MacDD Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 En daar zit ik over 2 weken met wat mazzel. Nu al zin in. Het hangt er vanaf hoe je 'lost place' omschrijft, maar als je het wat ruimer neemt, ligt in Lorraine en in de Elzas, een zeer aanzienlijk deel van de caches op lost places. Die overigens lang niet altijd speciale eisen stellen (klimervaring e.d.) om ze te kunnen loggen. Gelukkig hebben we die ruimte en proberen we er zo verantwoord mogelijk mee om te gaan. Daarbij houden we rekening met andere gebruikers van de wildernis. De 'lost place' caches kunnen gewoon blijven.
Bloodwoosj Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Het hangt er vanaf hoe je 'lost place' omschrijft, maar als je het wat ruimer neemt, ligt in Lorraine en in de Elzas, een zeer aanzienlijk deel van de caches op lost places. Die overigens lang niet altijd speciale eisen stellen (klimervaring e.d.) om ze te kunnen loggen. Gelukkig hebben we die ruimte en proberen we er zo verantwoord mogelijk mee om te gaan. Daarbij houden we rekening met andere gebruikers van de wildernis. De 'lost place' caches kunnen gewoon blijven. Het wel of niet loggen van een cache is een persoonlijke vrijheid. Het is gewoon een 'take it or leave it' kwestie! De CO kan wel rekening ergens mee houden, maar er zijn ook de bezoekers. En die heb je als cache-owner nauwelijks in de hand. Je kunt hooguit lijdzaam toezien hoe het gedrag steeds minder sociaal wordt (lees steeds minder rekening houdend met natuur, medemens en toekomstige cachers/bezoekers) en uiteindelijk resteert weinig meer dan het archiveren van je LP cache. Als je bijvoorbeeld kijkt hoe exponentieel het aantal Duitse en Nederlandse geocachers bij Maginotlinie-caches in Noordoost Frankrijk stijgt en vooral wat sommigen van hen in hun logs schrijven, dan denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het ook daar einde oefening met flink wat LP-caches is. Voeg daarbij flink wat publiciteit in een Geocaching-Magazin (Notabene door een van die cacheleggers zelf) en diverse cacheblogs over dit soort caches die vervolgens overal doorgelinkt worden (want zo werkt het internet nou eenmaal) en de bezoekersaantallen stijgen dermate de pan uit dat het vanzelf wel een keer fout gaat. Overigens; een van de zaken die LP caches de das om doet qua bezoekersaantallen zijn de favorietpunten. Moest je vroeger logs en listings doorworstelen om dit soort caches uit de massa te vissen, tegenwoordig springen ze er als gevolg van de favorieten veelal vanzelf uit. Met als gevolg dat het bezoekersaantal nog sneller stijgt. En de gemiddelde LP cache (en dan heb ik het niet over een vervallen schuurtje van boer Harms) een steeds kortere levensduur heeft. 1
Linkalovers Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Wat is een 'Lost Place Cache' als er veel mensen naar toe komen > geen 'Lost Place Cache' .
RandoLoup Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Als je bijvoorbeeld kijkt hoe exponentieel het aantal Duitse en Nederlandse geocachers bij Maginotlinie-caches in Noordoost Frankrijk stijgt en vooral wat sommigen van hen in hun logs schrijven, dan denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het ook daar einde oefening met flink wat LP-caches is. Voorlopig zijn daar nog veel LP caches te loggen, ook in Maginot bunkers. Zo lang er geen ongelukken gebeuren, blijven de bunkers waarschijnlijk gewoon open. Ook voor niet geocachers! De meeste LP cachers komen daar tegenwoordig uit Duitsland. Veel geocachers uit de regio Noordoost Frankrijk hebben de caches tijden terug al gelogd. De vraag blijft staan of je een bunker met honderden favorieten en met bijna dagelijks nieuwe logs van mensen die zo'n cache gevonden hebben, nog een lost place moet noemen. Ik wijs erop, net als de meeste CO's dat het bezoek van zo'n Ligne Maginot bunker niet zonder risico's is.
Bloodwoosj Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 We kunnen er op blijven wijzen dat bunkerbezoeken niet zonder risico's zijn. Zou de door T5D5 verblinde cacher die ook eens wat spannends wil zich daar iets van aan trekken?
MacDD Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 We kunnen er op blijven wijzen dat bunkerbezoeken niet zonder risico's zijn. Zou de door T5D5 verblinde cacher die ook eens wat spannends wil zich daar iets van aan trekken? Ja. Maar niet door laten tegenhouden.
RandoLoup Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) [quote name=Bloodwoosj" post="341131" time="1362769367]We kunnen er op blijven wijzen dat bunkerbezoeken niet zonder risico's zijn. Zou de door T5D5 verblinde cacher die ook eens wat spannends wil zich daar iets van aan trekken? Waarschijnlijk niet. Het 'terrein' is zelden T5. Maar meestal T3 in totale duisternis, dat wel. Wat de risico's betreft, doelt de Franse overheid vooral op 'mauvaises rencontres', ontmoetingen met dubieuze figuren. Rothenberg operation: hier liep het letterlijk goed af! Het terrein met zeer dichte stekelige vegetatie, prikkeldraden en spiezen, rondom de bunkers is vaak gevaarlijker als binnen. De populaire geworden cache in de bunker van de Rothenberg film, is al een hele tijd terug gearchiveerd. De bunkers van andere populaire caches (Zwerge en Sangliers by Night) zijn toegankelijk. 8 maart 2013 bewerkt door RandoLoup
snoopy and woodstock Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 We kunnen er op blijven wijzen dat bunkerbezoeken niet zonder risico's zijn. Zou de door T5D5 verblinde cacher die ook eens wat spannends wil zich daar iets van aan trekken? Een tijdje geleden zag ik een film over een base-jumper, je weet wel met een parachute van een rots,toren,brug ed. Hij sprak de volgende woorden:" I'm not affraid of dying, i'm just affraid of not living" Wat een gevleugelde woorden en wat een waarheid. Zijn waarheid, liever dood dan niet leven. Iets om over na te denken toch? Een paar maanden later is hij omgekomen tijdens een jump.Het was zijn lot hij deed niets liever dan dit en heeft het met zijn leven betaald! Zijn Keuze. Natuurlijk een erg extreem voorbeeld,MAAR: moet je dit veroordelen? Moet je altijd alles volgens de regeltjes doen, en iemand anders voor je laten denken? Ik krijg zo langzamerhand het zuur van allerlei overheden en organisaties die niks anders te doen hebben dan beperkingen voor andere mensen te bedenken, en met het vingertje te wijzen. Iedereen is toch voor zichzelf verantwoordelijk. Wanneer je een goede lobby hebt mag je wel alles, jagers mogen met de auto door het bos en overal hoogzitten bouwen en dieren afknallen, ik mag niet van het pad af want dan verniel ik de natuur! Hou toch op!
Bloodwoosj Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 (bewerkt) Snoopy en Woodstock, volgens mij lees je iets wat ik niet bedoel en ook niet schreef. Ieder moet zelf zijn conclusies trekken over wat ie wel en niet verantwoord vindt. Het stukje dat je van mij citeert gaat niet over het feit dat mensen dingen doen die volgens bepaalde regels niet zouden mogen. Wat je citeert gaat over mensen die niet nadenken over wat ze doen doordat ze verblind worden door zaken als hoge D en T waarderingen (die zoals Randoloup terecht opmerkt vaak zwaar overdreven zijn), hetgeen dan weer de levensduur van de bijbehorende caches verlaagt. Met als bijkomend product dat sommigen door hun ondoordacht handelen nog zichzelf in gevaar brengen ook. 8 maart 2013 bewerkt door Bloodwoosj
snoopy and woodstock Geplaatst 8 maart 2013 Geplaatst 8 maart 2013 Snoopy en Woodstock, volgens mij lees je iets wat ik niet bedoel en ook niet schreef. Ieder moet zelf zijn conclusies trekken over wat ie wel en niet verantwoord vindt. Het stukje dat je van mij citeert gaat niet over het feit dat mensen dingen doen die volgens bepaalde regels niet zouden mogen. Wat je citeert gaat over mensen die niet nadenken over wat ze doen doordat ze verblind worden door zaken als hoge D en T waarderingen (die zoals Randoloup terecht opmerkt vaak zwaar overdreven zijn), hetgeen dan weer de levensduur van de bijbehorende caches verlaagt. Met als bijkomend product dat sommigen door hun ondoordacht handelen nog zichzelf in gevaar brengen ook. Mijn stukje is ook niet op jou gericht. Het gaat er om dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen of niet doen.En als mensen zichzelf in gevaar brengen zijn ze zelf verantwoordelijk en niet de co, niet de beheerder, niet de overheid. In onze omgeving is Iedereen tegenwoordig zo bang voor claims dat alles wordt verboden. Ik denk dat het de Franse overheid niks interesseerd of je in een oude vochtige bunker wilt rondkruipen, maar ik denk dat je ook niet hoeft aan te kloppen als je met je oog in een uitstekende pin bent gelopen. Eigen schuld dikke bult! Hier en ook in Duitsland slaat de regelzucht helemaal nergens meer op. Om een voorbeeld te noemen: In mijn diensttijd ca.1987 was ik oa op oefening in de Eifel bij burg vogelsang (Rurstausee) in die tijd reden we daar met tank's YPR's Landrovers etc door het terrein Er werd met van alles geschoten etc.'S nachts liepen de wilde zwijnen met hun baggen tussen de tenten door en aten het brood dat we hun toewierpen, het stikte er van de konijnen en je zag door de dag regelmatig reeën.Enkele maanden geleden was ik weer in het gebied dat tegenwoordig "nationalpark Eifel" heet. In het gebied geld; verbod om de wegen te verlaten, honden aan de lijn, veel paden en wegen zijn afgesloten en verboden terrein, er was één iets steiler paadje en er stond meteen een bord "fietsen verboden" op een gegeven moment stonden we op een viersprong, drie wegen waren afgesloten en bij de overgebleven weg stond een bord met rookverbod. Bij de slagboom aan de ingang stond nog een bord met regels die ik niet eens gelezen heb. Vervolgens hebben we er een route van zo'n 15 KM gelopen. Score: nul konijn, nul ree, nul zwijn, tien hoogzitten! Mooi beheerd! we hebben een national park met zeldzame plantjes! en als je van het pad af gaat gaan ze allemaal dood. Wat een onzin. De co heeft waarschijnlijk op z'n knieën moeten zitten voor toestemming om hier een cache te mogen leggen. En Waarom? Omdat een bepaalt groepje zich privelege's toeeigend en vervolgens politieman gaat spelen.
RandoLoup Geplaatst 11 maart 2013 Geplaatst 11 maart 2013 (bewerkt) Hoe interessant is een lost place eigenlijk??? Ik heb hier een voorbeeld van zo'n typische 'lost place' in de Vogezen. Het is een verlaten boswachterij op een zeer desolate plek. Er ligt nog geen cache, maar misschien dat ik er een ga plaatsen. Het is gewoon jammer dat niemand iets doet met zo'n unieke plek! Onwaarschijnlijk dat er veel geocachers gaan komen, maar alleen de voettocht er naar toe (vanaf een reeds bestaande cache) is al een avontuur. http://www.dailymotion.com/video/xy4a5s_mf-hengst-windsbourg_travel#.UT4Mtoy9KSM 11 maart 2013 bewerkt door RandoLoup
snoopy and woodstock Geplaatst 11 maart 2013 Geplaatst 11 maart 2013 Is het te koop? lijkt me een prima plek om te wonen Maak je er evengoed een lost place van en verkoop je al die cachers koffie met gebak
RandoLoup Geplaatst 11 maart 2013 Geplaatst 11 maart 2013 Gezien het aantal logs van de caches die er in de buurt liggen, kan ik met één taart wel twee jaar vooruit.
Team Professor X Geplaatst 11 maart 2013 Geplaatst 11 maart 2013 (bewerkt) Gezien het aantal logs van de caches die er in de buurt liggen, kan ik met één taart wel twee jaar vooruit. En die taart wordt vanzelf groter als je hem zolang bewaard Maar zo te zien zijn de vandalen en ijzerrovers ook al bezig geweest. Bedrading kaal, contactdozen weg en de kachels staan klaar om meegenomen te worden. Volgens mij richten dieven meer schade aan dan geocachers op deze wijze. Alleen geocachers trekken vaak de aandacht door hun onverschilligheid voor de volgende bezoeker. Dat is het probleem. 11 maart 2013 bewerkt door Team Professor X
Aanbevolen berichten