Jorn Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 Ik ben een beginnend cacher en bij een cache die ik wil gaan doen staat het volgende: Projecteer vanaf hier WP4 op 20° (true north) en een afstand van 160 meter. Wat wordt hier mee bedoeld? En a.u.b geen reacties dat ik dit maar op moet zoeken bla bla, ik vraag het gewoon lekker op het forum. Gr. Jorn
eSeR2008 Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 Wat voor een GPS heb je? Meestal kan dat met je GPS?
Jorn Geplaatst 14 december 2008 Auteur Geplaatst 14 december 2008 Wat voor een GPS heb je? Meestal kan dat met je GPS? Garmin Extrex H Die gele:P
Diversion600 Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 Dan kan je in het menu kijken en zie je de optie projecteren... je tokkeld de graden in en het aantal meters en lopen maar.... en hoe of wat je rekening moet houden met het true north... moet je toch maar even lekker opzoeken
Lepman Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 En a.u.b geen reacties dat ik dit maar op moet zoeken bla bla, ik vraag het gewoon lekker op het forum. Als jij zelf niet wilt zoeken doe ik het wel even Kijk hier maar eens voor wat uitleg: topic Graag de volgende keer zelf ook ff zoeken
Ringeling Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 (bewerkt) Dan moet je dus 160 meter gaan (hemelsbreed), richting NNO = 20 graden 14 december 2008 bewerkt door Ringeling
globe_explorer Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 (bewerkt) Ik ben een beginnend cacher, (ja die ene die de ubernewbie-topic startte) en bij een cache die ik wil gaan doen staat het volgende: Projecteer vanaf hier WP4 op 20° (true north) en een afstand van 160 meter. Wat wordt hier mee bedoeld? En a.u.b geen reacties dat ik dit maar op moet zoeken bla bla, ik vraag het gewoon lekker op het forum. Gr. Jorn Jorn, 20 graden (true north) en 160 meter projecteren betekent vanaf je huidige positie 20 graden met de klok mee vanaf het noorden over een afstand van 160 meter. Op de Garmin Etrex H (die ik ook heb) kun je via het waypoint menu een projectie maken. Let er wel op dat de instellingen staan op True North en niet Grid North. Je ziet wel iets staan van "Project" als je een waypoint hebt geselecteerd. Nadeel: De kleinste eenheid die je kunt projecteren is 0.1 km oftewel 100 meter. Hier baal ik ook een beetje van: Bij aanschaf blijkt dat je wel kunt projecteren, echter niet dat dit in beperkte mate kan. Geen slimme zet van Garmin. 14 december 2008 bewerkt door globe_explorer
Veldvors Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 Zelf in het bezit van een "oude" Etrex (ook zo'n gele...), maar het principe zal hetzelfde blijven. Even uit het blote hoofd; In het detailscherm van het waypoint waar je op dat moment staat (waypoint selecteren) kies je de optie "projecteer" Dan kan je het aantal graden en de afstand invoeren. Al kan het zo zijn dat je de afstand niet tot op de meter precies kan invoeren, bij het oude model gaat het per 100meter. Mocht het niet lukken...laat maar horen, dan kijk ik de handleiding even na.
Team NN Geplaatst 14 december 2008 Geplaatst 14 december 2008 . Nadeel: De kleinste eenheid die je kunt projecteren is 0.1 km oftewel 100 meter. Hier baal ik ook een beetje van: Bij aanschaf blijkt dat je wel kunt projecteren, echter niet dat dit in beperkte mate kan. Geen slimme zet van Garmin. Is het hier niet net zo als met onze Vista Hcx dat je de eenheden kunt veranderen en dus van kilometers naar meters kunt wisselen door in het "projecteer-scherm" op "km" te gaan staan en dit aan te klikken. Of is dit dan een wezenlijk verschil tussen een "oude" Etrex en een iets minder oude Vista Hcx?
Jorn Geplaatst 23 december 2008 Auteur Geplaatst 23 december 2008 Bedankt mensen! Het is trouwens gelukt. Sorry voor de late reactie.
canedje Geplaatst 19 september 2010 Geplaatst 19 september 2010 En wat nu als je geem Garmin hebt, maar een simpele GPS?
thex Geplaatst 19 september 2010 Geplaatst 19 september 2010 Omrekenen naar RD (via excel of iets anders). Dan in het metergrid de nieuwe coordinaat uitrekenen, en de nieuwe coordinaat weer terugrekenen. Beetje goniometrie. Er zijn tooltjes in omloop welke dit allemaal kunnen, afhankelijk van je operating systeem op je machientje. Zoek maar even op dit forum.
Peetee Geplaatst 19 september 2010 Geplaatst 19 september 2010 Stel, je moet vanaf je huidige plek 280 meter lopen in de richting 45º en je gps beschikt niet over de projectie-mogelijkheid. Wat je dan kunt doen is het volgende: - je maakt een waypoint aan op de plek waarop je op dat moment staat - je loopt met je gps naar de plek waarop je gps aangeeft dat het zojuist aangemaakte waypoint zich bevindt op een afstand van 280 meter in de richting 225º (180+45). Je hebt dan in feite een projectie uitgevoerd, maar nu zonder de projectie-functie te gebruiken.
Wad-Seekers Geplaatst 20 september 2010 Geplaatst 20 september 2010 De oudere etrexen kunnen inderdaad alleen projecteren in km. @peetee: mooie manier, zeker voor kortere afstanden lijkt me dat goed te doen.
technetium Geplaatst 20 september 2010 Geplaatst 20 september 2010 (bewerkt) En als je GPS helemaal niet kan projecteren, bijvoorbeeld de GPS in je telefoon, kun je het op deze manier uitrekenen: We gaan weer uit van 20 graden 160 meter. Was basiskennis goniometrie leert je dan dat je 160*cos(20)m naar het noorden moet gaan en 160*sin(20)m naar het oosten. Voor het omrekenen van meters naar graden moet je weten wat de afmetingen van de aarde is. Om het makkelijk te houden: Een oude definitie van de kilometer was 1/10.000ste van de meridiaan die over Parijs van de evenaar naar de noordpool loopt, dat is voor mij nauwkeurig genoeg, dan is 1 meter gelijk aan 90/10.000.000 graden = 9E-6 Als je op 52 graden NB staat wordt het nieuwe noord coordinaat: 52+9E-6*160*cos(20) = 52.00135, omrekenen naar minuten door het gedeelte achter de komma met 60 te vermenigvuldigen levert: 52 00.081 Lengtegraden lopen naar elkaar toe. De afstand aan de evenaar is het grootst, de afstand aan de noordpool is nul. Om daar rekening mee te houden moet je door de cosinus van de breedtegraad delen. Als je op 5 graden oosterlengte staat wordt de formule 5+9E-6*160*sin(20)/cos(52) = 5.000800 dat omrekenen naar minuten levert: 5 00.048 Opmerking: Er zitten wat afwijkingen in door dat ik niet de exacte straal van de aarde heb genomen, ik ik zou ook de gemiddelde sinus van de noorderbreedte moeten nemen, maar die afwijkingen zijn in dit geval zo klein dat ze geen effect op het resultaat hebben. O ja en de aarde is rond, dus bij grote afstanden (kilometers) krijg je ook een steeds grotere afwijking. Tc 20 september 2010 bewerkt door technetium
Aanbevolen berichten