Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Kijk, dat is een argument dat ik begrijp, maar het niet echt eens ben. Het ergument dat als je geen overleg met de gemeente voert dan gaat het uiteindelijk van kwaad tot erger. Dan krijgen we onwenselijke “Amerikaanse” toestanden. Dus gemeentelijke toestemming is er voor een betere cachekwaliteit?

Om mijn vraag aan te scherpen: wat is de juridische basis van het niet mogen plaatsen door een particulier van een cache op gemeentegrond? Is er iemand hier met die wetkennis, en die dat hier wil delen.

Zilvervloot.

Geplaatst

Dus gemeentelijke toestemming is er voor een betere cachekwaliteit?

Zilvervloot.

ik snap 'm ff niet !

toestemming vraag je toch voor die holle pijp van dat verkeersbord die eigelijk van de anwb of rws is.

de kwaliteit maak je zelf.

of gaat het om de kwantiteit?

Geplaatst

"You assure us that you have the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property".

bron

Ik heb daaruit begrepen dat eigenlijk altijd toestemming moet worden verkregen.:)

Geplaatst

Alleen in Nederland waren we van mening dat we *altijd, zonder uitzondering* toestemming nodig hebben. Gelukkig hebben we nu belgische reviewers.

:ph34r:

Geplaatst

Alleen in Nederland waren we van mening dat we *altijd, zonder uitzondering* toestemming nodig hebben. Gelukkig hebben we nu belgische reviewers.

:ph34r:

Wat betekent deze uitspraak?

Ik begrijp het niet zo goed, geloof ik.

Hebben "we" de regel/guideline altijd verkeerd begrepen,

gaan de Belgische reviewers er anders mee om,

weten zij "gelukkig" niet wat in Nederland geldt etc.

Ik krijg eigenlijk de indruk dat niemand het goed weet en dat er vooral wordt geïnterpreteerd.

In andere topics, bijvoorbeeld die van de Timberland caches viel men juist over het gebrek aan toestemming in een openbaar parkje.

Misschien moeten we het gewoon maar eens aan de huidige reviewers vragen, voordat we alles weer naar eigen believen gaan invullen en een discussie volgt waar niemand wijzer van wordt...

Geplaatst

Ik moet denken aan het rondje 'Lepe Louis Smokkelroute'. Een rondje van 3 tradjes in belgie en 2 in nederland. Gewoon oppikkertjes langs de openbare weg. Die in belgie waren meteen gepubliceerd, maar die 2 nederlandse pas weken later. Omdat de reviewer zo moeilijk deed. De leggers, ervaren cachers en cache-leggers, begrepen er niets van.

Geplaatst

Ik kan gemeente Leusden geen ongelijk geven. In Amersfoort en omstreken ligt in bijna elke knotwilg wel een fotopotje dat we dan geocaching noemen. Bedenk eerst iets origineels. Ga dan aan het werk en houdt het gewoon bij 1 of 2 cache(s). Als iedereen meerdere (zoniet tientallen) fotopotjes legt, zijn er binnenkort meer caches dan honden-drollen in Amersfoort en omgeving. Met minder caches behoudt je voor jezelf ook voldoende tijd om onderhoud te plegen en ben je niet elke bezitter van een knotwilg tot last. Die wil geen hordes gasten voor zijn deur of oprit.

Geplaatst

Toen ik dit jaar een nieuwe geocache in de stad voor review had aangeboden, vroeg GeoGuy in een note om aan te geven wie toestemming had verleend. Daarin handelde hij niet anders dan wanneer de cache in een bos van SBB had gelegen.

Geplaatst (bewerkt)

Gelukkig liggen mijn caches niet op het grondgebied van de gemeente Leusden. Bloeidaal en de serie De Schammer liggen op het grondgebied van Het Utrechtslandschap en hiermee heb ik een contract gesloten voor 5 jaar. Dit contract is ook door de beheerder van het gebied aan de reviewers van Geocachig.com gestuurd. Pleisterplaats ligt op het grondgebied van het Waterschap Vallei & Eem ook hiervoor heb ik toestemming verkregen. Tulipa ligt op het grondgebied van een kweker ook hier heb ik netjes toestemming gevraagd.

Mijn tip: Neem persoonlijk contact op!

Ik heb de ervaring dat als ik een mail zend met de uitleg wat ik wil doen en een preview van een webpagina dat er over het algemeen positief wordt gereageerd. Als je zorgt dat je op de cache pagina informatie verstrekt waarvan de eigenaar van het gebied het belang in ziet dan is het al veel makkelijker om een deur te openen.

Conclusie: Zorg dat de caches ook een meerwaarde voor de eigenaar van de grond hebben. Luister goed naar wat zij wel en niet willen. Zet alle negatieve aanmerkingen om in een positieve opmerking.

Voorbeeld: Als de eigenaar van de grond zegt dat de je best wel een cache in het kippenhok mag leggen maar dat deze net in het donker mag worden gelogd, vraag dan aan hem of hij een idee heeft voor een ander locatie. Hierbij kun je de opmerking maken dat je zijn rust respecteerd en de cache liever op een locatie plaatst waar hij er geen last van heeft.

Ik weet wie je bij de Gemeente Leusden kunt benaderen voor dit soort dingen. Wil je het ook weten neem dan even via mijn profiel contact op.

Happy Hunting,

EGG!

bewerkt door EGG!
Geplaatst

Ik heb een aantal caches in Frankrijk liggen en daar wordt TOTAAL NIET om toestemming van grondeigenaren gevraagd (ook doodsimpel omdat die er vaak niet zijn) maar daar geldt een simpeler noodzakelijkheid.

Heb je iemand die het onderhoud kan/wil doen binnen een aantal weken dan ist ok!

Tuurlijk wel duidelijke afspraken qua onderhoud dus(net als in de Benelux) maar wat minder bekneld door specifiek per terrein een toestemming te hebben.

Qua NL: Nu heb ik gelukkig een tijd terug al schriftelijk toestemming gekregen om overal binnen mijn gemeente caches neer te leggen mits deze geen beschadigingen met zich mee brengen. En gelukkig zijn die er ook nog altijd niet.

Heb ook zeer duidelijk uitgelegd na wedervragen wat de bedoeling is ondanks dat er al andere caches lagen (wellicht zonder toestemming of op privé terrein). Heb ook aangeboden om langs te komen bij de gemeente met de verbergmethodes maar plots was het goed en begrepen ze de goede bedoelingen.

Kortom blijf in gesprek en meestal komt het dan wel goed.

Greetz AAPJ

PS aan elke legger, bedenk wel dat een kokertje of nano in een gemeentebord misschien niet zo'n spannende cache plek is ???

Geplaatst

De enorme regelzucht hier in Nederland heeft mij het plezier ontnomen om spontaan ergens een cache neer te leggen als ik een ideaal plekje heb gevonden. Ik heb toch het gevoel dat we die regels van GC toch weer erg op z'n nederlands uitleggen (volgens het boekje) en dat er in de landen om ons heen anders mee omgegaan wordt.

• Top! 1
Geplaatst
Nee, niet. Graag linkjes naar officiele documenten. Niet "we hebben het altijd zo gedaan"

Om mijn vraag aan te scherpen: wat is de juridische basis van het niet mogen plaatsen door een particulier van een cache op gemeentegrond? Is er iemand hier met die wetkennis, en die dat hier wil delen.

Ik heb geen wetskennis, maar wel een beetje inzicht in de inhoud en werking van APV's en in alle APV's die ik ken (toegegeven ... dat zijn voornamelijk APV's in het midden en oosten van het land) staan woorden met de volgende strekking (het citaat komt uit de APV van de Gemeente Deventer):

Artikel 2:10 Het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg in strijd met de publieke functie ervan

1. Het is verboden een openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan:

a. indien degene die dit voornemen tot gebruik heeft hiervan niet van tevoren melding heeft gedaan aan het college, onder indiening van een situatieschets met daarbij een omschrijving van het beoogde gebruik en de beoogde tijdsduur;

b. indien het college het beoogde gebruik heeft verboden.

2. Het college verbiedt het anders gebruiken van een openbare plaats dan overeenkomstig de publieke functie daarvan of kan aan dit gebruik voorschriften verbinden :

a. indien het beoogd gebruik schade toebrengt aan de openbare plaats en/of het wegmeubilair;

b. indien het beoogd gebruik een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de openbare plaats;

c. indien het beoogd gebruik hetzij op zichzelf hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;

d. ter bescherming van de verkeersveiligheid en het doelmatig en veilig gebruik van de openbare plaats;

e. ter bescherming van de doorstroming van het verkeer ter plaatse;

f. ter bescherming van de groenvoorzieningen ter plaatse.

... en nu niet meer van die gekke dingen zeggen hé?

Geplaatst (bewerkt)

Obtain the landowner's and/or land manager's permission before you hide any geocache, whether placed on private or public property.

By submitting a geocache listing, you assure us that you have adequate permission to hide your cache in the selected location. If you are given permission to place a cache on private property, indicate this on the cache page for the benefit of the reviewer and those seeking the cache.

In the case of public property, contact the agency or association that manages the land to obtain permission. The U.S. National Park Service and U.S. Fish and Wildlife Service, among others, prohibit geocaching on lands they manage. Even if you are certain that geocaching is permitted on a particular public property, ensure that the management agency is aware of your intended placement and secure their permission before placing the cache.

If Groundspeak is contacted and informed that your cache has been placed inappropriately, your cache may be temporarily disabled or permanently archived.

Bron

Zal ook wel allemaal nonsens wezen, wat hier boven staat...

bewerkt door Malyenki
Geplaatst

Altijd toestemming regelen!

Toestemming regelen? Waar staat dat dan?

Er staat "van tevoren melding heeft gedaan aan het college" en "indien het college het beoogde gebruik heeft verboden".

Dus, je moet het melden aan het college en het college kan ACHTERAF het beoogde gebruik verbieden.

Maar waar praten we over. Meeste caches zijn micro's, kleiner dan een petflesje, colablikje of MacDonalds bakje. Gewoon een beetje rommel in de buurt opruimen en er een klein kokertje voor in de plaats achter laten. Niet zo moeilijk over doen.

Geim.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...