een echt logboekje geplaatst is door iemand met een waarachtig geocache hart

ik hoop werkelijk dat je niet begint met zo iets wat geplaatst is door iemand die het leuk vind om de bezoekers voor de omgeving voor gek te laten zetten en daarom een nano ergens tegen aanplakt.

 

ga het bos in, geniet van de natuur, vind een echte cache, maak foto's onderweg, schrijf in de log wat je allemaal heb gezien en meegemaakt, zet je herinneringen in de log vast zodat je lalter als je je foto's nog terug ziet nog steeds een glimlach krijgt en terug denkt aan die prachtige dag dat je je eerste echte cache vond

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste hebben we mogen ervaren. een andere cache van "normaal" formaat. Een schitterende wandeling, mooie uitzichten, en een leuke cache gevonden. Voor het eerst een logboek mogen bekijken en invullen. Geweldig.

Op de terugweg de nano nog even gezocht, en nu heel vlot gevonden door de magnetische tip. Toch ook leuk om te zien hoe klein zo iets is. Hij lag bij een plek met een verhaal waar we anders aan voorbij waren gegaan, dus toch ook heel leuk.

Dit smaakt naar mee, zelfs de kids zijn erg enthousiast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...