elisa1955 Geplaatst 8 mei 2009 Geplaatst 8 mei 2009 Hoi Allemaal, Hoeveel gb is handig om in je (garmin 60CSx) gps te hebben, momenteel heb ik er 2 gb in. Heb topo nl/be en cn er op staan. Eigenlijk wil ik er meer op zetten, stukje duitsland en de fiets/wandelkaart. Dit eigenlijk meer voor mijn eigen gemak, daar ik het lang vind duren voordat je alles op je gps hebt staan (je bent er zo een paar uur mee bezig namelijk), of vinden jullie dit overdreven. Wordt hij misschien trager als er een te grote kaart in zit? Hoe doen jullie dat eigenlijk? Wel steeds opnieuw inladen?
Jeebeevee Geplaatst 8 mei 2009 Geplaatst 8 mei 2009 Je kun er geen grotere kaart dan 2GB in stoppen, nou ja, kan wel, maar er wordt maximaal maar 2 Gb gebruikt. ik had de CN west europa er geheel opstaan, (was ca. 1,5 Gb) en qua snelheid was het zeker goed te doen (op een legend HCx) je bent 1 keer even bezig met het op een kaart zetten van de kaarten en dan is het klaar, kan gewoon als je zelf TV zit te kijken, dan snort de GPS en PC lekker.
Travel Wolf Geplaatst 8 mei 2009 Geplaatst 8 mei 2009 Je kun er geen grotere kaart dan 2GB in stoppen, nou ja, kan wel, maar er wordt maximaal maar 2 Gb gebruikt.ik had de CN west europa er geheel opstaan, (was ca. 1,5 Gb) en qua snelheid was het zeker goed te doen (op een legend HCx) je bent 1 keer even bezig met het op een kaart zetten van de kaarten en dan is het klaar, kan gewoon als je zelf TV zit te kijken, dan snort de GPS en PC lekker. Ik heb er 4 Gb in. 2 Gb gebruik ik voor Topo en de andere 2 GB als "USB-drive". Maar met de nieuwste firmwareupdate (zie ander topic) kan je nu wel meer dan 2GB aan topo-kaarten gebruiken...
elisa1955 Geplaatst 8 mei 2009 Auteur Geplaatst 8 mei 2009 Ik heb er 4 Gb in. 2 Gb gebruik ik voor Topo en de andere 2 GB als "USB-drive". Maar met de nieuwste firmwareupdate (zie ander topic) kan je nu wel meer dan 2GB aan topo-kaarten gebruiken... Welk topic wast dat Travel Wolf?
Travel Wolf Geplaatst 8 mei 2009 Geplaatst 8 mei 2009 Ik heb er 4 Gb in. 2 Gb gebruik ik voor Topo en de andere 2 GB als "USB-drive". Maar met de nieuwste firmwareupdate (zie ander topic) kan je nu wel meer dan 2GB aan topo-kaarten gebruiken... Welk topic wast dat Travel Wolf? Dat staat in dit topic: http://forum.geocaching.nl/index.php?showt...=firmware+60csx Overigens zijn er wel wat "kinderziektes" bij die firmware, maar dat lees je daar allemaal wel. Zelf heb ik de update dan ook nog niet gedaan.
Ringeling Geplaatst 8 mei 2009 Geplaatst 8 mei 2009 (bewerkt) Ik heb voorlopig nog een kaartje met 2GB in de 60CSx zitten. Ik wil eerst graag bevindingen lezen van degenen die aan het experimenteren zijn geslagen met een 4GB kaartje, want volgens de laatste firmware-update kan de 60CSx nu meer dan 2GB aan. Overigens kun je het micro-SD kaartje via een adapter (normaal SD-formaat) in een kaartlezer stoppen (bij sommige computers kun je het SD kaartje rechtstreeks in de computer stoppen) en direct al het kaartmateriaal daarheen sturen. Dat gaat vele malen sneller dan kaartmateriaal naar de GPS sturen. Ipv de 60CSx hang je de kaartlezer aan de USB van je computer. Via Mapsource alle kaartdelen selecteren die je op de 60CSx wilt hebben en druk op de knop verzenden. In plaats van de 60CSx herkend Mapsource de kaartlezer met het SD-kaartje en hop verzenden maar. Binnen een aantal minuten ben je klaar! 8 mei 2009 bewerkt door Ringeling
elisa1955 Geplaatst 14 mei 2009 Auteur Geplaatst 14 mei 2009 Ik heb voorlopig nog een kaartje met 2GB in de 60CSx zitten. Ik wil eerst graag bevindingen lezen van degenen die aan het experimenteren zijn geslagen met een 4GB kaartje, want volgens de laatste firmware-update kan de 60CSx nu meer dan 2GB aan. Dit durf ik ook nog niet goed aan die firmware-update! Overigens kun je het micro-SD kaartje via een adapter (normaal SD-formaat) in een kaartlezer stoppen (bij sommige computers kun je het SD kaartje rechtstreeks in de computer stoppen) en direct al het kaartmateriaal daarheen sturen. Dat gaat vele malen sneller dan kaartmateriaal naar de GPS sturen. Ipv de 60CSx hang je de kaartlezer aan de USB van je computer. Via Mapsource alle kaartdelen selecteren die je op de 60CSx wilt hebben en druk op de knop verzenden. In plaats van de 60CSx herkend Mapsource de kaartlezer met het SD-kaartje en hop verzenden maar. Binnen een aantal minuten ben je klaar! dit duurde nu bij mij toch nog 2 uur, en dan ging het kaartje rechtstreeks in de pc. maar goed toch sneller dan via de usb kabel
G-en-M Geplaatst 14 mei 2009 Geplaatst 14 mei 2009 Overigens kun je het micro-SD kaartje via een adapter (normaal SD-formaat) in een kaartlezer stoppen (bij sommige computers kun je het SD kaartje rechtstreeks in de computer stoppen) en direct al het kaartmateriaal daarheen sturen. Dat gaat vele malen sneller dan kaartmateriaal naar de GPS sturen. Ipv de 60CSx hang je de kaartlezer aan de USB van je computer. Via Mapsource alle kaartdelen selecteren die je op de 60CSx wilt hebben en druk op de knop verzenden. In plaats van de 60CSx herkend Mapsource de kaartlezer met het SD-kaartje en hop verzenden maar. Binnen een aantal minuten ben je klaar! dit duurde nu bij mij toch nog 2 uur, en dan ging het kaartje rechtstreeks in de pc. maar goed toch sneller dan via de usb kabel 2GB kopieren naar een micro-SD duurt geen 2uur, dan ben je veel te veel aan het doen op je pc, of je pc is gewoon brak. Als je meer kaart data op je gps zou zetten duurt het inladen natuurlijk wel langer.
Krijgertjes Geplaatst 14 mei 2009 Geplaatst 14 mei 2009 Overigens kun je het micro-SD kaartje via een adapter (normaal SD-formaat) in een kaartlezer stoppen (bij sommige computers kun je het SD kaartje rechtstreeks in de computer stoppen) en direct al het kaartmateriaal daarheen sturen. Dat gaat vele malen sneller dan kaartmateriaal naar de GPS sturen. Ipv de 60CSx hang je de kaartlezer aan de USB van je computer. Via Mapsource alle kaartdelen selecteren die je op de 60CSx wilt hebben en druk op de knop verzenden. In plaats van de 60CSx herkend Mapsource de kaartlezer met het SD-kaartje en hop verzenden maar. Binnen een aantal minuten ben je klaar! dit duurde nu bij mij toch nog 2 uur, en dan ging het kaartje rechtstreeks in de pc. maar goed toch sneller dan via de usb kabel 2GB kopieren naar een micro-SD duurt geen 2uur, dan ben je veel te veel aan het doen op je pc, of je pc is gewoon brak. Als je meer kaart data op je gps zou zetten duurt het inladen natuurlijk wel langer. Die 2 uur klopt voor USB 1.1. En met USB 2.0 zou het om minuten moeten gaan.
elisa1955 Geplaatst 14 mei 2009 Auteur Geplaatst 14 mei 2009 (bewerkt) Die 2 uur klopt voor USB 1.1. En met USB 2.0 zou het om minuten moeten gaan. Ik had expres niets anders op de pc gedaan, tja en zo oud is de pc nou ook weer niet (1, 1/2jr). Bedankt krijgertjes 14 mei 2009 bewerkt door elisa1955
highwood blue Geplaatst 14 mei 2009 Geplaatst 14 mei 2009 Ik heb laatst hetzelfde gehad. Hier ergens gelezen dat het sneller zou kunnen en dat dus ook geprobeerd. USB 2.0 maar dat heeft bij mij ook uiteindelijk ruim 2 uur geduurd, en ook mijn pc is normaliter redelijk snel. Was ook al benieuwd hoe men die snelheid haalt
wirholt Geplaatst 14 mei 2009 Geplaatst 14 mei 2009 Ik heb laatst hetzelfde gehad.Hier ergens gelezen dat het sneller zou kunnen en dat dus ook geprobeerd. USB 2.0 maar dat heeft bij mij ook uiteindelijk ruim 2 uur geduurd, en ook mijn pc is normaliter redelijk snel. Was ook al benieuwd hoe men die snelheid haalt Dat is ook mijn ervaring. Ik denk dat de tijd niet alleen in het schrijven van het kaartje gaat zitten. MapSource is ook erg lang bezig met het prepareren van de kaarten.
flatfisher Geplaatst 14 mei 2009 Geplaatst 14 mei 2009 Ik heb dat nooit zo bijgehouden hoor, alles langer dan 10 minuten vind ik lang. Wat ik gedaan heb is verschillende bestanden aangemaakt. Ik heb namelijk twee verschillende doelgebieden zeg maar: Nederland/Belgie en Frankrijk. Normaal ben ik natuurlijk thuis en dan heb ik CN Nederland met een stukje grensgebied (westen van Duitsland en Belgie) waarbij ik ook nog zoveel mogelijk topo's van dat gebied heb geladen. Meestal al veel te veel maar toch altijd handig. Maar we gaan best vaak naar Frankrijk op vakantie en dan heb ik CN NL-B-F en topo F bij me. En inmiddels wissel ik dat in een paar minuten. Gewoon een backup maken van je micro-SD als je kaartbestanden naar jouw zin hebt aangemaakt. Sowieso is dat wel een aanrader, je kunt het altijd nog eens nodig hebben. Als je via verkenner je micro-SD bekijkt, dan zie je dat er een map opstaat die 'garmin' heet, daarin staat onder andere een bestand dat altijd de naam 'gmapsupp.img' heet, dat is het bestand waarin je kaarten staan. Kopieer dat bestand naar je harde schijf en je kunt het altijd weer terugzetten. Let wel, moet wel altijd weer in dezelfde map 'garmin' terecht komen. En in dezelfde GPS, vanwege de unlock voor CN! Je moet het dus wel een eerste keer aanmaken, maar wil je later veranderen, dan is het handig en véél sneller als je alleen het juiste bestandje gmapsupp.img hoeft te kopieeren, dan heb je voor 2 GB inderdaad lang geen 2 uur nodig.
Ringeling Geplaatst 14 mei 2009 Geplaatst 14 mei 2009 (bewerkt) Overigens kun je het micro-SD kaartje via een adapter (normaal SD-formaat) in een kaartlezer stoppen (bij sommige computers kun je het SD kaartje rechtstreeks in de computer stoppen) en direct al het kaartmateriaal daarheen sturen. Dat gaat vele malen sneller dan kaartmateriaal naar de GPS sturen. Ipv de 60CSx hang je de kaartlezer aan de USB van je computer. Via Mapsource alle kaartdelen selecteren die je op de 60CSx wilt hebben en druk op de knop verzenden. In plaats van de 60CSx herkend Mapsource de kaartlezer met het SD-kaartje en hop verzenden maar. Binnen een aantal minuten ben je klaar! Ik heb inderdaad USB 2.0 op de laptop met 4GB intern geheugen; dat maakt wel weer veel uit voor de snelheid. 14 mei 2009 bewerkt door Ringeling
Team Firefox Geplaatst 18 mei 2009 Geplaatst 18 mei 2009 Ik heb voorlopig nog een kaartje met 2GB in de 60CSx zitten. Ik wil eerst graag bevindingen lezen van degenen die aan het experimenteren zijn geslagen met een 4GB kaartje, want volgens de laatste firmware-update kan de 60CSx nu meer dan 2GB aan. Op de één of andere manier lukt het hier niet om meer dan 2 GB op de SD kaart te zetten. Alle gebruikte software en firmware zijn volledig updated en ik gebruik een 8 GB kaartje. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, mogelijk is het probleem de laatste versie (6.15.6) van MapSource.
Aanbevolen berichten