Spring naar bijdragen

Geocachen Voor Een Kinderfeest


kitkat-777

Aanbevolen berichten

Goed, de titel zegt al veel.

Maar even een uitleg.

Mijn zoon is net 10 geworden en wil schatzoeken met een GPS als kinderfeest.

Leuk, dat gaan we regelen, dacht ik. Tot ik ging surfen op het net....het is niet zo simpel als het lijkt.

Een GPS is zo gehuurd. Maar een cache zoeken valt niet altijd mee, zo lees ik hier op het forum.

Dat is voor de kinderen wel erg balen, als ze niets vinden.

Ook heb ik gekeken bij georganiseerde GPS tochten, maar dat is vrij duur (zo tegen de 150 euro).

 

Mijn vragen:

Is het zelf te organiseren?

Is een GPS redelijk snel te snappen, ik ben vrij goed met apparaten.

Zijn er tips voor een Traditional Cache in de buurt van Amersfoort? Leuk voor kinderen, liefst in de natuur.

Hebben jullie nog andere tips?

 

groeten van Kitty

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je kan aan de hand vd sterren de moeilijkheid zien en de afstand staat meestal ook wel vermeld, je kan ook zoeken op kaart en max wensen ingeven.

 

Let goed op de icoontjes, er is een speciaal icoontje voor kindercaches, dus deze zullen zeker geschikt zijn.

 

Is je zoon bijv fan van Huis Anubis of spiderman, zoek eens op naam, misschien is er wel zo'n cache.

 

Verder kan je 2 gps-en huren en men in 2 groepjes laten lopen en om de beurt laten navigeren.

 

Je kan natuurlijk ook zelf een tocht uitzetten en zorgen dat ze zeker iets 'leuks' vinden, met google maps kom je tegenwoordig al een heel eind in de voorbereiding en je bent er zelf bij, dus kan afwijkingen te plekke zn corrigeren.

 

Allemaal ideeën, hopelijk kan je er iets mee, veel succes in ieder geval.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, de titel zegt al veel.

Maar even een uitleg.

Mijn zoon is net 10 geworden en wil schatzoeken met een GPS als kinderfeest.

Leuk, dat gaan we regelen, dacht ik. Tot ik ging surfen op het net....het is niet zo simpel als het lijkt.

Een GPS is zo gehuurd. Maar een cache zoeken valt niet altijd mee, zo lees ik hier op het forum.

Dat is voor de kinderen wel erg balen, als ze niets vinden.

Ook heb ik gekeken bij georganiseerde GPS tochten, maar dat is vrij duur (zo tegen de 150 euro).

 

groeten van Kitty

 

Ik zou niet een bestaande cache gebruiken, daar de kans van 'onbedoeld' rippen groot is.

Het valt ook niet erg op als je met een groep van15 kinderen bij een echte cache staat.

 

Wat je beter kan doen is zelf een speurtocht maken.

Hoeft niet met een GPS, je kan ook andere herkenningspunten maken.

Ga die straat in en bij de 5de boom rechts of iets van die strekking.

Het huren van een GPS kan ook in de papieren lopen, ik heb prijzen gehoord van € 25,00 per weekend

En de bovenstaande oplossing is een stuk minder prijzig.

 

Wat wij wel gedaan hebbe, is voor de jarige zelf een 'verjaardag-multi' gemaakt, waarmij ze de GPS moesten gebruiken om hun kadootje te vinden.

 

Dit waren steeds multi's met opdrachten, en aanwijzingen (indien GPS geen reading gaf als de jarige inpandig was)

Dit is opzich ook leuk, je kan het kadootje gewoon in de tuin/kelder/in huis verstoppen, terwijl de multi over straat loopt.

 

Je zou zelfs een eigen cachpagina kunnen namaken....

 

ideetje??

bewerkt door Ma-Bu
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf laatst ook een cache gemaakt met precies hetzelfde doel. Mijn nichtje is net 11 jaar geworden en wou ook geocachen met haar kinderfeestje.

Heb zelf dus een tocht uitgezet waarbij zelfs geen GPS nodig was. (allemaal aanwijzingen als linksaf, rechtsaf, zoek hier, zoek daar etc)

Heb de cache met een bepaald thema gemaakt zodat de kids het extra interessant vinden. En de afstand tussen de punten vrij kort houden!

Al met al een geslaagd kinder feestje dus. Je zou dus ook zelf één kunnen maken als je daar de zin, tijd en inspiratie voor hebt.

Verder had ik onderweg in de bakken met puzzels wat snoepjes gedaan zodat ze onderweg hun eigen snoepzakje bij elkaar moesten sparen.

TIP: Deel de groep kids op in groepen van max. 4 personen. Ik had onderweg allerlei puzzels die ze op moesten lossen en dan is het niet leuk als er ineens een groep van 8 of 10 kids bij de puzzel komt. Dan komt het er op neer dat er 3 aan het puzzelen zijn en de rest ziet er niks van. Hou de groepen dus klein!

 

Heb de cache nu wel ietsje aan moeten passen. Voor het geocachen MOET er gebruik gemaakt worden van GPS, dus dat is nu aangepast. Binnenkort komt ie dus ook op de site te staan (regio Harderwijk - Nunspeet).

Tot zover eventjes mijn tips en ervaringen. Mocht je nog meer info willen, roep je maar weer (of stuur een PB).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle tips zover.

Een cache zonder GPS. Ik dacht dat t alleen met GPS was. We hebben wel vaker een speurtocht gemaakt. Dus we willen echt GPS gaan gebruiken. Wel eigenwijs misschien.

Aan dat rippen heb ik nooit gedacht. Is die kans groot? we zijn met een groepje van 2 volwassenen en 7 kids. Dan valt het ook teveel op? Dan zouden we dus zelf iets moeten verstoppen. De coordinaten invoeren in de GPS en elders starten.

Als je nou zo'n multi maakt: geef je dan bij elk punt de volgende coordinaten? Bv na een opdracht?

Nadeel is dat dit veel voorbereiding kost, is op zich niet erg. maar we moeten een GPS huren, en dan dus 2 keer.

 

Contact opnemen met Zuurtje was ook een tip. Is hij (of zij) een expert hiermee?

 

groeten weer Kitty

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben wel vaker een speurtocht gemaakt. Dus we willen echt GPS gaan gebruiken. ....

Als je nou zo'n multi maakt: geef je dan bij elk punt de volgende coordinaten? Bv na een opdracht? Nadeel is dat dit veel voorbereiding kost, is op zich niet erg.

 

Ik heb express geen gebruik gemaakt van GPS omdat de meeste kids daar geen ervaring mee hebben. Om het makkelijk te houden voor ze heb ik toen dus puzzels bedacht waarbij de oplossing geen coordinaat gaf.

Maar met hetzelfde gemak kun je puzzels maken die WEL een coordinaat geven... zodat de GPS wel nodig is. Zelf aan te passen naar eigen idee, smaak en inzicht.

Khep bijvoorbeeld puzzels met 3 of 4 opties als oplossing. Elke optie was een andere richting. Maar je kunt dus ook aan elke optie een coordinaat koppelen (optie 1 is coordinaat 1, optie 2 is coordinaat 2 etc).

 

En je kunt de cache zo uitgebreid maken als je zelf wil en dus zelf bepalen hoeveel tijd en energie je er in wil stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een bestaande cache lopen met meerdere kinderen valt wel op. Het is de bedoeling dat je, met z'n allen niet teveel opvalt anders is de cache inderdaad snel weg. De kinderen moeten dit goed weten en ook kunnen uitvoeren. Met een groep kinderen op een verjaardagsfeestje en onbekend met geocaching is dat misschien een te grote opdracht.

 

Hier nog een wat ouder topic met ideetjes voor kinderfeestjes en ook wat mensen die het eerder organiseerden.

link

 

Wanner je echt een bestaande cache wilt doen, kijk dan even in het subforum; Themacaches.

Op pagina 2 staan bijvoorbeeld twee topics over caches die leuk zijn voor kinderen.

link

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een bestaande cache gebruikt, kun je misschien wel aan je groepje kids duidelijk maken dat het een en ander stiekem moet gebeuren. Maar als ze dan thuiskomen met enthousiaste verhalen, en er luistert een broer/zus mee, die zouden dan ook even kunnen kijken waar of die schat wel niet ligt en nemen dan misschien ook weer een vriendje mee. En díe hebben het alle regels van het geocachespel niet meegekregen waardoor de kans op rippen groter is.

Ik zou proberen zelf een cache in elkaar te zetten, of een leuke speurtocht te doen. 'k Las al leuke ideeën. Succes ermee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben afgelopen najaar een kindercache gemaakt voor het kinderfeestje van onze dochter.

We hebben een bestaande route in het bos genomen en onderweg foto's geschoten. Deze op papier wat gemixt zodat ze per punt moeten kiezen welke foto erbij hoort.

Elke foto had een letter+cijfer en a.d.h. daarvan kreeg je een eindcoordinaat. Die hebben we tussen huis en bos ergens verstopt. De route is kort daarna echt online gekomen met een eindcache die wel op de route ligt. (GC1ZR0F) We hebben de kinderen met 2 gps-en laten rondlopen en om de beurt mochten 2 kids het ding vasthouden tot hij weer piep zei.

Ze waren erg enthousiast. Niks geen kans op rippen, want de echte cache lag er toen nog niet eens en ligt nu ook op een geheel andere locatie.

 

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorige maand heb ik zelf een weerwolvenjacht GPS tocht gemaakt met als hoofdpersoon Dolfje Weerwolfje. Tijdens het taarteten werd een brief van de politie voorgelezen dat er een weerwolf in de buurt was. De kinderen werden gevraagd mee te gaan zoeken, maar ze moesten eerst een officieel weerwolvenvangdiploma halen. Dit dmv opdrachten in het bos. De groep in 2 groepjes verdeeld, met elke een eigen voorgeprogrammeerde GPS. Ik had van kennisen precies dezelfde geleend als die wij hebben, zodat m´n zoontje in de andere groep zat als ik, precies wist hoe de GPS werkt.

De kinderen vonden het super. Als je meer hierover wilt weten, mail me dan.

Groet, Jolanda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou -precies zoals de andere mensen- een "eigen caches" maken.

 

Zonder GPS kun je hele leuk speurtochten bedenken:

  • Foto tocht
  • Puzzel tocht
  • Bij elk kruispunt een speciaal ding die de weg wijst
  • Route technieken
  • enz.

 

Met GPS zou je puzzels kunnen maken zoals:

  • A = N ..... - E......
    B = N ..... - E......
  • Rekensommetje met als uitkomst coördinaat
  • Een tocht van te voren al in je GPS zetten, dat de kinderen het pijltje alleen maar moeten volgen.
  • enz.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en bovenal dat het een leuk feestje word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het verleden heb ik zelf een geocache tocht voor een kinderfeest in elkaar gezet. De kinderen zaten in groep 8 en waren dus iets ouder. Ik had het twee GPSen gehuurd en zelf een (eng) verhaal bedacht. De kinderen hebben om de beurt met een GPS gelopen, dit was geen enkel probleem. Voor het verhaal had ik me een beetje laten inspireren door "de drie zusje" en mijn verhaal heette het mysterie van Bernheze, de gemeente waar wij wonen. In beide GPSen had ik alle wp voorgeprogrammeerd en de kinderen hoefden dus alleen maar de pijl te volgen, dit bleek al moeilijk genoeg. Op ieder wp had ik een klein doosje verstopt met daarin een aanwijzing en een letter. Het zoeken naar de doosjes vonden alle kinderen leuk. De aanwijzingen lichtte steeds een tipje van de sluier op en dat gaf veel discussie, ik heb er erg om moeten lachen. De letters samen vormden het woord "het putje" een punt dat zij allemaal kenden en waar dus de eindcache verstopt lag. (Ik heb dus niet met coordinaten gewerkt). In de eindcache zat de afloop en dus ook de oplossing van het verhaal.

Het kostte wel aardig wat voorbereiding maar al met al was het een zeer geslaagd feest.

bewerkt door Kiraon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...