Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De oudere etrexen kunnen inderdaad alleen projecteren in km.

@peetee: mooie manier, zeker voor kortere afstanden lijkt me dat goed te doen.

Omdat je dan alleen in 100 meter kan projecteren, maak je de projectie op 200 meter en bij nog 40 in een rechte lijn te lopen, ben je op het gewenste punt.

Geplaatst

Als je een PDA bij je zou hebben in 't veld, zou je het programmaatje GCT.exe kunnen gebruiken.

(Dit kan je ook thuis op je computer draaien, maar daar heb je uiteraard niet onmiddellijk wat aan in het veld.)

Geplaatst

Wat basiskennis goniometrie leert je dan dat je 160*cos(20)m naar het noorden moet gaan en 160*sin(20)m naar het oosten.

Eeeuh is dat basiskennis :blush: ? Die basis is bij mij in elk geval niet aanwezig.

Geplaatst

Eeeuh is dat basiskennis :blush: ? Die basis is bij mij in elk geval niet aanwezig.

Ja toch, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Goniometrie

Zo niet, misschien tijd voor een meetkunde event? Dan kan ik ook uitleggen waarom dat als je een kruispeiling doet je die lijnen onder een hoek van ongeveer 90 graden moet laten kruisen i.p.v. bijna parallel zoals ik nogal eens bij caches tegen kom.

Tc

Geplaatst

160*cos(20)m naar het noorden

160*sin(20)m naar het oosten.

Het is niet moeilijk. Pak je calculator. Zet hem op graden in plaats van radialen (dit is het moeilijke deel).

Toets in 20 en dan cos (van cosinus).

Daarna * 160 = => en voilah.

Voor de oost:

20 en dan sin(van sinus)

Daarna * 160 =

Je hoeft toch niet precies te weten wat een sinus is en wat een cosinus is.

En dan de kruispeiling op bijna parallele lijnen. Ik zou willen toevoegen:

Bepalen van snijpunt van 2 enorme cirkels. Wedden dat je er twee hebt, en die ver uit elkaar zitten, terwijl het 1 punt zou kunnen zijn ?

Geplaatst

Je hoeft toch niet precies te weten wat een sinus is en wat een cosinus is.

Voor het begrip is het wel handig dat je weet wat je doet, dan kun je ook makkelijker inzien of en waar je een fout maakt.

Bepalen van snijpunt van 2 enorme cirkels. Wedden dat je er twee hebt, en die ver uit elkaar zitten, terwijl het 1 punt zou kunnen zijn ?

Ik neem aan dat je bedoeld als de cirkels elkaar vrijwel tangentieel raken, dat is te vergelijken met lijnen die bijna parallel snijden.

Of bedoel je het specifieke geval dat de cirkels slechts een snijpunt hebben. Dan is het inderdaad erg handig dat de diameters van de cirkels veel van elkaar verschillen.

Tc

Geplaatst

We weten toch allemaal niet wat we doen :blink:

Dan maakt zo'n sinus ook niet meer uit. Zo besta ik uit veel water (dat dat zoveel problemen opleveren kan) en gedraag me als een natuurlijke e-macht.

Nou en :blush:

• 1 month later...
Geplaatst

Dus als ik het goed begrijp moet ik als ik een punt(WP2) moet projecteren op 41 meter en 335º vanaf wp1 Een melding van 41 meter en 155 º (180+335-360 ) aflezen als afstand van het wp1 als ik op wp 2 sta ????

Dit had ik al met een tekeningetje beredeneerd maar ik wil graag bevestiging .

VAI, een beginner

Stel, je moet vanaf je huidige plek 280 meter lopen in de richting 45º en je gps beschikt niet over de projectie-mogelijkheid.

Wat je dan kunt doen is het volgende:

- je maakt een waypoint aan op de plek waarop je op dat moment staat

- je loopt met je gps naar de plek waarop je gps aangeeft dat het zojuist aangemaakte waypoint zich bevindt op een afstand van 280 meter in de richting 225º (180+45).

Je hebt dan in feite een projectie uitgevoerd, maar nu zonder de projectie-functie te gebruiken.

Geplaatst

Klopt helemaal.

Zelfde afstand en dan 180 graden erbij of eraf. In feite ben je omgekeerd aan het projecteren.

Zo hebben wij onlangs een chache gedaan die verplaatst was omdat de oorspronkelijke lokatie achteraf gezien niet erg goed gekozen was. Wij zijn er toch geweest en dat klopte helemaal. Beter hadden we de omgekeerde projectiemethode gekozen (of thuis het nieuwe punt uitgerekend).

Geplaatst

Dat deden wij bij de padvinders ook (in dienst wilden ze vader Duifjes niet hebben). Maar met een sloot ertussen gaat dat passen tellen niet altijd even goed :no:

• 8 months later...
Geplaatst

Wij zijn nog niet eerder het begrip projecteren tegengekomen. We hebben een Garmin Oregon 550t. Morgen willen we Rondje Hoorn lopen waar dit in moet gebeuren:

Maak vervolgens een projectie vanaf dit waypoint van 67 meter en X(X+3) graden voor waypoint 10. Loop vervolgens naar WP10.

Hoe moeten wij dit doen?

Saenbesi

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...