Voortrekkers Geplaatst 7 april 2013 Geplaatst 7 april 2013 Afgelopen jaar, ook voor ons Uiensoep-event, uitvoerig contact gehad met mensen van de Gemeente Kampen, de Waterschappen, SBB, RWS en het Flevolandschap over het leggen van caches.De contacten waren over het algemeen goed te noemen, bij de ene iets zakelijker dan de ander, maar gelukkig zijn we er, naar ieders tevredenheid goed uitgekomen.Wat wil nu het geval. Door recente -vrij rigoreuze- boswerkzaamheden (oa kappen) is de cache in z'n oude vorm (denk aan de waypoints) niet meer te doen. Nu is dat normaal gesproken geen probleem, nieuwe waypoints aanmaken en dit op de cachepagina of puzzeltjes wijzigen.Echter, door het kappen en verplaatsen van grond, zijn 3 van de 5 waypoints verdwenen. We hebben tussen wat dood hout nog de schamele resten van één waypoint (en de munitiekist) kunnen veiligstellen. De eindcache lag gelukkig op een plek (in samenspraak met de terreinbeheerder) op een plek waar -nog- niets gedaan is door de bosarbeiders.Zou je van, in dit geval het Flevolandschap, mogen verwachten dat wanneer ze voornemens zijn om werkzaamheden in het gebied waar de cache ligt te doen, dat je daar een melding van krijgt, zodat je zelf maatregelen kunt nemen?Ze houden per slot van rekening niet voor niets een database bij met caches in hun gebied. Wij nemen de moeite om geen moeilijkheden met de beheerder te krijgen, mag het andersom ook?Ik ben benieuwd naar jullie reacties.Groet,Richard
Wad-Seekers Geplaatst 7 april 2013 Geplaatst 7 april 2013 De beheerder van IJssellandschap (rondom Deventer) geeft altijd duidelijk aan dat ik niet moet verwachtten dat de boswerkers rekening houden met geplaatste caches of waypoints. Dat blijft mijn eigen verantwoordelijkheid. Het zal er dus vanaf hangen wat er is afgesproken toen er toestemming werd verleend.
Team Aragorn Geplaatst 7 april 2013 Geplaatst 7 april 2013 Zo is bij mij ook wel eens een cache verdwenen. Ik dacht niet dat zulke werkzaamheden altijd door eigen personeel uitgevoerd worden, en niet iedere bosarbeider zal een GPS hebben ... Maar meestal is het wel zo dat groot onderhoud van tevoren in de regionale kranten wordt aangekondigd. Dus: zelf goed in de gaten houden en eventueel je spullen uit voorzorg een tijdje uit het bos halen.
Flaker91 Geplaatst 7 april 2013 Geplaatst 7 april 2013 Normaal gesproken kondigen ze kapwerkzaamheden altijd een tijdje van te voren aan. Het is natuurlijk jammer dat er nu WP's verdwenen zijn, maar een ingehuurd bedrijf zal (zoals eerder gesteld) geen GPS met caches bij zich hebben.
@Wilbertoord Geplaatst 7 april 2013 Geplaatst 7 april 2013 In mijn toestemmingen van de gemeente St. Anthonis staat zeer duidelijk dat niemand anders verantwoordelijk is/rekening houdt met de cache dan ikzelf... Dus daar kunnen ze bij wijze van spreke zelfs mijn cache bewust verwijderen op mijn risico.
BigFurryMonster Geplaatst 8 april 2013 Geplaatst 8 april 2013 Vaak zijn de personen die toestemming verlenen heel andere dan degene die het grootonderhoud uitvoeren. Ik zou niet verwachten dat men onderling nog gaat afstemmen of een onderhoudstaak in de weg gaat zitten van een cache. Als ik terreinbeheerder zou zijn in plaats van geocacher zou ik daar tenminste niet al te veel moeite voor doen. Maar alles hangt natuurlijk van de welwillendheid van personen zelf af, dan wel van afspraken die je maakt met elkaar.
RandoLoup Geplaatst 8 april 2013 Geplaatst 8 april 2013 De jaarlijkse kap- en snoeiwerkzaamheden tussen november en maart, zijn altijd een spannende tijd voor geocaches en eventuele WP's. Ik verkies de plekken waarvan ik denk dat er -voorlopig- geen groenwerkzaamheden worden uitgevoerd. Camoufleren al naar gelang de omgeving helpt ook. Dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Meestal laat men de cache met rust, als die gevonden wordt. Maar niet altijd en dan moet je de container vervangen. Afspraken hieromtrent, met de eigenaar of beheerder van een gebied zijn er bij ons in het geheel niet, omdat 99% van de geocaches zonder (schriftelijke/mondelinge) toestemming zijn geplaatst. Gelukkig doen de meesten niet moeilijk als blijkt dat er één of meerdere geocaches liggen. De legger van de cache doet er dan ook op zijn beurt niet moeilijk over als een cache (onbedoeld) uit het veld of bos is verdwenen. De caches worden periodiek gecontroleerd, als het goed is. Niet uitsluitend na een DNF melding. Een vervangend exemplaar is altijd bij de hand.
Aanbevolen berichten