Spring naar bijdragen

vraag over Premium Member Caches


jannevanhecke

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Een PMO is wel zichtbaar, maar de pagina niet.

 

En een cacher mag zelf weten of hij zijn caches PMO maakt of niet, maar laat hij dat dan wel doen met een goede motivatie. En niet door een groep cachers te beschuldigen van niet serieus cachen.

 

Ik denk dat je verbaasd zult zijn om te zien hoeveel nieuwe cacheteams direct PM worden. En dan zijn er ook nog PM teams die niet meer dan 25 caches per jaar doen en dus ook niet echt ervaren zijn.

Als ik het goed begrijp ligt je kritiek m.n. in de 'stelling' dat er een groep cachers wordt beschuldigd van niet serieus cachen en dat een PMO als deel van de oplossing wordt gezien? Hoe zou jij het dan doen? Alles gratis zal het probleem echt niet minder maken denk ik. Misschien kun je in plaats van vasthouden met concrete, haalbare, voorstellen komen?

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, dat is niet te voorkomen. Er zullen altijd mensen, teams zijn die zich niet volgens de geldende norm gedragen.

Natuurlijk is het mugglearm verstoppen een oplossing. Maar dat is makkelijk praten voor iemand die in een omgeving woont met alleen maar natuurgebieden. In een stad is dat moeilijker.

 

Maar het PMO maken van caches met het idee dat de caches dan niet geript worden, omdat ze alleen door serieze cachers gezocht worden, is onzin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat is makkelijk praten voor iemand die in een omgeving woont met alleen maar natuurgebieden. In een stad is dat moeilijker.

Ook in een stad kan je op een koopavond een cache loggen zonder dat iemand dat in de gaten heeft. Een kwestie van goed doordacht te werk te gaan.

 

Chinatown in Amsterdam bijvoorbeeld ligt in een zeer rip gevoelig gebied en toch is hij te loggen zonder dat een chinees (maffia?) ook maar iets weet wat je aan het doen bent.

 

Het lukt me zelfs om, in het bijzijn van andere cachers, een cache te vinden en te loggen zonder dat ze het in de gaten hebben.

Daarna terugplaatsen en gewoon weglopen. Jammer maar zal wel weg zijn. haha.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<KNIP>

Ik denk dat je hieruit wel degelijk conclusies kan trekken.

 

Ger@ld

Conclusies trekken omdat je één team (dat geen PMteam was) wat opzichtig hebt zien zoeken??

Mmm, wat mij betreft niet echt een representatief onderzoek.

 

Ik durf te stellen dat gemiddeld genomen de PMcachers sneller/wilder/opzichtiger zoeken dan niet-PMcachers. PMcachers hebben namelijk de mogelijkheid om snel caches in te laden, snel op pad te klunnen gaan, snel veel trad's te kunnen gaan zoeken zonder ze uit te draaien, snel... enz... enz... En ze kunnen dat snel, omdat ze dat ook snel willen (ik ook). Dus: PMcachers willen sneller, en doen het dus ook sneller (en daarmee onzorgvuldiger). Niet-PMcachers zijn gemiddeld genomen veel zorgvuldiger en kritischer met het uitzoeken van caches.

 

Wat mij betreft was het onzin om vrijwel alle caches rondom Zwolle op PMO te zetten, maar dat is natuurlijk ieders eigen keus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<KNIP>

Ik denk dat je hieruit wel degelijk conclusies kan trekken.

 

Ger@ld

Conclusies trekken omdat je één team (dat geen PMteam was) wat opzichtig hebt zien zoeken??

Mmm, wat mij betreft niet echt een representatief onderzoek.

 

Ik durf te stellen dat gemiddeld genomen de PMcachers sneller/wilder/opzichtiger zoeken dan niet-PMcachers. PMcachers hebben namelijk de mogelijkheid om snel caches in te laden, snel op pad te klunnen gaan, snel veel trad's te kunnen gaan zoeken zonder ze uit te draaien, snel... enz... enz... En ze kunnen dat snel, omdat ze dat ook snel willen (ik ook). Dus: PMcachers willen sneller, en doen het dus ook sneller (en daarmee onzorgvuldiger). Niet-PMcachers zijn gemiddeld genomen veel zorgvuldiger en kritischer met het uitzoeken van caches.

Maar waarop is dit onderzoek gebaseerd? Alleen op het feit dat men sneller kan cachen? Dat snap ik niet helemaal. Zou het echt uitmaken met zoeken of ik nu met een uitgeprinte cachelisting op pad ga of met een uitdraai van GSAK?

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daarom droeg mijn vader 100 euro bij aan mijn Oregon, hij vond dat ik veel te veel printte! :beerchug:

En zo verdient zo'n Oregon zichzelf weer terug... Slimme deal van je vader :thumbdown:

Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn 4 jaar oude iPAQ pocket PC met een GPS sleve vervangen voor een Garmin GPSMAP 60CSx, voor ruim 690Euro compleet met een kaart van Nederland. Die ga ik echt nog niet vervangen? En in dat ding kan ik nog steeds geen Multi vragen in kwijt. Dus ik print ze nog maar even. Al hoewel ik printvriendelijk inschakel, logs uit en alles wat niet nodig is uitzet. Spaart ook papier. En ik doe er ook maar max 2 per cache dag. Tenslotte heb ik er pas 44 gelogd. Dus dat valt ook wel mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste reactie op dit onderwerp had als reden, dat PM cachers meenden dat niet PM cachers niet zorgvuldig met caches omgaan. Gisteren kwam nog een reactie dat het de niet PM cachers zou gaan om de puntjes. En vanmorgen las ik zelfs een reactie dat je de niet PM cachers kunt herkennen aan: aantal personen, kinderen. Andere bijzonderheden weet ik niet. Maar de PM cachers kunnen van een afstand de niet PM cachers herkennen.

 

Alle bovengenoemde redenen om een cache PMO te maken, vind ik een beetje raar en ongetwijfeld niet juist.

Die reacties kwamen van mij. :thumbdown:

 

Allereerst even dat puntje. Sommigen gaan met verouderde cache beschrijvingen op pad. Zo kan het dus gebeuren dat je een PMO cache loopt zonder het op dat moment zelf te weten. Op dat moment beleef je nog steeds plezier aan de cache.

Wanneer je echter thuis komt blijkt de cache ineens PMO te zijn en kan je niet loggen. En dan is het plezier ineens weg?

Je hebt toch een leuke middag gehad ondanks dat je hem niet kan loggen. Maar nee, we kunnen/mogen niet loggen dus is het plezier van het cachen ineens volledig weg. Weg herinneringen aan een mooie wandeling door het bos. Weg herinneringen aan de stralende gezichten van de kinderen die het kistje/kokertje vinden. En dat allemaal omdat de inzet van die middag niet beloond kan worden met een log. Dus is alles voor niks geweest?

Ja blijkbaar want we lopen voor het puntje en om te kunnen loggen en dus niet voor het leuke tijdverdrijf.

 

Dan even het verhaal op de CC toelichten. Toen ik aan kwam rijden hadden ze de cache nog niet gevonden maar waren zo opzichtig aan de gang dat een ieder dit moet zijn opgevallen. Toen ze verdwenen waren ben ik ook even gaan kijken. Op zich niet moeilijk want ik had hem een tijd geleden al eens gevonden. Nou viel dat even tegen. De cache lag (ipv hing) op een totaal andere plaats als waar hij hoorde. Nadat hij gevonden was heb ik eens gekeken wie er nu gelogt had. Bij thuis komst dus even opgezocht. Het bleek een team te wezen dat sinds 3 maanden cached en op dat moment 120 founds (92 tradi's 9 multi's, 19 Mysteries) had. En ze waren geen PM.

Ik heb er maar een mailtje aan gewaagd en gevraagd of ze in het vervolg wat voorzichtiger willen gaan zoeken zodat het allemaal wat minder opvalt en de cache langer behouden blijft. Een week later antwoord waaruit bleek dat ze altijd zo zochten en zich weinig van de omgeving aan trokken. Wisten ook niet dat het 'moest'. Bovendien hielden ze geen eens van CC omdat het altijd maar rommelig was. Ze wilden hem 'even' snel vinden zodat ze daarna door konden naar een volgende cache.

 

Ik denk dat je hieruit wel degelijk conclusies kan trekken.

 

Ger@ld

IK vind dat als je een cache print en 4 dagen later deze gaat zoeken dat je niet kan spreken van een verouderde cache beschrijving. Het probleem was dat ik er een coin in had gedaan en dat ik dat din niet kon droppen. Dus moest ik de coin weer gaan redden voordat iemand anderd dat ding vond.

bewerkt door ExAussie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn 4 jaar oude iPAQ pocket PC met een GPS sleve vervangen voor een Garmin GPSMAP 60CSx, voor ruim 690Euro compleet met een kaart van Nederland. Die ga ik echt nog niet vervangen? En in dat ding kan ik nog steeds geen Multi vragen in kwijt. Dus ik print ze nog maar even. Al hoewel ik printvriendelijk inschakel, logs uit en alles wat niet nodig is uitzet. Spaart ook papier. En ik doe er ook maar max 2 per cache dag. Tenslotte heb ik er pas 44 gelogd. Dus dat valt ook wel mee.

En met de Pocket PC had je dus paperless kunnen cachen. :thumbdown:

 

IK vind dat als je een cache print en 4 dagen later deze gaat zoeken dat je niet kan spreken van een verouderde cache beschrijving. Het probleem was dat ik er een coin in had gedaan en dat ik dat din niet kon droppen. Dus moest ik de coin weer gaan redden voordat iemand anderd dat ding vond.

Ook een afdruk van 4 dagen oud is gewoon oud. De afgelopen 3 dagen had de cache ook op temp unavailable kunnen komen omdat de cache geript was. Had je dus een not found gehad.

 

Dus altijd, voor je op pad gaat, checken of er nog bijzonderheden zijn.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, kennelijk ben ik ook te vroeg PM geworden, ook binnen het jaar, en had ook pas een found of 30...

 

Sorry dat ik het eigenlijk nog niet had mogen doen van jullie, o dames en heren elite cachers...

Sorry dat ik nu ook jullie elite caches kan vinden EN loggen...

 

Maar ook sorry dat ik jullie rare denk kronkels niet volgen kan.

 

Zal het de onervarenheid zijn, of juist jullie vooroordeel over de onervarenën.

 

Gelukkig is de cache die ik met al mijn onervarenheid heb gelegd nog altijd goed terug geplaatst.

Omdat het simpelweg niet verkeerd te doen is, zal wel beginners geluk zijn.

Maar ik plaats dan ook geen 10 caches per jaar, want dan zal het leggen van betere caches misschien wel moeilijker zijn, of te veel werk en is het PMO vinkje aanzetten vast eenvoudiger.

 

Gok dat De rode loper nu wel weer komt met mooie theorieën dat ik er vast ook een potje van maak, of nee, want ik ben PM dus voorbeeldig.

Hmm, dan krijg ik zeker te horen dat ik het doe voor de puntjes, omdat een cache na het fysiek loggen online loggen ook wel zo netjes is naar de owner toe.

Of zou ik het verwijt krijgen dat ik teveel traditionals heb, omdat die er nu eenmaal meer zijn?

Misschien nog het verwijt dat het te veel micro's zijn geweest? omdat deze vaak oppikkers zijn en in overvloed langs de wegen liggen?

 

Het zal mij benieuwen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn 4 jaar oude iPAQ pocket PC met een GPS sleve vervangen voor een Garmin GPSMAP 60CSx, voor ruim 690Euro compleet met een kaart van Nederland. Die ga ik echt nog niet vervangen? En in dat ding kan ik nog steeds geen Multi vragen in kwijt. Dus ik print ze nog maar even. Al hoewel ik printvriendelijk inschakel, logs uit en alles wat niet nodig is uitzet. Spaart ook papier. En ik doe er ook maar max 2 per cache dag. Tenslotte heb ik er pas 44 gelogd. Dus dat valt ook wel mee.

En met de Pocket PC had je dus paperless kunnen cachen. :thumbdown:

 

IK vind dat als je een cache print en 4 dagen later deze gaat zoeken dat je niet kan spreken van een verouderde cache beschrijving. Het probleem was dat ik er een coin in had gedaan en dat ik dat din niet kon droppen. Dus moest ik de coin weer gaan redden voordat iemand anderd dat ding vond.

Ook een afdruk van 4 dagen oud is gewoon oud. De afgelopen 3 dagen had de cache ook op temp unavailable kunnen komen omdat de cache geript was. Had je dus een not found gehad.

 

Dus altijd, voor je op pad gaat, checken of er nog bijzonderheden zijn.

 

Ger@ld

Even snell 2 antwoorden.

1 mijn oude iPAQ had een serie 2 ontvanger en deed het niet in de bossen zomers met een bladerdak. En nu nog niet.

2 En een gecontroleerde cache in de morgen, en ok bevonden, kan al geript zijn voor dat ik er smiddags bij ben.

Beide Van uw stellingen zijn te snel en ondoordacht op de forum gezet.

Sorry maar hier kan ik niks mee.

bewerkt door ExAussie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn 4 jaar oude iPAQ pocket PC met een GPS sleve vervangen voor een Garmin GPSMAP 60CSx, voor ruim 690Euro compleet met een kaart van Nederland. Die ga ik echt nog niet vervangen? En in dat ding kan ik nog steeds geen Multi vragen in kwijt. Dus ik print ze nog maar even. Al hoewel ik printvriendelijk inschakel, logs uit en alles wat niet nodig is uitzet. Spaart ook papier. En ik doe er ook maar max 2 per cache dag. Tenslotte heb ik er pas 44 gelogd. Dus dat valt ook wel mee.

En met de Pocket PC had je dus paperless kunnen cachen. :thumbdown:

 

IK vind dat als je een cache print en 4 dagen later deze gaat zoeken dat je niet kan spreken van een verouderde cache beschrijving. Het probleem was dat ik er een coin in had gedaan en dat ik dat din niet kon droppen. Dus moest ik de coin weer gaan redden voordat iemand anderd dat ding vond.

Ook een afdruk van 4 dagen oud is gewoon oud. De afgelopen 3 dagen had de cache ook op temp unavailable kunnen komen omdat de cache geript was. Had je dus een not found gehad.

 

Dus altijd, voor je op pad gaat, checken of er nog bijzonderheden zijn.

 

Ger@ld

Even snell 2 antwoorden.

1 mijn oude iPAQ had een serie 2 ontvanger en deed het niet in de bossen zomers met een bladerdak. En nu nog niet.

2 En een gecontroleerde cache in de morgen, en ok bevonden, kan al geript zijn voor dat ik er smiddags bij ben.

Beide Van uw stellingen zijn te snel en ondoordacht op de forum gezet.

Sorry maar hier kan ik niks mee.

Ik gebruik ook een iPaq pocket PC om paperless te kunnen cachen.. Daarvoor heb ik helemaal geen GPS ontvanger aan de iPaq nodig.

Je kan de cacheomschrijvingen in de iPaq laden, en zo kan je er dus paperless mee cachen. Dus de stelling van ger@ld in deze klopt zeker wel.

Voor de navigatie zelf gebruik ik een Etrex Vista HCx...

 

En wat betreft die andere stelling, tuurlijk kan het zijn dat een cache zelfs een minuut voordat je op de locatie aankomt nog geript is...

Maar hoe ouder de papieren, hoe groter de kans dat een cache gedeactiveerd is of er iets gewijzigd is. Heb je echter een PDA met internetmogelijkheid, dan kan je zelfs nog op dat moment kijken of er wat veranderd/gewijzigd/gemeld is.

 

Ik kan me dus prima vinden in de post van Ger@ld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...