Spring naar bijdragen

Afstand tussen 2 Waypoints berekenen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goedemiddag,

Graag zou ik willen weten hoe ik de afstand tussen 2 opgeslagen waypoints in mijn etrex legend HCX zou kunnen berekenen. Ik bedoel een rechte lijn tussen beide punten.

Alvast bedankt!

Groeten Barry.

Geplaatst
Heb je mapsouce?

Ja mapsource heb ik, maar ik bedoel een afstand berekenen in het veld, gewoon ter plekke als dat mogelijk is.

Geplaatst
Goedemiddag,

Graag zou ik willen weten hoe ik de afstand tussen 2 opgeslagen waypoints in mijn etrex legend HCX zou kunnen berekenen. Ik bedoel een rechte lijn tussen beide punten.

Alvast bedankt!

Groeten Barry.

Eén methode: Je GPS instellen op Rijksdriehoeksstelsel en uitrekenen met de stelling van Pythagoras.

Dit werkt redelijk nauwkeurig.

Je zou denk ik ook je referentiepunt (dus plaats waar je staat) kunnen wijzigen in één van de twee waypoints en dan kijken hoe ver het andere punt verwijderd ligt. Maar dat heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd.

Geplaatst
Graag zou ik willen weten hoe ik de afstand tussen 2 opgeslagen waypoints in mijn etrex legend HCX zou kunnen berekenen. Ik bedoel een rechte lijn

Route van het ene naar het andere punt maken (niet over wegen) en dan de afstand van de route opvragen.

Of omrekenen naar RD, en dan met Pythagoras aan de slag gaan. Dat is voor mij nu ook de enige bekende manier manier om met een eTrex legend de richting tussen twee punten te bepalen. Iemand een suggestie voor een eenvoudigere manier?

Tc

Geplaatst
Graag zou ik willen weten hoe ik de afstand tussen 2 opgeslagen waypoints in mijn etrex legend HCX zou kunnen berekenen. Ik bedoel een rechte lijn

Route van het ene naar het andere punt maken (niet over wegen) en dan de afstand van de route opvragen.

Of omrekenen naar RD, en dan met Pythagoras aan de slag gaan. Dat is voor mij nu ook de enige bekende manier manier om met een eTrex legend de richting tussen twee punten te bepalen. Iemand een suggestie voor een eenvoudigere manier?

Tc

Op de kaartpagina van de Vista heb je de mogelijkheid om afstanden te meten. Je moet even proberen hoe het precies werkt, maar ik heb er in het veld wel gebruik van gemaakt, bv. voor de cache Afgebaakend.

Geplaatst

Bij mijn weten zijn er ook GPSr's waarbij je in de functie "projecteren" een projectie "van-naar " kunt opvragen m.a.w. tussen 2 waypoints.

Je krijgt dan als uitkomst het aantal meters en de graden te zien.

Ik weet niet of dit met de HCx ook kan?

Geplaatst
Goedemiddag,

Alvast bedankt!

Groeten Barry.

Zet van een van de punten de proximity zone aan en maak de ontstane cirkel op de kaart op de gps zodanig groot, dat de rand van de cirkel op het andere punt ligt.

Is dit duidelijk of heb ik er nu een onbegrijpelijke zin van gemaakt?

Geplaatst (bewerkt)

Even uit het hoofdje want ons model ligt bij de GPS-boer ter reparatie, dus 'k weet niet of ik de te gebruiken schermen precies benoem....maar even op z'n huisvrouws.....

"Doorklikken" tussen de verschillende pagina's op je GPS tot je het schermpje met de kaart krijgt. Als je daar dan het menu opengooit, krijg je een optie om afstand te berekenen. Daarop "enteren" met je klickstick en vervolgens kom je dus weer terug op je kaartscherm. Daar kun je met de cursor naar een WP gaan. klikken en vervolgens schuif je naar een volgend WP. Van het eerste aangeklikte WP tot aan je cursor blijft een "draadje" hangen. Zodra je op je tweede wp geklikt hebt kun je ergens bovenin je scherm de afstand en zelfs de hoek aflezen. Lekker handig dus.

Nog een tip. Moet je ergens loodrecht een lijn hebben, kun je dus met behulp van deze optie de helft van de afstand nemen en vandaaruit projecteren met een hoek van de afgelezen hoek plus of minus 90.

Ideaal voor mijn favoriete cache :D

Succes

Spirit

bewerkt door Pentagram
Geplaatst

Ik weet niet zeker of je dit bedoeld, maar volgens mij kan het als volgt:

1. Menu Zoek --> Waypoints --> WP1

Normaliter kies je dan Ga naar, maar nu klik je op de onderste knop links (de zoekknop)

2. Kies dan 'Zoek nabij hier'

3. Menu Zoek --> Waypoints Binnen dat menu kun je één voor één de lijst aflopen en zie je meteen onder in de balk de afstand.

Groeten van Geotrail

Geplaatst
Daarop "enteren" met je klickstick en vervolgens kom je dus weer terug op je kaartscherm. Daar kun je met de cursor naar een WP gaan. klikken en vervolgens schuif je naar een volgend WP. Van het eerste aangeklikte WP tot aan je cursor blijft een "draadje" hangen. Zodra je op je tweede wp geklikt hebt kun je ergens bovenin je scherm de afstand en zelfs de hoek aflezen. Lekker handig dus.

(...) Tip geknipt

Ideaal voor mijn favoriete cache :D

Ik heb zo'n vermoedde dat ik aanstaand weekeind jouw faforiete cache ga doen.

Tc

Geplaatst
Bij mijn weten zijn er ook GPSr's waarbij je in de functie "projecteren" een projectie "van-naar " kunt opvragen m.a.w. tussen 2 waypoints.

Je krijgt dan als uitkomst het aantal meters en de graden te zien.

Ik weet niet of dit met de HCx ook kan?

Volgens mij heb ik die functie niet, ik kan wel een projectie uitvoeren (graden/meters) om het volgende waypoint te berekenen.

Geplaatst

Tc

Goede tip, eenvoudig en doet precies wat ik wil, bedankt!

Geplaatst
Ik weet niet zeker of je dit bedoeld, maar volgens mij kan het als volgt:

1. Menu Zoek --> Waypoints --> WP1

Normaliter kies je dan Ga naar, maar nu klik je op de onderste knop links (de zoekknop)

2. Kies dan 'Zoek nabij hier'

3. Menu Zoek --> Waypoints Binnen dat menu kun je één voor één de lijst aflopen en zie je meteen onder in de balk de afstand.

Groeten van Geotrail

Ook een hele goede en eenvoudige manier, heel erg bedankt!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...