Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Ik snap er geen hout van!!

Kijk, dat hebben wij nou ook.

Zal proberen het kort uit te leggen, maar iets langer dan onze Williii dat doet..

De spil van het geocachen is de site van onze Amerikaanse 'vrienden', de Geocaching.com.

Daarop worden alle caches van de wereld geplaatst, zijn daar dus te vinden, kunnen daar worden gelogd etc.

Om je cache op die site geplaatst te krijgen, vinden de Amerikanen dat zij eerst jouw cache moeten goedkeuren.

Wellicht voortkomend uit hun grotesk idee dat buiten Amerika alleen maar idioten rondlopen die strikte controle behoeven.

Bij het geocachen gaat het om het verstoppen en het vinden van iets tastbaars. Maar je kunt je ook voorstellen dat je mensen naar een bepaalde plaats wilt lokken zonder daar fysiek iets neer te leggen. Een reden kan zijn omdat die plek zo bijzonder is. Stel dat je persé de Nachtwacht wil laten zien. Dan kun je collega-cachers door het geven van de coördinaten leiden naar het Rijksmuseum in Amsterdam zonder daar iets te hoeven begraven. Als je al wat in de vloer kan verstoppen, zal het voor anderen toch een probleem worden daar te gaan graven.

Zo'n virtuele (het is er wel, maar ook weer niet) cache heeft een aantal voordelen: je hoeft niets te begraven, je hoeft het niet in stand te houden (hetgeen moeilijk kan zijn als je niet in de buurt woont), je hoeft geen toestemming te vragen van de grondeigenaar (omdat zijn grond dus niet omwoeld wordt) etc.

Nu heeft het ego van de Amerikanen blijkbaar weer een deuk gekregen, waardoor zij het nodig vinden de wereld te laten blijken met wie zij eigenlijk wel te maken heeft. Redelijkheid is daarbij natuurlijk ver te zoeken en verbieden zij eenvoudigweg het plaatsen van virtuele caches. En omdat ze voor virtuele caches geen goedkeuring geven, plaatsen ze die niet op hun site, zodat het ook geen zin heeft een dergelijke cache te maken.

Geplaatst

Ikzelf ben niet zo'n voorstander van deze caches omdat ik graag naar iets tastbaars op zoek wil gaan :ph34r:.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen virtuele caches gelogd heb want er zijn leuke bij, ik kijk namelijk evengoed naar de cache-omschrijving om te bepalen of ik ernaar op zoek zal gaan.

Ik kan me toch wel voorstellen dat de virtuele caches aan banden wordt gelegd. Zeker als ook de mogelijkheid bestaat er een gewone of multi van te kunnen maken, hoe vervelend het ook moge zijn voor de mensen die op hun vakantiebestemming zo'n cache hebben "geplaatst".

De mening die aan de ander kant van de plas bestaat over de virtuele (vakantie)caches aangaande een mooie bezienswaardige plek kan ik wat dat aan gaat wel delen;

Hopefully as the sport grows locals will discover it and you'll have some properly maintained physical caches to log when you return here.
en
If you feel strongly enough that people need to be directed to this particular location, I would suggest posting the information at www.waypoint.org

Het aantal virtuele caches loopt waarschijnlijk de spuigaten uit en omdat vele makkelijk en veelal met foto's te loggen zijn zal dat een fikse aanslag op de servers hebben.

Een voorbeeld van een "echte" virtuele cache vind ik bijvoorbeeld International Space Station. Ik hoop dan ook dat deze en soortgelijke virtuele caches niet gearchiveerd zullen worden...

Geplaatst
[...]Nu heeft het ego van de Amerikanen blijkbaar weer een deuk gekregen, waardoor zij het nodig vinden de wereld te laten blijken met wie zij eigenlijk wel te maken heeft. Redelijkheid is daarbij natuurlijk ver te zoeken en verbieden zij eenvoudigweg het plaatsen van virtuele caches. En omdat ze voor virtuele caches geen goedkeuring geven, plaatsen ze die niet op hun site, zodat het ook geen zin heeft een dergelijke cache te maken.

Waarom gaat men toch iedere keer weer op de toer van 'het is de schuld van het Amerikaans Imperialistische denken' en dingen roepen als '...erg boos zijn om de betutteling vanuit de VS.' (Geogerard)?

Kan men dan niet aannemen - zoals ik diverse malen heb uitgelegd - dat het totale weren van virtuele caches een absolute noodzaak is voor geocaching.com (en iedere andere geocaching site, ook een toekomstige opencaching site)? Is dat moeilijker te aanvaarden dan te blijven geloven in irrationele motieven (gedeukte ego's)?

Verder: het geloof van Geogerard: "Ik denk ook dat de plaatser van een virtuele cache zelf de cache zal archiveren als de plek niet meer toegankelijk is of als uit de logs blijkt dat er toch problemen zijn. " zie ik niet weerspiegeld in de werkelijkheid die ik waarneem. Nog maar heel kort geleden kon ik in dit forum het verzoek lezen aan cache eigenaren of ze misschien zo vriendelijk zouden willen zijn om caches die erg lang 'unavailable' staan maar eens te archiveren? (dit was ivm. duidelijkheid cache-kaarten)

Maar laat ik het nog maar eens duidelijk stellen.

Hoe zou je het vinden als er volgende maand geen 800 caches in Nederland zijn maar 1800. 1000 stuks virtuele multi-caches erbij. Onmogelijk? Ja, gelukkig maar! want virtuele caches zijn verboden.

Geocaching wordt in steeds bredere kringen bekend. En dan zien de mensen in dat je een GPS wandelroute, een fietsroute of een motorroute best wel kan optuigen als een virtuele cache met toertocht en waypoints onderweg.

Nu zijn er vele plekken op het internet waar je GPS wandelroutes, fietstochten e.d met kan vinden. Maar er is geen centrale site behalve....

Juist, waarom niet alle motorroutes van de club bijeen brengen op geocaching.com in de vorm van virtuals met namen die beginnen met MR- voor motor, WR- voor wandelen enz. Makkelijk terug te vinden en bovendien, extra leuk: mensen die de route gedaan hebben kunnen een berichtje over hun belevenisssen schrijven, foto's plaatsen en commentaar leveren. Hartstikke leuk! Gratis en voor niks geschikte webspace, kant en klaar, kat in het bakkie.

Voordat deze golf van nieuwe gebruikers de site konden overspoelen heeft men een streep gezet onder alle virtuals. Dus simpelweg een zakelijke beslissing is er genomen; niks meer en niks minder.

Dus zo'n uitspraak als van Geogerard: "Ik begin nu toch echt te overwegen om mijn virtual- en webcam caches te archiveren. Wellicht is dit nog maar het begin. " begrijp ik niet echt. Wees blij dat ze ooit wel zijn toegestaan en nog steeds er zijn! Met archiveren benadeel je in elk geval een aantal potentieele bezoekers en de boys van gc.com zal het worst zijn of je archiveert of niet.

Geplaatst

Hieronder toch mijn reaktie aan GC.COM over hun weigering na te denken en klakkeloos hun strikte regels toe te passen. Want ik ben het er helemaal niet mee eens dat virtuele caches per sé gemakkelijker te maken zijn dan fysieke caches. Het heeft ons 2 dagen gekost voor we alles rond hadden en deze cache is zeker de moeite waard. Zeker nadat we gezien hebben dat er op Gran Canaria maar weinig caches onderhouden kunnen worden (de plaatser woont er niet). Kennelijk zijn deze wel goedgekeurd. Ik kan zo een aantal noemen waar je zo met de auto heen rijdt en de cache kan pakken. Overigens ook in Nederland. Nou, nou, nou, is dat nou geocaching? Het is om je te schamen. 'Als iedereen zulke caches zou maken dan wordt het een zootje'... Maar gelukkig doet niet iedereen dat! Ze zouden kennelijk wel approved worden want als er maar een doosje ligt met wat rommel dan is het kennelijk al goed. Een mooie virtuele cache is beter dan een slechte fysieke cache! Maar goed...

I'm very sorry to say that I (we) do not agree at all with you. The core-fun of the outdoor activity called 'geocaching' is to search for certain locations with or without a physical stash being there. My problem is that GC.COM seems to rule the world in a strict way but does not act consistent. And the geocachers themselves do not have any influence on the rules.

You didn't approve our virtual cache because the trail could be closed. The trail we used is in detail described in several books. The location exists for more than 120 years. And the possibility this trail will close does not depend on something being hidden there or not. The big rock they have to look for is probably thousands of years old en will stay there at least for the same period. Our virtual cache needs no maintenance at all! At the moment the first unfortunate cacher discovers the trail is closed, or the crater has collapsed, or the island Gran Canaria floated away, there is time enough to archive this cache. He/she will not catch any disease of it and GC.COM will not be prosecuted for millions of dollars. I do not understand at all what you are worried about.

Our cache is very attractive to people who really want to make a spectacular walk with their GPS. It is no fun at all to search for a barely hidden cache, lying just next to the road, in bad condition, and without any serious content. Sometimes the so called '''container''' does neither contain a pencil or paper. Apparently you DID approved these ridiculous caches. It appears to me that quantity ('look how many caches I found') and bureaucracy ('rules are to be obeyed') is more important than the quality and the pleasure of a walk/cache. In Europe we apply the rules in a more liberal way. The way you strictly apply the GC.COM-rules takes the fun out of geocaching and that is a bloody shame and again, I'm sorry I have to say that.

So I will ask you again :-) to approve this fine cache which will last for a long time. I'm a grown up you know, and not a lunatic or child asking to be guided.

And yes, your reply did annoy me... I'm sorry for that.

Ik zal zien hoe GC.COM reageert maar ik ben bang dat het niets uitmaakt. Ik ben in ieder geval wat adrenaline kwijt en heb m'n stone-cole-english weer wat opgehaald. En daarna hoor je mij niet k@nkeren over dit gedoe. Ik zal me er wel bij neer moeten leggen, is het niet Kruimel? Slecht voor je bloeddruk! Oh nee, goed voor je bloeddruk maar da's weer slecht voor je gezondheid. En da's weer goed om de dokters van de straat te houden ;-)

Luitjes, geo-cache ze en hou de lol er in!

Geplaatst

De reaktie van Eric GC.COM was als volgt:

Hello Nico,

Thank you for your e-mail. I am sorry that I cannot make you happy in this instance, but the site will not post a cache you submit for a location far from your home, nor a virtual cache in places that can support a physical cache.

With all due respect, when you submitted your cache you checked the box confirming that you understood and agreed to these guidelines: http://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx

Those guidelines say, among other things, exactly what I've stated in the first paragraph of this post and what I stated in my archive log. Again, I regret that this is the case, but it is.

In all sincerity, the site has since March of this year moved away from being a site posting "points of interest" that can be found with a map to one posting physical caches for people to find with a GPS. There are several other sites that cater to "points of interest", such as www.ecoscavenger.com, www.geosnapper.com, and www.waypoint.org.

Please continue to hide caches in the Netherlands where you can maintain them, leaving holiday locations for those who live there. I wish you the best.

Tot ziens,

erik - geocaching.com admin

Zoals al door andere voorspeld is inderdaad een blijvende weigering. Daar zijn ze inderdaad wel konsistent in. Dus om verdere gezondheidsschade, bloeddrukstijgingen, slapeloze nachten en echtscheidingen ;) te voorkómen zal ik hier niet nog langer over doorzeuren. Al met al leuk geprobeerd! Jammer, maar helaas! Het zij zo! Foutje, bedankt! Etc., etc. :ph34r:

Geplaatst

Nico,

Prettig weekend en stop maar mooi caches hier in de omgeving in de grond. Dan heb ik wat te zoeken zonder ver weg te moeten.

En natuurlijk winden we ons niet op. Dat zou alleen maar hun, jawel prof, gedeukte imago strelen.

GRTZ

Kruimeldief :ph34r: die morgen afscheid neemt van een stel vrienden dat richting Seattle gaat om de Kerst te vieren. Seattle? Is dat niet waar geocaching.com is gezeteld?....Blij dat ik niet mee hoef

Geplaatst

Ik probeer dit soort threads te negeren, maar wordt er langzamerhand een beetje moedeloos van.

Laten we gewoon gaan cachen. En toevallig is er een database met een heleboel caches! En ja, er zijn regeltjes waar die caches aan voldoen. Bevalt het je niet, zoek je toch een andere database? Of je bouwt er zelf eentje. Maakt mij niet uit.

Je kan ook gewoon uitleggen aan de approver waarom een Virtual nou eigenlijk een Virtual moet zijn en niet een 'gewone'. Is ie het met je eens, dan wordt ie geapproved, zo niet dan is het helaas pindakaas. Dan wijk je uit naar Navicache of je eigen database.

Maar hou op met zeuren!

Geplaatst

Verdorie,

zijn we weer eens lekker bezig om over iets te zaniken, komt er weer eentje zaniken dat we niet zo moeten zaniken.

Moeten we weer iets anders zoeken dat ons niet bevalt.

Verdorie. :rolleyes:

Geplaatst
Geplaatst op December 12 2003, 20:31:37

--------------------------------------------------------------------------------

Verdorie,

zijn we weer eens lekker bezig om over iets te zaniken, komt er weer eentje zaniken dat we niet zo moeten zaniken.

Moeten we weer iets anders zoeken dat ons niet bevalt.

Verdorie. 

Neen Rovel, je vergist je : het gaat nu pas leuk worden ! B):dribble::rolleyes:

Geplaatst

Als laatste nog een korte reaktie van GeoDoc en dan hou ik er over op.

Ik begon dit draadje niet om te zeuren maar om een in mijn ogen belachelijke situatie te vertellen. Het ging mij er om dat ik nogal 'pissed off' was dat onze fraaie dubbele virtuele cache zomaar geweigerd werd door GC.COM. We hadden er 1,5 dag vakantie aan gespendeerd (2 prachtige spektaculaire wandelingen, dat wel) en nog uren terug in NL. In onze ogen was deze cache veel meer een 'echte geocache' waar je wat voor moet doen dan de - met alle respekt - flutchaches die we gezien hebben. Even vlug een carambalig doosje onder een steen stoppen vlak naast de weg. Dat noem ik geen geocaching maar GC.COM kennelijk wel. En daar baalde ik natuurlijk van... :huh:

Maar nu al niet meer want we gaan weer een paar(?) nieuwe caches maken. En da's toch wel erg leuk werk moet ik zeggen. :ph34r:

En - voor Kruimel - ik zal niet meer mijn tijd verdoen met het plaatsen van punten op de I's (moet jij ook niet meer gniffelen om mail die iemand kreeg maar niet aankwam). En ja hoor, op de I hoeft geen punt, wel op de i.

Geplaatst
Ik begon dit draadje niet om te zeuren maar om een in mijn ogen belachelijke situatie te vertellen.

Nee, dat zeuren dat doen wij wel. Ik denk dat het zeuren ook gemakkelijker gaat des te meer afwijzingen je krijgt op je caches....

Even vlug een carambalig doosje onder een steen stoppen vlak naast de weg. Dat noem ik geen geocaching maar GC.COM kennelijk wel.

Is ook gemakkelijk en wordt mijns inziens echt wel sneller goedgekeurd.

Maar nu al niet meer want we gaan weer een paar(?) nieuwe caches maken. En da's toch wel erg leuk werk moet ik zeggen.

Ik hoop dan dat nog veel caches, virtueel of niet, in het buitenland, geweigerd worden. Dan hebben wij weer meer plezier in onze omgeving. Vriendelijk dank en graag op tijd een waarschuwing....

En - voor Kruimel -  ik zal niet meer mijn tijd verdoen met het plaatsen van punten op de I's (moet jij ook niet meer gniffelen om mail die iemand kreeg maar niet aankwam). En ja hoor, op de I hoeft geen punt, wel op de i.

Neeeheee, maak nu maar aan met die nieuwe caches en zeur niet zo :huh:

GRTZ

Kruimeldief :ph34r:die met smart op de caches van doc zit te wachten...

Geplaatst

Ik wil ook even meezeuren, maar dan weer even anders....

Wisten jullie dat (Kruimel, even diep ademhalen) die approvers, en ook ons aller Yotian Soldier, best aardige en voor rede vatbare mensen zijn? En dar ze bij een goed verhaal best naar je willen luisteren? En dat er bij een goed verhaal best een uitzondering op een algemene regel gemaakt kan worden? In mijn geval betreft het de "vacation-rule" en niet die over virtuals, maar toch ...

In casu: ik kom zeer geregeld (5 of meer x per jaar) voor tenminste een week op dezelfde plek in Zweden, midden in de natuur. Schitterende gebied om caches te leggen (ja, nu even niet: er ligt daar al 30 cm sneeuw en de grond is keihard bevroren).

Natuurlijk wil ik daar dit voorjaar/zomer een paar caches gaan neerleggen. (Al worden ze in die bewuste streek niet erg vaak bezocht). Ik heb voor alle zekerheid Yotian Soldier een mailtje gestuurd waarin ik de situatie heb uitgelegd. Zijn reaktie : als ik er maar voor zorg dat de caches goed onderhouden worden, ziet hij geen enkele reden om niet te approven.

Ik bedoel maar : de soep wordt niet altijd zo heet.... enzovoort

Het blijft natuurlijk balen, Geodoc, snap ik best. Zeker als je er al zoveel moeite aan besteed hebt. Daar wil ik niks aan af doen!

Greetz all,

Leo

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...