Spring naar bijdragen

vraag over Premium Member Caches


jannevanhecke

Aanbevolen berichten

Mijn eerste reactie op dit onderwerp had als reden, dat PM cachers meenden dat niet PM cachers niet zorgvuldig met caches omgaan. Gisteren kwam nog een reactie dat het de niet PM cachers zou gaan om de puntjes. En vanmorgen las ik zelfs een reactie dat je de niet PM cachers kunt herkennen aan: aantal personen, kinderen. Andere bijzonderheden weet ik niet. Maar de PM cachers kunnen van een afstand de niet PM cachers herkennen.

 

Alle bovengenoemde redenen om een cache PMO te maken, vind ik een beetje raar en ongetwijfeld niet juist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan niet begrijpen dat u dit kan beweren. Ik durf de stelling aan te gaan dat: "het allemaal PM leden zijn die stad en land afrijden om de punten te vergaren."

 

Je kan toch als PM lid veel makelijker honderden caches gelijk ophalen en in een route zetten. Nee de arme cacher die ze een voor een van het net plukt en op zijn fiets er op uit gaat, daar heb ik respect voor.

Maar wie ben ik.

Ook ik heb wel eens een cache van iemand anders gekregen. Verkeerd uitgepakt. Dat nooit meer gedaan. Lesje geleerd. Niet vertrouwen op een anders zijn nauwkeurigheid.

Ik ken tenminste 5 cachers die ook aardig wat punten weten te scoren zonder dat ze PM zijn. Die zijn net zo fanatiek als ik, het verschil is alleen dat ik paperless kan cachen dankzij mijn PM en zij alles uitdraaien. PM is dus eigenlijk ook nog eens milieuvriendelijker, het scheelt mij erg veel papier...

En daarom droeg mijn vader 100 euro bij aan mijn Oregon, hij vond dat ik veel te veel printte! :P

Draagt hij ook bij in nieuwe/onderhoud fiets ... om dat je zo veel fietst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste reactie op dit onderwerp had als reden, dat PM cachers meenden dat niet PM cachers niet zorgvuldig met caches omgaan. Gisteren kwam nog een reactie dat het de niet PM cachers zou gaan om de puntjes. En vanmorgen las ik zelfs een reactie dat je de niet PM cachers kunt herkennen aan: aantal personen, kinderen. Andere bijzonderheden weet ik niet. Maar de PM cachers kunnen van een afstand de niet PM cachers herkennen.

 

Alle bovengenoemde redenen om een cache PMO te maken, vind ik een beetje raar en ongetwijfeld niet juist.

Die reacties kwamen van mij. :P

 

Allereerst even dat puntje. Sommigen gaan met verouderde cache beschrijvingen op pad. Zo kan het dus gebeuren dat je een PMO cache loopt zonder het op dat moment zelf te weten. Op dat moment beleef je nog steeds plezier aan de cache.

Wanneer je echter thuis komt blijkt de cache ineens PMO te zijn en kan je niet loggen. En dan is het plezier ineens weg?

Je hebt toch een leuke middag gehad ondanks dat je hem niet kan loggen. Maar nee, we kunnen/mogen niet loggen dus is het plezier van het cachen ineens volledig weg. Weg herinneringen aan een mooie wandeling door het bos. Weg herinneringen aan de stralende gezichten van de kinderen die het kistje/kokertje vinden. En dat allemaal omdat de inzet van die middag niet beloond kan worden met een log. Dus is alles voor niks geweest?

Ja blijkbaar want we lopen voor het puntje en om te kunnen loggen en dus niet voor het leuke tijdverdrijf.

 

Dan even het verhaal op de CC toelichten. Toen ik aan kwam rijden hadden ze de cache nog niet gevonden maar waren zo opzichtig aan de gang dat een ieder dit moet zijn opgevallen. Toen ze verdwenen waren ben ik ook even gaan kijken. Op zich niet moeilijk want ik had hem een tijd geleden al eens gevonden. Nou viel dat even tegen. De cache lag (ipv hing) op een totaal andere plaats als waar hij hoorde. Nadat hij gevonden was heb ik eens gekeken wie er nu gelogt had. Bij thuis komst dus even opgezocht. Het bleek een team te wezen dat sinds 3 maanden cached en op dat moment 120 founds (92 tradi's 9 multi's, 19 Mysteries) had. En ze waren geen PM.

Ik heb er maar een mailtje aan gewaagd en gevraagd of ze in het vervolg wat voorzichtiger willen gaan zoeken zodat het allemaal wat minder opvalt en de cache langer behouden blijft. Een week later antwoord waaruit bleek dat ze altijd zo zochten en zich weinig van de omgeving aan trokken. Wisten ook niet dat het 'moest'. Bovendien hielden ze geen eens van CC omdat het altijd maar rommelig was. Ze wilden hem 'even' snel vinden zodat ze daarna door konden naar een volgende cache.

 

Ik denk dat je hieruit wel degelijk conclusies kan trekken.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@De Roode Lantaarn

Allereerst even dat puntje. Sommigen

 

Ja, sommigen doen rare dingen. Sommigen loggen eigen caches, sommigen loggen caches die ze nooit gevonden hebben.

Dat zijn soms PM en soms niet PM.

 

Als wij om redenen een PMschap aanschaffen, dan hopen wij niet te horen bij de groep 'sommigen'. Dan zijn en blijven wij vast wel serieuze cachers die rekening houden met anderen en andermans spullen/caches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Puntjesjagers zijn toch vooral te herkennen aan het aantal gevonden traditionals? Wanneer bijna 70% van het aantal gevonden caches uit tradi's bestaat, kun je wel spreken over een puntjesjager.

Moet ik hieruit concluderen dat het bij een PM gaat om het loggen en niet om de cache?

Ook hier wederom te kort door de bocht en je conclusie niet juist. . Niet iedereen kan multi volbrengen door bijvoorbeeld lichamelijke ongemakken. Ik persoonlijk heb last van mijn knieen, waardoor multi (met onvoorspelbare lengte) voor mij niet goed te doen zijn. Ik kan het wel, maar de volgende dag moet ik daarvoor boeten. Dus komt het m.n. neer op traditionals en puzzelcaches.

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mocht het zo gaan worden dat er steeds meer leggers er zo over gaan denken, houd het voor veel cachers op om deze leuke hobby uit te oefenen. omdat niet iedereen het geld kan missen of geen voordeel van het lidmaatschap inziet en men zich niet verplicht wil voelen om lid te worden.

Dat vind ik toch iets te kort door de bocht. Cachers vinden wel het geld om stad en land of te rijden en een gps te kopen, maar 30 dollar (voor een jaar) om een hobby uit te oefenen niet? Ik wil niet mensen op de tenen trappen die weinig te besteden hebben, maar ik vind wel dat je dit in perspectief moet zien. Ik ben geen voorstander om alle caches op PMO te zetten, maar wil je meer kwaliteit en eventueel ook voorzichtigheid, dan zul je wellicht PMO moeten gaan.

Fire5

Ik kan niet begrijpen dat u dit kan beweren. Ik durf de stelling aan te gaan dat: "het allemaal PM leden zijn die stad en land afrijden om de punten te vergaren."

 

Je kan toch als PM lid veel makelijker honderden caches gelijk ophalen en in een route zetten. Nee de arme cacher die ze een voor een van het net plukt en op zijn fiets er op uit gaat, daar heb ik respect voor.

Maar wie ben ik.

Ook ik heb wel eens een cache van iemand anders gekregen. Verkeerd uitgepakt. Dat nooit meer gedaan. Lesje geleerd. Niet vertrouwen op een anders zijn nauwkeurigheid.

Ach er zullen uitzonderingen zijn, absoluut. Het was niet mijn bedoeling om de goedbedoelde cacher tegen de haren in te strijken, maar de discussie over dat alles gratis moet zijn omdat het zou kunnen, vind ik onzin.

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Puntjesjagers zijn toch vooral te herkennen aan het aantal gevonden traditionals? Wanneer bijna 70% van het aantal gevonden caches uit tradi's bestaat, kun je wel spreken over een puntjesjager.

Moet ik hieruit concluderen dat het bij een PM gaat om het loggen en niet om de cache?

Ik heb even bij mijzelf gechecked.. Ik sta op 69% tradi's...

Bijna, bijna ..... :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach er zullen uitzonderingen zijn, absoluut. Het was niet mijn bedoeling om de goedbedoelde cacher tegen de haren in te strijken, maar de discussie over dat alles gratis moet zijn omdat het zou kunnen, vind ik onzin.

Fire5

 

Geheel belangeloos maakt een geocacher een cachelisting, cache, regelt toestemming en weet ik soms wat allemaal meer. Vervolgens vind hij/zij het prima dat behoorlijk wat andere geocachers er voor moeten betalen om jou gratis aangeleverde content te kunnen bekijken.

 

Eigenlijk zou GC.com community driven moeten zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach er zullen uitzonderingen zijn, absoluut. Het was niet mijn bedoeling om de goedbedoelde cacher tegen de haren in te strijken, maar de discussie over dat alles gratis moet zijn omdat het zou kunnen, vind ik onzin.

Fire5

 

Geheel belangeloos maakt een geocacher een cachelisting, cache, regelt toestemming en weet ik soms wat allemaal meer. Vervolgens vind hij/zij het prima dat behoorlijk wat andere geocachers er voor moeten betalen om jou gratis aangeleverde content te kunnen bekijken.

 

Eigenlijk zou GC.com community driven moeten zijn....

Sorry hoor, maar nu trek je het helemaal uit z'n verband. Die krenterige ouderwetse Hollandse opstelling is hier echt niet op zijn plaats. Er zijn een beperkt aantal PMO's. Los hiervan krijg je voor een PM veel meer mogelijkheden. Wil je dat niet, dan moet je niet gaan zeuren dat alles gratis moet zijn. Je lijkt nu te bedoelen dat de gemiddelde niet PM een zielig persoon is die alles voor nop doet. Dat doet ook menig PM. Nogmaals, je haalt er 1 punt uit en dat vergroot je tot irrelevante proporties. Will je geen PM zijn, dan moet je niet gaan zeuren of wat je niet kunt krijgen.

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste bericht, waar alle reacties daarna over gaan, is geplaatst door De Roode Loper op 10 augustus. 1 dag nadat wij een cache van de DRL hadden gevonden en vermeld hadden dat wij de cache weer goed verborgen hadden. Of de cacheteams die de cache voor ons gevonden hadden PM waren of niet, kunnen we nu niet meer zien. Maar DRL wel. Maar na ons logje vond DRL het verstandiger om zijn caches PMO te maken.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel nieuwe cacheteams, laten we zeggen van de laatste 3 maanden, direct PM zijn geworden. Dat moet wel te achterhalen zijn. En dat zijn dan niet direct ervaren cacheteams. Dus de PMO caches zijn dan nog steeds niet beschermd tegen vandalen of plebs (zoals ook ergens geschreven is).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste bericht, waar alle reacties daarna over gaan, is geplaatst door De Roode Loper op 10 augustus. 1 dag nadat wij een cache van de DRL hadden gevonden en vermeld hadden dat wij de cache weer goed verborgen hadden. Of de cacheteams die de cache voor ons gevonden hadden PM waren of niet, kunnen we nu niet meer zien. Maar DRL wel. Maar na ons logje vond DRL het verstandiger om zijn caches PMO te maken.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel nieuwe cacheteams, laten we zeggen van de laatste 3 maanden, direct PM zijn geworden. Dat moet wel te achterhalen zijn. En dat zijn dan niet direct ervaren cacheteams. Dus de PMO caches zijn dan nog steeds niet beschermd tegen vandalen of plebs (zoals ook ergens geschreven is).

Ik ga ervan uit dat dit er heel weinig zullen zijn, en dat kan ik me heel goed voorstellen. Als je net begint, wil je graag proeven aan deze mooie hobby en zul je niet gelijk je portefeuille trekken om PM te worden. Ik vraag me overigens af waarom je deze vraag stelt. Juist een PMO is niet zichtbaar voor deze cachers. Of bedoel je te zeggen dat als ze wel gelijk lid zijn dat een PMO dan niet beschermd is? Maar dat betekent toch niet dat de cache-eigenaar alles dan maar op zichtbaar moet zetten? Da's gelukkig nog de vrijheid van de cache eigenaar. En -zoals eerder al opgemekrt, we praten over een beperkt aantal op het totaal in NL te vinden caches.

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach er zullen uitzonderingen zijn, absoluut. Het was niet mijn bedoeling om de goedbedoelde cacher tegen de haren in te strijken, maar de discussie over dat alles gratis moet zijn omdat het zou kunnen, vind ik onzin.

Fire5

 

Geheel belangeloos maakt een geocacher een cachelisting, cache, regelt toestemming en weet ik soms wat allemaal meer. Vervolgens vind hij/zij het prima dat behoorlijk wat andere geocachers er voor moeten betalen om jou gratis aangeleverde content te kunnen bekijken.

 

Eigenlijk zou GC.com community driven moeten zijn....

Als je een cache maakt en publiceert op gc.com accepteer je de voorwaarden.

Vanaf het moment van publiceren beheert gc.com alle rechten maar de verantwoording blijft bij de cache eigenaar.

Je maakt gebruik van een stukje server ruimte en van de mogelijkheid om alle caches centraal op één punt samen te brengen. Dit kost geld. Geld wat o.a. door PM wordt opgebracht en natuurlik door nevenactiviteiten zoals merchandisingen, reclame, sponsoring, noem maar op.

Het grote voordeel van dit samenbrengen op een server mag duidelijk zijn. Je kan snel en makkelijk een cache gaan zoeken.

Stel je nu eens voor dat alle cachers hun cache zouden terug trekken van gc.com en zijn eigen pagina aanmaakt op de "gratis" webspace van zijn provider.

Je zoekt je dan werkelijk een slag in de ronte voor je een cache in de buurt hebt gevonden.

 

Sterker nog. Ik ben een voorstander om het gratis deel volledig te laten vervallen.

In plaats daarvan een light versie ($10) waarop alleen de kale informatie staat met een mogelijkheid tot downloaden van .loc files en een premium versie ($30) waarmee je veel andere functionaliteit mee krijgt en .gpx kan downloaden.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een PMO is wel zichtbaar, maar de pagina niet.

 

En een cacher mag zelf weten of hij zijn caches PMO maakt of niet, maar laat hij dat dan wel doen met een goede motivatie. En niet door een groep cachers te beschuldigen van niet serieus cachen.

 

Ik denk dat je verbaasd zult zijn om te zien hoeveel nieuwe cacheteams direct PM worden. En dan zijn er ook nog PM teams die niet meer dan 25 caches per jaar doen en dus ook niet echt ervaren zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...