Spring naar bijdragen

Commentaar Leveren


Bankstel

Aanbevolen berichten

het zijn &^%$*@#% die altijd negatief zijn.

 

Jij zegt het.

 

AZIJNPISSER

Wat mij opvalt is dat ik dit woord pas op het forum van .nl heb leren kennen. En het wordt de laatste tijd wel erg vaak gebruikt.

Tijd om eens wat te gaan googlen.

Vanwege die literaire associatie had ik gedacht dat azijnpisser al heel oud zou zijn; iets uit een 17de-eeuwse klucht, want die stonden bol van de scheldwoorden. Maar nee, ik zat er helemaal naast. Azijnpisser blijkt juist opvallend jong te zijn. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal, het wetenschappelijke woordenboek van het Nederlands, kent het sinds 1956, Koenen sinds 1974 en de Grote Van Dale pas sinds 1984.

 

Azijnpisser lijkt zijn leven te zijn begonnen als azijnzeiker. In die vorm is het te vinden in een studie van J.J.M. van Dam die nodig eens herdrukt moet worden, namelijk 'Jantje Kaas en zijn jongens. Bijdrage tot de kennis van de Nederlandsch-Indische soldatentaal in de 19de eeuw' (in 1942 gepubliceerd in het Tijdschrift voor Indische Taal-, Land- en Volkenkunde). Onze jongens in Nederlands-Indië noemden een 'zure vent' volgens Van Dam een azijnzijker. Verder lijkt het er sterk op dat zowel azijnzeiker als azijnpisser via Vlaanderen tot ons gekomen is, want azijnzeiker blijkt in 1906 te vinden in een standaardwerk over het Antwerpse dialect, en azijnpisser is aan het begin van de 20ste eeuw opgetekend in Gent. Verder duikt azijnzeeker al in 1900 op als spotnaam voor de inwoners van Temse in Oost-Vlaanderen. Mogelijk is azijnpisser bij Maastricht de grens over geslopen, want daar is het midden 20ste eeuw gesignaleerd door J. Endepols.

 

Zeker is dat azijnpisser en -zeiker er in de woordenboeken heel wat broers en zusters bij hebben gekregen. In de afdeling pissers vermeldt Van Dale nog de gifpisser (ook pas sinds 1984), de petroliepisser (met als definitie 'narrig figuur'), de punaisepisser ('muggenzifter, mierenneuker') en de terpentijnpisser ('zuurpruim'). De zeik-familie is inmiddels uitgebreid met de klepzeiker, de punaisezeiker, de terpentijnzeiker en de zevenzeiker. Elders vond ik nog de zemel(en)zeiker, de ajuinpisser, de Chanelpisser (ik stel me daar een pinnige kakmadam bij voor), de oliepisser, de wortelsappisser (voor de vegetarische zuurpruim) en de wijwaterpisser. Vooral die laatste, die wordt gebruikt voor 'iemand die overdreven vroom is', vind ik prachtig. Hij heeft de afgelopen tien jaar slechts twee keer in een dagblad gestaan en ik vond hem slechts eenmaal op internet, maar hij verdient wat mij betreft wijdere bekendheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ons forum heeft een badword filter zoals jullie ongetwijfeld weten. Dit om te zorgen dat we bepaalde woorden in het moderator team niet hoeven te verwijderen maar dat doet het forum voor ons. Ook het azijn woord staat er bij, maar dan in een exacte vorm. We breiden het filter niet graag uit, maar dit is wel een heel mooie lijst met een keurig overzicht voor ons.

 

Ik zou trouwens iets anders kiezen als azijn als vloeistof, er zijn mensen die gaan voor het alcohol bevattende vocht, er zijn onder ons die liever speciaal vocht in de benzine tank van de auto doen en anderen kiezen gewoon water om aan de plantjes te geven in de droogte van de zomer.

 

Mijn punt?... wees verstandig waar je het woord azijn gebruikt en gebruik liever andere woorden waardoor ons filter niet groter hoeft te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp dat je daar boos om bent, ik kreeg gisteren ook een raar logje op een van mijn caches, die andere mensen wel leuk vinden en er zelfs Geo d'Ors aan geven. Andere mensen vinden de cache wel leuk, en daar gaat het om. Niet omdat er soms een paar hangjongeren in dat park zitten, in mijn geval. Ik kom binnenkort wel een keer richting Schiedam om jouw caches te doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ons forum heeft een badword filter zoals jullie ongetwijfeld weten. Dit om te zorgen dat we bepaalde woorden in het moderator team niet hoeven te verwijderen maar dat doet het forum voor ons. Ook het azijn woord staat er bij, maar dan in een exacte vorm. We breiden het filter niet graag uit, maar dit is wel een heel mooie lijst met een keurig overzicht voor ons.

 

Ik zou trouwens iets anders kiezen als azijn als vloeistof, er zijn mensen die gaan voor het alcohol bevattende vocht, er zijn onder ons die liever speciaal vocht in de benzine tank van de auto doen en anderen kiezen gewoon water om aan de plantjes te geven in de droogte van de zomer.

 

Mijn punt?... wees verstandig waar je het woord azijn gebruikt en gebruik liever andere woorden waardoor ons filter niet groter hoeft te worden.

 

Dan zou ik zeggen "water er eens over", Und dan geht alles wieder von selbst, zoals ze jaren geleden bij een reclame van onze oosterburen zeiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Azijn, ofwel ethaanzuur, CH3COOH (ofwel C2H4O2 volgens de "nieuwere" chemici) is in normale gevallen geen afvalproduct van het menselijk lichaam. Het ontstaat soms wanneer je een fles laag alcoholische drank (bv wijn) open laat aan de lucht waardoor bacterien, met name van het geslacht Acetobacter, binnen kunnen komen en de alcohol (C2H5OH)omzetten in ethaanzuur door oxidatie. Onverstandig, want een open gemaakte fles wijn dient in veel gevallen natuurlijk gewoon leeg gemaakt te worden.

 

Goed beschouwd, als je azijn plast is er iets flink mis met de biochemie van je lichaam. :P

 

Tot zover de chemische les op zondagochtend, ik ga zo cachen met een nieuw aangeschafte GPSmap 60Cx. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[offtopic]

Lollig plaatje, vooral omdat de lamp boven het hoofd van House er uitziet als een aura waardoor de "goddelijke" macht geaccentueerd wordt.

[ontopic]

 

A.B.N

Algemeen Beschaafd Nederlands.

dus niet...

Algemeen Belabberd Nederlands

 

:P

bewerkt door GrijsBaard
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...