Team Tabak Geplaatst 5 april 2013 Geplaatst 5 april 2013 Goed idee. Alle begraven caches worden gearchiveerd. Alleen de filmkokertjes mogen blijven liggen. Tenzij je ze begraaft..... Samenvattend...., alle ammo- en plastic boxen, die in een bekisting onder de grond liggen kunnen het archief in en alle fotokokertjes en petlings, die onder het gras liggen kunnen ook verdwijnen. Vanaf morgen hoeven we nog maar langs 25 % van alle caches.... Zal ik toch touwen, ijzers en veel verbandmiddelen moeten aanschaffen om de boomcaches te kunnen doen..... :-)
RandoLoup Geplaatst 5 april 2013 Auteur Geplaatst 5 april 2013 Inderdaad wou ik graag weten of een cache gedeeltelijk begraven mag worden. Maar overduidelijk ging de discussie voornamelijk over de ethische kwestie van de foto. Van een finalcache in een Halloween serie, die op zich zeer goed ontvangen is door alle vinders (zie de logs). Als het een foto van een simpel houten kistje was geweest, was de discussie anders verlopen en had ik het antwoord direct gehad. Goed, het mag officieel dus niet. Maar met een strikte naleving van de bovengenoemde regels komen in de Elzas de meeste caches in aanmerking voor archivering.
Team Tabak Geplaatst 5 april 2013 Geplaatst 5 april 2013 Gelukkig barst het van de bomen in de Elzas en anders is er wel een druivenrank te vinden, waar de petlings in gehangen kunnen worden.... :-) Prachtig gebied. Je bent bevoordeeld.
@Wilbertoord Geplaatst 5 april 2013 Geplaatst 5 april 2013 (bewerkt) Dit zijn duidelijk regels die bedacht zijn in een land waar je 20 kilometer door een bos kunt lopen zonder een pad tegen te komen. In de meeste nederlandse bossen lukt je dan vaak amper 200 meter. er zijn bossen op de wereld waar ze 30 dagen zoeken naar en neergestort vliegtuig en dan nog niets vinden Moet je nagaan dat je dus gewoon een vliegtuig als cacheomhuizing kunt gebruiken daar. Niemand die het opvalt. In Nederland zie je toch wel heel wat vanaf het pad. En wil je verder van het pad, krijg je daar vaak geen toestemming voor van staatsbosbeheer.... 5 april 2013 bewerkt door @Wilbertoord 1
Odlaniger Geplaatst 5 april 2013 Geplaatst 5 april 2013 Graven mag niet, klimmen doe ik niet, kokers hou ik niet van. Dan maar ongehoorzaam zijn.
Odlaniger Geplaatst 5 april 2013 Geplaatst 5 april 2013 Stiekem caches begraven vind ik een leuke hobby. Maar inderdaad Kikker, daar had ik nog niet aan gedacht. Een tewaterlating is niet verboden, dus ik kan gerust containers tussen wal en schip laten vallen. Of een waterput. Of een rioolputje, maar dat wordt volgens een ander draadje al vaker gedaan.
RandoLoup Geplaatst 5 april 2013 Auteur Geplaatst 5 april 2013 (bewerkt) Ik sluit het niet uit dat er meer Munzees gaan komen, op plaatsen waar de regels voor geocaching streng zijn en streng gecontroleerd worden. Maar de strengheid en veelheid aan regels m.b.t. lokaties, ligt vooral bij de plaatselijke overheden. Niet zo uitdrukkelijk bij GroundSpeak zelf. Als de Franse O.N.F. (de Franse Staatsbosbeheer) hetzelfde geocaching beleid gaat toepassen als SBB in Nederland, kunnen er veel geocaches regelrecht het archief in. Bijna geen enkele cache ligt aan een pad. 5 april 2013 bewerkt door RandoLoup
snoopy and woodstock Geplaatst 5 april 2013 Geplaatst 5 april 2013 Wordt in de guidelines niet eigenlijk bedoeld, dat je een cache niet zo diep in de grond mag plaatsen dat je om hem te vinden moet gaan graven? In de meeste gevallen ligt de box in een gat van 10 tot 20 cm diep en ligt er een bedekking van hout , takken, gras oid op. Het zou toch een beetje onnozel zijn om daar een punt van te maken.
RandoLoup Geplaatst 5 april 2013 Auteur Geplaatst 5 april 2013 Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Of de reviewer moet verschillende 'needs archived' meldingen van de betreffende cache krijgen. Ik sluit het bijna uit dat een reviewer ter plekke gaat controleren om een cache wel of niet te archiveren.
MacDD Geplaatst 6 april 2013 Geplaatst 6 april 2013 Ik vind hem mooi. En ja, het kan pijnlijk zijn. Maar dat kan een langsrijdende brandweerwagen ook zijn als je huis ooit is afgebrand. 1
Team Tabak Geplaatst 6 april 2013 Geplaatst 6 april 2013 Wordt in de guidelines niet eigenlijk bedoeld, dat je een cache niet zo diep in de grond mag plaatsen dat je om hem te vinden moet gaan graven? In de meeste gevallen ligt de box in een gat van 10 tot 20 cm diep en ligt er een bedekking van hout , takken, gras oid op. Het zou toch een beetje onnozel zijn om daar een punt van te maken. Natuurlijk heb je volkomen gelijk, maar je moet ook niet alles in het leven te letterlijk nemen... Gewoon lekker doorgaan, zoals die gaat....
Triskelle Geplaatst 6 april 2013 Geplaatst 6 april 2013 Wordt in de guidelines niet eigenlijk bedoeld, dat je een cache niet zo diep in de grond mag plaatsen dat je om hem te vinden moet gaan graven? In de meeste gevallen ligt de box in een gat van 10 tot 20 cm diep en ligt er een bedekking van hout , takken, gras oid op. Het zou toch een beetje onnozel zijn om daar een punt van te maken. Nee, dat wordt duidelijk niet bedoeld. Waar de oude guidelines met termen als breaking ground en sharp object nog ruimte voor discussie gaven zijn de nieuwe op dit punt glashelder: 3. Geocaches are never buried, neither partially nor completely. If one has to dig or create a hole in the ground when placing or finding a geocache, it is not allowed. Dus ook al laat je een kuil in de grond ontstaan door met een veertje aarde te verplaatsen ... het mag niet! Je mag dus wél gebruik maken van het kuiltje dat een huismusje na zijn zandbad heeft achtergelaten, mits je het kokertje maar niet afdekt want dan moet de vinder weer een kuiltje creëren! Simpel toch? Ik herhaal dit slechts om die discussie de kop in te drukken, want dat het (deels) begraven van caches overal om verschillende redenen aan de orde van de dag is weet iedereen. Wij zouden dus hooguit kunnen discussiëren over het nut van deze regel (en om die discussie ook maar gelijk neer te maaien: regel in linguïstische - dus niet juridische - zin).
RandoLoup Geplaatst 6 april 2013 Auteur Geplaatst 6 april 2013 (bewerkt) Als een bepaalde cache niet aan de regels van Groundspeak voldoet qua uitvoering of lokatie, zal een reviewer hem dus niet accepteren. Maar je bent niet 100% afhankelijk van Groundspeak. Er worden tegenwoordig ook caches geplaatst buiten GS om. Vooral toeristendiensten en outdoor organisaties doen het. Dan kun jij het toch ook, als je een goede cache persé wilt uitvoeren. Caches die op een afgelegen strand zijn begraven of 300 km van je woonplaats. Je kunt zo'n cache presenteren via de sociale media of weblog. Let maar op, dit ga je steeds vaker zien. 6 april 2013 bewerkt door RandoLoup
Team Tabak Geplaatst 6 april 2013 Geplaatst 6 april 2013 @Triskelle....Soms worden regels wel eens achterhaald door de praktijk.... Maar ook jij hebt volkomen gelijk. Strikt genomen laat de regel van Groundspeak op zich geen enkele ruimte tot discussie. Maar ja....
Team Tabak Geplaatst 6 april 2013 Geplaatst 6 april 2013 Als een bepaalde cache niet aan de regels van Groundspeak voldoet qua uitvoering of lokatie, zal een reviewer hem dus niet accepteren. Dat is de theorie... Maar hoe kan de reviewer weten, hoe ik de cache verstopt heb, dan behalve door ter plekke te gaan kijken, hetgeen niet zal gebeuren??? Kortom, we moeten het maar niet al te letterlijk nemen en in redelijkheid de regels hanteren. Dan komen we een heel eind met z'n allen...... 1
Aanbevolen berichten