spoekie Geplaatst 13 februari 2013 Geplaatst 13 februari 2013 Het valt mij op dat steeds meer lost place caches gearchiveerd worden doordat mensen het nodig vinden om melding te maken van het feit dat het niet toegestaan is er te komen of dat het private property is, waarna de reviewer de cache in het archief gooit. Ik heb dit zien gebeuren bij een aantal van de meest spannende caches die ik heb gedaan in het buitenland, bijv. een Werk Tanne in Duitsland. Of een verlaten legerbasis in Griekenland die dank zij twee oplettende Nederlandse cachers nu in het archief zit. Volgens mij is juist typerend voor een echte lost place dat het verboden gebied is en dat het betreden de nodige risico's met zich meebrengt. Degene die gaat zoeken is zich hiervan bewust en accepteert zelf deze risico's. Het lijkt me uitgesloten dat een eigenaar van een vervallen fabriek of kasteel toestemming zal geven voor het plaatsen van een cache, alleen al omdat hij dan aansprakelijk gesteld kan worden voor een eventueel ongeval. Ik begrijp dat volgens de regels van geocaching.com altijd toestemming verkregen moet worden voor het plaatsen van een cache, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat in het buitenland hier iets soepeler mee wordt omgegaan. Dit soort caches zul je sowieso nauwelijks tegenkomen in ons overgereguleerde Nederland. Of dat voor lost places dit niet zo nauw wordt genomen met de toestemmingsregel, omdat het gebouw/gebied niet meer wordt gebruikt; het is niet voor niets verwaarloosd en een lost place geworden. Het is mij overigens niet duidelijk waarom geocaching.com een aparte categorie en icoontje heeft gemaakt voor lost place caches, terwijl je voor zo'n cache nooit toestemming zult krijgen. Waarom plaats ik dit bericht? Omdat ik zelf liefhebber ben van dit soort caches en volgens mij zijn er veel andere geocachers die er net zo over denken. Mijn oproep aan anderen is daarom : kom je zo'n cache tegen en denk je dat die niet aan de regels voldoet? Draai je in zo'n geval om en zoek een andere 'gewone' cache op, maar verpest het niet voor anderen door hiervan een melding te maken. 6
JackHoe Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Als iedereen zich altijd aan de regels zou houden, werden er niet veel nieuwe dingen ontdekt. Er wordt ook wel gedacht; regels zijn er om overtreden te worden. Als niemand ze zou overtreden, waren ze ook niet nodig. Zelf zie ik regels ook meer als richtlijnen. Ik ga op een overzichtelijk kruispunt 's nachts ook niet voor een rood lampje met mijn fiets in de regen staan wachten. Ik denk dat met name in een land als Nederland, waar men veel te veel regels heeft (zo veel dat niemand ze allemaal kent en er verschillende regels elkaar tegenspreken), men zo gewend is aan regels, dat men verleerd heeft om zelf na te denken en eigen verantwoording te nemen. Men neemt dan liever een regel en gaat dan wijzen met een beschuldigende vinger omdat men iemand ziet die wel zijn "eigen" verantwoording neemt. Ik heb er dan ook zelf niet zo'n last van als ik iemand iets zie doen wat volgens de regels niet mag. Zolang ik het idee heb dat die ander geen dingen doet waarvan ik de indruk heb dat het niet goed is en ik de persoon ben om er iets mee te doen. Niet omdat er een regel voor is, maar omdat ik om mezelf, mijn medemens en mijn leefomgeving geef en deze worden "bedreigt". Lost places zijn in mijn beleving bijzonder leuke manier van geocachen om op bijzonder plaatsen te komen met wat extra spanning en avontuur. Jammer dat er mensen zijn die voor anderen willen bepalen hoe veel plezier ze aan een hobby mogen hebben terwijl (als cachers er goed mee omgaan) er niemand last van hoeft te hebben. Zijn het niet de mensen die zo naar anderen wijzen, die vaak zelf het een en ander te verbergen hebben? Zei die zonder zonden zijn....... Wat mij betreft; laat de Lost Places caches bestaan en staar je niet zo blind op die regels. Er is niemand die zich aan alle regels houdt!
barny Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 (bewerkt) zoals vaak gebeurt is het de grijze onnadenkende massa op zoek naar de hype cache's het weer helemaa kapot weeten te maken ik als Lost Place liefhebber hoef niet zo nodig een cache op het einde te vinden het gaat mij meer om de beleving, spanning en de geschiedenis van zo een lost place ben ik dan onverhoopt op "verboden" terrein dan weet ik dat het mijn beslissing is om door te gaan, word ik betrapt dan zijn ook alle gevolgen voor mij deze pagina is een bonte verzameling van een hoop lost place cache's in Duitsland op die nog actief zijn of al gearchiveerd, heeft geen invloed in de beslissing om er wel of niet heen te gaan cachewiki met een heleboel oude LP cache's in Duidsland :http://www.cachewiki.de/wiki/Liste:Lost_Place_Caches andere mooie site's zijn in dit voorbeel bijvoorbeeld : http://www.forgotten-secrets.nl/ meer ga ik niet zetten omdat anders de grote grijze massa er mee aan de haal gaat,,,,,,,,,,,,,,,,, Barny 14 februari 2013 bewerkt door barny 3
MacDD Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Mensen hebben daar niks te zoeken. Is gevaarlijk en verboden.
Team Professor X Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Mensen hebben daar niks te zoeken. Is gevaarlijk en verboden. Ik mis de knipoog, of bedoel je dat geocachers geen mensen zijn !
MacDD Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 (bewerkt) Mensen hebben daar niks te zoeken. Is gevaarlijk en verboden. Ik mis de knipoog, of bedoel je dat geocachers geen mensen zijn ! That's the question, my dear Watson. 14 februari 2013 bewerkt door MacDD
RandoLoup Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Gewoon laten liggen als je zo'n lost place cache niet wilt doen. Zéker geen oom agent spelen, door de cache als 'needs archived' of anderzins te melden. Vele lost place caches zijn waanzinnig populair in Frankrijk en Duitsland en gelukkig zijn er nog héél veel van die plaatsen, die op een cache liggen te wachten. Lost places zijn voor velen nu juist een reden om te gaan geocachen. Je komt op plekken die je anders niet zou bezoeken, stukje spanning, avontuur...uitdaging! De CO's dienen je vooraf goed in te lichten over aanwezige risico's en eventuele benodigde extra's (klimtouw, zaklampen ed). Alsmede omtrent periodes dat de cache niet gezocht moet worden (overwinteren van vleermuizen, overstromingsgevaar ed). Het is dan aan de geocacher zèlf of hij deze risico's wel of niet neemt en tot een acceptabel niveau kan reduceren. Een afweging die andere outdoormensen als bergbeklimmers, duikers, kanovaarders ook moeten maken. Het 'gezond verstand' gebruiken geldt zowel voor de plaatser als zoeker, dat er geen geocaches komen op levensgevaarlijke plekken! Of die tot misverstanden kunnen leiden bij officials en anderen. enkele lost places in Lorraine
Vlindertje Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Heerlijk, die verstilde plekken waar de geschiedenis dik in de lucht hangt en vergankelijkheid tastbaar is. Ooit bruisten ze van bedrijvigheid en bouwden hele families er generaties lang een bestaan op. Tientallen verloren plaatsen heb ik in de loop der jaren ontdekt dankzij geocaching en vaak hebben ze een onvergetelijke indruk gemaakt. Historische locaties en bezienswaardigheden vind je in elke VVV-folder. Bij de kasteelruïne drommen toeristen samen, maar de verlaten en vervallen fabriek, die de inwoners van het dorp nog niet zo lang geleden van inkomsten voorzag, is vaak veel interessanter en spannender. En als de cache-eigenaar het verhaal van de plek ook nog eens goed weet te vertellen is dat voor mij geocaching ten top. De mooiste caches zijn gearchiveerd omdat kleingeestige figuren het nodig vonden 'onregelmatigheden' te rapporteren. Een verdwenen aanwijzing, een gevandaliseerde cache, een naar jouw mening ongepaste eindlocatie, ooit was het gebruikelijk contact op te nemen met de cache-eigenaar. Je speelde immers samen een spel en je voelde je mede-verantwoordelijk voor de cache. Tegenwoordig is het allemaal veel onpersoonlijker. Alles moet kloppen en voldoen aan 'regels'. Zint iets niet, dan volgt een 'Needs Maintenance' of zelfs 'Needs Archived'. De reviewers hebben het te druk om elke melding af te wegen en passen simpelweg de richtlijnen toe. Wèg ermee; weer een Lost Cache. Geocaching is niet langer een spel van avonturiers, maar van boekhouders, regelneven en bureaucraten. De oproep van Spoekie ondersteun ik van harte. 5
RandoLoup Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Het geocachen is voor mij vooral ook de VRIJHEID, die je in ieder geval in Frankrijk nog in grote mate kunt vinden. Zowel qua lokaties betreft als creativiteit. 'Laat ze hier nog maar achterlopen op internationaal niveau'. Ik geloof dat er in NL al gemeenten zijn die normen en regels rondom het geocachen in hun plaatselijke verordening hebben opgenomen. Moet je in bossen bij SBB een schriftelijke toestemming aanvragen? Zeg nu zelf, als er van overheidswege of vanuit de GC wereld een overmaat aan regels komt, dan groeit evenredig het aantal mensen die meent dat ze dat allemaal moeten controleren. Ook al zijn ze helemaal niet voor die taak aangesteld. Ik probeer gewoon goed om te gaan met de vrijheid die we nu allemaal nog hebben in het geocachen (tenminste hier nog), kan een hoop onnodige regels en politie agentjes voorkomen. Lost places hoeven dan geen lost caches te worden. M.a.w: overdreven moeilijk doen over een cache die nèt een metertje of tien van een pad afligt, op een natuurverantwoord plekje, is net zoiets als een bekeuring uitschrijven omdat iemand te schuin de straat oversteekt. 2
MacDD Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Randoloup, het is echt mijn bedoeling ergens in het voorjaar jou kant op t ekomen. Lijkt me geweldig.
RandoLoup Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 Je bent van harte welkom, het gehele jaar door trouwens. Ik ben wel iets aan het ondernemen voor het pinksterweekend en de daaropvolgende dagen.
team nessa Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 kom je zo'n cache tegen en denk je dat die niet aan de regels voldoet? Draai je in zo'n geval om en zoek een andere 'gewone' cache op, maar verpest het niet voor anderen door hiervan een melding te maken. Beetje kort door de bocht. Afgelopen weekend hebben wij in Osnabrück wat lost places bezocht waarvan er zeker wat waren die lichtelijk illegaal zijn. Daar doen we ook helemaal niet moeilijk over, maar als het echt niet meer kan plaatsen we een n.a zoals bij deze http://coord.info/GC2X8Q1 Soms veranderen zaken die de co ook niet weet.
snoopy and woodstock Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 I had a dream! : REBBEL-CACHING.COM !!! Lost places, klimcaches, spannende multi's, traditionals met de dichtsbijzijnde weg op 5 KM. Minimaal 4 sterren terrain, Zeikerds en verklikkers worden eruit geschopt. EN WE VRAGEN GEEN TOESTEMMING Nee we plaatsen onze caches in het holst van de nacht . HELL YEAH !!! Helaas It was just a dream.
benyvonne Geplaatst 14 februari 2013 Geplaatst 14 februari 2013 I had a dream! : REBBEL-CACHING.COM !!! Lost places, klimcaches, spannende multi's, traditionals met de dichtsbijzijnde weg op 5 KM. Minimaal 4 sterren terrain, Zeikerds en verklikkers worden eruit geschopt. EN WE VRAGEN GEEN TOESTEMMING Nee we plaatsen onze caches in het holst van de nacht . HELL YEAH !!! Helaas It was just a dream. Droom lekker verder
Aanbevolen berichten