Spring naar bijdragen

Onregelementaire Cache


Teamdanhoff

Aanbevolen berichten

Wie kan mij vertellen of en hoe ik melding kan maken van een onregelementaire cache? De cache ligt in de grond begraven in beschermd natuurgebied. De CO vindt het blijkbaar allemaal wel meevallen maar er wordt door het graven nogal schade aangericht. En begraven mag nu eenmaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Bedankt, ik heb de aktie uitgevoerd. Voelt niet helemaal goed want de cache kreeg zelfs meer dan 30 favo's. Maar blijkbaar is het allemaal prima als je hem maar vindt.

 

Ik denk dat 5% van de caches beneden het aardoppervlak gepositioneerd zijn. Ga je die allemaal aangeven, of ga je elders je vertier halen ?

Hoi,

het gaat niet om vertier, het gaat om de flinke zichtbare schade die in dit natuurgebied wordt aangericht. Je zou het eens moeten zien. Ik heb verder niks met die 5% (waar haal je dat getal vandaan?). We moeten dit samen leuk houden en ons dus aan de regels houden. Dat geldt ook voor mij als CO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben ook een cache in een natuurgebied, maar de gebiedsbeheerder stond erop dat ie begraven werd. Dus...die ligt begraven in een natuurgebied! Misschien is zoiets hier ook van toepassing, je zou ook nog eens contact kunnen opnemen met de beheerder van het gebied...als het goed is moet die je kunnen vertellen of er toestemming geregeld is of niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben ook een cache in een natuurgebied, maar de gebiedsbeheerder stond erop dat ie begraven werd. Dus...die ligt begraven in een natuurgebied! Misschien is zoiets hier ook van toepassing, je zou ook nog eens contact kunnen opnemen met de beheerder van het gebied...als het goed is moet die je kunnen vertellen of er toestemming geregeld is of niet!

Zou inderdaad kunnen. Maar een andere CO in de buurt wist mij te vertellen dat hij een kaart had gekregen van Staatsbosbeheer waarop duidelijk dit gebied gemarkeerd stond als "uit den boze".

Tja, en begraven in modder of zand blijft daarnaast nog steeds tegen de regels van Groundspeak. Anders dan bijv. afdekken met een plankje.

Ik heb zelf ergens één in de grond zitten met daarboven een plankje met kunstgras erop... Gelukkig graaft men niet in het gazon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 Fundamental Placement Guidelines

 

 

 

 

1.4 Geocache placements do not damage, deface or destroy public or private property.

 

Caches are placed so that the surrounding environment, whether natural or human-made, is safe from intentional or unintentional harm. Property must not be damaged or altered to provide a hiding place, clue, or means of logging a find.

 

<li id="nature">1.5 Wildlife and the natural environment are not harmed in the pursuit of geocaching.

 

 

dit zegt al voldoende

 

 

Barny

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In plaats van gelijk te gaan "zeuren" zou je de CO beter kunnen vragen.

Als de toestemmingsgever het heeft goed gekeurd is er geen probleem.

Er liggen hier caches bijna een meter diep onder de grond en met waypoints die iver een lengte van 5 meter zijn ingegraven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In plaats van gelijk te gaan "zeuren" zou je de CO beter kunnen vragen.

Als de toestemmingsgever het heeft goed gekeurd is er geen probleem.

Er liggen hier caches bijna een meter diep onder de grond en met waypoints die iver een lengte van 5 meter zijn ingegraven.

Allang contact gehad met de CO hierover maar hij vlakt het allemaal af. Je woordkeuze "zeuren" bevalt me niet zo. En dat er bij jou caches een meter diep begraven liggen is mijn probleem niet. Ik constateer dit en doe er dus wat mee.

En daarmee einde aan mijn bijdrage. Bedankt.

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, de guideline dat caches niet mogen worden begraven stamt uit 2005.

De guideline dat er toestemming moet zijn stamt overigens ook uit die periode, al was er daarvoor al het dringende advies om toestemming te verzorgen (en dat is ook veelal gebeurd)

Veel caches voor en na die periode zijn begraven want een uitzondering op de guideline om caches niet te begraven is wanneer de grondeigenaar of beheerder daar toch toestemming voor geeft of juist aangeeft dat hij de cache begraven wil hebben.

Veel CO's geven dat aan in de reviewers note bij het indienen van hun listing en die is op de cache pagina niet zichtbaar voor de cachers.

 

Overigens zal het de eerste keer niet zijn dat er een nieuwe beheerder komt die van het bestaan van oudere caches geen weet heeft, dus wanneer die aangeeft iets in een bepaald gebied niet te willen, zou er zomaar al een cache kunnen liggen.

 

Verder denk ik dat de Nederlandse situatie wel degelijk op veel punten verschilt van de Duitse situatie en dat de reviewers in Nederland ontstane problemen rond toestemming, begraven caches in combinatie met natuurschade prima kunnen onderzoeken (en daar zonodig actie op kunnen ondernemen)

De reviewers zullen dat ook doen na een mail aan hun adres of needs maintenance/needs archived log.

 

Mijn idee; Zie je (met eigen ogen) substantiële natuurschade of wordt je aangesproken meldt het dan.

Eerst bij de CO van de cache en wordt het echt niet opgepakt, daarna (met kennisgeving aan de CO) bij de reviewer(s).

Echter, ga niet af op allerlei verhalen van derden (andere CO's, geocachers etc.) en ga niet elke begraven cache in twijfel trekken en aanmelden, want dat is helemaal niet nodig.

 

 

 

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben al zo ontzettend veel natuurschade gezien.... Een cache, waarbij we een schep nodig hebben om een halve meter te moeten graven, laten we sowieso aan ons voorbijgaan. We werken niet bij de KPN. Maar ook bij andere caches, die in een bos onder een plankje liggen zien wij vaak situaties, waarbij het lijkt of er een roedel herten voorbij getrokken is.... Dat kan deels voorkomen worden door een goede hint te plaatsen. Wil je een cache plaatsen, waarvan je vindt dat je bezoekers deze niet te snel moeten vinden, plaats deze dan niet in een kwetsbaar gebied. Dan zijn er wel andere mogelijkheden te bedenken.

 

Ik vind overigens wel, dat (zoals het hier helaas zo vaak gaat) de draadjesbeginner niet als "zeurder" moet worden weggezet. Hij constateert een situatie en maakt zich daar bezorgd over. Dat is zijn goed recht. Hij denkt er goed aan te doen het onderwerp hier ter sprake te brengen (wat moet je anders hier ter sprake brengen???) en vraagt zich gewoon af wat hij het beste kan doen om zijn bezorgdheid weg te nemen. Dat is alles.

 

En dus vertrekt iemand weer van dit forum. Jammer.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben al zo ontzettend veel natuurschade gezien.... Een cache, waarbij we een schep nodig hebben om een halve meter te moeten graven, laten we sowieso aan ons voorbijgaan. We werken niet bij de KPN. Maar ook bij andere caches, die in een bos onder een plankje liggen zien wij vaak situaties, waarbij het lijkt of er een roedel herten voorbij getrokken is.... Dat kan deels voorkomen worden door een goede hint te plaatsen. Wil je een cache plaatsen, waarvan je vindt dat je bezoekers deze niet te snel moeten vinden, plaats deze dan niet in een kwetsbaar gebied. Dan zijn er wel andere mogelijkheden te bedenken.

 

Ik vind overigens wel, dat (zoals het hier helaas zo vaak gaat) de draadjesbeginner niet als "zeurder" moet worden weggezet. Hij constateert een situatie en maakt zich daar bezorgd over. Dat is zijn goed recht. Hij denkt er goed aan te doen het onderwerp hier ter sprake te brengen (wat moet je anders hier ter sprake brengen???) en vraagt zich gewoon af wat hij het beste kan doen om zijn bezorgdheid weg te nemen. Dat is alles.

 

En dus vertrekt iemand weer van dit forum. Jammer.

 

Nou vooruit, nog een reactie dan.

Bedankt Gerrit Tabak. Jij geeft zo ongeveer het gevoel weer. Je post inderdaad en wordt in no-time weggezet als een zeur. Nogmaals, ik heb met eigen ogen geconstateerd dat hier ontzettend veel zand verplaatst wordt. En ik zal het maar verklappen: het is duinzand, direct aan het strand. Zonder overdrijven wordt hier een flink stuk duin afgegraven. Hier kan en mag geen toestemming voor zijn, vind ik.

Ieder mag er verder het zijne van denken maar het lijkt me inderdaad goed om dit forum te gebruiken om met deze bezorgdheid iets te doen.

Of willen we hier alleen maar leuke en gezellige onderwerpen?

Trouwens op andere fora gaat het net zo. Ik zit ook op het aquariumforum en op zich lijkt dat een "vredige" hobby. Maar moet je eens kijken waarmee (vaak trouwe) posters je allemaal om de oren slaan. Blijkbaar hebben zij de wijsheid in pacht.

Oké dan, ik heb mijn plicht gedaan en het is nu aan de reviewer.

bewerkt door Teamdanhoff
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...