Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Oké, even alles op een rijtje:

Anonieme proxy:

Voordeel: Je bent echt onzichtbaar.

Nadeel: Je verliest snelheid.

AdAware:

Voordeel: Alle rotzooi word van je computer gehaald.

Nadeel: Geen!

Download: Hier!

Virusscanner:

Voordeel: Dat hoef ik toch niet uit te leggen?

Nadeel: On-line en gratis scanners zijn niet goed! Koop er één. € 48,-- voor een jaar lang geen

problemen. Gewoon doen!

Firewall:

Voordeel: Bij een goede firewall ben je "onzichtbaar", hackers kunnen je dus niet vinden.

Nadeel: Geen.

Tip: Koop Norton Internet Security. Dan heb je één van de beste softwarematige firewalls +

virusscanner die je kan krijgen.

Hardwarematige firewall/router:

Voordeel: Met een router kan je meerdere computers aansluiten op het internet terwijl je toch

beschermd wordt! Let op dat de router NAT ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat andere

computers alleen de router zien en niet de computer(s) die erachter zitten. NAT= Network

Adress Translation. Er mogen dan alleen berichten binnenkomen waar de computers

binnen jou netwerk om hebben gevraagd. Anderen dus niet!

Nadeel: Stel deze producten goed in. Een slecht ingestelde router is véél gevaarlijker dan dat je

zonder router of firewall werkt. Als je een merk koopt staan er standaard gebruikersnamen

en wachtwoorden in....... Die moet je dus echt wel veranderen!

En nog dit:

Stuur geen hoaxen door: Nep viruswaarschuwingen, kijk eerst hier voordat je een waarschuwing

doorstuurd. Dit soort berichten kunnen, als ze "hot" zijn, het hele internet vertragen.

Update je firewall en virusscanner dagelijks.

Draai AdAware na elk bezoek aan het internet. Neemt maar een paar minuten in beslag.

Voer de Windows update uit! (En Linux gebruikers: Er zitten ook exploites in jullie software, niet

zoveel als in Windows maar blijf maar wel wakker :yes: )

Pleur niet overal je e-mail adres neer. Spammers zoeken op gastenboeken, websites e.d. naar adressen.

Verander je e-mail adres in een bericht desnoods in: jansmit@NOSPAMChello.nl

Iemand die dit leest zal begrijpen dat hij NOSPAM wegmoet laten.

Reageer NOOIT op spamberichten, als je reageerd dan weten ze dat er iemand achter het

e-mail adres zit. Dus ook geen unsubscribe op dit soort berichten!

En zo zijn er nog flink wat punten. PM maar als je iets meer wilt weten. Geef dan wel ff wat gegevens

door: Model PC/Gebruik/Provider+ abonnement/Besturingssoftware/Software die je gebruikt.

Bytheway

Geplaatst

Inderdaad, voor een gratis firewall bied Zonealarm een perfect alternatief voor commercieele softwarematige firewalls.

Voordeel: Het is GRATIS!! ( :yes: tsja, we blijven Nederlanders...)

Nadeel: Je moet zelf nogal wat instellen.

Bytheway

Geplaatst

Nog een belangrijke toevoeging: Let op je draadloze netwerk.

Normaal hoef je achter de firewal niet zo bang te zijn dat jou ene computer inbreekt in je andere. Als je echter een draadloos netwerk hebt kan die "andere computer" ook van de buurman of een toevallige passant zijn.

Geplaatst
Nog een belangrijke toevoeging: Let op je draadloze netwerk.

Normaal hoef je achter de firewal niet zo bang te zijn dat jou ene computer inbreekt in je andere. Als je echter een draadloos netwerk hebt kan die "andere computer" ook van de buurman of een toevallige passant zijn.

Daar heb je ook weer hunters voor, hoorde ik van een collega. Hoe die heten weet ik niet meer, maar die proberen flinke bandbreedte in het veld te halen als ultieme score. Altijd een leuk alternatief voor als COM de site opdoekt...

Geplaatst
Virusscanner:

Voordeel: Dat hoef ik toch niet uit te leggen?

Nadeel: On-line en gratis scanners zijn niet goed! Koop er één. € 48,-- voor een jaar lang geen

problemen. Gewoon doen!

Toch nog stiekum een goed en gratis alternatief:

De gratis goede en zeer frequent geupdate AVG virusscanner

Updates van deze scanner bij een nieuw virus zijn er vaak eerder dan bij vele betaalde scanners die maar 1x per week geupdated worden...

:dribble: Danny

Geplaatst

Naast alle bovenstaande goede tips kan je de snelheid van je computer hoog houden door;

bij explorer; internet opties;

opstarten met blanco en direct een favoriet of snelkoppeling te kiezen op het bureaublad

na een (lange) sessie internetten

-de cookies te verwijderen (ad aware verwijdert hier veel)

-tijdelijke bestanden verwijderen

-geschiedenis leeg maken en op 0 dagen zetten en alleen favorieten te gebruiken

-in windows je temp file leegmaken.

-outlookexpres berichten verwijderen die er niet toe doen en te bewaren berichten opslaan in mijn documenten voor de rest alles verwijderen.

- aan het eind van een week defragmentatie (bureauass, systeemwerkset)

Zonder backup heeft beveiligen geen zin

- niet backuppen met branden naar cd's, maar een dikke tweede harde schijf nemen

je belangrijkste programma's (mappen), favorieten, adresboek, mijn documenten en downloadmap

iedere week copieren. Eventueel ook nog kruislings in je netwerk voor het geval een voeding, die gemiddeld 3 tot 5 jaar meegaat 2 harde schijven meeneemt.

Dan kan er gerust een voeding doorbranden. Een keer je computer openmaken en de stofzuiger pakken

kan dit voorkomen. De ventilatie van de computer en de voeding zuigt het stof dat er achter ligt en minder aandacht krijgt naar binnen.

Heb je je huis op orde; een goede backup en je programma's en administraties keurig bij elkaar,

dan kan je er nog eens partitionering en een format c aan wagen. En alles opnieuw erop zetten.Dan weet je gelijk of je zo'n topper bent als je buitenwereld wil laten geloven. Een ding weet je dan zeker. De schijf is echt schoon.

Je kunt je beveiligen tegen de buitenwereld, maar in computerland ben je zelf je grootste vijand.

Geplaatst

Een aanvulling:

ZoneAlarm (gratis versie)

voordeel: je hoeft vrijwel niets in te stellen, je staat een programma toegang toe of niet.

nadeel: je kunt niets instellen

Verder bedenk dat cookies wel degelijk ook extra funktionaliteit toe voegen. Zo is herkent worden op dit forum bijvoorbeeld wel handig.

Geplaatst

Ik snap niet waar de drukte voor nodig is. Een ipadres is altijd te zien. Als deze via allerlei wegen afgeschermd wordt, dan is de kans groot dat je het internetten wel kunt vergeten. Ik denk zelfs dat je hier op dit forum niet eens kunt inloggen.

Dus ook met alle firewalls, NATrouters enz, ook al knoop je er 10 op een rij in je PC, je IPadres blijft zichtbaar.

Met een anonieme proxy kun je wel ff onzichtbaar zijn, maar dan ben je wel illegaal bezig.

Toen ik een IPban op .com had kon ik met een illegale proxy ook binnenkomen, alleen heb je dan een snelheid van 4 a 5 k per seconden en dat is niks als je 300 tot 450 gewoon bent.

Je mag niet eens je IPadres zo afschermen dat je onzichtbaar wordt. Als je verkeerd bezig bent op het internet en iemand wil dat melden aan de provider moet hij in zijn abusemail toch wel kunnen melden wie je bent :D

Je moet je ipadres zien als je nummerbord op je auto. Wat kun je ermee als derde/ Gewoon, je aangeven als je de fout ingaat of zo :P

Als je op de kabel zit of ADSL dan ziet iedereen ook nog welke provider je hebt en meestal welke woonplaats. Daar is niets verkeerds of geheimzinnigs aan.

Keske wil niet hebben dat we zijn ipadres zien. Bij Stephanne ziet men niet het adres van een ander maar altijd van zichzelf. Zo ziet ieder site of hoompeez je ook.

Als je een emailtje stuurt, staan dezelfde gegevens ook in het mailtje. Iedereen heeft een eigen ipadres en zoals ik op de kabel zit, is ook mijn PCnaam zichtbaar. Dat zijn de gegevens die ik moet invoeren om online te kunnen.

Als je een email stuurt naar wie dan ook en deze kijkt naar de eigenschappen van het mailtje krijgt hij dezelfde gegevens te zien. En soms nog meer.

hieronder een kleine quote van al de gegevens die iemand kan zien in de eigenschappen van een mailtje als het van mij komt:

Received: from hnexfe09.hetnet.nl ([10.94.9.32]) by HNEXVS01.HETNET.LOCAL with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.5329);

Tue, 27 Jan 2004 17:14:08 +0100

Received: from smtpq2.home.nl ([213.51.128.197]) by hnexfe09.hetnet.nl with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.5329);

Tue, 27 Jan 2004 17:14:08 +0100

Received: from [213.51.128.132] (port=40376 helo=smtp1.home.nl)

by smtpq2.home.nl with esmtp (Exim 4.20)

id 1AlVqq-0006W9-4L

for kruimeldief@hetnet.nl; Tue, 27 Jan 2004 17:14:08 +0100

Received: from cc66451-a.emmen1.dr.home.nl ([217.122.206.224]:1391 helo=ead)

by smtp1.home.nl with smtp (Exim 4.20)

id 1AlVqo-00040d-Ko

for kruimeldief@hetnet.nl; Tue, 27 Jan 2004 17:14:06 +0100

Als je dan het rode bekijkt, de CC nummer is mijn inlognaam en password om via mijn PC en kabelmodem op het internet te kunnen gaan. Meer heb ik niet nodig. Wie heeft er wat aan? niemand. Je zult ook mijn modem moeten hebben en in regio emmen moeten zitten om in te loggen.

Wil je een abuse mail naar @home sturen dan heb je genoeg gegevens.

Je ziet zelfs dat ik in Emmen Drenthe zit. Dus kan ik wel iets anders zeggen, maar dat is dan gewoon gelogen. ;)

Het ipadres 217.122.206.224 is mijn normale ipadres dat tussen de modem en de router zit. Na de router heeft mijn PC een eigen netwerknummer, steeds een nummertje verschillend met de andere PC's hier.

Verder kan iedereen controleren welke poorten je open hebt staan en welke onzichtbaar zijn. Dat is normaal, dat is legaal en is ook niets geheimzinnigs aan.

Zo staat bij mij poort 21 continu 24/7 los omdat anders de ftpserver het niet doet. Ook heb ik natuurlijk poort 4662 continu los staan omdat anders OEPS!!!! p2p niet werkt of 1024 voor KaZaA.

Dat is onveiliger dan dat men je ipadres ziet.

De admins en moddereters kunnen terwijl je online bent nog veel meer zien, volgens mij zelfs je PBbox.....

Je provider kan ieder emailtje dat je verstuurd eerst lezen en dan versturen of doorsturen aan 3den......

Big Brother is watching you :dribble:

GRTZ

Kruimeldief :P Don't let the bedbugs bite you

• 1 year later...
Geplaatst
Alleen de tekst "Ik weet wie jij bent" heb ik zelf toegevoeg. Dat is een beetje uitdagend om mensen aan het denken te zetten.

...

Ok, Stefanne 3, ik begrijp je bedoeling. Verder vertel je me niks nieuws natuurlijk, want het zijn mijn eigen gegevens. Toch vind ik het bordje niet aangenaam. Ik vind het een beetje agressief overkomen. Bovendien als ik het niet wist, weet ik het nu door je bordje en hoef het niet steeds weer te zien.

Is dat hoe je mij aan het denken wilt zetten? Dat denk ik toch niet. Verder heeft het in mijn ogen niets met geocachen te maken. Je zou er ook een willekeurige andere waarschuwing neer kunnen zetten, zoals: 'Pas op voor zakkenrollers' of zo. Kortom, je opzet vind ik ook niet zinvol.

Natuurlijk, je zal wel in je handtekening mogen zetten wat je zelf wil. Maar nu je weet hoe je bordje overkomt bij sommige forumleden, zou je kunnen overwegen je handtekening te veranderen. Mij zou je er in ieder geval een plezier mee doen.

Jongens, jongens, je browser stuurt mee:

cookie

ip-adres (voor retour natuurlijk)

welk type pc, operating systseem je hebt

de gebruikte browser

en soms nog veel meer.

Waarom: o.a. om web-pagina's aan te kunnen passen aan jouw omstandigheden.

Op basis van dat ip-adres kan noge meer info verkregen worden, o.a.a je provider.

Dit is allemaal standaard internet technologie en gebeurt bij ons allen. Dat je dat kunt uitlezen, is normaal: want daarvoor worden deze gegevens doorgestuurd. Wil je dat niet, dan zul je zelf moeten filteren. Dat kan, maar dan verlies je inlogs, gepersonaliseerde zaken, en een hoop web-pagina's doen het niet meer.

Dus: als Stefanne niet iets gebruikt, doet een ander het wel. Heb je hier bezwaar tegen, draai dan de klok 20 jaar terug.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...