Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Of series waarvan de uiteindelijke bonus de favo krijgt (Om het simpele feit dat je maar eens na de zoveel een favo mag uitdelen). Dus als je kritisch je caches uitzoekt wat sommigen doen, gaan dus ook de mooien het archief om het simpele feit dat er geen favo uitgedeeld kan worden. Wat op deze manier dus eigenlijk weer de snelle oppikkers nuttig maakt haha.

Dus ja, om nu gelijk te zeggen: archiveren die hap is wel heel kort door de bocht!

Volgens mij krijgt de bonus vaak een favorite omdat er weer snel veel puntjes zijn gescoord, niet omdat de serie caches of de gehele wandeling zo bijzonder was. Dat blijk ook wel uit het feit dat de afzonderlijke caches van die trails vaak geen of maar een enkele favorite krijgen. Ik denk dat de gearchiveerde DCS 2012 trail de enige is waar de individuele caches bijzonder genoeg waren om veel favorites te krijgen.

Elke cache van mijn en tevens de 1e powertrail in NL heeft meerdere en soms vele favo's gekregen, toch is de hele serie al het archief in :clown:

bewerkt door Zuurtje
Geplaatst

Fanatieke cachers zijn misschien gecharmeerd van powertrails. Snel een hoop punten scoren. Maar waarom legt een CO een powertrail? Om veel caches op zijn/haar naam te hebben? Om grootgrossierders te behagen? Om.......? Ik begrijp het serieus niet. Is er een powertrailCO in de zaal die mij dat wil uitleggen?

• Top! 1
Geplaatst (bewerkt)

Elke cache van mijn en tevens de 1e powertrail in NL heeft meerdere en soms vele favo's gekregen, toch is de hele serie al het archief in :clown:

Vooruit, die tel ik ook mee bij de uitzonderingen.

bewerkt door topzoekertje
Geplaatst

Heya mensen, die van mij zit niet in het archief. Gaat ook nog lang niet gebeuren. Staat op disabled. betekent dat ik kan doen en laten met dat ding wat ik wil. Heerlijk.

Geplaatst (bewerkt)

Maaruh, ik weet wat ik met mijn Stip ga doen.

Ik kom nog uit de tijd van Veronica komt naar je toe deze zomer.

Ga ik dus met de Stip doen. Groot boek er aan vast en soms her en/of der neerpleuren op een event. Mag je net zo veel loggen als je wilt. Hoe makkelijk kan het cachen worden?

Oja, het potje blijft er wel aan zitten.

Oja, met wat mazzel kom ik dan hoog op delijst met meest gevonden. Dan heb ik de minst interessante met de meets elogs. Lijkt me geweldig.

bewerkt door MacDD
Geplaatst

Er zijn nogal wat vragen over het onbeperkt loggen van caches als 'found'. Niet meer mailen, a.u.b. Lees onderstaande FAQ.

Gaat het om een serieus plan of is het een geintje?
Het is serieus. Dat ons land is bezaaid met nepcaches is niet iets om geintjes over te maken.

Is valsspelen zomaar toegestaan?
In een wedstrijd is valsspelen ongepast. Geocaching is echter geen wedstrijd. Er bestaan geen puntjes, slechts statistieken die o.a. aangeven hoeveel 'found'-logjes je hebt geschreven. Je mag per cache zoveel 'found'-logjes schrijven als je wilt. Als geocaching een wedstrijd en een vondst een puntje zou zijn, dan was meermaals loggen van een cache als 'found' onmogelijk.

Waarom het spel bederven?
Het zijn de nepcachers die het spel bederven met hun strooigoed. Lees postje #33 en in het bijzonder de 3 redenen waarom het potjepleuren (met dank aan MacDD) funest is voor geocaching. Het initiatief is juist een poging om het spel weer gezond te maken.

CO's zullen niet blij zijn met al die neplogjes!
Inderdaad. CO's zijn niet blij met de neplogjes van puntenjagers/batchloggers. Het plan behelst echter het meermaals loggen MET INSTEMMING van de CO en het onbeperkt loggen van eigen, eventueel speciaal voor dit doel gemaakte caches.

Wat schiet je hier mee op?
Postje #33 laat geen twijfel over het doel van het plan. Er wordt niemand gedupeerd. Puntenjagers kunnen hun hart ophalen en het komt ook de stats van de deelnemende CO's ten goede. Iedereen die waarde hecht aan scoren voor de statistieken gaat er op vooruit! Negeer het initiatief als het je niet aanspreekt.

Kun je gearchiveerde caches ook loggen?
Jazeker, tenzij de eigenaar de cache heeft geblokkeerd. Echter, het is nadrukkelijk NIET de bedoeling om in het wilde weg gearchiveerde caches te gaan loggen! CO's moeten hun al dan niet gearchiveerde caches beschikbaar stellen voor het saneringsplan.

Moet je de cache ook fysiek loggen?
Dat is bij gearchiveerde caches vrij lastig. De CO bepaalt de voorwaarden waaronder je zijn cache kunt loggen. Hij/zij kan ook een limiet stellen, bijvoorbeeld maximaal 10 'found'-logs per team/persoon.

Hoe kan ik een cache voor het saneringsplan aanmelden?
Er komt een lijst op een speciale website, maar je kunt vast op je cachepagina aangeven dat de cache onbeperkt als 'found' mag worden gelogd.

Samenvattend: het plan heeft alleen voordelen en maakt geen inbreuk op vermeende regels. Er zijn geen verliezers, uitsluitend winnaars en de grootste winnaar is het prachtige spel geocaching. Dus: doe mee! Log je lam en pak je puntjes!

Geplaatst

".................Er wordt niemand gedupeerd.............."

Dat lijkt me niet helemaal kloppen.

Het kan nieuwe cachers namelijk de indruk geven dat één en ander zo hoort,
Ik voorzie wel wat misverstanden met het gevolg dat ook andere caches meermalen gelogd gaan worden, kwaaie koppen e.d.
(Net als het grapje van het leggen van carpool caches, als protest, verkeerd heeft uitgepakt bijvoorbeeld, want dat was ook zo'n actie tegen "bermprullen op oninteressante locaties" die destijds hier ontstond)

Ik vind het persoonlijk wel wat merkwaardig dat de groep die zich het meest ergert aan de z.g. "bermprullen" en "veelrapers"of "puntjespakkers" ook nogal eens in dit soort discussies opmerkt dat nieuwe cachers door de huidige ontstane situatie helemaal niet meer goed weten wat het "echte" cachen nu inhoud.

Zie hier dan nu m.i. een voorbeeld waarin nogmaals een totaal verkeerde indruk van het spel geocaching wordt gegeven.
Energie van degene die zich ergeren wordt vooral in negatieve acties gestoken, terwijl ik zelf in de praktijk toch veel te weinig moeite zie om elkaar (op een beleefde manier) aan te spreken of om bijvoorbeeld goede voorlichting aan nieuwe cachers te geven of zelf het goede voorbeeld te geven.

Log de caches die je "bagger" vindt zelf eens niet en/of schrijf een (niet zo boze of verontwaardigde) mail naar de cache-legger over wat er anders kan.
Organiseer stamtafel events of workshops in jouw regio om beginnende cachers te helpen met caches vinden en ook om een eerste goede cache te maken etc.

Kortom, veel positieve manieren om een actie voor betere cachers en caches te voeren, die ik persoonlijk nogal onderbelicht en onbenut zie.
Ik vermoed dan ook dat deze actie zijn doel voorbij gaat schieten en alleen maar (nog) meer chagrijn gaat opleveren.

• Top! 8
Geplaatst

Dankjewel Sivota, ik verwacht dat dit plan ook beter gaat werken. Onze ervaring is, dat er op elk event wel cachers zijn die elkaar willen helpen en elkaar iets willen leren. Het hoeft dus niet specifiek om de stamtafel of een workshop te gaan.

MacDD :) Het is nog geen zomer, dus ik denk dat het nog wel even duurt voordat Veronica langskomt.

Geplaatst

Vlindertje, het ontgaat mij even wat het positieve resultaat van jouw actie zal zijn. Hoe moet dit saneringsplan werken? Mijn indruk is dat slechts de puntenverzamelaars blij zullen zijn. Tenzij op een gegeven moment de lol er voor hen af is, zich een beetje dom gaan voelen.

Geplaatst

Het ontgaat je niet, want je geeft haarfijn aan hoe het werkt.

Ik had draadje 33 nog niet gelezen, waar je het uitlegt. :oops:

Geplaatst (bewerkt)

Gewoon negeren deze vluchtige actie van Vlindertje. Anders vragen we Groundspeak wel te programmeren dat je maar 1x een found kunt loggen - hoef je meteen niet meer eindeloos te zoeken als je per ongeluk een tweede keer een found-log bij dezelfde cache hebt geplaatst

(met GSAK is dat overigens zo gevonden).

Ik ben liever positief bezig :tooth: .

bewerkt door Birdie.NL
  • Top! 7
Geplaatst

De bedoeling is goed, maar het zal niet het gewenste resultaat hebben. Kokertjes zullen lukraak blijven worden rondgestrooid.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...