diepenpj Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Hoe gekker kan het nog worden....... Ik ben er helemaal verhit van aan het raken Ik probeer nu al 6 maanden een toestemming van de gemeente te krijgen. En nu.... heb ik alleen nog maar ellende. Eerst probeerde ik contact te leggen via een klantcontact centrum dat via email werkt, die hebben nooit gereageerd. Dus dan maar een dikke brief met alle afbeeldingen erbij van hoe ik het gedacht had. Moet toch duidelijk zijn... 2 Maanden niets gehoord, toch maar even vragen hoe het staat, verdomd de brief is net de deur uit. Krijg ik de post helemaal blij ik heb een vergunning! Uhhhh, maar wat staat er op al die andere bladzijdes.... een vergunning voor het geven van een evenement, precarioheffing???? Wat moet ik hier nou weer mee, er komt dus nog een vette rekening aan te hangen. Dus ik bellen met afdeling vergunningen... Oh is het een soort puzzeltocht nee die vallen hier niet onder. De gemeente zou het uitzoeken. Voor de zekerheid stuur ik ook nog maar even een bezwaarschrift tegen de verstrekte vergunning. Krijg ik daar gisteren een telefonisch bericht van terug. Het bezwaar dient eigenlijk voor het kanton worden toegelicht. uhhh Moet ik naar de rechtbank om mijzelf van een vergunning te ontdoen waar ik niet om gevraagd heb? Zij wilde het nu wel telefonisch afhandelen. Maar van een vergunning kom je niet zomaar af. Dus ik duidelijk gemaakt dat er een miscommunicatie is geweest. Ik heb gevraagd om toestemming, niet om een vergunning. De gemeente had hierop moeten reageren met de melding dat toestemming niet verleend kan worden en je hiervoor een vergunning moet aanvragen. Mij is dus een vergunning in de maag gesplitst waar ik niet om gevraagd heb. Dus ook uitgelegd dat er in de gemeente zaanstad nu al veel caches liggen die allemaal enkel met een toestemming zijn geplaatst. Nou in de toekomst zal dat niet meer gebeuren..... Nou gemeente zaanstad ik zal nog eens iets doen voor de toeristische aantrekkelijkheid van de stad, ik had veel plannen om interessante plekken op de kaart te zetten maar dat gaat op deze manier helemaal niet lukken. Als het goed is krijg ik vandaag nog bericht terug over de uitslag van de bezwaarmaking, maar een cache in zaanstad kan je dus niet meer zonder kosten plaatsen! Ik moest dit even kwijt.... zijn er nog meer mensen die dit meemaken? groetjes, team diepenpj
BaMoMa Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 (bewerkt) Haha, sorry. Ik moest lachen. Ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik weet wel dat bijvoorbeeld in de gemeente Reeuwijk ook een vergunning dient te worden aangevraagd voor het plaatsen van een Geocache. De kosten hiervoor bedragen volgens mij 30 euro PER JAAR. 2 september 2010 bewerkt door BaMoMa
Quaerens Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Volgens mij hebben jullie het veel te ingewikkeld uitgelegd. Er zijn ruwweg 2 gemoedstoestanden waarin de gemeenteambtenaar je verzoek tot toestemming kan lezen, 1, enthousiast of 2, chagrijnig. In dien optie 1 dan is er niks aan de hand, maar als de gemeenteambtenaar chagrijnig is dan wordt het natuurlijk ingewikkelder. Niemand wil fouten in zijn werk maken, zeker niet als het om iets ingewikkelds gaat. Dat geldt dus ook voor die gemeenteambtenaar. Die leest allemaal ingewikkelde dingen woorden als "GPS", "geocaching" en "cache" met bovendien meer dan 1 kantje tekst dus hij/zij haakt snel af. Om toch geen fouten in zijn werk te maken waarvoor hij/zij verantwoordelijk gesteld kan worden komen er allemaal ingewikkelde en onnodige dingen aan te pas als vergunningen en bijbehorende leges. Volgens mij kan je veel beter een zeer kort en bondige brief (enkele regels, niet meer dan 10) schrijven waarin de ingewikkeldste woorden "speurtocht" en "Park Polderzicht" zijn. Q PS dit geldt natuurlijk niet alleen voor ambtenaren, maar ook voor alle andere mensen. Als je een korte, bondige brief schrijft die gewoon duidelijk is, dan is dat vele malen beter dan een ingewikkelde brief. Niemand heeft zin om hele lappen tekst te lezen als het ook in 5 regels kan. Niemand heeft zin om heel veel na te denken als dat niet per se hoeft.
De Wijngemachtigde Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Ik moest dit even kwijt.... zijn er nog meer mensen die dit meemaken? siemp niet, die legt achter elkaar caches in die omgeving. Stuur hem eens een email.
Sivota Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Tja, lijkt me een lastige situatie voor de topicstarter. Nooit eerder van zo'n situatie gehoord. Wel van moeilijkheden bij het verkrijgen van toestemming in sommige gemeentes en bij een aantal natuurbeheerders. Er zit wel iets in het verhaal van Quaerens. Ik heb van meerdere natuurbeheerders vernomen dat vaak helemaal niet zo duidelijk is wat men wil. Wat me toch steeds verbaast bij topics over moeilijkheden met toestemming dat is dat men elkaar niet opzoekt. De vraag: "Hou heb jij dat gedaan en vooral bij wie"? ligt toch voor de hand? Als je voor de eerste keer toestemming vraagt, mail de cache-leggers in jouw omgeving eens. Dan hoef je niet steeds zelf opnieuw het wiel uit te vinden en vooral ook, de juiste ambtenaar te vinden. Ik wens de topicstarter sterkte bij het oplossen van zijn probleem.
solletjes Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Quarens heeft gelijk: houd het simpel. Wij zijn ingewijd in dit wereldje en draaien ons hand niet om voor mail en Internet. Terreinbeheerders zijn vaak, met alle respect, wat praktischer ingestelde mensen. Daar moet je naar toe... daar moet je mee praten. Die moeten zien dat het eigenlijk niks voorstelt wat je vraagt. Als een toestemmingsprocedure begint met een mail, dan ben je denk ik bij voorbaat kansloos. Doe dus navraag bij wie je moet zijn, en zorg dat je die persoon te spreken krijgt... en dan niet telefonisch maar face-to-face. Dan kun je namelijk meteen zien of het verhaal landt... of je met de blije of chagrijnige variant te maken hebt, enz. Onze eenvoudigste toestemming ging als volgt: Na het plannen van een multi kwamen we met GPS en klemmap uit het bos. Komt er een gemeente auto aangereden. De man vraagt of we iets aan het uitzetten zijn. Dus wij leggen uit dat we dat graag zouden willen en of hij weet wie bij wie we daarvoor toestemming moeten vragen. Met trots meldt hij dat hij dat zelf is. Nou, dan meld je nog hoe mooi dat bos is, leg je precies uit wat je wel en niet zou willen doen, vraag je om zijn suggesties (heel belangrijk voor de buy-in) en de principetoestemming is meteen rond. Nou, zo simpel gaat het natuurlijk niet altijd, maar verschuil je niet achter brieven of mails. Zoek mensen op. Succes!
BaMoMa Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Wat me toch steeds verbaast bij topics over moeilijkheden met toestemming dat is dat men elkaar niet opzoekt.De vraag: "Hou heb jij dat gedaan en vooral bij wie"? ligt toch voor de hand? Als je voor de eerste keer toestemming vraagt, mail de cache-leggers in jouw omgeving eens. Dan hoef je niet steeds zelf opnieuw het wiel uit te vinden en vooral ook, de juiste ambtenaar te vinden. De reden dat je dat niet leest is omdat, als men dat doet, het wél goed gaat. Ik ben ook als eens benaderd met de vraag hoe ik toestemming geregeld heb. Toen heb ik de vrager een voorbeeldbrief gestuurd. Hij heeft deze gebruikt en zeer snel toestemming gekregen. Maar dat gaan wij dan natuurlijk niet op het forum zetten. Dat heeft geen meerwaarde...
Sivota Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 De reden dat je dat niet leest is omdat, als men dat doet, het wél goed gaat.Ik ben ook als eens benaderd met de vraag hoe ik toestemming geregeld heb. Toen heb ik de vrager een voorbeeldbrief gestuurd. Hij heeft deze gebruikt en zeer snel toestemming gekregen. Maar dat gaan wij dan natuurlijk niet op het forum zetten. Dat heeft geen meerwaarde... Ha, ha, dat is zo. Leuk dat jij het nu wel even meldt (i.i.g. voor mij dan )
handleiding Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Een in persoon afspraak is altijd goed, neem dan de beoogde cache mee, of meerdere containers. Misschien wil de eigenaar geen groete dingen verstopt zien Heb ik ook gedaan bij Landschap Noord Holland Was geen probleem. Deze ingangen zijn heel belangrijk en handig voor een volgende cache Ook vragen naar medecacheleggers hoe het zit en wie te benaderen werkt goed. Dit is handig, want die persoon weet al van de hoed en de rand. maar 30 euro per jaar om een kissie te verstoppen vind ik belachelijk. Gooi het dan over een boeg van er komen mensen (lees toeristen) naar de gemeente om deze kistjes/schatten te zoeken. Dit is goed voor de gemeente. Dat werkt misschien, en als dat niet lukt probeer dan een agrarier of een grootgrond bezitter warm te laten lopen als dat in je mogelijkheden past.
Sivota Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 (bewerkt) Oh is het een soort puzzeltocht nee die vallen hier niet onder. De gemeente zou het uitzoeken. Om nog even terug te komen op het probleem van de topic starter. Mij is onduidelijk in hoeverre je de gemeente duidelijk hebt kunnen maken dat het hier niet gaat om een eendaagse puzzeltocht (evenement dus) waar in een klap veel mensen op afkomen/ aan gaan deelnemen. Je schrijft weinig over hoe je het een en ander inhoudelijk hebt aangepakt, maar je bericht herlezend, doet het mij vermoeden dat men bovenstaande bij de gemeente echt lijkt te denken. Lijkt me handig om dit even goed na te gaan en recht te zetten, als het nog kan. Suc6 2 september 2010 bewerkt door Sivota
diepenpj Geplaatst 2 september 2010 Auteur Geplaatst 2 september 2010 Leuk jullie berichtjes te lezen! Mijn aanvraag was kort en bondig, de brief waarin ik uitlegde waar ik het object wilde neerleggen en waarom het daar ligt, een foto van object (fotorolletje) met een meetlat ernaast, een kopie van de toestemming zoals siemp die had gekregen met de melding dat ik die ook wilde. Jawel met siemp heb ik hierover al contact gehad. Toen ik contact opnam met afdeling evenementen vergunningen vertelde ik ook dat ik liever een afspraak wilde met iemand van groenbeheer of iets dergelijks en dan persoonlijk de situatie uitleggen. Maar hun reaktie was dat zij dachten dat dit nu wel vaker zou gebeuren en dat de gemeente hierin een standpunt voor wil innemen, ze zouden dus uitzoeken hoe ze dit voor de toekomst wettelijk zouden gaan regelen. Met dit als resultaat. Maar het meest wat mij nu steekt is dat ik voor iets moet gaan betalen wat ik helemaal niet heb gevraagd en daar was die dame die ik gisteren aan de lijn had van bezwaarschriften het wel met mij eens. Het zal immers niet vaak gebeuren dat iemand een vergunning krijgt maar daar ook weer van af wil.. hahaha Ik houd jullie op de hoogte
thex Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 (bewerkt) Ja zoiets heb ik ook meegemaakt. Hulde voor de gemeente zoetermeer, die overigens jaarlijks de dag van het park organiseert met maar liefst 2 gemeentelijk opgedragen caches. Maar toen had ik het onfatsoenlijke idee om een nachtcache event te organiseren in maar liefst 4 omringende gemeenten. Problemos. Iedere gemeente heeft een coordinator. jawel, en nou had een toevallige lek gelekt, en had in de krant gestaan dat maar liefst 5 duitsers zouden komen. Dus de corodinator voelde zich gepasseerd: er was een internationaal sport evenement georganiseerd, hij had niet de eer, en daarvoor moet je: leges betalen overleg met brandweer en politie draaiboeken schrijven tapvergunning regelen en last but not least: de nachten in zoetermeer zijn lang, dus ook slaapplaats regelen: lees er zouden een paar illegale campers komen, en het naturisten terrein maakte in de winter zijn kampeerplaats open voor de gelegenheid. En dan nog: 80 man met lampjes onderweg die hinderlijk in de ramen schijnen. De buurt zal wel denken. De oplossing: de welwillende lokale scouts protesteerden. Er wordt ieder weekend wat georganiseerd. Zeur dus niet. Dus politiescanner geinstalleerd. En wat denk je dat er gebeurt ? Politie haaglanden rijdt de volgende dag langs. Ziet me naast de campers staan, lachen en zwaaien vriendelijk. Bleken ze toch geinformeerd te zijn door de ambtenaar in kwestie, zonder leges, zonder draaiboek, zonder problemen. Ook niet toen om 1:00 uur op een shell pompstation 5 duitsers een opblaasboot opbliezen, en een parkje inliepen voor een "overval" op 2 van de aanwezige eilanden, om ze als nog duits grondgebied te verklaren. http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...47-170f63ddcbea Deel van een log: My last cache from this event and definetely the one which we will remember for the longest time. We were happy that thex accompanied us and could give us some hints when needed. Luckily nobody asked as why we were carrying around an rubber dinghy past midnight, which we inflated before at the gas station with an air pump we could connect to the car. Nevertheless some passers-by gave us strange looks and one crazy dog nearly ate us. 2 september 2010 bewerkt door thex
siemp Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 Tja wat zal ik zeggen :-) Dit is een voorbeeld van wat ik deze ochtend nog naar iemand heb gestuurd: Ik heb contact opgenomen met de gemeente. Die heb ik een keer om toestemming gevraagd om caches te plaatsen. Ik heb toen een mailtje gestuurd naar info@zaanstad.nl Geef duidelijk aan dat het om een zeer kleinschalig iets gaat. Wat ik meestal ook doe is direct omwonenden informeren of ze er problemen mee hebben. Bij Project 1 en 2 heb ik de bouwcombinatie ook om toestemming gevraagd. Ze verwezen me dan door naar de gemeente maar ze hadden er zelf geen problemen mee. Andere keren vraag ik een boer om toestemming .... De goede plek uitkiezen helpt natuurlijk ook. Op een speeltuin is bijvoorbeeld niet handig.... Als ik moet helpen of proeflopen dan hoor ik het wel. Altijd leuk als er iemand in de buurt ook caches plaatst :-) Het is wel handig eerst wat ervaring op te doen. Ik ben begonnen met eigen caches neer te leggen nadat er behoorlijk wat gevonden had. Mvg Siemp
De Wijngemachtigde Geplaatst 2 september 2010 Geplaatst 2 september 2010 ...Het is wel handig eerst wat ervaring op te doen. Ik ben begonnen met eigen caches neer te leggen nadat er behoorlijk wat gevonden had. ... Een legger naar mijn hart! Zie elders op dit forum.
Aanbevolen berichten