Travel Wolf Geplaatst 9 oktober 2008 Geplaatst 9 oktober 2008 Bij mijn TomTom op de pocketPC laat ik elke week automatisch de satteliet instellingen updaten via internet, waardoor ik een snelle fix behoud. Bij de Garmin 60CSX kan ik die mogelijkheid niet vinden. Bij webupdate etc. wordt wel firmware/software geupdated indien nodig. De eerste keer op een dag duurt het lang (steeds langer??) voor hij een fix heeft. Daarna "dezelfde dag" is de fix er vrijwel meteen. Is er een manier om dit bij te werken?? Zie ik iets over het hoofd??
kalkendotters Geplaatst 9 oktober 2008 Geplaatst 9 oktober 2008 Is er een manier om dit bij te werken?? Zie ik iets over het hoofd?? Nee, nee
de hangijzers Geplaatst 9 oktober 2008 Geplaatst 9 oktober 2008 Bij mijn TomTom op de pocketPC laat ik elke week automatisch de satteliet instellingen updaten via internet, waardoor ik een snelle fix behoud. Bij de Garmin 60CSX kan ik die mogelijkheid niet vinden. Bij webupdate etc. wordt wel firmware/software geupdated indien nodig. De eerste keer op een dag duurt het lang (steeds langer??) voor hij een fix heeft. Daarna "dezelfde dag" is de fix er vrijwel meteen. Is er een manier om dit bij te werken?? Zie ik iets over het hoofd?? Wat bedoel je precies met 'automatisch de satteliet instellingen updaten via internet'?
LTeunis Geplaatst 9 oktober 2008 Geplaatst 9 oktober 2008 TT maakt gebruik van een truukje om een snelle fix te krijgen. De 60 laad bij dee eerste koude start de almanak vandaar dat je hem de eerste keer zo'n 45 minuten aan moet laten. Hierna weet de software waar de satellieten ongeveer staan. Naarmate de tijd langer is dat de gps uit sta kan het langer duren voordat een er lock is. Als het inderdaad steeds langer gaat duren dan is opnieuw laden van de almanak een optie.Hiervoor is een harde reset noodzakelijk. (dan zijn wel alle instellingen kwijt). En het weer speelt natuurlijk ook een rol; mist betekent een mindere ontvangst bijvoorbeeld.
Team Professor X Geplaatst 9 oktober 2008 Geplaatst 9 oktober 2008 Oh? Dus TT kan sneller werken (lees opstarten) als je hem update of langer dan een uur laat werken? Waar vind ik die informatie? En de Garmin gewoon langer dan een uurtje gebruiken en hij is ook weer fris? Dus updaten is dan niet echt nodig?
LTeunis Geplaatst 9 oktober 2008 Geplaatst 9 oktober 2008 De EERSTE keer zal de Garmin de almanak laden, op basis hiervan worden de satellietstanden berekend voor de de volgende fixes. Het kan voorkomen dat de almanak verouderd en dan is het raadzaam om een koude reset te doen.
Travel Wolf Geplaatst 9 oktober 2008 Auteur Geplaatst 9 oktober 2008 (bewerkt) Wat bedoel je precies met 'automatisch de satteliet instellingen updaten via internet'? Ik bedoelde bij TomTom de TomTom op de PocketPC, dus niet de losse in de auto. De PocketPC heeft ook een sirftechIII chip die hij via een tooltje elke week via internet update, waardoor dus TomTom (en andere programma's) een snelle fix hebben. Jammer dat dit bij de Garmin 60CSX niet lijkt te kunnen. Meestal doe ik hem bij vertrek vanaf huis even aan, zodat hij later als ik met de auto bij het startpunt van de eerste cache aankom met een snelle fix start. Ik heb het gevoel dat in het begin de fix dus wel sneller was en dat het steeds langer duurt (de eerste keer op een dag). 9 oktober 2008 bewerkt door Travel Wolf
kris&an Geplaatst 10 oktober 2008 Geplaatst 10 oktober 2008 Wat er op een Pocket PC staat is 'Assisted GPS' (AGPS) Je laadt inderdaad de almanak-info via internet op waardoor je een snellere fix hebt omdat de GPS weet waar de sattelieten staan. Kris
jowi Geplaatst 10 oktober 2008 Geplaatst 10 oktober 2008 Hoe lang duurt dat opstarten eigenlijk? Het zou minder dan een minuut moeten zijn. Je hoeft trouwens geen cold reset te doen en je GPS 45 minuten aan te laten staan. Binnen 5 minuten is de data compleet vernieuwd. Die 45 minuten is de tijd dat de data geldig is (verschil tussen cold en warm start).
De Armadillo's Geplaatst 10 oktober 2008 Geplaatst 10 oktober 2008 Wat bedoel je precies met 'automatisch de satteliet instellingen updaten via internet'? Jammer dat dit bij de Garmin 60CSX niet lijkt te kunnen. Meestal doe ik hem bij vertrek vanaf huis even aan, zodat hij later als ik met de auto bij het startpunt van de eerste cache aankom met een snelle fix start. Ik heb het gevoel dat in het begin de fix dus wel sneller was en dat het steeds langer duurt (de eerste keer op een dag). Hij onthoudt inderdaad de positie van de satellieten op het moment dat hij uit wordt gezet. Binnen Nederland (ons normale cachegebied!) heb ik altijd een vrij snelle fix, maar je merkt wel dat hoe groter de afstand is, tussen laatste keer uitzetten en weer aanzetten, hoe lang die fix duurt. Wat ik meestal doe is 5-10 minuten voordat we het startpunt zijn, de 60csx alvast aanzetten. In het buitenland kan het de eerste keer wel eens vrij lang duren (omdat de afstand t.o.v. de vorige keer) dan veel groter is.
Smurfin & Grote Smurf Geplaatst 10 oktober 2008 Geplaatst 10 oktober 2008 Daarom zit er ook de optie op (in het menuutje dat je krijgt na een paar minuutjes als er nog geen fix is) om je locatie handmatig in te stellen.Dat menu kun je ook direct oproepen door in het scherm 'Acquiring Satellites' op menu te drukken. Onze ervaring is dat na het afleggen van een grote afstand (<200 km) je dit het beste maar direct kunt doen, vooral als je verwacht dat er minder satelieten vindbaar zijn, zoals in een bos of op een plek met veel hoogbouw.Het verhaal van 'almanak laden' is ons nog niet geheel duidelijk (het principe wel, maar niet waarom daar dan helemaal nergens informatie over te vinden is).
Travel Wolf Geplaatst 13 oktober 2008 Auteur Geplaatst 13 oktober 2008 Gisteren was het erg lang... zeker 15 minuten... Wel in het bos, dus geen optimale heldere hemel. De vorige keer was vlak bij, dus locatieverschil speelde geen rol. Nadat ik (na 15 minuten) de batterijen er opnieuw inzette ging was hij er "toevallig"? wel vlot. Ik zal 'Acquiring Satellites' ook testen of dat invloed heeft. Het is dus wel zo... dat hij daarna altijd meteen weer de fix vind. Dus warm werkt perfect, alleen kbij oud wakker worden heeft ie een ochtenhumeur.
Aanbevolen berichten