Spring naar bijdragen

Nuvi 550


zeebanket

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Nog niet te krijgen in Nederland.

 

Voor zover ik kan zien is het een vervolg op de Nuvi 200 serie.

 

Het formaat is hetzelfde, en verder is de software van de Oregon er aan toegevoegd. Dus ook profielen, en wherigo.

 

Maar de leveringsdatum is al verstreken en hij is er nog niet......

 

Vol verwachting klopt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Ik heb hem een tijdje mogen testen. Mooi apparaat. Drie standen: auto, fietsen en lopen. Gpx-bestanden zet je er op en je hebt beschrijving, logs en hint meteen bij je. Op het scherm zie je precies wat waar ligt (is wel erg vol als je álle caches erop zet). Ook je eigen logje kun je er gelijk op kwijt. Je navigeert er heen (bv via de auto) en loopt dan naar de cache. Standaard had ik lopen op 'navigeren niet via de weg' dus konden we de pijl volgen, maar als de cache bij een weg ligt kun je al wandelend ook navigeren. Eenrichtingsverkeer houdt het apparaat dan b.v. rekening mee. Daar schijn je wel in te mogen lopen ;-) City Navigator 2009 en Topo NL en fietskaarten stonden er op. Helaas is hij weer weg :-) Ik moet er nog een stukje over schrijven, dat komt in ieder geval op www.x01.nl (wrs eind van dit weekend).

 

Snelle fix, duidelijk scherm, kan tegen een stootje en een paar druppels water ;-) Als je wat wilt weten hoor ik het wel (hoewel ik ook weer niet alles heb getest hoor).

 

Groeten, Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Hoi,

 

Ik heb hem een tijdje mogen testen. Mooi apparaat. Drie standen: auto, fietsen en lopen. Gpx-bestanden zet je er op en je hebt beschrijving, logs en hint meteen bij je. Op het scherm zie je precies wat waar ligt (is wel erg vol als je álle caches erop zet). Ook je eigen logje kun je er gelijk op kwijt. Je navigeert er heen (bv via de auto) en loopt dan naar de cache. Standaard had ik lopen op 'navigeren niet via de weg' dus konden we de pijl volgen, maar als de cache bij een weg ligt kun je al wandelend ook navigeren. Eenrichtingsverkeer houdt het apparaat dan b.v. rekening mee. Daar schijn je wel in te mogen lopen ;-) City Navigator 2009 en Topo NL en fietskaarten stonden er op. Helaas is hij weer weg :-) Ik moet er nog een stukje over schrijven, dat komt in ieder geval op www.x01.nl (wrs eind van dit weekend).

 

Snelle fix, duidelijk scherm, kan tegen een stootje en een paar druppels water ;-) Als je wat wilt weten hoor ik het wel (hoewel ik ook weer niet alles heb getest hoor).

 

Groeten, Kees

 

(Nog) geen stukje gevonden op www.x01.nl. Klopt dat?

 

Ik ben vooral benieuwd naar de Wherigo-functie. Heb je die getest?

Ik hoop vooral dat je met dit weerbestendige (itt de meeste PPC's) apparaat geluidsfragmenten kan beluisteren in een Wherigo. Dat kan namelijk niet met een Colorado (muv enkele zachte beepgeluidjes). Bij de nuvi 550 lijkt me het afspelen van geluidsfragmenten in Wherigo's geen probleem omdat het apparaat ook gesproken navigatie-aanwijzingen kan geven. Maar zeker weten doe ik dat niet.

 

Overigens is de waterdichtheid/weerbestendigheid van het apparaat al voldoende getest: zie verschillende youtube-filmpjes.

 

Hoe ligt het apparaat in de hand als je ermee loopt. Eerlijk gezegd lijkt hij hier niet helemaal voor te zijn gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hem inmiddels ook mogen vasthouden en alles ziet er mooi uit. Maar als ik de wherigo opstart loopt hij meteen vast, en gaat hij uit. Misschien is dat omdat ik hem geen positie mag laten vinden (omdat dan de gratis update termijn van de klant ingaat). Maar dat vind ik wel vreemd. Is me drie keer overkomen dus ik probeer het niet meer.

 

Heb wel schermpjes voor jullie gemaakt: hier te zien

 

Zijn er andere ervaringen inmiddels?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zelf ben ik in het gelukkigge bezit van de nuvi 510. Een goed bruikbaar apparaat, die als extra op de 550 bleutooth heeft. Het nadeel hiervan is dat de europamap niet op het ingebouwde geheugen kan. Hiervoor is dan een gemakkelijk plaatsbare micro sd kaart nodig. Het zenden van een geocache naar de nuvi is simpel, met aanvullende info (formaat, moeilijkheid, terrein en hint). Zelfs aangeraden parkeerplaatsen wroden opgeslagen. In beboste gebieden wil hij nog wel eens afwijken. Heb dan gedult, laat de nuvi zoeken en je komt redelijk in de buurt. Voor een hele goede nauwkeurigheid kan je beter een andere kiezen.

Het overzetten van routes van de PC op de nuvi werkt goed, via los bijgeleverde mapsource een route maken en exporteren naar de nuvi.

Voor op de motor is de bleutooth functie makkelijk. Hiermee is een hoofdtelefoon aan te sluiten. In tegenstelling tot de zumo is het niet mogelijk meerdere bleutoothapparaten tegelijk te koppelen, en werkt dus niet als centrale en intercom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Ik heb hem een tijdje mogen testen. Mooi apparaat. Drie standen: auto, fietsen en lopen. Gpx-bestanden zet je er op en je hebt beschrijving, logs en hint meteen bij je. Op het scherm zie je precies wat waar ligt (is wel erg vol als je álle caches erop zet). Ook je eigen logje kun je er gelijk op kwijt. Je navigeert er heen (bv via de auto) en loopt dan naar de cache. Standaard had ik lopen op 'navigeren niet via de weg' dus konden we de pijl volgen, maar als de cache bij een weg ligt kun je al wandelend ook navigeren. Eenrichtingsverkeer houdt het apparaat dan b.v. rekening mee. Daar schijn je wel in te mogen lopen ;-) City Navigator 2009 en Topo NL en fietskaarten stonden er op. Helaas is hij weer weg :-) Ik moet er nog een stukje over schrijven, dat komt in ieder geval op www.x01.nl (wrs eind van dit weekend).

 

Snelle fix, duidelijk scherm, kan tegen een stootje en een paar druppels water ;-) Als je wat wilt weten hoor ik het wel (hoewel ik ook weer niet alles heb getest hoor).

 

Groeten, Kees

 

Hallo Kees,

 

een logje maken kan wel, maar waar vind in mijn logjes terug. Hoe kan ik ze lezen, en kan ik eventueel meteen overzetten op de site?

 

Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw cache apparaat omdat mijn ouwe vertrouwde etrex gejat was tegelijkertijd met mijn mda vario waar ik tom tom op draaide. Kortom twee functies die de nuvi550 zegt te combineren dus ik wilde wel eens weten of dat inderdaad zo was. Dit weekend heb ik de Nuvi550 gehuurd en tezamen met Fub en Ingiechan en hun gpsmap csx60 zijn we de bossen ingetrokken. voor de liefhebbers hier mijn (onze conclusies).

 

Caches naar de nuvi zetten is een fluitje van een cent als je het door hebt. send to gps op de cache pagina werkt perfect en anders kun je een query draaien en die zo (de gpx file) op de nuvi kieperen. ook de loc files die aangemaakt worden als je op een pagina een paar caches selecteert kunnen naar de garmin maar dan komen ze niet in het kopje geocaches.

 

Goed, een paar geocaches er op en gaan. Naar de cache navigeren is geen enkel probleem, de garmin doet keurig zn weg en vertelt mij hoe te rijden (een beetje een stomme stem maar goed das niet zo heel erg). Ik ben niet erg gecharmeerd van het scherm, ik vind de kleuren niet mooi en het allemaal wat kinderachtig overkomen.

 

Eenmaal aangekomen switch ik de nuvi van rijden naar lopen en kies voor lopen niet op de weg. het resultaat is dat je op het scherm ziet (links bovenin) hoeveel je nog moet lopen met een pijl in de betreffende richting. ik vind het wat traag reageren, als je loopt zie je pas of je de goede kant opgaat als de meters omlaag gaan..... Je hebt ook nog de mogelijkheid voor een kompasscherm te kiezen maar das niet zo handig want het zegt je niet hoe ver je nog moet en zo, je kunt het hooguit gebruiken om de richting te bepalen voor je terug moet naar het scherm waarop staat hoe ver nog. ik vind het kompas scherm niet zo prettig, krijg er geen gevoel bij hoe dat nou zit. alhoewel er de topokaart van nederland op moet staan kan ik geen paadjes en dergelijke ontdekken, alleen de grotere paden staan er op. zo heb je natuurlijk weinig aan die mooie kaart op het ding, je ziet er alleen de voetjes (daar waar jij bent) en de eindvlag en nou maar zien of je ze op elkaar kan laten vallen want dan moet je op de cache staan.

 

De nauwkeurigheid van het ding valt verder niet tegen, de gpsmap 60csx en de nuvi zijn het over het algemeen redelijk met elkaar eens waar je moet zijn. zoals bij elke gps (volgens mij) moet je hem af en toe wel even de gelegenheid geven om uit te tollen en te kunnen focussen op het juiste punt.

 

Invoergemak voor de coördinaten bij een multi is goed. je moet wat tikken om op het invoeren van coordinaten te komen maar dat gaat makkelijk net zoals het invoeren van de coordinaten. eenmaal de coordinaten ingevoerd tik je op de grote groene "ga"knop en je kan weer verder.

 

Tijdens de cache moest er geprojecteerd worden en dan haakt hij dus af, dat kan hij gewoonweg niet.

 

Dan nog praktisch. het is een robuust apparaatje, zo voelt het ook aan. het ligt niet onaardig in de hand maar tis wel een heel apparaat dat je in je hand hebt en dat je steeds weer in je broekzak moet douwen want je hebt niet echt de gelegenheid het ergens aan te klikken of zo. bedieningsgemak is verder goed, alles is goed te vinden en het gepruts van mij kwam vooral omdat ik niet bekend ben met garmins.

 

De conclusie. De nuvi550 doet in principe wat hij moet doen. hij is redelijk nauwkeurig en gemakkelijk te bedienen. toch ren ik niet naar de winkel om hem te kopen. ik vind de visualisatie tijdens het cachen niet uitzonderlijk, dan kan ik net zo goed achter een pijl gaan aanlopen op de etrex, voeg daarbij de onmogelijkheid om te projecteren en ik vind het niet het meest geschikte ding om mee te cachen. dan nog het 'lelijke' scherm bij het autonavigeren en het gebrek aan wat handigheidjes van de tomtom en dan moet ik concluderen dat ik hem in de categorie autonavigatie ook al geen winnaar vind. geen nuvi550 voor mij dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ter aanvulling enkele van mijn bevindingen met de Nüvi 550:

Het is inderdaad een robuust apparaat, werkt goed maar ook wel een beetje traag. Mijn Etrex H reageert op het laatste stuk naar de cache toe veel sneller. Dat zoekt toch wel prettiger. De uitkomst is verder gelijk. Kleine irritatie: het aan/uit knopje druk je heel makkelijk ongemerkt in, waardoor de Nüvi in je zak aangaat (en dus leegloopt). Verder is het aanraakscherm heel gevoelig. Ik heb al een paar keer gehad dat door ongemerkt aantikken van het scherm het coördinaat verschoof. Ik heb nu een tasje gemaakt (met een fietsstuurklem voor de Nüvi) waardoor dat niet meer kan.

Accu gaat redelijk lang mee, maar als hij leeg is, kun je geen accu wisselen, dus dan is het einde verhaal (als je geen tweede GPS hebt).

Ik ben nog aan het stoeien met de gpx-bestandjes die je erin kunt zetten. Dat gaat heel simpel, maar het aantal waypoints is wel beperkt. Als je alle caches in een straal van 20km om je kampeerplaats er in wilt zetten, dan is hij al gauw vol. Ook breekt hij de cache-omschrijving af. Blijkbaar is er een maximum aan het aantal tekens.

Kortom: ik ben wel tevreden over de Nüvi 550, maar of ik hem weer zou kopen, dat weet ik nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Accu gaat redelijk lang mee, maar als hij leeg is, kun je geen accu wisselen, dus dan is het einde verhaal (als je geen tweede GPS hebt).

 

Ehm... een lege accu van de Nuvi 550 is wel degelijk - en supersnel - te vervangen door een volle.

Klepje open, accu verwisselen, klepje dicht en gaan met die banaan.

 

Hier laat ik het voor nu even bij; heb de 550 nu een maand in gebruik en er ruim 150 caches mee bezocht.

Over het algemeen tot zeer grote tevredenheid maar er zijn naast de vele pluspunten, uiteraard, ook best wat minpuntjes te noemen.

Misschien dat ik over een tijdje nog wel 'es een uitgebreide review ga schrijven.

 

Vagebond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...