Flaker91 Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 TT, eindelijk begrijp jij hoe IK mij voel, ruim 8 jaar na het inzetten van het verval van een avontuurlijke buitensport tot een clowneske commerciële vertoning waarbij bermkokers en pillenpotjes onder kliko's voor geocaches moeten doorgaan. En dan worden ze nog chagrijnig als je zegt dat je de kwaliteit van de cache tegen vond vallen... T.Tabak, met belangstelling jouw theekransjes gelezen en nu besef ik dat mijn cache Rozengeur er ook heel commercieel uitziet, al is dat nooit de bedoeling geweest. Ik ben niet gevraagd er een cache te plaatsen, maar heb zelf het verzoek ingediend, omdat ik aandacht wilde vragen voor dit sociale project. En dat laatste komt misschien nauwelijks uit de verf op de pagina. Toch maar eens kijken hoe ik de pagina kan aanpassen. Maar er komt ook een vraag bij mij op. Waar eindigt informatie en begint commercie? Even een paar voorbeelden gezocht. Bij een korte mult: "De horeca gelegenheid is het hele jaar door geopend. Openingstijden: ma t/m zo van 11.00 uur tot zonsondergang." Bij een andere Multi: "Er ligt geen horeca op de route. Hier kan je van maart tot oktober terecht voor onder andere heerlijk ijs!" Graag jullie mening. Late reactie: Het VB korte multi vind ik persoonlijk puur informatief, je laat mensen weten wat er is, zonder daar een een waarde aan te hangen. Bij het VB lange multi daarentegen hangt in mijn ogen een waarde aan de locatie, "ze hebben er o.a. heerlijk ijs!". Voor't zelfde geld probeer je hiermee mensen te lokken.
Vlindertje Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 Groundspeak heeft bewust gekozen voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Ook hun buitendienst is zodanig geïnstrueerd. Reviewers accepteren alles wat als geocache wordt aangeboden, ook al heeft het totaal niets met het spel te maken. Het gaat niet om geocaching, maar om het verkopen van de ILLUSIE van geocaching.
de-fam Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 En daarom zou het mooi zijn om een keurmerk aan een CACHE te hangen, geheel georganiseerd op Nederlandse bodem. Een CO vraagt dit aan bij een keurmeester en de cache wordt gelopen/gekeurd door keurmeesters. Dit kan gedaan worden zonder dat groundspeak er zich mee gaat bemoeien. De cache moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Vlindertje Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 In principe een heel goed idee. Maar welke criteria moet een keurmeester hanteren? Locatie, thema, afmetingen/uitvoering van de container, aanwezigheid van een logboek en ruilspullen, intentie van de plaatser? Het valt niet mee om het koren van het kaf te scheiden.
Team Tabak Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 Uiteraard heeft @ Vlindertje aan de basis helemaal gelijk, maar het leven is niet altijd zo zwart/wit als hij het stelt. Er zijn dus bij zijn berichten altijd wel een paar kanttekeningen nodig om de zaken in het juiste perspectief te plaatsen.... Zo ook hier. Geocaching dient inderdaad gespeeld te worden op de manier zoals jij het aangeeft. Een mooie wandeling of fietstocht door de natuur met desnoods een vleugje avontuur door wat uitdagende waypoints en als eindresultaat een prachtige box met wat hebbedingetjes erin. Tot zover zijn we het helemaal eens. Maar nu komt de kanttekening.... Jij woont bij toeval in een streek waar de voorwaarden voor iets dergelijks goed en zelfs veelvuldig kunnen worden aangetroffen. Eigenlijk geldt dat voor de hele streek ten oosten van de lijn Den Helder / Tilburg. Binnen een kring van 50 km rondom mijn woonplaats nabij Dordrecht ga ik de caches die jij bedoelt niet vinden. Natuurlijk hebben we hier de multi's die er waren allemaal gedaan en sommige daarvan (Dordrecht - Schoonhoven - Giessenburg) waren ook wel leuk om te doen maar ik heb er geen avontuur gevonden, geen fantastische natuur en ook geen grote boxen met leuke hebbedingetjes. Als ik op jouw mooi gemaakte site kijk, dan zie ik hetzelfde fenomeen. Het zullen best allemaal mooie caches zijn, maar ik moet er akelig ver voor rijden. Het aanbod is wel heel erg gering en het ergste vind ik, dat ik het afgelopen jaar zo ongeveer een keer of 6 op je site heb gekeken (ik heb er best belangstelling voor hoor Vlinder), maar dat er niets of nauwelijks wat gebeurt. OK, je hebt nu je jongste electronica speeltje toegevoegd, maar daar houdt het mee op... De site nodigt niet uit om er dagelijks een kijkje te nemen. Geen kritiek, wel een vaststelling. Ik ben dus heel snel klaar met de door jou als ideaal aangegeven caches en zal me dus moeten "behelpen" met datgene, wat hier in de buurt wordt aangetroffen. Dat is best veel, maar ik zal de tochten toch echt zelf moeten uitzetten via de aangeboden tradi's en puzzels en vind bij zo'n gelegenheid dus bepaald geen kisten vol met goodies of wat dan ook. Dat neemt niet weg, dat wij een dergelijk in elkaar gezet rondje over bijvoorbeeld Goeree Overflakkee als een genot ervaren en al wordt onze hobby in jouw ogen dus enigszins gedevalueerd, we genieten er toch van. Dat geldt ook voor de streken in het Groene Hart of Brabant. Dan ben ik overigens toch al weer een kilometer of 70 van huis..... Samenvattend zullen wij het (en ik denk velen met ons) moeten doen met het middensegment van de aangeboden caches en daar hebben we helemaal geen moeite mee. We vinden er ook mooie dingen. Ik wil er eigenlijk maar mee zeggen, dat je niet zomaar iedere cacher, die de hobby niet beoefent op de manier die jou als ideaal voorstaat kunt veroordelen. En dat zie ik je toch vrij regelmatig doen. Het is of het ideale of niets.... Tussenmaatstaven zijn er niet. Toen wij een paar maanden terug Regenboogje en haar vrienden tegenkwamen in het schitterende Hart van Holland waren wij met z'n allen bezig met rondjes en caches, die bij jou tot kronkelchips uitziende tenen zouden leiden, maar waar wij met z'n allen op die dag volop van genoten.... Zij nog iets meer dan wij indien ik inderdaad in het water was geflikkerd, maar dat was een toegevoegde dimensie die niet door geocaching.com bedacht kon worden en waar je ook geen plakplaatje voor kreeg..... Dus Vlindertje, je zou mij in plaats van nu 70 % voor 100 % aan je zijde kunnen hebben indien je de theorie iets meer op de praktijk zou kunnen afstemmen en indien je zou kunnen inzien, dat niet iedereen in een streek woont, waar jouw type caches voor het oprapen liggen... (mooie zinspeling al zeg ik het zelf...)
Vlindertje Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 (bewerkt) Hoe moet ik de theorie iets meer op de praktijk afstemmen? Je bent geocacher of je bent het niet. En je bent geocacher als je gaat voor het avontuur en de geocache. Dat er relatief weinig geocaches zijn komt omdat er relatief weinig geocachers zijn. Het is altijd drukker op de kermis dan in het bos. 6 augustus 2013 bewerkt door Vlindertje
Team Tabak Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 (bewerkt) Gisteren zei je in berichtje 56 meen ik, dat er duizenden geocachers zijn, die het spelletje spelen op de manier zoals het gespeeld moet worden. Kortom op de manier zoals jij dat voorstaat. Moet ik dus vaststellen, dat deze mensen hooguit 5 caches per jaar doen, want voor de rest wordt de neus opgehaald? Ik zou gaan schilderen, als ik zo'n hobby had..... Kom op Vlinder, zo'n zwart/wit denker kun jij toch niet wezen, dat je zélf ook wel inziet, dat het voor vele andere duizenden cachers niet mogelijk en ook niet aantrekkelijk is om de hobby uitsluitend op de manier zoals jij wilt uit te voeren. Probeer eens een ietsiepietsie flexibeler naar het geheel te kijken..... 6 augustus 2013 bewerkt door Team Tabak
Vlindertje Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 Ja, er zijn in Nederland maar een paar duizend geocachers. En die doen maar een handvol caches per jaar, eenvoudig omdat er niet zoveel caches zijn. Daarom doen sommige geocachers ook aan kokerrapen en aan Munzee. Honger maakt rauwe bonen zoet, maar dat maakt een koker of Munzee nog niet tot een geocache.
Team Aragorn Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 (bewerkt) En daarom zou het mooi zijn om een keurmerk aan een CACHE te hangen, geheel georganiseerd op Nederlandse bodem. Een CO vraagt dit aan bij een keurmeester en de cache wordt gelopen/gekeurd door keurmeesters. Dit kan gedaan worden zonder dat groundspeak er zich mee gaat bemoeien. De cache moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Lijkt me prima! Vraag is, hoe organiseer je het en hoe publiceer je het? Er zijn al zoveel waarderingssystemen die dus blijkbaar geen van alle goed aan lijken te sluiten op de praktijk. Favo's, Geo d'Ors, GCVote etc. Soms heeft het systeem sowieso een verkeerde basis (geen puntenschaal maar wel/niet een vermelding; slechts klein percentage van de gevonden caches kan een vermelding krijgen), soms geven te weinig mensen waarderingen waardoor de basis te smal is. Handmatig zoeken is nog steeds het meest efficiënt, en dan wat logs lezen. Is op zich natuurlijk niets mis mee. Overal in Nederland zullen overigens best caches zijn die boven het maaiveld uitsteken, heus niet alleen ten oosten van de lijn Den Helder - Tilburg. Maar als je wat langer aan het cachen bent, zijn die in je eigen omgeving op een gegeven moment op. Bijvoorbeeld omdat je in alle grotere natuurgebieden in de buurt caches gelopen hebt. Dus: of verder gaan reizen, of middle-of-the-road caches gaan doen, of veel minder gaan cachen. Of eventueel zelf een bijzondere (bewerkelijke) cache leggen. 6 augustus 2013 bewerkt door Team Aragorn
de-fam Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 Een keurmerk zou je als CO zelf aan kunnen vragen. Laat bijvoorbeeld proeflopers die zich opgeven als keurmeester een lijstje meenemen met een aantal eigenschappen die een cache zou moeten hebben om het keurmerk te kunnen krijgen. De nl site kan prima dienen om daar de lijst te plaatsen zodat cache leggers weten wat nodig is. En nee een keurmerk moet los staan van favo's of ander soort van waarderingen en kan maar 1 keer uitgedeeld worden. De grootte van de cache is afhankelijk van de omgeving. Ik kan me voorstellen dat een mooie stadscache niet altijd plaats bied voor een grote kist, hoewel er creatievelingen zijn die dat wel kunnen, Delamot bijvoorbeeld.
Vlindertje Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 Nogmaals: uitstekend idee. Nu nog die lijst. Een eerste aanzet, overeenkomstig de bedoelingen van de bedenker van het spel: 1. Container die ruimte biedt aan een logBOEK en ruilspulletjes, dus minimaal formaat lunchtrommel.
de-fam Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 2. een mooie plek waar je rustig kan zitten.
Team Professor X Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 3. tenminste 500 meter van een parking ligt.
Hogelanders Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 (bewerkt) 4. Een goed verzorgde cachepagina met foto's, illustraties enz. 6 augustus 2013 bewerkt door Teamdanhoff
de-fam Geplaatst 6 augustus 2013 Geplaatst 6 augustus 2013 5. goed ingemeten, en eventueel een duidelijke hint.
Aanbevolen berichten