Spring naar bijdragen

Open Street Map Versus City Navigator Kaart ?


Angulon

Aanbevolen berichten

Nog maar kort actief met GeoCachen, maar al erg enthousiast. Uiteraard gaat de Garmin GPS 62 (+ TOPO Benelux) mee op vakantie. Maar omdat we niet precies weten waar we naar toe gaan heb ik niet zo veel zin om Topo kaarten van Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje te kopen. Via dit forum kwam ik achter OSM, en dankzij de prima info hier al vlot het kaartmateriaal van Frankrijk in Mapsource geladen had.

 

Nu heb ik al wat langer een Nüvi 255 met City Navigator. Als ik dan in Mapsource de kaarten vergelijk (op een paar plekken waar ik ooit geweest ben) dan is het materiaal van CN gedetailleerder.

 

Het lijkt me dat CN in dit geval een betere optie is. Is CN goed te gebruiken voor Geocachen in het buitenland? Of moet ik toch een TOPO kaart overwegen.

 

Alvast bedankt voor feedback,

 

Mvgr,

 

Angulon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ga in het buitenland (Frankrijk over een week) de OSM kaarten gebruiken. Ongetwijfeld minder goed dan de Franse topo kaarten maar iets budgetair vriendelijker. ik heb jaren gecached zonder kaart.

 

Wat je ook kunt doen is beide kaarten aanzetten (tenminste, dat kan op een een Oregon 450).

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk heb je helemaal geen kaart nodig om te geocachen. Ik heb de eerste paar honderd caches gevonden met een gps zonder kaarten door gewoon achter het pijltje aan te wandelen. En ik ben een van de velen die zo begonnen zijn. Ach, dat was nog eens avontuurlijk. Als je dan een kaart wil gebruiken, dan is CityNavigator lang niet gedetailleerd genoeg. Er staan alleen straten, grote waterlopen en grote bosvlaktes op. Juist de leuke paadjes waar je met geocachen kunt komen staan er niet op.

Bij Openstreetmap (OSM) is het erg afhankelijk van waar je je bevindt. In en om mijn woonplaats s-Hertogenbosch is OSM de meest gedetailleerde kaart die je kunt krijgen, beter en actueler dan de commerciele kaarten. Maar als ik kijk naar mijn 2 vakantieadresjes in Midden- en Zuid-Frankrijk dan zie ik dat de OSM-kaarten daar heel weinig detail bevatten en naar mijn zin ook niet gedetailleerd genoeg zijn om te geocachen. Als je daar een kaart wil gebruiken dan denk ik dat je een topo-kaart moet aanschaffen.

Bij OSM kun je in ieder geval zelf op internet kijken hoe gedetailleerd de kaarten zijn. Ik weet niet of dat voor de topo-kaarten mogelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb pas 1 ervaring met OSM en dat was toch een behoorlijk goede.

Vood mijn vakantie in Oman heb ik de OSM gebruikt. Ik vond dat er vrij veel wegen niet opstonden, maar de wegen worden daar dan ook in rap tempo aangelegd.

Na even nagaan werden een aantal wegen gegokt die er wel niet op zouden staan (want ze waren nog geen half jaar open). Nou de meesten stonden toch mooi wel op de kaart. Degenen die er niet op stonden waren gemiddeld ongeveer een maand open. Dat viel dus reuze mee. Ik denk dat een betaalde kaart het niet veel beter doet.

 

Geen idee hoe het hier in Europa is, aangezien we daarvoor City Navigator gebruiken.

Andere kaarten die we hebben zijn: topo Benelux, Onroute fietskaart en Onroute wandelkaart. Die enkele keer dat we naar het buitenland gaan doen we het met CN en nemen we het gebrek aan bospaadjes voor lief (ook wel eens leuk om niet meteen de route ernaartoe te zien).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allemaal,

 

Bedankt voor de vlotte en bruikbare reacties ! Ga het gewoon proberen met de combi CN en OSM, moet iets van avontuur over blijven. Kan ik ook daarna beter beoordelen of aanschaf van een gedetaileerde Topo nodig is!

 

Nogmaals bedankt,

 

Mvgr,

 

Angulon

bewerkt door Angulon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...