Spring naar bijdragen

Kompaspeiling & magnetisch


Klaproos

Aanbevolen berichten

Tijdens een cache wordt er gevraagd maak een kompaspeling 52 graden magnetisch 516 meter.

Ga naar dit punt.

Nu heeft het magnetisch waarschijnlijk met het noorden te maken en is 516 meter dus de afstand die we moeten lopen.

Maar hoe maak je een kompaspeling van 52 graden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Magnetisch heeft zeker met het noorden te maken, het is de richting die een magnetisch kompas aangeeft; meestal wijkt die iets af van het werkelijke noorden. In Nederland is de afwijking nu: magnetisch noord = 359°, dat is 1° W.

 

Op een GPSr kun je bij de instellingen kiezen voor magnetisch; alle richtingen worden dan aangegeven zoals een magnetisch kompas dat ook zou doen.

 

Als je GPSr een waypoint kan projecteren doe je dat op 52° magnetisch, of anders op 51° ware noorden, op een afstand van 516 m, uitgaande van het eerste waypoint. Eenvoudig genoeg, maar niet alle GPSr's kunnen dat.

 

Alternatief is afstandmeting inschakelen, en dan de cursor over de kaart bewegen tot de juiste afstand en richting vanaf het oorspronkelijke waypoint worden aangegeven. Ter plekke een waypoint aanmaken, en dat is het dan.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens een cache wordt er gevraagd maak een kompaspeling 52 graden magnetisch 516 meter.

Ga naar dit punt

 

Zoek in je gps naar projectie.

Hier moet je allerlei zaken invullen, mn. de 2 waardes die jij noemt.

Als uitgangspunt/positie moet je het gegeven of verkregen - niet zelf gepeilde- coordinaat van het laatste waypoint=het waypoint waar je deze opdracht kreeg- nemen!!

Dit laatste is vaak cruciaal.

 

Succes en groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mogelijkheid die ik nog niet heb gelezen hierboven is om de goto gewoon op het vertrekpunt te laten staan, en er dan van weg te lopen.

Bij de hoek tel je 180 graden op (als dit groter wordt dan 359 graden trek je er 360 vanaf). In jouw geval 180 + 52 = 232 graden.

Even een paar richtingen uitproberen als je geen gevoel voor noord of zuid mocht hebben, en dan maar lopen totdat het vertrekpunt volgens je GPSr op 232 graden, 516 meter ligt. Als het goed is sta je dan in de buurt van de cache. Let zoals eerder aangegeven op het verschil tussen de drie noordens: magnetisch, kaart, ware.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mogelijkheid die ik nog niet heb gelezen hierboven is om de goto gewoon op het vertrekpunt te laten staan, en er dan van weg te lopen.

Bij de hoek tel je 180 graden op (als dit groter wordt dan 359 graden trek je er 360 vanaf). In jouw geval 180 + 52 = 232 graden.

weer wat geleerd, leuk, slim en eenvoudig. Onthouden dus. :blink:

Alleen ga je nu uit van het echte noorden ipv het magnetische noorden. Dus die ene graad correctie...moet die er nu bijgeteld of afgehaald worden.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Ik of beter gezegd wij hebben niet zulke wiskundige knobbels in onze hersens. Op onze gps Garmin Etrex Legend staat geen optie projectie. Jammer genoeg want ik dacht dat deze gps wel volledig was. Verder geen klachten trouwens over deze gps. Het is ons al iets duidelijker geworden. Gelukkig hebben we thuis een huis, tuin en keuken kompas liggen waar de graden duidelijker op vermeld staan. Dus gaan we vanmiddag deze theorie in praktijk brengen.

Gisteren hebben we namelijk zitten te klooien op zoek naar de cache. Op de kompas van de gps staan de graden vermeld tot 36. In mijn eenvoudigheid heb ik de 52 graden door geteld. Toen kwam ik op 16 graden. Die hebben we ook aangehouden tot 516 meter. Maar geen cache. Verkeerde berekening???!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Ik of beter gezegd wij hebben niet zulke wiskundige knobbels in onze hersens. Op onze gps Garmin Etrex Legend staat geen optie projectie. Jammer genoeg want ik dacht dat deze gps wel volledig was. Verder geen klachten trouwens over deze gps. Het is ons al iets duidelijker geworden. Gelukkig hebben we thuis een huis, tuin en keuken kompas liggen waar de graden duidelijker op vermeld staan. Dus gaan we vanmiddag deze theorie in praktijk brengen.

Gisteren hebben we namelijk zitten te klooien op zoek naar de cache. Op de kompas van de gps staan de graden vermeld tot 36. In mijn eenvoudigheid heb ik de 52 graden door geteld. Toen kwam ik op 16 graden. Die hebben we ook aangehouden tot 516 meter. Maar geen cache. Verkeerde berekening???!!!!

Ja fout, die 36 graden zijn eigenlijk 360 graden. Er moet dus een nulletje bij. Dan kan je die 52 graden aflezen. Je kompas in de looprichting (52 graden) terwijl je de wijzer op het noorden houdt.

Weet je zeker dat je niet kan projecteren met je Legend. Met mijn Geko kan het wel (al heb ik het nog niet gedaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afstand en magnetische graden verwijst naar distance and bearing.

 

De Legend heeft wel degelijk projectie; blz 26 van de manual.

 

"Projecting a waypoint"

 

 

optie 1

Hoofdmenu / zoek waypoint / enter waypoint

 

linker joystickklik \ projecteer waypoint ; verander afstand en graden

 

optie 2

 

Je staat op een bepaalde plek

ga naar kaart

linker muis klik boven ; pan map; verschuif kaart

beweeg met de joystick over de kaart; bovenin zie je de kaartcursor met rechts de afstand en graden van de verschuiving.

 

Met de pageknop kom je terug in de vorige window.

 

Voor de Legend en Vista heb ik een word doc met alle opties overzichtelijk per veld waardoor je snel inzicht in je gps krijgt.

 

Mail naar d.j.w.dusee@wanadoo.nl met een gewoon email-adres, geen hotmail met onderwerp Legendbezitter en ik stuur je dit handige engels/ nederlandse overzicht als bijlage retour (3,5 mb)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, zo kom ik steeds een stukje verder en ga meer mijn gps kennen. Mooi. Bedankt DJ BEL. Ik heb een waypoint gemaakt en zie met het verschuiven van de kaart de afstanden rechts boven. Maar de graden niet. Wel N,W, E en Z maar geen echte graden. Die kan je natuurlijk wel instellen. Maar hoe?

En de navigatiewerkwijzer heb ik direct opgezocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent er nog niet!

 

Je staat nu op de kaart.

 

Je gaat naar rechts boven klikken met je joystick.

Het rechterboven windowvlakje licht op

 

nu doe je linker joystick klik zodat je op het vlakje er links naast komt ENTER druk recht op de joy stick

 

NU zie verschuif kaart nog een keer enter

 

en dan heb je de kaart die je nodig hebt om te schuiven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, DJ BEL. Goed uitgelegd. Alleen mijn vorige vraag is hoe zet ik de N, NW, NE, E, SE, SW ect om in graden? Dus op de kaart rechts boven de afstand. Ik heb op de gps wel de draai kunnen instellen. Perfect. Maar als ik de graden ook ingesteld kan krijgen dan is dat duidelijker. Ik ben wel blij met de informatie. Thanks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik je goed begrijp, wil je nu navigeren naar dat punt?

 

Je kunt het betreffende waypoint maken door bij de juiste afstand graden te enteren op de kaart.

 

vervolgens kom je in het mark of markeer veld en daar neem je Go to of ga naar en gaat vanzelf naar navigatie.

 

of wil je datavelden toevoegen?

 

Of je kijkt even op het Legend overzicht dan zie je alle opties bij ieder veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...