Spring naar bijdragen

Geocachen Voor Minder Valide Cachers.


Sivota

Aanbevolen berichten

Lang heb ik getwijfeld aan het openen van dit Topic. Ik ben zelf een minder valide cacher. Sinds 2003 ben ik met Reintje de Vos mee gehobbeld en na zijn overlijden ben ik veel alleen op pad geweest. Bij het uitzoeken van caches en het lezen van topics hierover op dit forum ben ik tot de conclusie gekomen dat de informatie die ik nodig heb eigenlijk altijd wel te vinden is. Toch lees ik hier en daar nog wel eens wat vragen van mensen met lichamelijke beperkingen en kom ik in de praktijk wat zaken tegen, waarvan ik denk: "Jammer dat ik dat niet wist".

 

Daarom open ik dit topic met de vraag: Waar hebben minder valide mensen die geocachen behoefte aan?

 

Ik zeg er meteen maar bij dat het absoluut niet de bedoeling is om de geocaching gemeenschap c.q. cache eigenaren op te zadelen met allerlei verplichtingen, regels en aanvullende eisen.

Ook mensen die hier willen discussiëren over of minder validen wel of niet horen te cachen kunnen beter nu stoppen met lezen. Wij zijn er gewoon.

 

 

Wat dan wel: Ik zal even toelichten hoe ik er in sta en wat ik bedoel.

 

Er zijn een heleboel zaken wel te vinden:

  • Kruimeldief heeft regelmatig uitgelegd: Alle caches met een terreinwaarde van 1 ster moeten voor "rolstoelcachers" te doen zijn. Er wordt door de reviewers opgelet en m.u.v. een enkele oudere cache klopt dit ook,
  • Op deze site is met de DHZ functie te zoeken op; terreinwaarde, afstand en moet mogelijk zijn met een rolstoel,
  • Veel cache eigenaren maken gebruik van de rolstoelicoontjes op hun cache pagina en vullen de afstand ook in. Dit is niet verplicht, maar wordt wel vaak ingevuld.
  • Er valt veel te lezen in logs en te zien op foto's
  • Er is op deze site een noodlijst, waar je aan deel kan nemen.
  • Er zijn waarschuwingen (in het Engels op de cachepagina) m.b.t. de eigen verantwoordelijkheid en maatregelen die je zou moeten nemen om risico's voor jezelf te beperken. (bijvoorbeeld: Altijd aan iemand laten weten waar je heengaat).
  • Er is een internationale cache rating site voor gehandicapten. Handicaching.com

Iedere geocacher heeft te maken met zijn of haar beperkingen. Dat is deels ook de uitdaging van dit spelletje.

Toch kom ik regelmatig zaken tegen, die niet kloppen met wat wordt ervaren als goede cache voor gehandicapten. Dat kan mensen zonder beperkingen niet verweten worden, maar het is wel jammer wanneer er bij zo'n "geschikte cache" dan toch van die rothekjes staan, de paden en doorgangen te smal zijn of de weg ernaartoe zo gevaarlijk dat het niet te doen is.

 

  • Schrijf je wat in je een logje over (wat ik wel eens doe), gewoon om andere minder validen te informeren, dan zakt dat weg tussen de andere logs.
  • De internationale ratingsite? Ik kan er niet mee uit de voeten (sorry, ik houd niet zo van woordgrapjes, maar deze dekt de lading wel)
  • Ik zelf zie graag dat ik het cachen combineer met een leuk ander tochtje, maar dat moet dan ook weer mogelijk zijn en apart worden uitgezocht.
  • Ik zou andere cachers (die dat graag willen weten) wel wat informatie willen geven over zaken waarop te letten.

Dus: bookmark list, ratinglist, praktische tips, draadje met ervaringen????? Waar hebben minder valide mensen die geocachen behoefte aan?

 

 

Marit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Marit ik heb je berichtje met interesse gelezen, met alle respect voor je situatie en je moed om hier een draadje over te openen :lol1:

 

Het valt me helaas op is dat je er vanuit gaat dat gehandicapten die zijn aangewezen op het gebruik van een rolstoel, de enigen zijn die een beperking hebben. De bekende valkuil, die je ongetwijfeld herkent, maar wel verrekte jammer dat je over die tal van andere handicaps heenstapt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marit ik heb je berichtje met interesse gelezen, met alle respect voor je situatie en je moed om hier een draadje over te openen :lol1:

 

Het valt me helaas op is dat je er vanuit gaat dat gehandicapten die zijn aangewezen op het gebruik van een rolstoel, de enigen zijn die een beperking hebben. De bekende valkuil, die je ongetwijfeld herkent, maar wel verrekte jammer dat je over die tal van andere handicaps heenstapt!

 

Zoals ik de vraag lees : "Waar hebben minder valide mensen die geocachen behoefte aan?", wordt hier niet over welke handicap dan ook heengestapt. De uitleg is naar mijn idee als voorbeeld en kun je wellicht zelf aanvullen vanuit ander handicaps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig vroegen wij ons vandaag nog af wanneer een cache nou nog geschikt is voor rolstoelers. Vandaag stond nl op ons programma een cache waarbij stond dat ie wel geschikt was. Alleen vroegen wij ons af of dat echt zo was. In hoeverre is een cache over een zand/bospad nog toegankelijk. Volgens mij zou ik er niet blij van worden als ik een rolstoel/kinderwagen over zo'n pad moet duwen. Gelukkig zijn wij zelf goed ter been en hoeven we geen kinderen mee te zeulen. Wij zullen op dit gebied dus niet tegen problemen aanlopen als de beschrijving ten onrechte aangeeft als een cache toegankelijk is voor rolstoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf niet minder-valide, maar na aanleiding van een zeer prettige ervaring met een cache die zeer geschikt is voor rolstoelers reageer ik. De eigenaar van deze cache laat zijn complete route over goed geasfalteerde paden (zonder hekjes) gaan. De cache heeft ook een 2e mogelijkheid om te loggen als je niet in staat bent om bij het kistje te komen. En de cache ligt ook nog in een mooi natuur gebied.

 

Alleen het stukje van de parkeerplaats naar de eigenlijke start gaat langs een weg zonder fietspad (en op de terugweg kom je daar ook weer langs).

Ik weet niet wat als lang wordt ervaren door minder-valide mensen, maar de tocht is zo'n 6 kilometer.

 

Kortom wat zijn de pluspunten die ik hier uit haalde:

- Goed begaanbare wegen (allemaal geasfalteerd)

- Geen hekjes

- Aparte log-mogelijkheid voor mensen die niet bij het kistje kunnen komen.

- Mooi gebied

- Duidelijk opgezet met het oog op minder-valide mensen en met de ervaring van een minder valide persoon erbij (de vrouw van de legger)

 

(Ik had gehoopt dat ie op een bookmark-list voor caches die geschikt zijn voor minder-valide mensen zou staan, zodat ik die hier ook kon geven, maar helaas staat ie alleen op een fiets-bookmark-list. Kortom daar kan ik je niet aan helpen, maar als zo'n lijst bestaat hoort ie er beslist op in mijn mening).

 

(Sivota is dit een beetje wat je als reactie wil?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marit ik heb je berichtje met interesse gelezen, met alle respect voor je situatie en je moed om hier een draadje over te openen :crybaby:

 

Het valt me helaas op is dat je er vanuit gaat dat gehandicapten die zijn aangewezen op het gebruik van een rolstoel, de enigen zijn die een beperking hebben. De bekende valkuil, die je ongetwijfeld herkent, maar wel verrekte jammer dat je over die tal van andere handicaps heenstapt!

 

Een misverstand dat ik graag even wil rechtzetten. Als jij dat zo leest dan kan dat vaker gebeuren en heb ik het niet zo goed verwoord. Dit ligt mogelijk aan de vele soorten gehandicapt zijn en mijn eigen referentie kader, waar ik gemakshalve van uit ben gegaan..

Zelf zit ik niet in een rolstoel, trouwens.

 

Ik bedoel behoeften van alle minder validen:

Scootmobiel,

Rolstoelers met en zonder begeleiding,

Rollator lopers

Andere problemen met het lijf,

Mensen met andere beperkingen op gehoor, zicht, tijdelijke invaliditeit etc.

 

Een aparte groep is misschien nog: verstandelijk minder validen.

 

Post u maar, het draadje is juist bedoeld om e.e.a. te inventariseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf niet minder-valide, maar na aanleiding van een zeer prettige ervaring met een cache die zeer geschikt is voor rolstoelers reageer ik. De eigenaar van deze cache laat zijn complete route over goed geasfalteerde paden (zonder hekjes) gaan. De cache heeft ook een 2e mogelijkheid om te loggen als je niet in staat bent om bij het kistje te komen. En de cache ligt ook nog in een mooi natuur gebied.

 

Alleen het stukje van de parkeerplaats naar de eigenlijke start gaat langs een weg zonder fietspad (en op de terugweg kom je daar ook weer langs).

Ik weet niet wat als lang wordt ervaren door minder-valide mensen, maar de tocht is zo'n 6 kilometer.

 

Kortom wat zijn de pluspunten die ik hier uit haalde:

- Goed begaanbare wegen (allemaal geasfalteerd)

- Geen hekjes

- Aparte log-mogelijkheid voor mensen die niet bij het kistje kunnen komen.

- Mooi gebied

- Duidelijk opgezet met het oog op minder-valide mensen en met de ervaring van een minder valide persoon erbij (de vrouw van de legger)

 

(Ik had gehoopt dat ie op een bookmark-list voor caches die geschikt zijn voor minder-valide mensen zou staan, zodat ik die hier ook kon geven, maar helaas staat ie alleen op een fiets-bookmark-list. Kortom daar kan ik je niet aan helpen, maar als zo'n lijst bestaat hoort ie er beslist op in mijn mening).

 

(Sivota is dit een beetje wat je als reactie wil?)

 

 

Ja, ook; graag zelfs. Misschien zijn er meer mensen die zulke caches weten. Is ook belangrijk om te weten. Mag ik dan een linkje naar die caches hier in het topic? Staat dat er in ieder geval al. (Algemeen bedoeld voor allen met tips). Nou ja ik zag ook niet dat je dat al had gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn zou zijn is de maat van de doorgang bij hekjes, poortjes e.d.

 

Een rolstoel is nu eenmaal minder breed dan een scootmobiel al weet ik niet precies hoe breed deze zijn.

Is gelijk handig als iemand met een wandelwagen wil gaan cachen. Kun je gelijk zien of je door de pportjes past.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een goede site dat handicaching! Jammer dat veel caches er nog niet op staan maar ik ga mijn best doen daar verandering in te brengen. Zoveel moeite is het niet om na het loggen van een cache ook hier even een beschrijving te geven. En aangezien wij nog niet veel caches op onze naam hebben ben ik die gelijk even allemaal aan het invoeren nu.

 

Ik mis inderdaad ook de standaard dingen zoals een rating voor afstanden, rustplaatsen onderweg e.d. Eigenlijk snap ik niet dat die afstanden niet een standaard feature zijn. Minder validen zullen toch niet de enige mensen zijn die graag willen weten hoe lang een wandeling eigenlijk is?

Een alternatieve logmogelijkheid vind ik ook een goed idee. Niet alleen voor als je fysiek niet bij de cache kunt komen maar ook als je de cache niet kunt openen. (Stomme fotorolletjes. :crybaby: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis inderdaad ook de standaard dingen zoals een rating voor afstanden, rustplaatsen onderweg e.d. Eigenlijk snap ik niet dat die afstanden niet een standaard feature zijn. Minder validen zullen toch niet de enige mensen zijn die graag willen weten hoe lang een wandeling eigenlijk is?

Een alternatieve logmogelijkheid vind ik ook een goed idee. Niet alleen voor als je fysiek niet bij de cache kunt komen maar ook als je de cache niet kunt openen. (Stomme fotorolletjes. :rolleyes: )

 

Over de afstand; Ja sommige cache eigenaren vullen dat express niet in; voegt voor hen ook iets toe aan het avontuur en sommige cachers vinden het ook niet leuk om de afstand al van te voren te weten. Staat een beetje op gespannen voet met wat "wij" juist willen weten, maar is toch evengoed een prima argument. Daarom is het geen standaard feature en die keuze vrijheid is juist ook charmant en waar het geocachen om gaat. Daarom heb ik ook bij het openen van dit topic gezegd dat het niet de bedoeling is om regels vast te stellen voor cache eigenaren.

 

Over de aparte logmogelijkheid. Bedoel je een eigen rating voor Nederlandse caches of een bookmarklist? Waar gaan je gedachten naar uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de afstand; Ja sommige cache eigenaren vullen dat express niet in; voegt voor hen ook iets toe aan het avontuur en sommige cachers vinden het ook niet leuk om de afstand al van te voren te weten. Staat een beetje op gespannen voet met wat "wij" juist willen weten, maar is toch evengoed een prima argument. Daarom is het geen standaard feature en die keuze vrijheid is juist ook charmant en waar het geocachen om gaat. Daarom heb ik ook bij het openen van dit topic gezegd dat het niet de bedoeling is om regels vast te stellen voor cache eigenaren.

Daar had ik nog niet aan gedacht en het is zeker een goed punt. Aan de andere kant zou de optie natuurlijk wel opgenomen kunnen worden als een dropdown keuzescherm zodat bij de cacheinfo bovenaan direct te zien is hoe lang een wandeling is als de cache-eigenaar ervoor kiest om hier gebruik van te maken. Gewoon om de aangegeven afstand wat zichtbaarder te maken zodat je niet het hele verhaal hoeft te lezen om er dan aan het eind achter te komen dat de cache buiten je bereik ligt. Dit lijkt me ook voor mensen met (kleine) kinderen een gewenste optie.

En wil een cache-eigenaar dat niet dan vullen ze het niet in. Het hoeft voor mij zeker niet als een verplichte rating, sterker nog daar ben ik zelfs helemaal niet voor. Een cache plaatsen moet ook leuk blijven en je moet daar niet een hele studie voor hoeven doen. Het zou alleen wat makkelijker moeten zijn om om er wel rekening mee te houden. Soms moet je gewoon even op het idee gebracht worden door een aantal opties te zien.

Op handicaching stellen ze bijvoorbeeld vragen over helling, terrein, de begaanbaarheid van het pad en eventuele obstakels en dat alles in een handige dropdownbox. Het lijkt me een kleine moeite om die opties aan te bieden en je doet er een heleboel mensen een groot plezier mee. Maar ik vind wel dat dit soort ratings optioneel moeten blijven.

 

Over de aparte logmogelijkheid. Bedoel je een eigen rating voor Nederlandse caches of een bookmarklist? Waar gaan je gedachten naar uit?

Ik bedoel dat er een optie zou kunnen zijn om een cache te loggen zonder fysiek de cache te pakken en in het logboek te schrijven als dit niet mogelijk is vanwege beperkingen. (bv. te hoog, te laag, te moeilijk bereikbaar, cache niet kunnen openen) Een foto van jezelf op een bepaalde plek of een vraag die je alleen kunt beantwoorden als je op de cachelocatie bent geweest o.i.d.

Je zou nu natuurlijk een cache-eigenaar kunnen mailen voor je de cache loopt om hem naar een dergelijk alternatief te vragen maar het zou mooi zijn als men zo'n alternatieve logmogelijkheid aan zou bieden. Al moet ik zeggen dat zoiets vroeger ook niet in mij opgekomen zou zijn. :crybaby:

Een dergelijke alternatieve logmogelijkheid zou misschien ook handig kunnen zijn in het geval van vastgevroren caches of eventueel vernielde (maar nog wel duidelijk aanwezige) caches?

 

Een aparte rating of bookmarklist voor gehandicapten lijkt me lastig. Een visueel gehandicapte heeft heel andere beperkingen dan iemand in een rolstoel en iemand met beperkte handfunctie heeft weer andere behoeftes. Het lijkt me praktisch onmogelijk om dat allemaal te implementeren in zo'n rating. Zeker omdat de plaatser van een cache doorgaans niet de kennis heeft om de problemen die bij de diverse beperkingen komen kijken volledig te doorzien maar met de opties die ik eerder noemde is het voor de gebruiker wel makkelijker om te zien welke caches zij wel, en welke ze niet kunnen doen.

 

Ik ben in die paar caches die wij nu gelopen hebben overigens al een cache tegengekomen die aangemerkt staat als niet rolstoeltoegankelijk maar die dat in principe wel is. Zeker als iemand over een offroad rolstoel beschikt. Dat soort ratings kunnen volgens mij ook makkelijker contraproductief werken dan ratings over het terrein waarmee iedereen zijn eigen selectiecriteria kan gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben een bookmarklist samen gesteld met de naam Rolstoelcaches???

 

Bij deze lijst hebben wij proberen aan te geven of dat deze geschikt zijn voor mensen in een rolstoel. Daar wij echter weinig ervaring hebben met een rolstoel kunnen er misschien misvattingen bij de omschrijving zitten. Mocht dit zo zijn: onze excuses hiervoor en laat ons weten wat deze misvattingen zijn, zodat wij het kunnen aanpassen in de lijst.

 

Bovenstaande tekst staat ook vermeld op de pagina van de lijst. We zitten zelf niet in een rolstoel, maar soms gaan we samen met Oma op pad door stad of dorp. Aangezien we stadswandelingen wel leuk vinden om te doen, proberen we op het moment als we een stadscache lopen altijd in te schatten of deze met een rolstoel te doen is, zodat we weten, op het moment dat we met Oma ergens heen gaan, of de route bereikbaar is met haar. Meestal gaan we dan niet cachen, maar vaak komt een cacheroute door een stad ook langs punten die niet in de wandelingen van het VVV vermeld staan.

 

Deze lijst hebben we dus hoofdzakelijk samengesteld als geheugensteuntje voor onszelf, maar misschien heeft iemand anders er ook iets aan.

bewerkt door ZaNaBoZa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een cacher met diverse handicaps, ik kan niet te lang lopen, niet bukken, niet reiken en heb een beperkte handfunctie.

 

Normaal gesproken ga ik nooit alleen cachen, want om op de p-plaats vd cache te komen heb ik al iemand nodig. Ik heb er dus nooit zo over nagedacht wat ik allemaal niet zelf kan, want wat ik niet kon deed PapaVlinder wel voor mij.

Alleen over de afstand, ondergrond, rustplekken en obstakels tijdens de route, mailde ik de eigenaar meestal even.

 

Binnenkort krijg ik waarschijnlijk mijn eigen cache-mobiel en als ik dan zou willen gaan cachen zou ik de eigenaar mailen met:

 

-Wat is de afstand van p-plaats tot p-plaats?

Soms moet je namelijk van de cache naar de p-plaats nog een heel eind lopen en die afstand betrekt men niet bij de afstand die op de pagina staat, vaak staat daar de afstand van wp 1 tot de cache.

 

(-Staan er bankjes langs de route?

Zodat ik af en toe kan zitten op hoogte om te rusten? (soms krijg ik als antwoord, "nee helaas geen bankjes, maar wel veel boomstronken op ongeveer dezelfde hoogte" daar kan ik ook wat mee! ) -Kan ik de route doen met een ligfiets?

 

-Is de route zonder hellingen, hekjes en sloten en met een goede ondergrond?

Een stukje zandpad is voor mij niet erg, maar 500 meter over los zand ondoenlijk. Ik kreeg eens het advies, om een alternatief pad te nemen, kwam ik toch bij het volgende wp uit.

 

-Moet ik om bij de cache te kunnen, of een aanwijzing te zoeken, bukken of reiken?

 

-Is de cache zelf makkelijk te openen, ook voor iemand met een beperkte handfunctie?

 

Alternatief loggen, zou denk ik geen eigenaar moelijk over doen. Als kan bewijzen dat je er bent geweest en echt niet kan loggen, zal iedere cache-eigenaar daar begrip voor op kunnen brengen.

Om nou van hen te vragen om een alternatieve logcache te leggen vind ik een beetje te veel gevraagd.

 

Op zich is het wel handig als mensen die info standaard vermelden, maar van mij hoeft het niet persé. Het zijn mijn handicaps en ik leer om ermee om te gaan. Als ik wil cachen, zorg ik dat ik mezelf goed informeer voor ik van huis ga.

 

Voor eigenaren zou het misschien wel fijn zijn, omdat ze makkelijker 1x in een scroll-out menu hun info kunnen aanklikken, dan dat ze alle pb's met vragen los moeten beantwoorden.

 

Dus het idee is wel goed en dan moet het inderdaad op de cache-pagina. Ook voor mensen met kinderen (die soms ook een handicap zijn om bepaalde caches te doen) erg handig!

 

Ik had nog nooit van die handicaching.com gehoord trouwens. :crybaby: Ik kan alleen niet ontdekken hoe ik met mijn persoonlijke rating een lijst van caches die geschikt zijn kan krijgen. Ik kan wel een gc-code invullen en dan kijken of de rating van die cache niet te hoog is. Maar dat is erg onhandig zoeken. Iemand die dit wel weet????????????

 

groetjes GeoVlinder

 

ps Ik gebruik liever het woord gehandicapte dan minder-valide. Handicap=belemmering Valide=tot werken in staat, geldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenkort ga ik aan de slag met onze eerste eigen cache. Het terrein is volledig te doen met wandelwagen/rollator/scootmobiel etc, maar de cache zal niet op 'grijphoogte' liggen en daar zal het (hoogstens 5 meter) pad niet verhard zijn door asfalt of stenen, wel loop/rolwaardig.

En er is een plek waar je in het seizoen wat kunt drinken, maar daar is bijvoorbeeld geen apart invalidentoilet.

 

Geldt zoiets dan toch wel als een voor invaliden geschikte cache?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenkort ga ik aan de slag met onze eerste eigen cache. Het terrein is volledig te doen met wandelwagen/rollator/scootmobiel etc, maar de cache zal niet op 'grijphoogte' liggen en daar zal het (hoogstens 5 meter) pad niet verhard zijn door asfalt of stenen, wel loop/rolwaardig.

En er is een plek waar je in het seizoen wat kunt drinken, maar daar is bijvoorbeeld geen apart invalidentoilet.

 

Geldt zoiets dan toch wel als een voor invaliden geschikte cache?

 

 

 

Goede vraag. Als cache voor rolstoelers niet nee. Dan moet deze in zijn geheel zelfstandig te doen zijn.

(word dus geen terreinwaarde ster 1 cache)

 

Het is wel de vraag of wij zelf in de toekomst niet zelf een differentiatie kunnen aangeven voor verschillende beperkingen en daarvoor niet een eigen plek kunnen maken waar naartoe kan worden gelinkt. Daar zouden dan wat criteria voor moeten worden verzonnen: paadjes, maten van doorgangetjes etc.

De mogelijkheden om dat in logs neer te zetten; waarin je dan kan aangeven waar de obstakels zich bevinden ( uiteraard zonder met allerlei spoilers te gaan strooien).

 

Nou ik zie zo al wat belangrijke zaken; bedankt en "keep it comming". :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...