Spring naar bijdragen

Topografische Kaarten Frankrijk


verweg53

Aanbevolen berichten

Ik heb dit weekend op internet topografische kaarten gevonden van Frankrijk.

Nou kun je die in OziExplorer laden. Maar als ik een route heb uitgestippeld, de route zet hij keurig over naar mijn GPSapparaat, maar gaat de kaart dan automatisch mee of zit ik straks in Frankrijk met alleen lijntjes op mijn beeldschermpje zonder kaart?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb dit weekend op internet topografische kaarten gevonden van Frankrijk.

Nou kun je die in OziExplorer laden. Maar als ik een route heb uitgestippeld, de route zet hij keurig over naar mijn GPSapparaat, maar gaat de kaart dan automatisch mee of zit ik straks in Frankrijk met alleen lijntjes op mijn beeldschermpje zonder kaart?

Wat heb je voor een GPS? Kan deze kaarten aan en heb je weleens eerder met Mapsource kaarten overgezet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit weekend op internet topografische kaarten gevonden van Frankrijk.

Nou kun je die in OziExplorer laden. Maar als ik een route heb uitgestippeld, de route zet hij keurig over naar mijn GPSapparaat, maar gaat de kaart dan automatisch mee of zit ik straks in Frankrijk met alleen lijntjes op mijn beeldschermpje zonder kaart?

Wat heb je voor een GPS? Kan deze kaarten aan en heb je weleens eerder met Mapsource kaarten overgezet?

 

 

Ik heb een Garmin GPSMAP60sxc, en ja ik heb al eens via mapsource kaarten in het apparaat gezet.

Maar nu heb ik topokaarten van Frankrijk voor oziexplorer en gaat dat dan ook ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat het zeer frusterend kan zijn om kaarten te hebben en je kan er niet mee doen wat je zou willen vanwege natuurkundige/wiskundige wetmatigheden.

Laat ik even in leraar-mode gaan:

 

Ik scan een kaart in. Dan krijg ik een raster kaart. Wat is daarvan bekend? Welke kleur ieder pixel heeft en hoe de pixels zijn gerangschikt. Meer niet.

In Ozi wordt er info toegevoegd. Als belangrijkste in dit verband: de geografische posities van kaarthoeken. Dan kan je (daar heb je een computer voor nietwaar?) van ieder pixel uitrekenen wat zijn geografische positie is.

Heb je een geografisch gegeven punt dan kan de omgekeerde berekening gevolgd worden zodat het punt terecht komt bovenop de juiste pixel op de kaart.

 

Koop een kaart van Garmin. Dan heb je een vector kaart.

Die bevat beschrijvingen. Een paar voorbeelden:

a. een sloot van breedte categorie 4-6 meter loopt van positie x1,y1 naar x2,y2

b. op positie x1,y1 staat een kerktoren

c. dit polygon x1,y1,....x(n),y(n) bevat heide

d. dit is een 2-baans weg die loopt van... naar... en aansluit op weg (verwijzing naar die weg)

Je snap wel dat de computer nu wel weet heeft van wat dingen zijn en waar ze zijn.

 

Nu wordt het even verwarrend.

Vectoren zijn voor ons niet direct bruikbaar. We willen de informatie op een kaart/scherm zien. En die bestaan altijd uit pixels. Wat nu?

Dan komt de wiskunde ons te hulp. Dat gaat zo:

Bekend zijn de geografische posities van de beeldhoeken. Laten we als voorbeeld het afbeelden van de sloot (die we als vector hebben) nemen. We hebben de geografische beginpositie en de geografische posities van de beeldhoeken dus kan uitgerekend wordt op welk pixel van het scherm de sloot moet beginnen. Hetzelfde verhaal voor het eindpunt.

Nu zijn er wat teken afspraken nodig: de sloot is blauw en op het scherm 4 pixels breed. Met wat wiskunde kunnen nu de pixels tussen begin- en eindpunt ingekleurd worden.

 

De kwaliteit van een getoonde vectorkaart hangt dus af van wat er aan info in vectoren beschikbaar is en hoe goed de afbeeldingsregels zijn. Vaak wordt geprobeerd die te laten lijken op wat de rasterkaarten geven. Dus een wandelpad wordt een zwarte streepjeslijn, een snelweg een breed paars lint, een bos wordt groen met ronde zwarte boogjes als het loofbos is en omgekeerde V-s als het naaldbomen zijn.

 

leraar-mode uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens even bij OSM

Kijk daar hebben we wat aan!

Maar eh, wij gaan naar de regio 'Tarn' in Frankrijk. Hoe weet ik nu welke kaart ik moet downloaden? :crybaby:

 

Ah, eerst lezen en dan reageren is ook een vak!

Bedankt voor de tip.

 

Groet!

bewerkt door Gert-Jan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

is als het goed is geheel Frankrijk, dus als ie op je GPS past zou ik 'm helemaal gebruiken...

 

Beste Atari,

 

Moet ik dan 'Carte routable' of 'Carte topo' hebben en zijn deze te plakken in MapSource?

 

Groet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de routable is (zoals de titel al suggereert) routeerbaar.

Je kan het img bestandje rechtstreeks op de GPS zetten

 

Mmm, als ik hem download pakt hij hem in in Winzip. Wel logisch voor zo'n groot bestand, maar bij het uitpakken krijg ik een foutmelding. Een .img bestand wordt niet gemaakt. Waar ga ik de 'fout' in? :crybaby:

 

Groet!

 

'Error: internal error processing iso image'

bewerkt door Gert-Jan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan is het waarschijnlijk gekoppeld aan een brandprogramma of zo. Je moet 'm niet openen, maar het img bestand in de map garmin op de GPS plaatsen. De GPS werkt met .img bestanden, maar .img wordt ook gebruikt voor schijkopieën, vandaar dat een brandprogramma kan proberen deze te openen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan is het waarschijnlijk gekoppeld aan een brandprogramma of zo. Je moet 'm niet openen, maar het img bestand in de map garmin op de GPS plaatsen. De GPS werkt met .img bestanden, maar .img wordt ook gebruikt voor schijkopieën, vandaar dat een brandprogramma kan proberen deze te openen.

 

Ja, misschien is hij inderdaad gekoppeld aan een programma, maar dat hij er een Winzip file van maakt welke niet uit te pakken is, dat blijft toch wel een beetje raar. Een .img bestand is het zeker niet.

Ben ik de enige die hier op een probleem stuit? Zo ja, dan heb ik een probleem en zo nee, wie heeft de oplossing?

Mocht het toch nog lukken, waar op de Garmin (Oregon 300) moet ik het .img bestand neerzetten?

 

Groeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...