Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoe gebruikelijk is het om in groepen te geocachen en al dan niet oplossingen (als in coordinaten) van mystery caches buiten geoleaks om met elkaar te delen ?

Ik/Wij zijn een nog groene geocache-family en een nog groenere CO.

Ik zie regelmatig logjes op mijn twee caches in de geest van samen gedaan met die en die, die de oplossing ook had van een ander had gehoord

en die de achtergrond van de puzzel ook niet kent. Ik ben hier nu toch, ik log toch even.....

Persoonlijk vind de constructie, het vernuft, het mechanisme, de gedachte die in een puzzel zit uitdagender dan het loggen van de cache.

Let wel het hoort bij elkaar! je moet ook naar buiten !

Lukt het niet om de puzzel te kraken gaat hij in de wacht en lukt het dan nog niet een mailtje naar de CO.

Wat ik niet begrijp, maar dat zal dus mijn kronkel zijn, is wat lijkt op het ons kent ons circuit, kopje koffie met een koekje en wat coordinaten

Zijn we bezig met het opkrikken van de, m.i. nutteloze (thuistaal), cache statistiek ??

Zeg het maar!

Geplaatst (bewerkt)

Ik weet niet precies waar je op doelt met termen als "leaken" en "ons kent ons", maar het is wat mij betreft heel normaal en vaak voorkomend dat geocachers een afspraak maken met elkaar om er gezellig een dagje op uit te trekken en dan ook gezamenlijk de, op de route liggende, puzzels oplossen.

Of men gaat gezamenlijk op stap en de een heeft de eerste en de andere de volgende puzzel opgelost.

Mag de rest dan de cache niet loggen?

Een ander voorbeeld is dat mensen in mail contact of via een event etc. soms hints en mogelijkheden tot oplossingen uitwisselen, omdat ze met dezelfde puzzel bezig zijn. Dit al dan niet met een kopje koffie.:)

Ik noem dat gewoon samen geocachen en persoonlijk vind ik voornoemde wat anders dan coördinaten op grotere schaal uitwisselen of doorgeven.

Als CO heb je overigens met beide te maken, maar het is me verder wat onduidelijk wat je nu wilt vragen of uiten met jouw bericht.

Edit: Correctie want je hebt een vraag gesteld, hoe kan het dan onduidelijk zijn.

Ik maak me schuldig aan alles wat ik hierboven schreef en ja, ik doe dat voor de puntjes (cache statistiek) :D

bewerkt door Sivota
Geplaatst (bewerkt)

Tja, er zit natuurlijk wat in om te zeggen: als je de puzzel niet hebt opgelost ook niet loggen. Ben je gezellig een dagje met medecachers op pad laat je de niet door jou opgeloste puzzels links (of rechts) liggen.

Vind ik wel dat je consequent moet zijn en tijdens datzelfde dagje cachen ook de caches die niet door jou maar door en medecacher zijn gevonden niet moet loggen. Je hebt ze tenslotte niet zelf gevonden.

Groetels

bewerkt door fam. Fransen
Geplaatst

Het lijkt wel dat voor jou het geocachen het opkrikken van de, m.i. nutteloze (thuistaal), cache statistiek is anders zou je je er niet zo druk om maken en blij zijn met elke bezoeker die jou cache vind.

Dat uitwisselen is begonnen zodra er een cacher was die geen zin had om een mooie cache op een mooie plek neer te leggen had en daarom het wel leuk leek om een meestal flauw puzzeltje aan vast te knopen.

Zelf heb ik nagenoeg geen van de 1200 “pussel”cache’s zelf opgelost omdat geocachen, voor mij persoonlijk, het vinden van het doosje is, als ik van puzzelen zou houden dan ging ik wel naar puzzelen.nl.

Barny

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb geen idee wat Geoleaks is, maar wij hebben zowieso een hekel aan stomme puzzels. Vaak zijn er mooie caches in de buurt die we willen doen, en dan slaan we zowieso de mysteries over. Of we kijken heel even of we snappen wat de bedoeling is.

Vaak spreken we ook met collega's, vrienden en familie. En tegenwoordig zijn er stiekem heel veel geocachers bij. Ook organiseren we soms een event, en dan worden we op sleeptouw genomen, of krijgen we ongevraagd wat hints, of hoor je mensen gewoon kletsen over een vreemde puzzel in de regio.

En als je dan toch weer eens aan het rondkijken bent voor leuke caches, en je kunt de link leggen tussen wat info en een puzzel, dan is het natuurlijk stom om het puntje niet even van de kaart te halen.

Aanvulling:

Er zijn ook mensen die multi's reverse-engineeren (van achter naar voren uitwerken, dus eigenlijk thuis de gevonden getallen proberen te benaderen). Persoonlijk vind ik dat meer moeite kosten dan gewoon lekker wandelen, maar als mensen dat graag doen, dan moeten ze dat lekker zelf vinden. Ik zou me met puzzels dus ook niet zo druk maken, want vaak kost het loskrijgen van info (bij vrienden/collega's op een gezellige zondagmiddag) meer tijd dan het puzzeltje effe googlen (op een druilerige woensdagavond).

bewerkt door madman
Geplaatst (bewerkt)
Tja, er zit natuurlijk wat in om te zeggen: als je de puzzel niet hebt opgelost ook niet loggen. Ben je gezellig een dagje met medecachers op pad laat je de niet door jou opgeloste puzzels links (of rechts) liggen.

Nou, als ik in een verduisterd busje moet blijven zitten wachten totdat diegene die de puzzel wel heeft opgelost heeft gelogd dan is het gezellige dagje snel afgelopen.

Vind ik wel dat je consequent moet zijn en tijdens datzelfde dagje cachen ook de caches die niet door jou maar door en medecacher is gevonden niet moet loggen. Je hebt hem tenslotte niet zelf gevonden.

Klopt, maar stel je nu eens de volgende - niet geheel hypothetische - situatie voor: Als ik niet in het busje hoeft te blijven zitten en op gegeven moment uiteraard helemaal per ongeluk met het doosje in mijn handen staat (viel pardoes uit het nestkastje waarmee ik uit verveling stond te spelen). Wat dan? Het loggen van een solved is ongebruikelijk en zelfs onmogelijk en wat overblijft is het loggen van een found.

Voorbordurend op jouw stelling zou dat dus betekenen dat ik - de vinder - de cache mag loggen en de oplosser niet? Dat zou wel erg vreemd zijn toch?

Een ietwat meer pragmatische opstelling - zoals Sivota voorstaat - lijkt mij in deze meer op zijn plaats.

Een ander voorbeeld is dat mensen in mail contact of via een event etc. soms hints en mogelijkheden tot oplossingen uitwisselen, omdat ze met dezelfde puzzel bezig zijn. Dit al dan niet met een kopje koffie.:)

Tsja, geocachers hebben net als mensen behoefte aan sociale interactie en wat is er dan leuker dan het over een gemeenschappelijke hobby liefhebberij tijdsbesteding verslaving te hebben? De één weet dit, de ander heeft dat bij de hand gehad ... hartstikke gezellig altijd! Groundspeak doet hier overigens niet moeilijk over, vervelender wordt het als het gaat over het grootschalig verspreiden van spoilers en dergelijke:

You agree not to:

[...]

(m) Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner.

Bron: [http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx] TERMS OF USE AGREEMENT

Ik maak me schuldig aan alles wat ik hierboven schreef en ja, ik doe dat voor de puntjes (cache statistiek) :D

Uiteraard, wie niet?

Dat uitwisselen is begonnen zodra er een cacher was die geen zin had om een mooie cache op een mooie plek neer te leggen had en daarom het wel leuk leek om een meestal flauw puzzeltje aan vast te knopen.

Op het gevaar af een kip-of-ei-discussie discussie te starten durft ik te stellen dat het uitwisselen is begonnen met een geocacher die een hekel had aan puzzelen en aan iemand het coördinaat van het doosje vroeg.

Ik heb geen idee wat Geoleaks is, maar wij hebben zowieso een hekel aan stomme puzzels.

Als ik zo zou walgen van een bepaalde soort cache zou ik ze en masse op de ignore-list zetten en er nooit meer naar omkijken.

bewerkt door Triskelle
Geplaatst

Hoe gebruikelijk is het om in groepen te geocachen en al dan niet oplossingen (als in coordinaten) van mystery caches buiten geoleaks om met elkaar te delen ?

Het is vrij gebruikelijk dat mensen met elkaar gaan geocachen en uiteraard komt het dan voor dat een van de cachers een puzzel heeft opgelost en dat de anderen hem ook loggen. Ook komt het voor dat hints, oplossingsmethode of zelfs coördinaten worden uitgewisseld.

Persoonlijk vind de constructie, het vernuft, het mechanisme, de gedachte die in een puzzel zit uitdagender dan het loggen van de cache.

Let wel het hoort bij elkaar! je moet ook naar buiten !

Lukt het niet om de puzzel te kraken gaat hij in de wacht en lukt het dan nog niet een mailtje naar de CO.

Ik vind dat ook en zal altijd proberen om een cache zelf op te lossen of in ieder geval de oplossingsrichting van een cache te volgen, maar er zijn een hoop cachers die veel minder met puzzelen hebben en een ontvangen hint of coördinaat in dankbaarheid aannemen. Hen gaat het meer om het vinden van de cache zelf dan om het oplossen van de puzzel.

Wat ik niet begrijp, maar dat zal dus mijn kronkel zijn, is wat lijkt op het ons kent ons circuit, kopje koffie met een koekje en wat coordinaten

Zijn we bezig met het opkrikken van de, m.i. nutteloze (thuistaal), cache statistiek ??

Zeg het maar!

Dat vind ik een veel te negatieve benadering. Het samenwerken is toch ook zeker een deel van het cachen. En het is ook niet gezegd dat de cachers die de oplossing gekregen hebben je cache met minder plezier gedaan hebben. Bovendien: cachers die het puur om de statistiek gaan, kunnen beter powertrails gaan doen. Bekijk het ook eens van de andere kant: er worden weinig creatieve puzzels gemaakt. Het opzoeken van de antwoorden op vijf vragen met behulp van google heb je op een gegeven moment ook wel gezien en het doorgronden van onbegrijpelijke kronkels is een vorm van zelfkastijding die niet iedereen leuk vind. Als ik naar een gebied verder weg gaan en ik heb beperkt tijd voor voorbereiding, dan kies ik liever voor een lastige multi dan voor een dertien in een dozijn mysterie. Ik kan me goed voorstellen dat er cachers zijn die zeggen dat ze mysteriecaches meenemen als ze de coördinaten hebben, maar anders links laten liggen. Als ze daardoor een leuke dag hebben gehad, prima toch ? Hebben ze hierdoor een leuke, vernunftige puzzel gemist, dan is dat vooral iets waar ze zelf last van hebben.

De beste raad voor mysteriemakers is om originele puzzels te maken waar de echte puzzelaar plezier aan beleefd en de cache op een leuke plek neer te leggen, zodat de niet puzzelaar ook een leuke cache heeft gedaan.

Geplaatst

Dit is dus inderdaad zeer persoonlijk want IK heb dus totaal geen behoefte aan puzzelcaches.

De kans dat het de moeite waard is om een puzzel op te lossen omdat de "buiten" locatie OOK leuk is, is zeer klein. Mysteries laat ik dan ook buiten beschouwing als ik PQ's draai.

Het afgelopen weekend had ik een mooi voorbeeld;

Een pittige mysterie waar ik wel naar gekeken had, maar geen "zin" in heb om op te lossen. Wel kwam ik langs de stache met vrienden die deze al gedaan hadden. Ik heb deze dan ook gezocht en was erg enthousiast over de constructie! Had ik meer plezier gehad als ik de puzzel WEL gedaan zou hebben? NEE!

Is iedereen die een mysterie logt zonder de puzzel gemaakt te hebben een puntjesjager? NEE!

Voor mij is een "toevallige" cache dan gewoon een tradie geworden...niks mis mee om deze mee te nemen, hoewel ik geen coordinaten verzamel omdat de praktijk leert dat in de meeste gevallen de puzzel en het doosje weinig met elkaar te maken hebben.

Mijn ervaring tot nu tot met puzzelcaches is:

Ik "moet" eerst een puzzel maken die ik niet leuk vind om naar een weinig spannende cachelocatie te gaan.

Als het aan mij zou liggen zou elke CO alle moeite en creativiteit moeten stoppen in het zoeken van een mooie locatie en het maken van een goede/mooie cacheconstructie.

Geplaatst

.....

Zeg het maar!

GeoLeaks :thumbdown::no: Bannen die troep. Helaas blijken die beoefenaars ook hier weer gereageerd te hebben. Zucht.

Onderling (lees NIET-PUBLIEKELIJK) onder een kopje koffie een mysterie oplossen, prima :thumbup: Waarom niet? Zolang het maar binnen de kamers blijft. Dan geniet je als klein select groepje cachevrienden aan het oplossne van de puzzel en niemand anders weet de oplossing. Als je op een event dit doet is dat hetzelfde. Ook dan wordt een oplossing of hint niet aan de grote gemene klok gehangen. En als je in een groepje samen uit cachen gaat, geniet je van de omgeving, caches, verstopmethodes, de momenten. Ja, ook ik maak me daar schuldig aan, maar ga dan altijd nog (al is dat naderhand) met de puzzel nog aan de gang, als ik al niet in het veld weet hoe op te lossen en uitleg heb gehad. Puzzels wil ik graag oplossen, liefst en meest ervoor, en als het dus niet anders gaat, dan maar er na.

Maar, ik weet wat je bedoelt. Mijn Combinatie cache is door menig vinder het antwoord via dat verachtelijke forum verkregen. En in principe zou ik van die het liefst het logje willen verwijderen, maar volgens de GC regels mag dat niet. Dus, gevonden is gevonden. En van degenen die via vrienden in achterkamers, mail, sms, meelopen de cache hebben gevonden, daar heb ik geen problemen mee.

Je moet onderscheid maken tussen de echte puzzelaar en de hunter. Van de eerste krijg je de mooiste logjes van die andere alleen maar troep logjes en een hoop gezeik over de plek, behuizing en wat al niet meer. Ik haal energie uit die eerste groep en hun logjes. Voor die cachers leg ik puzzels neer, die andere z**kgroep kan me gestolen worden. Doe hetzelfde en het cachersleven (CO zijnde) wordt aangenamer.

Geplaatst
Had ik meer plezier gehad als ik de puzzel WEL gedaan zou hebben? NEE!

Misschien in dit geval niet, maar voor hetzelfde geld heeft de locatie wel iets te maken met de puzzel. Waar jij dan een puntje - sorry een oppakkertje - pakt achter een nietszeggende stinkende stal vindt de puzzelaar het klapstuk van een prachtige puzzel over het FHRS*).

*) En zo kom je tóch nog aan het puzzelen.

Is iedereen die een mysterie logt zonder de puzzel gemaakt te hebben een puntjesjager? NEE!

Langzamerhand ben ik wel erg benieuwd naar wat mensen precies onder puntjesjagers en puntjesjagen verstaan.

Geplaatst

Misschien in dit geval niet, maar voor hetzelfde geld heeft de locatie wel iets te maken met de puzzel. Waar jij dan een puntje - sorry een oppakkertje - pakt achter een nietszeggende stinkende stal vindt de puzzelaar het klapstuk van een prachtige puzzel over het FHRS*).

Dan mijn vraag weer; WAAROM moet het een puzzel zijn? Het kan toch ook een tradie (of multi) zijn met in de listing achtergrondinformatie over FHRS?

Geplaatst

Leaken is toch het engelse woord voor lekken.

Ik vindt het maar al te fijn als ik op een Event of bij een cache een mede cache tref die mij een hint of een gedeelte van de oplossing geeft.

de tuutjes

Geplaatst

Als het aan mij zou liggen zou elke CO alle moeite en creativiteit moeten stoppen in het zoeken van een mooie locatie en het maken van een goede/mooie cacheconstructie.

Dat is ook precies waar het bij geocaching om gaat en waar je de grens kunt trekken tussen het oorspronkelijke spel en afgeleide activiteiten die in de loop der tijd zijn ontstaan. Puzzels en opdrachten zijn een onderdeel van het spel, voor zover deze te maken hebben met de tocht en de locaties.

Geocachen is navigeren naar bijzondere plekken met behulp van het GPS. In het geval van een vraagstuk, dat niets met navigeren of bijzondere locaties van doen heeft en slechts de coördinaten van een oninteressante plek oplevert, betreft het een puzzel en geen geocache. Puzzelen kan heel leuk zijn, maar het is een andere vrijetijdsbesteding dan geocachen.

Dat is ook de reden dat plaatsers van echte geocaches GeoLeaks gedogen. Toen bij GeoLeaks nog klakkeloos eindcoördinaten van alle geocaches werden gepubliceerd hebben cache-eigenaren de drijvende kracht achter GeoLeaks, die zich in een kwetsbare positie bevindt, onder druk gezet. Hierdoor rest van GeoLeaks nog slechts een besloten forum waar puzzels mogen worden besproken. Met geocachen heeft GeoLeaks niets meer te maken.

Geplaatst

Dan mijn vraag weer; WAAROM moet het een puzzel zijn? Het kan toch ook een tradie (of multi) zijn met in de listing achtergrondinformatie over FHRS?

Geen idee waarom, maar het zal ongeveer hetzelfde zijn als dat het jouw goed recht is om puzzels te links te laten liggen. Een (aspirant) cache-eigenaar mag natuurlijk gewoon kiezen voor een type en formaat cache dat hij/zij leuk vindt zonder dat hij daarvoor aan iemand verantwoording hoeft af te leggen. Bovendien lijkt er een grote behoefte te bestaan aan puzzelcaches, want ze worden best wel vaak bezocht (of in ieder geval als found gelogd). Dat één-derde van de cache-gemeenschap puzzels verafschuwt en twee-derde van de vinders gewoon meelift met een groepje of de coördinaten van elders betrekt is in de statistieken niet zichtbaar (vermelde verhoudingen zijn dan ook volslagen uit de lucht gegrepen en dienen slechts ter illustratie). Dus door onder het uiten van verwensingen het logje te tekenen van alweer zo'n in jouw ogen waardeloze puzzelcache werk jij (en jij lang niet alleen) mee aan de instandhouding van hetgeen jij juist zo verafschuwt.

Niet loggen dus als je zo'n gruwelijke hekel aan puzzelen hebt of wel loggen als je het puntje er graag bij wilt hebben (maar dan schurk je wel heel dicht tegen mijn definitie van een puntjesjager aan hoor).

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...