Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik gebruik mijn iPhone 3GS voor het Geocachen en ik maak uit verschillende reviews op GC.com op dat de iPhone qua GPS minder accuraat is dan een dedicated GPS handheld unit. Nu heb ik zo'n unit nog nooit gebruikt, maar dat de iPhone minder accuraat is vind ik niet moeilijk te geloven, soms heb ik wel 10-30 meter speling op een waypoint en is het vooral goed zoeken.

Bij het plaatsen van een cache is het bepalen van de coördinaten met behulp van mijn iPhone dus geen optie.

In Google Maps kun je via de 'Mijn Kaarten'-optie de mogelijkheid aanzetten om met gebruik van bijv. 'Position Finder' of 'GPS Location' van een willekeurige locatie de GPS-coördinaten te tonen.

Omdat je op die manier, door in te zoomen in de sattelite-view, heel exact van een locatie de coördinaten kunt weergeven (tot 7 cijfers achter de komma), vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Het gaat me met name om hoe accuraat deze door Google Maps getoonde coördinaten zijn? Zijn deze bruikbaar voor het plaatsen van een cache? Op http://www.geocaching.com/about/google.aspx wordt afgeraden om Google Earth te gebruiken voor het plaatsen van caches, gebruikt Google Maps dezelfde gegevens? Zit er verschil tussen 'Map view' en 'Satellite View' qua coördinaten?

Bij voorbaat dank,

DJFM

Geplaatst (bewerkt)

De precisie van de coordinaten die Google Maps geeft is vooral afhankelijk van hoe precies je kunt klikken op de satellietkaart. Ik heb het geprobeerd en kom op een afwijking van meer dan 15 meter, even buiten gelaten of de coordinaten van Google Maps sowieso wel precies zijn.

Stel dat je de coordinaten van jouw cache op deze manier bepaalt, dan heb je zelf al zo'n afwijking - daar komt de afwijking van de vinder ter plaatse nog bij. Het gevolg is dan dat je een cache hebt gemaakt met zo'n grote afwijking dat er weinig cachers plezier zullen beleven aan het vinden van je cache. En dat is nu juist wel de bedoeling.

Dus ik raad het bepalen van de coordinaten anders dan met een handheld GPS absoluut af (dus mobiele telefoon, TomTom en al helemaal niet Google Maps). Als je zelf geen handheld hebt, wellicht ken je iemand die zo'n ding wel heeft en kun je hem even een dagje lenen? Ik zag dat je zelf al een Traditional hebt geplaatst met een hele duidelijk hint erbij - dan is het ook opgelost natuurlijk. Maar het is eleganter als de coordinaten gewoon kloppen :thumbup:

Succes en veel plezier bij het maken van de cache!

bewerkt door jeroenenaman
Geplaatst

NOOIT een cachepositie voor een nieuwe cache bepalen met Google Earth of Google-maps !!!

Daarvoor zijn beide opties te onnauwkeurig en niet eens consistent.

De afwijkingen zijn bovendien niet overal hetzelfde, dus die hiervoor genoemde 15 meter kunnen plaatselijk oplopen tot zelfs 50 meter. Zelfs binnen bv Google-Earth kan de positie van een coordinaat op de kaart verschillen afhankelijk van het zoomniveau ! Probeer het maar eens uit met de kml-file van geocaching en zie hoe bestaande caches op de kaart verspringen bij in of uitzoomen.

Dat GE een positie op tig cijfers achter de komma kan vastleggen wil niets zeggen over de nauwkeurigheid.

1,4 is bijvorbeeld een nauwkeurigere benadering van de wortel van 2 dan 1,435642, maar toch lijkt de hoeveelheid cijfers achter de komma te suggereren dat de laatst benadering preciezer is.

Gebruik liefst een GPS met een zogenaamde "middelen"-functie, waarbij je enkele tientallen metingen in korte tijd kunt laten middelen om zo de onnauwkeurigheid te verkleinen.

Veel succes!

Greetz Bloodwoosj.

PS wellicht een overbodig advies, maar voordat je zelf je eerste cache gaat plaatsen is het aan te bevelen zelf voldoende ervaring op te doen in het zoeken van geocaches.

Geplaatst

Mijn ervaring met mijn Nokia N97 is dat Google Maps het prima doet. Maar mijn favorieten zijn Geocache Navigator and Geoacaching Live.

Ik kan voorbeelden geven van caches die met een Garmin of Oregon op het midden van een weg zijn utigelogd in plaats van het bos ernaast. Dat kan ik zien zowel op Google Maps als op bijvoorbeeld Geocache Navigator.

Kortom: zo slecht vind ik Google Maps nog niet.

Geplaatst

ehm, domme vraag misschien, maar waarom niet "gewoon" ter plekke uitmeten met de GPS? Je moet er toch in ieder geval een keer zijn: om te cache er te leggen....

Zelf ga ik bij plaatsen van een cache een aantal malen de locatie bekijken op verschillende tijdstippen. Een locatie die op een rustige donderdagavond heel geschikt lijkt kan op zondagochtend onder de voet worden gelopen door hondenuitlaters, bijvoorbeeld. Elke keer de coords eens meten, wanneer je een redelijk gemiddelde hebt dan klop je dat op 100 meter van de locatie eens in en dan kan je zien of je GPS inderdaad uitkomt waar je hoopt.

Geplaatst
1,4 is bijvorbeeld een nauwkeurigere benadering van de wortel van 2 dan 1,435642, maar toch lijkt de hoeveelheid cijfers achter de komma te suggereren dat de laatst benadering preciezer is.

:thumbup: Te weinig opgelet op school vroeger en nog min of meer offtopic ook, maar licht dat 'ns toe alsjeblieft?? (Altijd bereid iets te leren hier !)

Geplaatst (bewerkt)

:thumbup: Te weinig opgelet op school vroeger en nog min of meer offtopic ook, maar licht dat 'ns toe alsjeblieft?? (Altijd bereid iets te leren hier !)

wortel 2 is ongeveer 1.4142135623730950488016887242097 (helaas geen goede rekenmachine alhier, toch nog een geregeld!!)

dus 1.4 in dit voorbeeld is nauwkeuriger (dichter bij) dan 1.435642

tot dusver off topic

nu on topic

ik leg altijd mijn gps op de plek die ik wil gaan gebruiken en laat de GPS een gemiddelde berekenen van gemiddeld 500 punten

dan kom ik op een ander moment in de dag terug en doe hetzelfde

immers de satellieten zijn niet geostationair (draaien om de aarde) en wisselen elke keer weer

dus meet ik met een andere set satellieten dezelfde positie weer ong 500 punten

dan middel ik die twee als dat nodig is.

Googlemaps is zeer onnauwkeurig mijns inziens.

Sommige locaties getest en kwam ver buiten de cachelokatie uit (soms wel 100m )

Geen optie dus

tenzij je die ene boom in dat open veld hebt gebruikt [:D]

Opties: leen een GPS van een collega cacher of vraag of de eerste 10 vinders de positie willen mailen zodat je een gemiddelde kan bepalen en pas dan het coordinaat aan

Succes

bewerkt door handleiding
Geplaatst
Mijn ervaring met mijn Nokia N97 is dat Google Maps het prima doet. Maar mijn favorieten zijn Geocache Navigator and Geoacaching Live.

Ik kan voorbeelden geven van caches die met een Garmin of Oregon op het midden van een weg zijn utigelogd in plaats van het bos ernaast. Dat kan ik zien zowel op Google Maps als op bijvoorbeeld Geocache Navigator.

Kortom: zo slecht vind ik Google Maps nog niet.

Dat er voorbeelden zijn van caches die met Google maps op de juiste plek liggen (eigenlijk andersom, Googlemaps geeft toevallig ongeveer dezelfde locatie aan als de GPS-ccordinaten) geloof ik best.

Er zijn echter véééél meer caches die met Googlemaps uitgemeten werden en die niet op de juiste plek liggen volgens die coords.

Het is echt niet voor niets dat groundspeak het gebruik van GE en Googlemaps afraad.

En het is echt niet voor niks dat men je aanraadt om bij het inmeten van een cache meerdere metingen te doen, te middelen en liefst zoals handleiding ook al aanhaalt dat op méér dan 1 dag te herhalen.

Daarnaast, we doen aan geocachen en essentieel element bij het zoeken en verstoppen van aanwijzingen/caches is het gebruik van een apparaat dat coords uitleest, zoals bv (bij voorkeur) een GPS en niet een of andere kaartsoftware.

De onnauwkeurigheid van een GPS is nog steeds een behoorlijke slag kleiner dan die van Googlemaps en GoogleEarth.

Greetz Bloodwoosj, die nogmaals herhaalt: laat die flauwekul van caches inmeten met GE of GM alsjeblieft achterwege.

Geplaatst

Bij voorbereidingen kun je prima google maps gebruiken. Uiteindelijk komt het naar mijn idee bij het leggen van een cache toch er echt op aan om zelf een aantal keer de route te lopen, bij een multi tussen punten te maken, opdrachten te maken etc en uiteindelijk het plaatsen van het kistje. Hiervoor is toch echt het inmeten in het veld nodig. Nu komen er al behoorlijke afwijkingen voor veroorzaakt door bladerdek, bewolking en verschil van gebruikte gps apparatuur.

Je kunt toch ook gewoon met de i-phone een aantal metingen doen en dan het gemiddelde nemen? Misschien is er zelfs wel een app voor te vinden?

Het leggen van een cache, zeker van een multi met opdrachten en vragen, kost nu eenmaal veel tijd en creativiteit en je zult er echt voor het veld in moeten.

Veel succes!

Geplaatst

Ik heb antwoord gekregen op mijn vraag. Bedankt daarvoor, evenals voor al het ongevraagde advies hierboven.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...