Spring naar bijdragen

Vista Overgenomen (en Verschil Met Extrex H?)


Hasselbraam

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb laatst de wereld van het geocachen ontdekt en besloot dat ik het wel eens wilde proberen. Daarom heb ik via via een gps van iemand overgenomen, een Garmin Etrex Vista (dus de zwart/wit versie). De bedoeling is om het gewoon eens uit te proberen. En als ik echt leuk vind wil ik een ietwat uitgebreider toestel kopen.

 

Ik heb echter al begrepen dat de ontvangst van een Vista te wensen over zou laten in een bos, en dat je dit toestel altijd vlak moet meedragen? Dat laatste vind ik eigenlijk niet zo superhandig gezien ik ook mijn (kleine) kinderen al eens mee zal nemen en het dus handiger zou zijn als ik de gps ook af en toe om mijn nek kan dragen om mijn handen vrij te hebben.

 

Heeft iemand hier praktijkervaring mee?

 

Verder zag ik dat de Etrex H nieuw te koop is voor nog geen 70 euro, dat is maar weinig meer dan ik nu uitgegeven heb aan een derdehands Vista (die verder wel nog prima lijkt.) Kan iemand me vertellen wat het wezenlijke verschil is tussen de Etrex H en de Vista (zonder toevoegingen)? En is de Etrex H eventueel wél mee te nemen om de nek of aan de tas?

 

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Eind 2006 ben ik met een Vista monochroom versie beginnen cachen en heb dat met veel plezier gedaan tot begin 2008. In het bos viel de ontvangst wel eens weg, in je jas stoppen was mogelijk, maar als je hem er weer uithaalde zou het wel eens kunnen dat je effe moest wachten tot er weer voldoende ontvangst was, een stukje van je track was in ieder geval foetsie, en hier in Zuid Limburg in sommige smalle dalen was de ontvangst ook wel eens verre van optimaal.

Maar ik heb er met plezier vele honderden caches mee gevonden, zowel traditionals als multi's.

Begin 2008 een gpsmap 60csx aangeschaft en werkelijk paf gestaan van het verschil in ontvangstkwaliteit. Later erachter gekomen dat dat aan de SirfIII chip in de 60csx lag, die veel beter presteerde dan de oudere Sirf chip van de vorige generatie(s). Gezien het feit dat een etrex H een aantal mogelijkheden niet heeft die de Vista monochroom wel heeft, zou ik geen H aanschaffen. Voor mezelf de twee grootste verschillen: de H heeft geen mogelijkheid tot het opslaan van kaartmateriaal (de Vista ook slechts 24Mb, maar daar kom je een aardig end mee tijdens het cachen als je bv. de omgeving van een multi erin zet) en de vista monochroom heeft een kompas dat ook in stilstand werkt, mits de gps gekalibreerd is, terwijl je voor het kompas van de H te gebruiken persé in beweging moet zijn.

Als je dan al een gps met betere ontvangst zoek, zou ik eerder kijken naar een etrex HCX dan een etrex H.

 

Greetz Bloodwoosj

bewerkt door Bloodwoosj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken de Etrex Venture HC. Ook daarmee moet je wel in beweging zijn wil hij weten waar je bent. Maar hij heeft dit na een paar stappen alweer heel snel door. De H staat voor Hooggevoelige GPS ontvanger. Deze werkt echt een stuk beter dan de Vista of de oude Etrex Euro. Je kunt dus zeker gaan voor de Etrex H, maar deze heeft geen mogelijkheid voor een kaart en kan niet (makkelijk) gekoppeld worden aan je computer om waypoints in te laden.

Als je denkt dat geocaching echt iets voor je is zou ik voor de Etrex Vista Hcx gaan (hoef je dus niet mee te lopen voor een fix), maar de Venture HC kan ook. Weet wel dat je in de Venture HC maar 24 MB aan kaartruimte hebt. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, maar je kunt dus niet heel nederland er in zetten, wel een provincie ongeveer.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2003 kocht ik mijn eerste GPS. Het was de Vista. Zwart/wit. Hij bleek alleen bruikbaar, wanneer je het apparaat horizontaal hield. Alleen dan had de ingebouwde antenne vat op de satellieten. In open gebied werkte dat verder wel goed, maar zodra je in bebost gebied terecht kwam, ging het helemaal mis. De ontvangst viel vaak weg en als er al wat was, dan gaf het flinke afwijkingen. Ik deed destijds nog niet aan geocaching, dus in die zin heb ik er geen last van gehad, maar ik vond het hele apparaat teleurstellend slecht voor het geld, dat ik er voor betaald had.

 

Als ik het een beetje in kan schatten, dan is het toestelletje eigenlijk niet zo geschikt voor geocaching. Het was destijds in 2003 the top of the bill, maar inmiddels kan het niet meer meekomen. Voor Carpoolcaches en "open" caches zal het waarschijnlijk nog wel lukken, maar bij een lekkere multi in bebost gebied (of tussen gebouwen) kom je in de problemen.

 

Misschien een beetje negatief, maar wellicht kun je hem beter inruilen voor een recenter exemplaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt!

 

Mijn oog was ook op de Hcx gevallen maar die vond ik nu toch nog wat te duur. Dus wilde ik het geocachen met deze eens een kans geven om dan evt voor mijn verjaardag (okt.) de Hcx te vragen aan mijn man. Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen, je moet ook ergens beginnen nietwaar. Hoewel; ik wel al ontdekt heb dat het gebruiksgemak van de Vista niet enorm groot is, wat een gedoe om iets in te voeren zeg :thumbup: Hoe zit dat bij de Hcx...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang je geen GPS met touchscreen hebt is het invoeren van nieuwe coördinaten op alle modellen ongeveer evenveel werk, terwijl het vastleggen van je huidige positie iets sneller gebeurd is.

Of je nou die oude Vista monochroom hebt of een nieuwere HCX of 60CSX, voor ieder cijfertje in het nieuwe coördinaat zul je door het beperkte aantal knopjes dat zo'n ding heeft toch diverse malen click-stick of andere knop(pen) moeten intoetsen. Vergis je echter niet. als je het regelmatig gebruikt raak je daar best handig in.

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een Vista Hcx kun je inderdaad prima cachen. Wij hebben er zo'n 600 caches mee gevonden.

Mij lijkt het persoonlijk een beetje zonde om eerst voor 70 euro een nieuwe GPSr aan te schaffen en dan vervolgens weer een hcx voor je verjaardag te vragen. Bij ons thuis krijgen we als we iets graag willen gewoon het cadeau wat eerder... ;-) Je bent tenslotten over 5 maanden al jarig!

Veel succes met het maken van een keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt!

 

Mijn oog was ook op de Hcx gevallen maar die vond ik nu toch nog wat te duur. Dus wilde ik het geocachen met deze eens een kans geven om dan evt voor mijn verjaardag (okt.) de Hcx te vragen aan mijn man. Ik denk dat ik het ook maar zo ga doen, je moet ook ergens beginnen nietwaar. Hoewel; ik wel al ontdekt heb dat het gebruiksgemak van de Vista niet enorm groot is, wat een gedoe om iets in te voeren zeg :blink: Hoe zit dat bij de Hcx...?

 

Ben zelf in het bezit van een Vista Hcx en moet zeggen dat ik het een fantastisch apparaat vind! Lekker compact, past zo in je broekzak, maar toch met alle benodigde opties. Het handmatig invoeren van coördinaten moet je even onder de knie krijgen, maar is volgens mij niet lastiger dan bij een andere GPS. Zo heel veel hoef je ook niet handmatig in te voeren, want ik ga ervan uit dat je de meeste coords gewoon vanuit je PC de GPS in blaast...

Kortom, prijs-kwaliteit-verhouding van deze GPS is super!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties.

 

Ja ik heb besloten niet eerst de Etrex H meer te kopen, dat is inderdaad zonde. Ik kon deze Vista overnemen van een kennis en pobbeer het hiermee uit (werd alleen eerst nog even ziek, zo zonde want heb echt zin om te gaan cachen haha). Ik zet deze wanneer ik 'uitgetest' ben op Marktplaats om dan over te stappen op een Hcx (die ik vermoedelijk ook tweedehands aan zal schaffen.) Het is bij nader inzien wat dom om nog een tussenstap te maken maar ik had ineens het gevoel dat ik de verkeerde keus had gemaakt. Nu ja, achteraf had ik ook die Etrex H nieuw gekocht ipv deze over te nemen maar goed, dat is al zo.

 

Verder wilde ik nog vragen wat de mogelijkheden zijn van een Hcx in combinatie met mijn Mac?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...