Beukenootje Geplaatst 29 augustus 2013 Geplaatst 29 augustus 2013 En heb een account aangemaakt omdat ik zit te denken om hobbymatig een klimcursus te gaan geven gericht op geocaching. Waar kan ik inschrijven?
Team Mavos Geplaatst 29 augustus 2013 Auteur Geplaatst 29 augustus 2013 En heb een account aangemaakt omdat ik zit te denken om hobbymatig een klimcursus te gaan geven gericht op geocaching. Een goed initiatief, maar ook ieder voordeel heeft zijn nadeel. Je hebt wel degelijk enige klim ervaring nodig als je in een boom gaat klimmen, en zeker ook als er met de klimmer wat mis gaat. Dan moet zijn collega kunnen handelen en in kunnen grijpen. Dat leer je helaas niet met een paar lesjes. Met het geven van een paar lesjes of een eenmalige training loop je het risico dat mensen die er nu niet aan beginnen omdat ze de kennis en het materiaal niet hebben, het straks wel willen proberen. Het risico wordt dan alleen nog maar groter. Hoezeer ik het ook waardeer dat ons helpen wilt, en dat wat je schrijft is zeer zinvol. Maar ik wil deze kanttekeningen toch graag meegeven
jakkes Geplaatst 29 augustus 2013 Geplaatst 29 augustus 2013 Maar als je nooit een lesje krijgt of neemt dan zul je het nooit goed leren. En als ja na 1 lesje de boom in gaat is dat je eigen verantwoording. Dus Jos82 bij deze mijn aanmelding voor jou lesjes
jos82 Geplaatst 29 augustus 2013 Geplaatst 29 augustus 2013 En heb een account aangemaakt omdat ik zit te denken om hobbymatig een klimcursus te gaan geven gericht op geocaching. Een goed initiatief, maar ook ieder voordeel heeft zijn nadeel. Je hebt wel degelijk enige klim ervaring nodig als je in een boom gaat klimmen, en zeker ook als er met de klimmer wat mis gaat. Dan moet zijn collega kunnen handelen en in kunnen grijpen. Dat leer je helaas niet met een paar lesjes. Met het geven van een paar lesjes of een eenmalige training loop je het risico dat mensen die er nu niet aan beginnen omdat ze de kennis en het materiaal niet hebben, het straks wel willen proberen. Het risico wordt dan alleen nog maar groter. Hoezeer ik het ook waardeer dat ons helpen wilt, en dat wat je schrijft is zeer zinvol. Maar ik wil deze kanttekeningen toch graag meegeven Dank, twijfels over verantwoordelijkheid zijn ook zeker een drempel. Met single rope is het erg makelijk om iemand uit de boom te halen. Mits goede voorberijding. En een lijn die lang genoeg is. Mijn doel is juist er voor te zorgen dat mensen op een veiligere manier de boom in gaan. Met het welzijn van de boom in het achter hoofd. En juist niet zomaar iets gaan proberen. Of lopen klooien met spullen waar ze geen verstand van hebben. Maar klimmen blijft een risico volle sport. Je maat uit de boom halen zal zeker een onderdeel zijn! Net als boomanotamie, een goed topanker maken vanaf de grond met cambium saver. materialen, En natuurlijk touwklimmen en zekeren. Heb geen idee hoelang ik hier mee bezig zal zijn.
Djoekster Geplaatst 30 augustus 2013 Geplaatst 30 augustus 2013 Klinkt interessant heb al veel op hoogte gewerkt in antenne masten met Petzl spullekes, maar bomen is toch wel wat anders
ertee Geplaatst 30 augustus 2013 Geplaatst 30 augustus 2013 Met een kettingzaag haal je die hoge tak zo naar beneden.
Hoekraam Geplaatst 30 augustus 2013 Geplaatst 30 augustus 2013 Heb zelf ook gedacht aan eenkettong zaag :-)
pineaple plus Geplaatst 31 augustus 2013 Geplaatst 31 augustus 2013 Tja nooit verkeerd om mensen die geen ervaring hebben wat te leren natuurlijk maar een CURSUS? Daarmee wek je toch het idee dat mensen het daarna kunnen. In een boom klimmen is natuurlijk geen hogere wiskunde en mensen zetten soms wel door ook al zijn ze een beetje angstig (Niets mis mee) maar op het moment dat iemand vast komt te zitten staan er toch een hoop met de handen in het haar. Om mensen uit een boom (of soortgelijk) te halen kan heel simpel zijn maar vergis je niet het kan ook heel ingewikkeld zijn. Ik heb nu meerdere ongelukjes gezien waarbij soms de klimmer zichzelf kon redden echter ik heb ook gezien dat het 2e touw naar beneden kon (ja ik heb dus ook 2 touwen bij me). Reken er dus ook op dat je 2 touwen nodig heb 2 achtjes, 2 gordels, 2 rig's, bandslings enz. Mocht het een ervaren iemand zijn geen probleem is het een onervaren iemand die ook nog eens in paniek is/schiet succes. Daarbij speelt kennis ook weer een belangrijke rol ook voor materiaal wat heb ik en wat kan ik er mee en wat kan ik er vooral NIET!!! mee. Helaas zijn er voorbeelden te over http://www.klimongevallen.nl/ongevallen/ Dit is maar een kleine selectie maar als je sommige oorzaken zie
regenboog2 Geplaatst 31 augustus 2013 Geplaatst 31 augustus 2013 Je wordt inderdaad niet blij van zo'n lijst. Lijkt me goed om eenieder op zijn/haar verantwoordlijkheden te wijzen. Mogelijk zijn er speciale eisen/vaardigheden nodig om een cursus te mogen geven, als je die niet hebt, noem het dan geen cursus. Voor mensen zonder klimervaring moet het ook duidelijk zijn dat een cursus of enkele keren oefenen niet voldoende is om bomen en rosten te lijf te gaan. Het zal echt niet voor niets zijn dan T5 cacheleggers vaak met grote letters een waarschuwing op de cachepagina zetten. Goed nadenken dus!!
Team Professor X Geplaatst 31 augustus 2013 Geplaatst 31 augustus 2013 Leuk lijstje, maar geen enkele boomklimmer die naar beneden valt. Sterker nog, ik vermoed dat klimongelukjes tijdens het geocachen nooit bekend worden. Of het moet in een logje te lezen zijn.Tenzij iemand overlijdt en dan nog is het vaak een andere oorzaak dan het boomklimmen an sich (ongezekerd klimmen, conditie, geestelijke gesteldheid). Wat me wel opvalt is dat het bijna allemaal menselijke fouten zijn en niet zozeer het materiaal. Het lijkt me als je niet durft of weet hoe je moet boomklimmen, je het ook niet moet gaan doen. Wel eerst orienteren, uitproberen en onder eenvoudige omstandigheden beginnen. Wat niet wil zeggen dat boomklimmen geheel ongevaarlijk is. Belangrijkste is een goed zekerspunt zowel in de boom als ground zero. Een slechte tak en je maakt een behoorlijke smak! Daarnaast moet je natuurlijk weten hoe je spullen werken en reageren onder bepaalde omstandigheden (nat of droog touw). En laten we het dan maar niet over abseilcaches hebben in het buitenland. Wel goede uitleg van materiaal gehad en daarna gewoon doen. Sindsdien steeds meer materiaal aangeschaft en ook lastigere caches gedaan. Veel geocachers die (fanatiek) klimmen zijn zelf daarmee aan de slag gegaan. Wel vaak na een instructiedagje/uurtje met een meer geoefende (autodidact) klimmer. En ja, ik heb wel interesse in een hobbymatige cursus (mits niet commercieel zoals je ze op internet ziet). Maak er maar een event van en dan iedereen zijn eigen materiaal mee laten nemen. Kan je dat gelijk beoordelen. Ik wil eventueel wel een leuk bosje uitzoeken.
Team Professor X Geplaatst 31 augustus 2013 Geplaatst 31 augustus 2013 Je wordt inderdaad niet blij van zo'n lijst. Lijkt me goed om eenieder op zijn/haar verantwoordlijkheden te wijzen. Mogelijk zijn er speciale eisen/vaardigheden nodig om een cursus te mogen geven, als je die niet hebt, noem het dan geen cursus. Voor mensen zonder klimervaring moet het ook duidelijk zijn dat een cursus of enkele keren oefenen niet voldoende is om bomen en rosten te lijf te gaan. Het zal echt niet voor niets zijn dan T5 cacheleggers vaak met grote letters een waarschuwing op de cachepagina zetten. Goed nadenken dus!! Ik ben bang dat het overgrote deel wel zonder veel oefening die T5 caches te lijf gaat. Sterker nog, veel T5 caches worden gemaakt door eveneens matig geoefende cachers. Aan de andere kant, wanneer ben je getraind? Je moet toch ergens beginnen en vaak is dat eerst erkennen van je persoonlijke grenzen of onkunde, niet laten opnaaien door ik-wil-alles-kunnen-loggen-dus-ook-deze-boomcache en vervolgens ongeoefend de hoogte in. Dat het tot nu toe blijkbaar goed gaat is dat mensen goed de kunst bij elkaar afkijken, internet en beetje geluk! Of misschien is het klimmen in een touwtje met de juiste spullen niet zo lastig je moet het alleen durven.
regenboog2 Geplaatst 31 augustus 2013 Geplaatst 31 augustus 2013 Je hebt vast gelijk Prof. Als iedereen zijn grenzen in acht houdt, gaat het meestal wel goed. Angst is een slechte raadgever, dus je zult mij niet gemakkelijk in een boom zien hangen (de onderste tak alleen misschien).
Team Tabak Geplaatst 31 augustus 2013 Geplaatst 31 augustus 2013 Heb één keer iemand binnen mijn kennissenkring gezien, die op de onderste tak ging staan om een vlieger van zijn kleine man uit de boom te halen. De vlieger hangt er nu nog, de kennis is zoiets als een eunuch geworden en de kans dat zijn kleine man er nog broertjes of zusjes bij krijgt is klein, tenzij zijn moeder vreemd gaat..... Kortom, Regenboogje, blijf maar lekker met twee benen op de grond, dat is al avontuurlijk genoeg.... :-) 1
Aanbevolen berichten