Peetee Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 Korte vraagjes (aan diegene die 'm in de USA bestellen): 1) ... (kortom: is het erg als je een USA base map hebt ipv een europa base map?) 2) ... of is dit met een firmware upgrade of zo nog te overschrijven met de europa-base map? 1) nee, voor het cachen is het geen probleem. 2) nee.
dj bel Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 Reisgenoten, De basis is de blijvende basiskaart in het geval van de amerikaanse de amerikaanse en eventueel points of interest die vast in de gps zitten bijvoorbeeld als je reset doet, dan wist hij alles behalve dat. Het zijn in dat geval de standaardinstellingen. Je kunt een dergelijke gps dus met ingebouwde kaart gebruiken zonder Mapsource aan te schaffen. Je kunt in een amerikaanse versie gewoon de europese mapsource en points of interest en cityselect laden en opslaan. Dan is hij alles het ware volledig europees, alleen "tijdelijk" Bij een harde reset of eventueel ingrijpende software upgrade van je OS van de GPS kan het zijn dat je kaarten opnieuw moet laden. Het gebruik voor europa is daarmee hetzelfde als in de VS bij een us versie. In mijn beleving gebruik je ook de 60cs niet zonder de aanschaf van mapsource en cityselect dus het is te overwegen. (vandaar de vragen over gedeelde unlocks op diverse sites)
elsinga Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 De basemap van de 60C is zowiezo vrij beperkt, nog beperkter dan die van de GPS V en worldmap. Maar: je kunt er nog steeds via routeren, zonder Atlantic basemap *moet* je City Select kaarten laden om te kunnen routeren...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 Effe off-topic maar ik heb af en toe last met de uitspraak van geschreven woorden. Ooit kwam een techneut met een geschreven rapport aan zijn baas (Cisco in Texas) en dat ging over een nieuw product: een router (route=engels uit het frans geleend en zodoende spreek men van 'roeter'). Maar op zijn Texas is het 'rauwter' geworden. En je spreekt je hoge baas altijd naar de mond, zeker bij Cisco. Moet ik nu 'routeren' (zie bovenstaand bericht) uitspreken als 'roeteren' of als 'rauwteren'?
dutch-locutus Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 En ... hoe bevalt-ie ??? Tot nu toe goed dus . Heb hem vandaag uiteraard gebruikt zonder aanvullende kaart software, dus voor de weg door het voor mij vrijwel onbekende oosten van het land stond de vista aan. De voordelen die ik met deze nog kale gps heb ervaart was de gevoeligheid in het bos. Een paar keer met de vista in de ene en de 60CS in de andere hand gelopen om het verschil goed te kunnen zien. Scheelde regelmatig toch 2 satellieten, wat epe verschillen gaf van 8 tot 14 meter op de vista, op hetzelfde moment 5 tot 7 op de 60CS. Vandaag 6 caches gezocht 5 met gebruik van de 60 cs, de Cycloon cache (GC70d1) heeft in de tekst een waarschuwing voor de slechte ontvangst. met behulp van een coördinaat van een open veldje 13 passen verderop word een koers gegeven om de cache te vinden. Het is er inderdaad erg dicht begroeid, en het regende (is op de foto bij m'n log te zien).Toch de cache zonder deze kruispeiling gevonden op zijn eigen coördinaat. EPE op de 60CS 8 meter, op de vista 15 meter! Wat ook opvalt is de reactie snelheid van het kompas. Ik heb op de vista vaak ervaren dat die soms een beetje na ijlt ( een effect wat niet storend was, maar nu valt het me op) Ik had vooraf geluiden gehoord dat de afleesbaar heid tegen viel, ben ik het niet mee eens. De intensiteit van het backlight is traploos instelbaar, en gaf geen enkel probleem. Wat betreft de basis kaart werd zelfs vooraf bij waypoint erkend dat die beduidend minder is dan die van bijvoorbeeld de Etrex serie. Omdat ik vandaag nog geen kaartmateriaal in het apparaat had zitten kon ik dit goed merken, In de vista die ik gewend was zaten beduidend meer N wegen. Zojuist de cityselect software unlockd, kaarten geselecteerd en uploaden....hij is nu 12 minuten bezig en bijna klaar. Gaat dus dankzij de usb verbinding soepeltjes. Heb wel een seriële kabel erbij genomen, Easy gps en ozi zullen ongetwijfeld een usb patch krijgen...maar waneer. Morgen moet ik voor mijn werk naar Diemen, ga ik gelijk uitproberen hoe hij zelf een route berekend, en zal dan ook wel merken hoe snel ik bij het uitzoomen weer in de basis kaart terecht kom. Als er belangstelling voor is wil over een week nog wel wat ervaringen opschrijven. Groeten, Locutus
Peetee Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 Als er belangstelling voor is wil over een week nog wel wat ervaringen opschrijven. Zeker doen! Graag, ik ben hier zeker benieuwd naar !
Lex Geplaatst 18 maart 2004 Geplaatst 18 maart 2004 Moet ik nu 'routeren' (zie bovenstaand bericht) uitspreken als 'roeteren' of als 'rauwteren'? Ik zou zeggen: volg je eigen gevoel. Mijn gevoel zegt me 'roeteren', want route is ontegenzeggelijk 'roete' in het nederlands, en het daarvan afgeleide werkwoord hoort daar eenvoudig bij. Maar voor mijn gevoel ligt het met het woord router anders omdat dat geen nederlandse afleiding is van het woord route, dat zou immers routeerder moeten zijn. Omdat het daarmee een nieuw woord is komt naar mijn gevoel de uitspraak die de ontwerper van het apparaat er aan gaf nu wel in aanmerking. In een ander draadje is de uitspraak van het merk Magellan ter sprake gekomen. Hier strijden nog sterker twee redeneringen om voorrang. Het is een merknaam, dus zou je kunnen zeggen: zeg het de makers na, Madzjellun. Maar de naam is afkomstig van het portugese Magalhaes (met een ~ boven de laatste a). Via de spaanse verbastering Magallanes is dat in het engels dus Magellan geworden, terwijl de man al meer dan 4 eeuwen welbekend is in het nederlands als Magellaan, ook wel als Maggelhaas. Hier gaat mijn voorkeur naar Magellaan omdat dat een in het nederlands vanouds bekend woord is. ++ Lex ++
Elja Geplaatst 19 maart 2004 Geplaatst 19 maart 2004 De vriend die 'm vanuit Amerika mee zou nemen, kon 'm daar in de winkels helaas nog niet vinden. Nu wil ik 'm dus gaan bestellen in Amerika. Ben aan het kijken waar ik dat het best kan doen. Heeft iemand wellicht tips/aanvullingen/ervaringen over waar ik 'm het best kan bestellen? http://www.affordablegps.com/ Momenteel alleen de 60c gevonden op de site. Voor $369,95 Verzendkosten kan ik uiteraard niks over vinden op de site. Waarschijnlijk moet ik me eerst registreren voordat ik erachter kom. Eigenlijk een hele gare site, straalt geen betrouwbaarheid uit. http://www.tigergps.com/ Doet het kwa betrouwbare uitstraling bv beter. Met $418,68 ook nog goed te doen. Shipping kost echter al gelijk $60 tot $80. Een lens voor m'n Canon camera heb ik ooit eens via bhphoto.com besteld, daar kwa slechts 30 dollar transport bij. Dit lijkt me dus tamelijk prijzig kwa transport. http://www.gpscity.com/ Was iemand hier op het forum in elk geval over te spreken. Met $429,95 dollar bijna al aan de dure kant te noemen. Maar met $34,56 shipping kosten best acceptabel. http://www.getfeetwet.com/ $415,00, onduidelijkheid over de transportkosten.. Iemand wellicht een idee? http://www.marine.com/ $409,95 Betrouwbaar uitziende site, maar met weinig info. Weer niks gevonden over transportkosten. Met 19% BTW en 14% importbelasting allemaal nog ruim goedkoper dan in Nederland.. Ik vind het de moeite van het proberen wel waard.. Graag jullie meningen. bvd, Elja
deBruineBeren Geplaatst 19 maart 2004 Geplaatst 19 maart 2004 www.gpsdiscount.com 60C $ 367.00 Shipping $ 47.34 Insurance $ 1.84 Total $ 416.18
deBruineBeren Geplaatst 21 maart 2004 Geplaatst 21 maart 2004 Quantakostdatdanwelniet : €700,= Of gaan ze nog onder de prijs van die jongens uit Leidschendam zitten ? GPSMAP 60C €575,- (incl. Trip & Waypoint manager)GPSMAP 60CS €655,- (incl. Trip & Waypoint manager) DSH electronics
GeoTeeth Geplaatst 21 maart 2004 Geplaatst 21 maart 2004 Yohoo! Notter heeft de MAP 60CS op voorraad! Echter alleen nog voor de jongens en meisjes die al hadden besteld. Voor de overigen verwachten ze eind volgende week of daarna voldoende te hebben ontvangen GeoTeeth
elsinga Geplaatst 21 maart 2004 Geplaatst 21 maart 2004 Je hebt in Notter laagsteprijsgarantie, dus ze evenaren in elk geval de prijs van DSH. maaruh... 80 euro meer voor een paar sensoren die toch al niet al te nauwkeurig zijn... da's wel bijna 200 ouderwetse guldentjes...
Hugo&Sarah Geplaatst 22 maart 2004 Geplaatst 22 maart 2004 Dutch-locutus: Leuk dat je hem ook al hebt, ik ben ook zeer tevreden over de resolutie en leesbaarheid van het scherm in alle omstandigheden. Met die 55 mb kan ik leven, ik denk dat ik lever de 6ocs met 55mb heb omdat hij compacter is dan meer geheugen en groter zoals de 76cs.En ik kon ook echt niet langer meer wachten . Helaas was ik je voor met de eerste log met een 60cs dat was 15 maart salamanderStash "Den Treek" maar je bent wel de eerste met een foto erbij .Over het kompas, dat horizontaal houden zit redelijk wat marche in en als je signaal wegvalt blijft hij gewoon je richting aan geven maar niet meer waar de cache ligt natuurlijk alleen welke windrichting je uitloopt zoals een gewoon kompas. Het ijken bij vervangen van batterijen is ook zo gepiept. Laatst hebben wij het mysterie van de drie zusjes op de mtb gedaan een toen ging het kompas als een wilde tekeer alleen als je echt op een open gebied reed dan bleef de naald stabiel.Ik weet dat jij ook vaak cached op de mtb dus heb jij hier ook al ervaring mee? Ik heb meteen de city select europe cd erbij gekocht voor 299,00 dollar overigens alles bij gps discount de gps was 418,00 dollar en insurance voor 3gps60c en 1 city select was 7,77 dollar. Ik heb gisteren de rote begeleiding uitgeprobeerd in de auto en ik ben er best wel over te spreken, het is natuurlijk geen tomtom navigator.Maar voor op de fiets en lopend is het uitstekend in de auto vind ik het een beetje gevaarlijk, je hoort welliswaar wel een geluidsignaal als er moet worden afgeslagen maar je moet wel weer even op het schermpje turen welke kant dat moet wezen. Tevens is er ook geen automatische herberekening in geval van een gemiste afslag al met al ben je behoorlijk met het apparaat bezig ipv autorijden.Maar mocht er iemand naast je zitten dan is natuurlijk prima en vergeet niet dat ik nu voor 418,00 en de helft van 299,00 (ik heb de licensie gedeeld met een vriend)dollar totaal dus een 460 euro een fantastisch apparaat heb met een zeer gedetaileerde kaart. Ik vind die points of interest ook geweldig je kunt bij de settings gewoon nederlandse taal kiezen overigens voor degene die nog twijfelt waar hem te kopen.Gps discount heeft versie 5 geleverd van city selekt er is inmiddels toch al een tijdje versie 6? Ooo ja nog ff over die route begeleiding, je hebt twee pagina`s eentje waarop je de kaart ziet met daarop in een vette lijn je route ik vond het hij nogal vreemd liep in en uit te zoomen tijdens de route ik zal eens in desettings duiken want standaard settings vind ik niet zo prettig.op de tweede pagina zie je de instrukties dwz een pijl met de richting daaronder de afstand (aftellend) naar het punt dat je van richting moet veranderen daarnaast nog wat info qua straat naam enzo. Persoonlijk vind ik dat een beetje relaxder rijden. Batterijduur met backlight uit electronisch kompas aan perfect zeker een uurtje of 15 op 2200ma oplaadbaar. Met de backlight aan gaat het een stuk rapper maar die heb je alleen nodig als het echt donker is en dan is 50% zat. Ok ik heb alweer drang gekregen om een cacheje te pakken ga maar eens op de kaart kijken of er nog een ligt in de buurt. Later
dutch-locutus Geplaatst 22 maart 2004 Geplaatst 22 maart 2004 (bewerkt) Helaas was ik je voor met de eerste log met een 60cs dat was 15 maart salamanderStash "Den Treek" maar je bent wel de eerste met een foto erbij . Hoi Hugo & Sara, Dan ben je me inderdaad voor geweest met het gebruik van de 60 CS, maar ik had dan ook een voorbehoud aangegeven door een vraagteken achter de tekst van de foto te zetten. Wat betreft je probleem op de ATB, ken het probleem. Het wordt veroorzaakt door de gevoeligheid van het elektronische kompas, welke wordt beïnvloed door het staal van de fiets. Had ik met mijn vista ook last van. Een keer geprobeerd op de aluminium bike van een kennis, probleem was zo goed als weg. Een oplossing is het terugstellen van de snelheid waarbij hij overschakelt van gps kompas naar magnetisch kompas. Ik heb op de 60CS inmiddels dezelfde instellingen toegepast die ik ook bij de Vista gebruikte: bij 15 km/h naar gps kompas overschakelen. Nadeel blijft dat je bij stilstand geen goede richting krijgt zonder even af te stappen . Ik maak sowieso geen gebruik meer van de fietssteun, mijn vista ging nadat ik die fietssteun in gebruik nam uitval verschijnselen vertonen. Sailtron heeft me toen onder Nederlandse garantie (sorry ik kan het niet laten het een keer te noemen) een nieuwe verstrekt. Ik weet natuurlijk niet zeker of het trillen op mijn (ongeveerde) ATB de oorzaak is geweest maar neem het risico niet. Ik heb de gps in een hoesje zitten welke ik op borsthoogte aan de riem van mijn tas hang. De Vista verloor op die manier vaak de fix, gisteren de duvel van maarsbergen gelopen en hij is niet 1 keer de weg kwijt geraakt. Als ik hem uit het hoesje nam was de EPE nooit slechter dan 20 meter , en ging iedere keer binnen 10 seconde naar beter dan 10 meter. De auto routing ook gisteren toegepast bij het doen van 3 caches, (heb ook de city select map aangeschaft) verliep perfect. Ik denk dat je de instellingen nog eens na moet lopen want bij mij geeft hij nadat ik de route voor meer dan ca 500 meter verlaat een piepje en het bericht “route herrekenen ja/nee. Een keer op enter drukken en in enkele seconden verscheen een aangepaste route. Je zal ergens in het menu routes moeten zoeken, daar kan je ook opgeven dat hij U turns moet vermijden, hoofdwegen, off road ect. De Highway route projectie heb ik nog niet gebruikt (dat scherm met die vette lijn) maar het is een soort horizon weergave, je moet het plaatje dus 2 dimensionaal bekijken. Wat mij in vergelijking tot de vista opviel is de snelheid waarmee de kaart bij draait als je een bocht neemt (kaart instelling rijrichting boven). De vista had daar vooral binnen de bebouwing als er veel detail zichtbaar was soms moeite mee. Bij de 60cs is het niet meer dat 1 a 2 seconden voor het scherm weer opgebouwd is. De mogelijk heden met data velden, zowel bij het kompas scherm als bij het route (kaart) scherm zijn onbeperkt. In tegenstelling tot de E-trex serie kan je kiezen voor 1 tot 4 data velden, welke allemaal afzonderlijk een functie toegewezen kunne worden (EPE afstand tot volgende punt, koers ect.) Wat ik ook een mooie functie vind is de nachtstand van het scherm, welke handmatig of automatisch kan worden geactiveerd. Hierbij wordt in nachtstand de achtergrond die normaal licht van kleur is grijs/zwart, en de wegen die normaal geel zijn donker oranje. Het voordeel hiervan is met name bij het gebruik in de auto bij nacht erg prettig aan de ogen, het scherm is dan goed af te lezen maar niet storend fel, hij zit in je blikveld tenslotte. De rekenmachine heeft een wetenschappelijke functie, er kunnen nu in het veld ook rekenkundige wortels getrokken worden ! (only god knows why) Het zal wel even duren voor alle functie’s ontdekt zijn, en ze zullen ongetwijfeld niet allemaal gebruikt worden. De spelletjes die er op zitten hadden wat mij betreft weggelaten mogen worden . Heb tot zover goed schik met het apparaat . Greetz, Locutus 22 maart 2004 bewerkt door dutch-locutus
Aanbevolen berichten