Spring naar bijdragen

Juist Of Niet?


montebaldo

Aanbevolen berichten

Bij een van mijn eigen multi caches kun je met logisch nadenken, spoiler foto en lezen van de logjes (vooral nu er meer komen) eindlokatie bepalen.

Het valt mij op dat velen deze cache op die manier zoeken en loggen. Vooral als ze onderweg enige weerstand ondervinden.

Triomfantelijk wordt er dan een logje geschreven: GEVONDEN (met uitleg erbij)

Echter het meeste leuke stuk hebben ze dan gemist

 

Je hebt hem dan gevonden dat kan ik niet ontkennen. Maar juist of niet ????

 

graag jullie mening

 

gr Montebaldo

 

 

NB: dit weekend ga ik hem dusdanig aanpassen zodat het niet meer kan. Daar ik de afgelopen weken in het buitenland was kon ik dit nog niet doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gaat het hier om deze cache? Tja, als je een spoilerfoto op je pagina zet, moet je volgens mij ook niet klagen als een loper daar gebruik van maakt. Natuurlijk is het niet fijn als je als legger een hoop tijd hebt gestoken in het maken van een multi, maar voor een cacher die vastloopt kan het wel lekker zijn als je toch nog een 'achterdeurtje' vindt. Onze 1e 10K cacher van Nederland (Wilxlii Carrotte) heeft er zelfs een methode voor ontwikkeld... de 'Carrotte Methode'.

Veel gebruikte methode om een cache te vinden.

In 10 punten komt de methode op het volgende neer:

1. lees niet goed genoeg de beschrijving;

2. los de (eventuele) puzzel niet op;

3. ga naar de vermoedelijke stash area;

4. kijk eerst een half uur op de verkeerde plek;

5. loop ongeveer 1 uur in de buurt van de goede plek rond met de handen in de zakken en kijk veel om je heen;

6. kans van 50% dat je de cache vind; klaar; mooi;

7. kans van 50% dat je een hulplijntje nodig hebt;

8. bel een hulplijntje;

9. vraag een hint;

10. ga tevreden naar huis of naar een volgende cache.

 

Groet, Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat je de hele cacheroute moet lopen, de eigenaar van de cache heeft daar zijn best voor gedaan om deze route uit te zetten. Soms moet ik er wel 3x of meerdere keren heen om de uiteindelijke cache te vinden. Als ik het WP niet kan vinden (en niet na 10 minuten zoeken, maar veel langer)dan mail ik de eigenaar voor een hint. Meestal krijg je dan wel antwoord, zodat je weer verder kunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je niet wilt dat iemand de cache op de carotte manier of de barny manier , dan moet je zorgen dat deze niet te vinden is via google streetview of via een spoilerfoto.

Dat eindcoordinaten uitgewisseld worden is na geoleaks geen geheim meer

 

Voor de rest succes dus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja... Het is 'juist' als er een naam in een logboekje geschreven wordt. Zo zijn nu eenmaal 'de regels' En dat dit doel tegenwoordig op verschillende manieren bereikt kan worden, is voor de legger natuurlijk niet echt leuk, maar niet te voorkomen. Daarnaast kan je dus wel proberen om er zelf zo veel mogelijk aan te doen, zoals overduidelijke spoilerfoto's verwijderen als het niet echt noodzakelijk is, en vragen of loggers ook niet in hun logje willen spoileren. Aan de rest kan je weinig doen ben ik bang...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vinden is vinden. Zolang je hem zelf maar hebt gevonden en de mogelijkheid ook maar zelf hebt gevonden (ja, ik ben anti-geoleax).

Ik heb zelf wel eens van een serie een bonus opgelost doordat de bonus een wiskundige som was met enkele vergelijkingen. Laat ik dara nou redelijk goed in zijn.

 

Had toen ook de maker gemaild met het feit dat het mogelijk was. Heb toen de vraag van hem gekregen om dit niet in de log te melden en dit dus ook niet gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mensen zo snugger zijn dat ze met het combineren van meerdere gegevens/ analyse een cache vinden is dat leuk voor ze. Vinden ze dan vervolgens dat ze de cache mogen loggen dan is dat hun goed recht. Ze hebben (op hun manier) moeite gestoken in het vinden van de cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hier ook geen enkele moeite mee. Zeker bij stadscaches vind ik het een uitdaging om de cache te 'leunstoelen'. Bij caches in een mooi gebied dan ga ik toch de wandeling lopen. Maar kom ik er niet uit, dan is het gebruik van alle informatie die je op de cachepagina of in het veld vindt geoorloofd om de cache te vinden. Een waarde uit het oost-coördinaat niet gevonden: dan ga ik zoeken langs de lijn die ik wel heb. Zie ik een cacherspaadje, dan ga ik daar maar eens kijken. Is een formule erg informatief, dan gebruik ik die ook. Net als MacDD heb ik ook wel eens de bonus gevonden als eerste in de serie, gewoon omdat de formule maar op een manier kon worden opgelost. Scheelde me 15 kilometer fietsen. Het slim gebruik maken van dit soort informatie hoort ook bij het spel.

Maar voorop blijft staan dat ik zoveel mogelijk probeer te genieten van het buiten zijn en de omgeving die de legger mij probeert te laten zien. Morgen ga ik een cache doen waarvan ik het eindpunt al weet, toch ga ik zeker de route die me erg mooi lijkt lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooral als ze onderweg enige weerstand ondervinden.

 

Ik behoor tot het groepje dat vorig weekend die cache gelopen heeft en wil voor de volledigheid van de discussie toevoegen dat achteraf bleek dat de ondervonden weerstand makkelijk overwonnen kan worden met een stukje gereedschap dat weliswaar in praktisch elk huishouden aanwezig is, maar zelden behoort tot de standaard cache-uitrusting. Als dat gereedschapje in de beschrijving was vermeld, of als de aanwijzing ook zonder gereedschap toegankelijk was geweest, dan hadden wij zeker niet onze toevlucht genomen tot de Carrotte Methode. Want wees eerlijk ... voor de meeste mensen en bij de meeste kistjes is de pure Carrotte Methode een zeer inefficiënte manier om een stash te vinden.

bewerkt door Triskelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

je legt toch een cache voor mensen om er plezier van te hebben ???. Ga je nu ook bepalen hoe mensen plezier mogen hebben ?

 

Iedereen geniet van geocaching op zijn/haar manier en komt altijd op hetzelfde neer... kissie zoeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...