Biegstra Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Onlangs heb ik bij een cache het snijpunt moeten bepalen van twee lijnstukken. Ik kan van 4 waypoints het snijpunt bepalen, dat gaat met een route. In dit geval werkte dat niet, want het snijpunt lag in het verlengde van twee coordinaten die samen een lijn vormen en van twee coordinaten die samen een andere lijn vormen. Wat ik moet doen is beide lijnen 'virtueel' verlengen en dan komt er wél een snijpunt uit. Eigenlijk wil ik nieuwe waypooints maken die in het verlengde liggen van de twee bestaande lijnstukken, die waypoint moeten dan voorbij het snijpunt liggen en dan kan ik met een route weer het snijpunt bepalen. Dan komt de vraag: hoe kun je met een Garmin Oregon de lijn van twee waypoints verlengen (projecteren in de windrichting van de lijn) zonder dat je op een van beide waypoints zelf aanmwezig bent. Ik krijg dat niet voor elkaar. Iemand heeft hier vast een handige methode voor.
Wad-Seekers Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 kan je de hoek tussen de twee punten bepalen? dan zou ik projecteren vanuit punt 1 onder de juiste hoek, over een grotere afstand. er ontstaat dan een nieuw punt. doe dit 2 keer. en maak de route zoals je gewend bent
Biegstra Geplaatst 21 juni 2011 Auteur Geplaatst 21 juni 2011 Het probleem is dat ik volgens mij ALLEEN de hoek (de windrichting tussen de twee waypoints) kan bepalen als ik op een van de beide waypoints sta. Dan zoek ik naar het volgende wp en kan aflezen in welke richting die licht. Dan kan ik met die richting of 180 graden meer of minder een projectie doen. Ik sta echter NIET op een van de waypoints. Ik kan de waypoints in een route wel verbinden, maar dan zie ik de windrichting niet en heb dus ook geen exact gegeven waarmee ik moet projecteren. Kortom: ik bergijp wel wat ik moet doen, ik weet alleen niet hoe ik het met mijn machinerie (oregon 400t) voor elkaar kan krijgen.
expir_bofh Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Ik heb een Oregon450 en weet als (nog steeds) beginner ook niet echt hoe dat moet. Maar ik heb wel een ingewikkeld tooltje eropgezet: De wherigo geocaching tools. En daar schijn je iets met lijnen mee te kunnen doen. Maar goed, ikzelf kom dus nog niet verder dan vanaf 1 punt zoveel graden en zoveel meter verder projecteren
goldentree Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Ik weet niet hoe het op de Oregon gaat, maar op een GPSMap kan het heel eenvoudig. Je hoeft niet op het waypoint zelf te staan. Gaat als volgt: Zoek waypoint (je uitgangspunt), markeer gewenst waypoint in lijst, ENTER, Menu, Projecteer Waypoint, ENTER, geef graden en richting in, Ga naar. En het nieuwe waypoint is aangemaakt. Op die manier kun je ze met een lijn verbinden. Als je de twee andere ook zo maakt dan kun je met een kruispeiling het gewenste snijpunt bepalen. Succes.
Team Geo-cachet Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Het probleem is dat ik volgens mij ALLEEN de hoek (de windrichting tussen de twee waypoints) kan bepalen als ik op een van de beide waypoints sta. Helaas weet ik niet hoe het op een Oregon moet, maar met een eTrex Vista kun je de hoek die een lijn maakt ook bepalen zonder dat je op een waypoint staat. Dat zal met de Oregon vast ook wel kunnen. Hoe werkt het op een Vista? - Maak eerst een route tussen de twee waypoints; - klik dan niet op 'Navigeer', maar kies voor 'Kaart'. - Je ziet dan de route op de kaart staan. Zet vervolgens de muiswijzer op de getoonde routelijn. - Boven in het schermpje wordt dan onder het kopje 'Kaartcursor' de richting in graden weergegeven. Als je de richting van punt-1 naar punt-2 weet, kun je vanuit punt-1 een nieuw waypoint projecteren met gelijke richting, maar over een grotere afstand.
goldentree Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Zoek op Internet ook even het programaatje GCTools. Daarmee kun je met 4 waypoints ook het snijpunt berekenen. = soort kruispeiling.
Biegstra Geplaatst 21 juni 2011 Auteur Geplaatst 21 juni 2011 Geo-cachet. Wat jij beschrijft, dat zou de oplossing zijn. Jij begrijpt het: ik moet op een of andere manier de richting van de route weten te bepalen. Blijkbaar kan dat in de Etrex Vista, maar heb dat helaas nog niet kunnen ontdekken in de Oregon 400t. Ik heb gekeken bij aanmaken route. Als ik de route gemaakt heb kan ik meteen kijken op de kaart, daar werkt het niet. Als ik later de route selecteer bij Waarheen - Routes, dan werkt dat daar ook niet. Iemand met een Oregon die het wel kan? En voor degene die met tooltjes aankomen: ik sta midden in het bos, dus ik moet het doen met mijn GPS apparaat en hersencellen, verder niet.
Biegstra Geplaatst 21 juni 2011 Auteur Geplaatst 21 juni 2011 goldentree. Je hebt het over 'graden ingeven'. dat wil ik graag, maar ik ken ze niet. Ik moet op een of andere manier weten wat de richting is van waypoint 1 naar waypoint 2. Dat kan ik nog niet bepalen. verder werkt je tool GCtool op de computer prima, daar kan het goed mee. Maar dan: heb ik niet op de Samsung galaxy en de daar beschikbare tools (ik heb GCTools en Geocaching Tools) kunnen dit niet. Nog andere ideeen? "De wherigo geocaching tools". Uit een van de mails hiuerboven. kent iemand dat?
Team Geo-cachet Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Om hier niet te spoileren, even een PM gestuurd naar Biegstra.
expir_bofh Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Die wherigo geocaching tools is gewoon een cache, maar dan met een wherigo die berekeningen doet. Kijk even op het vliegveld van Gilze-Rijen, dan zie je welke ik bedoel. Of ermee kan wat jij wilt, weet ik niet, maar volgens mij kon je wel dus het snijpunt van 2 lijnen berekenen. En andere ingewikkelde dingen. Maar ja ik heb zelf nog geen eens moeilijke caches gelopen.
Team Geo-cachet Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Maar dan: heb ik niet op de Samsung galaxy en de daar beschikbare tools (ik heb GCTools en Geocaching Tools) kunnen dit niet. Samsung Galaxy? Dat is toch een Android toestel? Kijk dan eens op de Android Market naar het tooltje GCC. Die kan o.a. de richting tussen twee WP's bepalen (en nog véél, véel meer ).
Biegstra Geplaatst 21 juni 2011 Auteur Geplaatst 21 juni 2011 Maar dan: heb ik niet op de Samsung galaxy en de daar beschikbare tools (ik heb GCTools en Geocaching Tools) kunnen dit niet. Samsung Galaxy? Dat is toch een Android toestel? Kijk dan eens op de Android Market naar het tooltje GCC. Die kan o.a. de richting tussen twee WP's bepalen (en nog véél, véel meer ). Geocachet, dat is de oplossing. Netpge even een half uurtje bekeken. Wat een overvloed aan hulpmiddelen. Briljant!!! Thanks, hiermee kan draadje sluiten.
technetium Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Die wherigo geocaching tools (...) Of ermee kan wat jij wilt, weet ik niet, maar volgens mij kon je wel dus het snijpunt van 2 lijnen berekenen. Ja, dat kan met WGT, maar als je een lijnstuk wilt verlengen kun je het nieuwe punt ook bepalen door twee keer de coordinaten van het eindpunt te nemen en daar de coordinaten van het beginpunt vanaf te trekken. Voorbeeld: Start 52 12.345 5 23.456 Eind 52 13.579 5 34.567 Eindpunt van het verlengde lijnstuk (voor de berekening laat ik de graden weg): 2*13.579-12.345=14.813 2*34.567-23.456=45.678 52 14.813 5 45.678 Tc
Japiejoo Geplaatst 21 juni 2011 Geplaatst 21 juni 2011 Voor kleine afstanden gaat dat inderdaad 'goed', dan is de afwijking minimaal. Voor grotere afstanden eerst even omrekenen naar carthesische coördinaten, bijvoorbeeld Rijksdriehoek systeem.
Aanbevolen berichten