Spring naar bijdragen

Vraag om uitleg aan een newbie


Jorn

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Vind je niet op je eerste zoektocht(en) de caches, laat je niet meteen uit het veld slaan. Alle begin is moeilijk... Kijk in de logs naar aanwijzingen of een cache makkelijk of moeilijk is en begin met de makkelijkste... (denk aan woorden als "oppakkertje" "snel gevonden" enzo....)

 

Ai ai ai en hier is denk ik een van de grootste vouten gemaakt die je een beginnende cacher maar kan aanbieden.

De vraagsteller vraagt uitleg over onze hobby en dan word er geadviseerd aan de zoekende cacher om cache’s te gaan zoeken waarbij de logs al schrijven met de woorden als "oppakkertje" "snel gevonden" enzo....

Dat zijn juist de grootste zooi die je maar in de cache wereld kan vinden, geen enkele toegevoegde waarde en zeker niet een afspiegeling van wat voor moois er zo af en toe ligt in ons land.

 

Ik probeer met wat voorbeelden mijn stelling te verduidelijken

 

Stel je heb een gezinnetje en die hebben de blauwe paaltjesroute in het bos vlak bij hun stad al enkele keren gelopen toen ze dat zat waren hebben ze zelfs de route andersom gelopen maar toen hadden de kinderen het wel gezien en wilde begrijpelijke wijs niet meer mee.

Nu had de vader onder zijn drukke werkzaamheden eens wat gehoord over onze prachtige hobby en had onthouden zo iets van schatzoeken en dat het leuk was om samen met de kinderen te doen omdat ze op het einde van de tocht iets leuks konden ruilen.

Dat leek hem wel wat om zijn kinderen van de teevee en spelcomputer af te houden en mee op schatten jacht te laten gaan dus hij ging snel naar het knaagdier en kocht meteen een prachtige GPS met alles er op en aan wat er maar te verzinnen was, gewoon omdat het beste eigenlijk nog niet genoeg was en je er niet aan zou moeten denken dat je je kid’s zo een onbeschrijfelijke verdriet zou opleveren als je de schat niet zou vinden omdat je spullen niet op orde zijn.

Paps wil zich natuurlijk goed voorberijden en leest wat op het forum en ziet dat het beste is om simpel te beginnen en caches te zoeken waar andere over geschreven hebben "oppakkertje" "snel gevonden" op een avond had paps dan wat caches met die beschrijving geselecteerd.

De eerste de beste zondag ging het gezinnetje gezellig in de luxe leasebak van West-Duitse makelarij op zoek naar de eerste schat.

Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats stuurt de pas aangeschafte GPS hem naar de eerste te beste vuilnisbak waar de kids’s dan ook meteen vol verwachting al aan het graven gaat n de hoop van en mooie schat, terwijl dit zo gaande is ziet moeders dat bij een andere vuilnisbak eventjes verder op een hond zijn reukspoor achterlaat aan de riem van een heerschap wat rustig de andere kant op kijkt.

Een van de kid’s haalt het cinastertje naar boven en pulkt een vochtig geworden papiertje er uit en kijkt vertwijfelt in het kokertje geen schat geen dingentjes om te ruilen ,ze snappen er niets van.

Ach dat kan gebeuren dan maar een andere cache proberen die uitgeselecteerd is.

Daar aangekomen bij de molen waar ze al zo vaak voorbij gereden zijn moest de andere "oppakkertje" zijn maar helaas staat daar een hangjongere met een fiets een beetje schaapachtig voor zich uit te kijken, toen die gast eindelijk weggefietst was kon het zoeken beginnen, pas nadat onder moeders afkeurende blikken dat haar kinderen tussen de zwerversbier blikjes en red-bull blikjes de twee poten van het bankje aan het los waren graven zagen ze weer zo een koker aan het bankje tussen een klemmetje zitten.

Bij de volgende is het ook al niet beter de kinderen blijven liever in de auto zitten om een tekenfilm te zien op de DVD speler waar Avatar al zijn vijanden met een lach op zijn gezicht afmaakt om daarna vrolijk te gaan huppelen. Moeders heeft in al haar huwelijks jaren al geleerd om haar mond te houden als paps weer iets nieuws had verzonnen, dus paps ging alleen kijken vertwijfeld vroeg hij zich af of dit nu is wat hij van het geocachen had gehoord, hij moest nu wel iets verder lopen en hij zag wel dat er zo af en toe veel tissjoes en wc papier lag maar er ging pas een licht branden toen hij hinderlijk werd gevolgd daar een ander vunzig heerschap die ook zoekende was maar zeker niet naar een geocache. toen paps dat doorkreeg vluchtte hij terug naar de auto en ging met piepende wielen er vandoor en hield over het laatste voorval zijn mond tegen zijn vrouw en zeer zeker zijn kinderen, hij wist nu zeker, al die geocachers zijn ziekelijk gek en er klopt niets van wat hij had gehoord. zijn dure GPS hebben zijn kinderen een paar jaar later verkocht op de koninginnemarkt

 

Of stel je voor een sportief stel die houden van wandelen en het liefst een beetje afstanden maar ze zijn alleen paar keer de weg kwijt geraakt en hoorde dat een GPS de auto altijd terug wist te vinden.

Toen ze hoorde dat er ook een spel was die mooie wandelingen gaf en je op plekken bracht waar je anders nooit zou komen leek het hun wel iets om te gaan proberen.

Tja en je gaat niet te moeilijk begingen dus op aanraden van mensen die het kunnen weten zijn ze begonnen met de zogenaamde oprapers die niet moeilijk verborgen liggen en ook nog door andere "snel gevonden" zijn dat hebben ze gelezen op het forum, vol goede moed beginnen ze aan het avontuur eerst bij een vuilnisbak een kletsnat kokertje graaien die toch wel een verdacht geurtje droeg, ze keken elkaar al aan,is dit het? Maar niet zo maar opgeven en daarom bij de volgende eventjes rond de molen gelopen en dan zoeken naar de cache,die ze vinden onder een bankje die tussen de bier blikken en andere rotzooi staat omdat hangjongeren die vuilnisbak in de fik hebben gestoken.

Bij de volgende cache parkeerplaats zien ze daar een bijna nieuwe zwarte Passat met piepende banden wegrijden en daardoor de LCD schermpjes die op de kopsteun geklit zitten er af vielen maar je kon nog net zien dat er veel schelle keurende schreeuwende tekenfilm er op te zien was.

Op die plaats konden ze netjes parkeren, al bij het uitstappen was daar een gevoel die niet goed was en dat werd versterkt door de hoeveelheid zoekende kerels, dit was de druppel die de spreekwoordelijke emmer deed overlopen en de laatste geocache poging was geweest,dit is duidelijk niet wat ze zochten.

 

Of stel je voor, een slim jochie van een jaar of 15 of iemand met die verstandelijke vermogen, die heeft met een GPS een “oppakkertje" zoals het hem is gezegd op het forum” gevonden achter een vuilnisbak op de parkeerplaats waar hij met zijn fietsie naar toe is gefietst, en dan vol goede moed naar de volgende die bij de molen staat, waar hij altijd met zijn matjes staat te nietsen en ja hoor die had hij ook al snel gevonden, alleen waarom komt er nu net een zwarte Passat aan helemaal vol met een gezinnetje die zijn kant op kijkt maar slim als hij is kon hij nog net heel nonchalant de koker onder de bank klemmen en nu begint hij het pas echt leuk te vinden, zo snel als zijn benen de pendalen kunnen ronddraaien gaat hij naar de volgende plek waar wel een hoop kerels rondloopt maar de koker goed te vinden is, en langzamerhand groeit bij hem de gedachte dat hij er binnen kort ook een hoop cache’s neer gaat leggen,en nog voor dat hij naar huis gaat fietst hij nog even langs de fotograaf en kon daar met gemak een stuk of 25 kokers meekrijgen, een week later lagen er alweer 4 nieuwe cache’s onder zijn naam rond zijn huis zodat hij niet ver hoefde te fietsen als hij ze wilde controleren.

 

 

De eerste twee van mijn betoog zijn verloren voor onze hobby nog voor ze ook maar weten wat voor een moois geocaching kan inhouden:

komen op hele mooie en indrukwekkende plekken, mooie dwaal tochten door een wisselend stuk natuur

 

En de laatste is meteen opgetogen en plaatst zo snel mogelijk de zelfde soort cache’s terug als hij heeft gevonden cache’s zonder toegevoegde waarde.

 

 

Is dit wat .NL nu wil bereiken onder de (Ver)nieuw(de) doelstelling

 

"Geocachers steunen om de kwaliteit van caches en de kwaliteit van het beleven van geocachen te verbeteren."

 

 

Ik ben heel benieuwt hoe ze dat voor elkaar denken te krijgen

 

Ik kan wel 6 miljard pagina's afzoeken om uit te zoeken hoe het werkt, deze manier vond ik makkelijker. Er waren veel mensen bereid mij te helpen dus dat kwam mooi uit.

 

6 miljard ??????? als je found logs ook zo overdreven worden, word ik zeker een vaste lezer van je :thumbsup:

 

 

Van dit forum is veel info te vinden en veel behulpzame mensen. Dit gedeelte van het forum is voor newbies...heb je daar niks mee dan zou ik op dit gedeelte niet meer kijken.

 

Ik vind het meer dan jammer als er geocachers in dop met cachen stoppen omdat de cache’s tegenvallen zonder dat ze ook maar de kans hebben gehad om de vele pareltjes, die er genoeg zijn, te hebben gelopen.

En daarom preek ik ook voor het lezen van de logjes en zelfredzaamheid zo als gezegd bij Bericht #10 zodat je kan zien of die cache iets voor je is,

Oprapers adviseren is mijn inziend een hele voute keus, en oprapers? dat is voor mij geen geocachen

 

Daar heb ik duz wat mee. en daarom reageer ik en daarom blijf ik dit volgen

 

@ Jorn. Neem mijn advies ter harte and GO for it, ik leest het wel wat het geworden is, maak er wat van.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk de cache te pakken waar ik al 5 keer was geweest zonder gps :thumbup: Op de 2e plek hingen iets te veel mannen rond :thumbsup:

Daarom heb ik nou een cache hond hahaha

 

Om de cache te vinden (Fikkie zoek!!! :lol1: ) Of tegen te veel mannen??? (Kill and attack Fikkie!!! :thumbup: ) (Of beide zelfs ??? ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de cache te vinden (Fikkie zoek!!! :thumbup: ) Of tegen te veel mannen??? (Kill and attack Fikkie!!! :thumbsup: ) (Of beide zelfs ??? :lol1: )

We hopen (nog steeds) op het eerste...het vinden van de cache....al wil dat eerlijk gezegd niet echt lukken. Ok, ik moet toegeven 1x was er een poging die heel dicht in de buurt kwam, toen we op de cache locatie het logboek aan het volkliederen waren nam Zonda de gps in de bek (die op de cache-rugzak lag) en ging er daarmee vandoor....maar ze heeft er niet veel cache's mee gevonden (komt mischien ook doordat haar baasjes als gekken achter haar aan liepen te schreeuwen en rennen :thumbup: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barny:

Je weet er wel weer een mooie draai aan te geven hoe je weer op dit topic weet terecht te komen. Het lijkt er net op of je een antwoord geeft op de vraag van de topic starter. Maar goed, de topic starter heeft al aangegeven dat hij al hulp heeft gekregen, dus maakt het verder niet meer uit.

 

We weten allemaal wel hoe jij vindt hoe men moet geocachen.

...nu ik dit zo schrijf...nieuwe motto van gc.nl en evangelie van Barny....combineren....HEY Barny, nieuw gc.nl team lid?

Zo niet, moeten ze jou binnen halen, dan hebben ze aan jou een fantastische missionaris. Er moeten nog duizenden zieltjes gewonnen worden.

 

voor alle anderen zou ik zeggen: geocach zoals je zelf wilt. (wat natuurlijk toch al iedereen doet)

 

En inhoudelijk op jouw verhaal. Volgens mij komt dat hier op neer:

 

Vroeger, toen het nog goed was, toen kwamen er elk jaar wel 100 fantastische multi caches online. Ze waren ronduit geweldig. Veel van genoten, hoewel ik er maar 60 per jaar doe.

Dat die andere 40 fantastisch zijn, dat heb ik van anderen gehoord.

 

Maar nu, nu het zo slecht is, komen er 1000 caches online. 200 zijn echt fantastisch multies, maar die andere 800 zijn echt bagger traditionals. Vreet een hond nog geen brood van (omdat deze traditionals onder de vuilnisbak liggen).

Ik heb nu 820 caches gevonden dit jaar waarvan maar 20 fantastische multi-caches en 800 bagger tradional caches.

Kunnen we die 800 slechte caches niet kwijt, zodat ik meer tijd overhoud om mooie multi caches te lopen?

 

Indien jij niet die scoringsdrang, stipjes van de kaart wegwerk drang, alle caches moeten doen drang hebt, en alleen die (voor jou) mooie multies pakt is er voor jou toch geen probleem?

Voor al die andere cachers die klagen over die aangeven 800 caches van hierboven: je moet wat doen aan die die scoringsdrang, stipjes van de kaart wegwerk drang, alle caches moeten doen drang.

Er komen nog steeds heel veel goede fantastische multi caches online.

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barny:

Je weet er wel weer een mooie draai aan te geven hoe je weer op dit topic weet terecht te komen. Het lijkt er net op of je een antwoord geeft op de vraag van de topic starter. Maar goed, de topic starter heeft al aangegeven dat hij al hulp heeft gekregen, dus maakt het verder niet meer uit.

 

We weten allemaal wel hoe jij vindt hoe men moet geocachen.

...nu ik dit zo schrijf...nieuwe motto van gc.nl en evangelie van Barny....combineren....HEY Barny, nieuw gc.nl team lid?

Zo niet, moeten ze jou binnen halen, dan hebben ze aan jou een fantastische missionaris. Er moeten nog duizenden zieltjes gewonnen worden.

 

voor alle anderen zou ik zeggen: geocach zoals je zelf wilt. (wat natuurlijk toch al iedereen doet)

 

Dat doet @Barny toch al dacht ik. Hij diet het namelijk op zijn @Barnyaans. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit gedeelte van het forum is voor newbies...heb je daar niks mee dan zou ik op dit gedeelte niet meer kijken.

 

[probeert na lachend van zijn stoel te zijn gevallen weer op te krabbelen] Wat een prachtige contradictie! [schuddebuikt nog even verder]

bewerkt door Tismilucas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er waren veel mensen bereid mij te helpen dus dat kwam mooi uit.

 

 

Jorn, zo zie je maar weer, er zijn genoeg mensen bereid om je van de juiste informatie te voorzien.

Ik hoop dat er ook cachers bij zitten die bereid zijn je een/ of meerdere malen mee te nemen met een cache rondje, daar leer je namelijk het meeste van. Je komt er dan ook snel achter of het inderdaad de uitdaging is die je zoekt.

Let wel op, cache werkt erg verslavend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben eens even bij mijzelf nagegaan wat er gebeurd zou zijn als de 1e 3 of 4 caches die ik 3 maanden geleden gedaan heb (toen ben ik pas begonnen) net zulke poep of trash-caches waren die Barny beschrijft....

 

Ik denk dat ik mijn GPS dan idd op ebay had gezet. Kortom er zit wel wat in.

 

Maar dit betekend niet dat oprapers altijd slechte caches zijn...

Als we met opraper een traditional bedoelen dan zijn mijn nummer 1 en 2 zelfs dat. Alleen liggen ze wat mij betreft op plekken die niet voldoen aan Barnies "opraper"-beschrijving. De 1e ligt wel op een redelijk druk punt, maar bij een oorlogs-monument (wat voor mij juist de reden was om 'm als snelle uitprobeerder te kiezen, omdat ik me in de 2e WO intereseer) en de 2e ligt in een mooi natuurgebied.

 

In beide gevallen kon je ook al veel uit de loggings halen over de caches en daardoor wist ik van te voren al dat het leuke caches zouden moeten zijn (en ook waren / zijn).

Dus lees goed en beslis dan of de cache je wat lijkt en ga 'm dan pas doen. Sla degenen die je niets lijken voorlopig over (ik zou ze later wel doen, al is het maar om alle caches in je buurt te kunnen beoordelen).

 

Nu moet ik toegeven dat ik hier in een landelijk gebied woon, waardoor de kans op flut-caches al veel kleiner wordt (denk ik). Je hoeft niet echt je best te doen om een leuke cache-locatie te vinden of een intresant(e) cache-thema / mystery waardoor een wat simpelere cache-grootte (omdat het een druk punt betreft) toch leuk wordt.

 

Maar dit is mijn mening, ieder kan en mag (geloof ik) een andere hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er pas 2 gedaan en de 3e niet kunnen vinden. Alle oprapers. In ieder geval een mooie manier om met het fenomeen wat bekender te worden.

Ik hoop zeker ook dat multi's uitdagender zijn en uiteindelijk is mijn bedoeling ook lekker kilometers te gaan maken om de cache te vinden. De eerste waren leuk om te oefenen en in te komen. Al had ik het bij de 3e met hijgende mannen in de buurt niet naar mijn zin.

Ieder heeft denk ik zijn of haar favorieten. Ik kan nog niet zeggen wat mijn favoriete caches zullen zijn.

Het doelloos wandelen had ik wel gezien, dit is een hele mooie aanvulling.

Ik heb al veel info van dit forum afgehald en hoop dat zeker nog te doen.

groet'n

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...