Vinnie1 Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 (bewerkt) HH, Ik bedacht me net dat we voor een Scouting event een risico inventarisatie en een calamiteiten plan bij de regio moeten inleveren. Daarna stelt de regio zich garant bij eventuele calamiteiten / schade claims. Bij mij weten is dit sinds kort zelfs verplicht. Ik denk dat GC.com dit niet gaat doen. En gelukkig is er ook niets gebeurd en ik wens ook niemand iets toe. Maar als..... ? Staat de organistor er dan alleen voor? Daarom mij vraag: moet ik me nu gaan verzekeren als ik een event organiseer? Of is het overdragen van een risico inventarisatie en een calamiteiten plan voldoende? Ik kon hier nergens iets over vinden.. dus wie wit ut? Groet, Vinnie1 10 maart 2009 bewerkt door Vinnie1
GeoVlinder Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Ik heb verschillende evenementen georganiseerd, al was dat niet voor geocaching. De gemeente stelde mij verplicht verzekerd te zijn, maar bij mij viel het onder mijn standaard WA verzekering. Als hoofdverantwoordelijke, mits het vrijwilligerswerk betrof en niet betaald werk, kon ik evt. schade dus op mijn WA verhalen. Schade aangericht door derden dien je op die persoon (zijn WA) te verhalen. Dus je zou je eigen verzekeraar even moeten vragen, mij hebben ze netjes een boekje met voorwaarden opgestuurd en met een gele stift de betreffende voorwaarden gemarkeerd voor mij. Volgens mij was er in sommige gevallen (geloof voor een groter aantal personen) wel een verzekering nodig, maar dat bedrag zou nog geen 10,- per dag zijn. Meer kan ik je niet vertellen helaas, groetjes GeoVlinder
jowi Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Het was bij Scouting evenementen altijd zo dat je via S.N verzekerd was voor wettelijke aansprakelijkheid. Maar dan moet alle deelnemers wel ook leden van Scouting Nederland zijn. D'r is trouwens wel het een en ander op de schop gegaan met de herstructuring (van stichtingen naar verenigingen). Dus hoe het nu precies zit weet ik niet exact. Maar als het een event voor niet S.N. leden betreft dan geldt die verzekering niet. Maar ik denk dat Akela een beter forum daarvoor is dan geocaching.nl (Het gaat toch over een Scouting Event, niet een Geocaching Event ?)
Vinnie1 Geplaatst 10 maart 2009 Auteur Geplaatst 10 maart 2009 JoWi Het onderwerp staat in het juiste forum.. Ik weet hoe het bij scouting is geregeld, maar niet voor GC.
Crankyhenkie Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Elke vereniging, stichting, club of groep die iets organiseert worstelt met dit probleem. Het gaat er om of de organisatie (lees: bestuur) aansprakelijk kan worden gesteld bij een calamiteit. Een voorbeeld: een vereniging bouwt zelf een tribune en tijdens het evenement stort de zaak in en er raakt iemand ernstig gewond of nog erger. In zo'n geval wordt het bestuur al snel aansprakelijk gesteld. Hadden ze de tribunebouw uitbesteed aan een erkend (en dus verzekerd) tribuneverhuurbedrijf dan kunnen ze die vervolgens aansprakelijk stellen. Maar het blijft altijd lastig en de organisator wordt meestal als eerste aangesproken. Tegenwoordig hebben veel clubs daarom een bestuursaansprakelijkheidsverzekering. Dat wil overigens niet zeggen dat het bestuur niet kan worden aangesproken. Bij grove nalatigheid blijft het bestuur (hoofdelijk) aansprakelijk. Nadeel van dit soort verzekeringen is dat ze erg duur zijn. Maar dat is een evenementenverzekering (b.v. specifiek voor 1 evenement) ook. Veel clubs durven daarom ook sommige evenmenten niet meer te organiseren. Als je een geocaching-event organiseert zoals b.v. het GOTH (komt hij toch nog?) dan is het belangrijk zoveel mogelijk risico's uit te sluiten en de deelnemers vooral op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen. Dus zet expliciet in de tekst wat ze beslist niet mogen doen en wat ze van de organisatie mogen verwachten. Al met al een lastig onderwerp.
Team Professor X Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Wat dien je te verzekeren dan bij een event? Ontvangst is in een restaurant, eigenaar verantwoordelijk. Buiten cachen doe je voor eigen risico, want iedere cache doe je voor eigen risico. Deelnemen doe je dus ook voor eigen risico. Staat dacht ik wel ergens in de .com regeltjes, want als er iets is waar Amerikanen benauwd voor zijn...... We hebben het er wel vaker over gehad, kan het nu even niet vinden
kalkendotters Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Via de VNG hebben tegenwoordig alle Nederlandse gemeenten een verzekering voor vrijwilligers (zie bv http://www.vng.nl/eCache/DEF/81/669.html ) In hoeverre dit ook geldt voor vrijwilligers buiten verenigingsverband geldt is me echter nog niet helemaal duidelijk.
dmace Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Ik denk dat even een belletje naar je verzekeringsagent een hoop duidelijk maakt. Er bestaan wel evenementenverzekeringen, maar daar is de hoogte afhankelijk van een aantal voorwaarden.
Crankyhenkie Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Het blijft een zaak van de organisatie. Het feit dat je akkoord moet gaan met de regels van Geocaching vrijwaart een organisatie niet van nalatigheid. Natuurlijk is het wel zo dat ieder ook zijn eigen verantwoordelijkheid heeft maar de organisatie is altijd het eerste aanspreekpunt. De vrijwilligersverzekering begint inderdaad in meerdere gemeenten te verschijnen. Hoe dit precies zit in relatie tot een bestuur van een club weet ik niet. Dat ga ik nog wel uitzoeken want ook in onze gemeente speelt dit fenomeen. Mocht ik iets meer weten laat ik het hier direct weten.
Geopatra Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 Mocht eea. onduidelijk blijven dan kun je natuurlijk altijd iedere deelnemer vooraf laten tekenen voor zijn eigen risico en aansprakelijkheid, lijkt mij. Het is inderdaad toch wel iets om op te helderen. Groet, Geopatra.
keske27 Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 (bewerkt) Hallo all, De titel (Waar Ben Ik Eigenlijk Verzekerd?, Hoe zit dat bij een event?) van het draadje zie ik als volgt: Al ik/wij op pad gaan om te cachen is dit een klein event? Dus als er wat gebeurd tijdens dit uitje/event valt alles onder onze W.A verzekering. Als wij op een event aanwezig zijn en er doet zich wat met ons op valt dit onder onze W.A verzekering. Tenzij er iets van de organiserende partij op bijvoorbeeld onze auto valt, dan zijn zij verantwoordelijk. Maar dan is dit ook weer afhankelijk of deze tak van de boom niet onder de varantwoording valt van de plaatselijke gemeente. (achterstallig onderhoud bijv.) Een breed berip dus allemaal. Maar als het de omvang van het G.M.E gaat krijgen komen er andere zaken om de hoek kijken. Dan is men namelijk verplicht om dit aan te vragen bij de Gemeente? Men moet dan voldoen aan de brandveiligheid. (brandblusser bij kampvuur) Er moet dan een E.H.B.O team aanwezig zijn en alles wat daar nog meer onder valt. Dus mijn mening over deze vraag is als volgt: Je eigen goed laten informeren bij de eventuele uitbater,gemeente enz enz Groetjes Keske27 10 maart 2009 bewerkt door keske27
Track_leader Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 deze disclaimer is redelijke duidelijk en volgens de experts sluit dat een heleboel al uit ivm verzekeren afgelopen jaar hebben wij (mzle2008) met de achtergrond gelopen om een kano cache binnen het event te laten doen. Met het kruidvat ongeluk in het achterhoofd hebben wij hier kritisch naar gekeken te samen met een verzekeringsexpert. als je een evenementen verzekering hier voor afsluit dekt dat niet alle aansprakelijkheden af, in ons geval zouden wij dan iedereen moeten vragen of ze in het bezit waren van een diploma en konden zwemmen voor de kano cache gedaan werd (er vanuit gaande dat wij ook de kano's aanboden) indien wij dit niet deden en er gebeurde wat waren wij nog aansprakelijk voor de schade en gevolg Echter met normaal geocachen en een event waarbij je op een terrein alleen bijeenkomt om te praten wat te eten en te drinken, is er weinig aan de hand. HEt cachen is een buiten activiteit net asl wandelen, fietsen enz enz. JE bepaalt zelf wat je wel en niet doet en je maakt keuzes met je volle verstand. Je gaat ook niet wandelen in de sneeuw zonder de juiste kleding, of abseilen van een berg zonder de juiste spullen.... Om een cache te doen. Waarom zou een event dit anders maken. De verhuurder van ons terrein heeft een Aansprakelijkheidsverzekering die dingen dekt op het terrein zelf en dat is voldoende, iedereen heeft zelf een aansprakelijkheidsverzekering voor het geval schade wordt veroorzaakt. Dat is in 99% van de gevallen voldoende, ook als is het een event. De meeste events die ik heb bezocht zijn normale bijeenkomsten waar geen wedstrijd of andere zaken aan de orde zijn dus voel ik ij met mijn eigen verzekeringen pretty safe En verwacht ook niet dat de organisatie een extra dekking voor ij heeft of dat ik afstand moet doen van aansprakelijkheid. Wel zou ik als organisator de verhuurder van het terrein aanspreken op wat deze heeft afgesloten voor het object wat je huurt. Geocaching.com Disclaimer Cache seekers assume all risks involved in seeking a cache. Geocaching.com is owned and operated by Groundspeak Inc. Information in the Geocaching.com database is updated regularly. Neither Groundspeak Inc., nor any agent, officer, employee or volunteer administrator of Groundspeak Inc. warrants the accuracy, reliability, or timeliness of any information and shall not be liable for any losses caused by such reliance on the accuracy, reliability, or timeliness of such information. While every effort is made to ensure the accuracy of this information, portions may be incorrect or not current. Any person or entity that relies on information obtained from Geocaching.com does so at his or her own risk. Geocaching, hiking, backpacking and other outdoor activities involve risk to both persons and property. There are many variables including, but not limited to, weather, fitness level, terrain features and outdoor experience, that must be considered prior to seeking or placing a Cache. Be prepared for your journey and be sure to check the current weather and conditions before heading outdoors. Always exercise common sense and caution. In no way shall Groundspeak Inc. nor any agent, officer, employee or volunteer administrator of Groundspeak Inc., be liable for any direct, indirect, punitive, or consequential damages arising out of, or in any way connected with the use of this website or use of the information contained within. This website is for personal and non-commercial use. You may not modify, copy, excerpt, distribute, transmit, publish, license, create derivative works from, or sell any information, or services obtained from this website. Other products and companies referred to herein are trademarks or registered trademarks of their respective companies or mark holders. Individual geocaches are owned by the person(s) who physically placed the geocache and/or submitted the geocache listing to geocaching.com. Groundspeak Inc. reserves the right to change the terms, conditions, and notices under which this website is offered.
Track_leader Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 knip knip Maar als het de omvang van het G.M.E gaat krijgen komen er andere zaken om de hoek kijken. Dan is men namelijk verplicht om dit aan te vragen bij de Gemeente? Men moet dan voldoen aan de brandveiligheid. (brandblusser bij kampvuur) Er moet dan een E.H.B.O team aanwezig zijn en alles wat daar nog meer onder valt. Dus mijn mening over deze vraag is als volgt: Je eigen goed laten informeren bij de eventuele uitbater,gemeente enz enz Groetjes Keske27 Bovenstaande is in iedere gemeente verplicht als onderdeel van de APV die je nodig hebt voordat je een event kan en mag organiseren op de plek die je wilt. Het MZLE is 350 man groot maar ook daarvoor gelden de regels zolas hierboven. Zonder Brandweer en EHBO en politie info is er echt geen vergunning te krijgen maw dan ben je ook niet verzekerd...
Crankyhenkie Geplaatst 10 maart 2009 Geplaatst 10 maart 2009 De verhuurder van ons terrein heeft een Aansprakelijkheidsverzekering die dingen dekt op het terrein zelf en dat is voldoende, iedereen heeft zelf een aansprakelijkheidsverzekering voor het geval schade wordt veroorzaakt. Ik wil nog graag even opmerken dat niet iedereen een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Dat is namelijk niet verplicht. Voor de rest kloppen alle argumenten wel die hier worden aangevoerd, met name die van keske27. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat de meeste zaken wel geregeld zijn maar dat het probleem juist ontstaat bij een calamiteit waarbij niet geheel duidelijk is wie verantwoordelijk is. Een ding is wel zeker: je kunt je d.m.v. wat voor verzekering dan ook nooit geheel indekken voor alle risico's.
Aanbevolen berichten