Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb twee bekende waypoints A & B.

Ik weet de afstand van A naar B, maar dien ook de hoek te weten naar waypoint B (ten opzicht van Waren Noorden).

Hoe kan ik de graden op een Vista HCx berekenen/vinden?

graden.jpg

Geplaatst

Dat kun je doen met de functie meten in het kaartscherm. Ga naar het kaartscherm, dan menutoets. Je kunt dan 'meet afstand doen'. Vervolgens ga je naar WP A en klikt. Dan komt er een blauwe punaise die het startpunt van de meting aangeeft. Dan ga je met de kantelknop naar WP-B (de naam van het WP moet oplichten). Rechts boven in het scherm zie je de hoek en de afstand.

Geplaatst
Dat kun je doen met de functie meten in het kaartscherm. Ga naar het kaartscherm, dan menutoets. Je kunt dan 'meet afstand doen'. Vervolgens ga je naar WP A en klikt. Dan komt er een blauwe punaise die het startpunt van de meting aangeeft. Dan ga je met de kantelknop naar WP-B (de naam van het WP moet oplichten). Rechts boven in het scherm zie je de hoek en de afstand.

Deze functie kende ik niet, bedankt voor het erop wijzen. Heb meteen gekeken en de blauwe punaise verschijnt als ik op WP A klik, vervolgens ga ik naar WP B en linksboven komt de naam van het WP te staan, daaronder de coördinaten. Rechtsboven verschijnt de richting en de afstand, maar de hoek zie ik helaas niet.

Geplaatst

Deze functie kende ik niet, bedankt voor het erop wijzen. Heb meteen gekeken en de blauwe punaise verschijnt als ik op WP A klik, vervolgens ga ik naar WP B en linksboven komt de naam van het WP te staan, daaronder de coördinaten. Rechtsboven verschijnt de richting en de afstand, maar de hoek zie ik helaas niet.

Maar de richting is toch de hoek die je zoekt ?

Geplaatst (bewerkt)

Met de richting bedoel ik dat er komt te staan NE (Noord-Oost) hetgeen ik zoek, is het aantal graden (bv 27).

displayng.jpg

(reden bewerken: afbeelding toegevoegd)

bewerkt door ZaNaBoZa
Geplaatst

Met de richting bedoel ik dat er komt te staan NE (Noord-Oost) hetgeen ik zoek, is het aantal graden (bv 27).

displayng.jpg

(reden bewerken: afbeelding toegevoegd)

Oh, dat kun je instellen onder Koersweergave instelling. Menu, Instelmenu, Voorliggende Koers en dan Weergave instellen op graden.

Geplaatst
Oh, dat kun je instellen onder Koersweergave instelling. Menu, Instelmenu, Voorliggende Koers en dan Weergave instellen op graden.

Dat is het het, weer veel geleerd, bedankt.

Geplaatst

Voor mensen zonder hippe GPS:

-Stel je GPS in op een grid waarbij lengte en breedte een afstand zijn ipv een hoek (bijv. RD of UTM).

-Neem het verschil in lengte en breedte van de twee waypoints.

-Bereken de tangens, bedenk welke hoek die tangens is en tel er 90, 180 of 270 graden bij op.

Q :beerchug:

Geplaatst

-Stel je GPS in op een grid waarbij lengte en breedte een afstand zijn ipv een hoek (bijv. RD of UTM).

-Bereken de tangens, bedenk welke hoek die tangens is en tel er 90, 180 of 270 graden bij op.

Q :blink:

De uitkomst is dan het kaart noorden en dat is wat anders dan ware noorden. Dat is bij RD in het midden van het land hetzelfde maar in het oosten of het westen beslist niet.

Geplaatst

En ik zou het op mijn super simpele Geko nog weer anders doen:

Maak een route van WP A naar WP B.

De track tussen WP A en WP B geeft de hoek aan. Eventueel zelf de variatie er af trekken of de GPS op "ware noorden" zetten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...