By-Tor and the Snow Dog Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 Als nieuwkomer mijn eerste teleurstelling al tegengekomen. Na het maken van mijn eerste cache ben ik toestemming gaan vragen voor plaatsing in een gebied wat beheerd wordt door Het Gelders Landschap. De persoon die ik sprak was bekend met geocaching en vertelde mij dat zij afwijzend staan tegenover plaatsing van caches in de door hun beheerde gebieden. Hem was ook bekend dat er al diverse caches liggen in de door hun beheerde gebieden. Zij zijn hier niet erg gelukkig mee. In al de gebieden van Het Gelders Landschap geldt een verbod voor geocaching; zo luidt hun conclusie; helaas.
Elja Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 Wat flauw van ze.. Maar netjes dat je het zelf nog helemaal bent gaan vragen. Zal eens uitzoeken of het gebied dat ik in m'n hoofd heb voor een cache van hun is.. Elja
Peetee Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 In al de gebieden van Het Gelders Landschap geldt een verbod voor geocaching; zo luidt hun conclusie Het geocachen kunnen ze in hun gebieden natuurlijk helemaal niet verbieden. Dat geldt enkel voor het plaatsen van het kistje. Als jij bv. een mooie wandeling uitzet in hun gebied, en die leidt uiteindelijk naar een kistje buiten het gebied van het Gelders Landschap, dan zal zij daar niets aan kunnen doen. En dan hebben we natuurlijk ook nog de virtuele cache.
By-Tor and the Snow Dog Geplaatst 4 maart 2004 Auteur Geplaatst 4 maart 2004 Bedankt Peetee. Ik bedoel ook eigenlijk het plaatsen van een cache is verboden in de gebieden van Het Gelders Landschap. Ik ben nu aan het uitzoeken waar deze contactpersoon woont om een cache in z'n voortuin te leggen. Kijken of hij dat wel waardeert.
TeQuila Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 In al de gebieden van Het Gelders Landschap geldt een verbod voor geocaching; zo luidt hun conclusie Het geocachen kunnen ze in hun gebieden natuurlijk helemaal niet verbieden. Dat geldt enkel voor het plaatsen van het kistje. Als jij bv. een mooie wandeling uitzet in hun gebied, en die leidt uiteindelijk naar een kistje buiten het gebied van het Gelders Landschap, dan zal zij daar niets aan kunnen doen. En dan hebben we natuurlijk ook nog de virtuele cache. Ik ben benieuwd wanneer de eerste borden komen met verboden voor geocachers.
Peetee Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 Bedankt Peetee. Ik bedoel ook eigenlijk het plaatsen van een cache is verboden in de gebieden van Het Gelders Landschap. Geen misverstand hoor, ik snap best dat je dat bedoelde. Maar je hebt soms landschapsbeheerders die denken dat ze het spelletje in zijn geheel kunnen verbieden. Ze hebben dan niet helemaal door dat ze dat alleen kunnen in voor het publiek afgesloten terreinen. Je kunt mensen nooit verbieden met een gps een opengesteld gebied in te gaan. Dus als jij een mooie wandeling zou willen uitzetten in een van hun gebieden dan zijn er best mogelijkheden.
Peetee Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 Ik ben benieuwd wanneer de eerste borden komen met verboden voor geocachers. Die komen er niet. Er is geen rechter die daar in trapt.
By-Tor and the Snow Dog Geplaatst 4 maart 2004 Auteur Geplaatst 4 maart 2004 Vroeger ging ik vissen als hobby. Ooit aangehouden door politie: "Zeg jongeman, heb jij dat bord niet gezien waarop staat 'verboden te vissen?' Dus ik vraag hem: "Geldt dat verbod voor of achter het bord?" Hij antwoord: "Achter het bord natuurlijk." Dus ik weer: "Nu, meneer agent, ik zit toch voor het bord te vissen." Het bewuste bord stond 30 cm. van de waterkant, begrijp je? Nou, die agent dus niet.
gr2 Geplaatst 4 maart 2004 Geplaatst 4 maart 2004 weer: "Nu, meneer agent, ik zit toch voor het bord te vissen." Ik mis de ontknoping. Kon de agent deze kwinkslag waarderen?
Heirbaut Hunters Geplaatst 5 maart 2004 Geplaatst 5 maart 2004 weer: "Nu, meneer agent, ik zit toch voor het bord te vissen." Ik mis de ontknoping. Kon de agent deze kwinkslag waarderen? Deze visser houdt niet van vissen.... Wel van anekdotes en moppen.
De Kolonisten Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Oh jee, oh jee. Wij zijn van plan een nieuwe, avontuurlijke, 3-4 sterren multicache uit te zetten op de Lonnekerberg (in de buurt van Enschede). Hiervoor hebben wij om officiële toestemming gevraagd bij Landgoed Overijssel. We hopen dat zij niet moeilijk doen... En wat als zij dat wel doen? Wat mag officieel wel en niet qua wegleggen van een cache? Weet iemand hier een antwoord op?
Banjer Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Oh jee, oh jee. Wij zijn van plan een nieuwe, avontuurlijke, 3-4 sterren multicache uit te zetten op de Lonnekerberg (in de buurt van Enschede). Hiervoor hebben wij om officiële toestemming gevraagd bij Landgoed Overijssel. We hopen dat zij niet moeilijk doen...En wat als zij dat wel doen? Wat mag officieel wel en niet qua wegleggen van een cache? Weet iemand hier een antwoord op? De enigen die officiele regels kunnen opleggen voor het plaatsen van een cache zijn de beheerders cq. eigenaren van de grond waar hij geplaatst wordt. Daarnaast spelen natuurlijk de algemene wetten mee, maar die zijn niet specifiek gericht op geocaching. Als laatste zijn er de guidelines van gc.com, maar dit zijn geen harde regels, en betreffen alleen het opnemen van een cache in de database van gc.com. GC.com zal je niet verbieden een cache te plaatsen die niet aan de guidelines voldoet, maar zal hem niet opnemen in de database.
De Kolonisten Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Dus als we het goed begrijpen, mag je een cache niet begraven, maar wel toedekken. (informatie geocaching.com) Dit hebben wij ook gevraagd aan Landschap Overijssel. Tot nu toe geen antwoord gekregen. Stel zij geven geen toestemming, wat dan? Het is in principe privégrond. Daarentegen zijn we tijdens het cachen al zoveel andere caches tegenkomen in natuurgebieden waarvan wij ons afvragen of daar toestemming voor gevraagd is. Toch zijn deze caches geplaatst in de geocache-database. Hoe zit dit dan?
Rovel Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Ik kan me niet voorstellen, dat er in zo'n gebied nergens meer een plekje over is is om een cache neer te leggen. Als ze expliciet geen toestemming geven, dan is het door onbekendheid met Geocaching ingegeven. Daarom is communicatie met eigenaren en beheerders best belangrijk. Ik weet niet hoe je om toestemming hebt gevraagd, maar met e-mail is dat afstandelijk en heel makkelijk voor hen om 'nee' te zeggen. Als je er op af stapt, of belt dan is het veel moeilijker voor ze. Ze zien je, weten wat voor iemand je bent, horen je stem, komen je ideeën te kennen en staan er daardoor niet meteen afwijzend tegenover. En natuurlijk een beetje slijmen. Hen een plek uit laten zoeken. Meegaan met iemand om een plek uit te zoeken. Zeggen dat je het meteen weg zult halen als zij dat willen en dat jij het goed in de gaten zult houden en weg zult halen als blijkt dat het de omgeving beschadigt enz. En als ze het dan toch nog afwijzen? Ach, wacht nou eerst maar even af.
Heirbaut Hunters Geplaatst 6 maart 2004 Geplaatst 6 maart 2004 Ik kan me niet voorstellen, dat er in zo'n gebied nergens meer een plekje over is is om een cache neer te leggen.Als ze expliciet geen toestemming geven, dan is het door onbekendheid met Geocaching ingegeven. Dit is pertinent niet waar. Juist de bekendheid met geocaching doet ze besluiten om niet langer toestemming te geven en eventueel aanwezige te laten ontmantelen. Toen ik de naam geocaching liet vallen, begon men meteen met "nee nee, dat willen we hier niet..." Dat ze het anders inschatten dan dat het in de werkelijkheid is, dat is een ander verhaal. Het is spijtig maar waar, de regels van gc.com maken het ons niet makkelijker... Ik ben ook iemand van "wat niet weet wat niet deert" en "ik regel het zelf wel". Zie daarvoor verder het draadje over opencaching. Het heeft geen zin om dat hier opnieuw te beginnen. Aan de andere kant weet ik uiteraard niet hoe onze eigen nederlandse approver er tegenover staat....
Aanbevolen berichten