Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb gezocht en gelezen op het forum en andere sites, maar het antwoord op mijn vraag heb ik toch niet gevonden.

We zijn ons aan het oriënteren voor een andere gps. Vooral een met een sirf star III chipset. Dus kwamen we uit bij de gpsmap 60 csx en cx. Nu weet ik waar het verschil in zit, de hoogtemeter en de kompas. Maar nu vraag ik me af of het verschil in prijs van ongeveer 40 euro het waard is die kompas te hebben. Over de hoogtemeter heb ik het verder niet, want we zijn geen echte berggeitjes, dus zullen de hoogte meter niet nodig hebben.

Met andere woorden, gaan we de kompas missen als we de CX nemen ?

Wie o wie geeft het verlossende antwoord of kan ons op weg helpen een keuze te maken.

Groetjes wendy

Geplaatst
Ik heb gezocht en gelezen op het forum en andere sites, maar het antwoord op mijn vraag heb ik toch niet gevonden.

We zijn ons aan het oriënteren voor een andere gps. Vooral een met een sirf star III chipset. Dus kwamen we uit bij de gpsmap 60 csx en cx. Nu weet ik waar het verschil in zit, de hoogtemeter en de kompas. Maar nu vraag ik me af of het verschil in prijs van ongeveer 40 euro het waard is die kompas te hebben. Over de hoogtemeter heb ik het verder niet, want we zijn geen echte berggeitjes, dus zullen de hoogte meter niet nodig hebben.

Met andere woorden, gaan we de kompas missen als we de CX nemen ?

Wie o wie geeft het verlossende antwoord of kan ons op weg helpen een keuze te maken.

Groetjes wendy

Tja, het kan soms handig zijn om er een kompas op te hebben.

Geplaatst

waarom wil je van ons (mij) het verlossende woord hebben. Ik ga niet cache met die GPS van jou. Het is jouw GPS en jouw keuze. Moet je op de centjes letten, neem dan niet die csx. Wil je graag het top exemplaar hebben van de serie (meestal een mannelijke drijfveer :thumbup: ,) ook al zitten er dingen op die je niet kan gebruiken, ga dan voor die csx. Afijn, even zomaar twee redenen opgesomd. Maar voor jou gelden er misschien hele andere reden, ik denk dus dat jij de enige bent die een goed antwoord kan geven.

Veel plezier, het zijn allemaal prachtapperaten.

Geplaatst

absoluut waar.

Zelf heb ik de Map60cx en heb er een los compas bijgekocht. Goedkoper en beter. Maar ieder voordeel heb zijn nadeel (met dank aan Johan) je moet dan wel met twee dingen op pad. Alhoewel je het compas echt zelden nog hebt. (En dan staat het meestal bij de cache beschrijving).

Geplaatst

absoluut waar.

Zelf heb ik de Map60cx en heb er een los compas bijgekocht. Goedkoper en beter. Maar ieder voordeel heb zijn nadeel (met dank aan Johan) je moet dan wel met twee dingen op pad. Alhoewel je het compas echt zelden nog hebt. (En dan staat het meestal bij de cache beschrijving).

Ik doe precies hetzelfde, dat extra kompasje zit in mijn etui, samen met een potloodje, reservebatterijen en een kleine rekenmachine. Werkt prima en voor het geocachen heb je niet meer nodig.

Tóch... Ik heb hiervoor een GPSmap 76CS gehad, die had dus ook die hoogtemeter en het elektronisch kompas. Die hoogtemeter kan je óók als barometer gebruiken, kost wel wat extra stroom, maar als je in den vreemde bent en niet direct over actuele weerberichten beschikt, dan weet je wel of de luchtdruk stijgt of daalt. En dát kan interessant zijn.

En een GPS met elektronisch kompas kan ook Peil en Ga doen, je richt op een bepaald doel en zet je koers in die richting vast. Dan kan je daarheen navigeren en houd je GPS bij hoever je van je koers afwijkt. Het fijne weet ik er verder niet vanaf, want ik heb het nooit hoeven gebruiken. Ja, af en toe moet je de hoek meten waarop een object op afstand zich bevind, dat kan net zo goed met een gewoon kompas. Die hoef je ook niet eerst te calibreren, iets wat dan toch wel weer vaak vergeten wordt. Een andere (nuttige?!) functie is dat de GPS bij stilstand of langzame beweging toch weet waar het magnetische Noorden is. Zodat je na een berekening direct de juiste richting op kunt lopen. Ik refereer me vaak aan mijn tracklog in het kaartvenster, maar mocht ik me vergissen dan heb ik vaak toch al 10 meter in de verkeerde richting gelopen voor mijn GPS het doorheeft.

Dus ja, die extra functies kun je gebruiken, maar nodig is het niet. En € 40, ik vond het teveel, maar zoals je hebt kunnen lezen, je kunt er wel wat mee doen, het is geen volstrekt nutteloze ballast.

Geplaatst
En een GPS met elektronisch kompas kan ook Peil en Ga doen, je richt op een bepaald doel en zet je koers in die richting vast. Dan kan je daarheen navigeren en houd je GPS bij hoever je van je koers afwijkt. Het fijne weet ik er verder niet vanaf, want ik heb het nooit hoeven gebruiken. Ja, af en toe moet je de hoek meten waarop een object op afstand zich bevind, dat kan net zo goed met een gewoon kompas. Die hoef je ook niet eerst te calibreren, iets wat dan toch wel weer vaak vergeten wordt. Een andere (nuttige?!) functie is dat de GPS bij stilstand of langzame beweging toch weet waar het magnetische Noorden is. Zodat je na een berekening direct de juiste richting op kunt lopen. Ik refereer me vaak aan mijn tracklog in het kaartvenster, maar mocht ik me vergissen dan heb ik vaak toch al 10 meter in de verkeerde richting gelopen voor mijn GPS het doorheeft.

Dus ja, die extra functies kun je gebruiken, maar nodig is het niet. En € 40, ik vond het teveel, maar zoals je hebt kunnen lezen, je kunt er wel wat mee doen, het is geen volstrekt nutteloze ballast.

Juist de reden waarom ik wel voor de duurdere variant heb gekozen. Wat is er vervelender dan met een cache bezig te zijn en dat dan blijkt dat je niet verder kunt? Daarbij moet ik aangeven dat we hiervoor gebruik maakten van een Garmin Etrex Summit waar zo'n kompas ook in zat. We waren er dus aan gewend, maar we hebben in de keuze voor een nieuwe heel bewust gekozen voor de 60 CSx.

Fire5

Geplaatst

Bij mij eigenlijk idem dito, de 60csx gekozen om twee redenen.

1. Ik wil bij stilstand ook graag de kompasnaald juist zien staan, zonder dat ik een extra kompas mee hoef te nemen

2. ik loop regelmatig in de mooie Zuid limburgse heuvels, de Eifel of de Ardennen en vind het dan ook leuk te zien hoeveel meter ik stijg of daal op een wandeling.

Het extra bedrag was doordat ik hem op ebay kocht geen 40 euro meer, maar 15 euro meer t.o.v. de 60cx en voor mij was het dat waard.

Greetz, Bloodwoosj.

Geplaatst

Sinds kort ben ik overgestapt op de 60CSx en ik moet zeggen dat het mij verschrikkelijk goed bevalt. Een verschil van dag en nacht t.o.v. mijn vorige GPS: Garmin eTrex Legend. Ik zou deze dan echt wel aan willen bevelen, overigens heb ik t.a.v. de aanschaf goede zaken kunnen doen met Peter van Team Bennieboys.

Check http://www.marktplaats.nl/index.php?url=ht...8V6zMX%26fs%3D1

Garmin GPSmap 60CSx set bevat:

- navigator

- PC / USB kabel

- 64Mb microSD kaart

- Riemklip

- Polsband

- Trip & Waypoint Manager (CD)

- handleidingen en snelstart handleiding (Engels) (Nederlandse handleiding in pdf beschikbaar)

Specificaties:

• SirfStar III GPS ontvanger, WAAS/EGNOS compatibel, ingebouwde quad helix antenne en voorzien van externe antenne aansluiting

• Afmetingen: 15,6 x 6,1 x 3,4 cm (H*B*D), afmetingen scherm: 3 x 5,6 cm (B*H), 160*240 pixels, 256-kleuren hoge resolutie reflective TFT scherm

• Gewicht: 213 gram incl batterijen (niet inbegrepen)

• Verlicht scherm en toetsenbord

• Sensoren (GPSMAP 60CSx):

- Elektronisch kompas geeft nauwkeurige peiling aan tijdens stilstand

- Luchtdruk hoogtemeter met automatische luchtdrukverloop weergave

• Hoogtemeter (GPSMAP 60CS) toont actuele hoogte, daalsnelheid

• Micro SD geheugenkaart uitsparing voor cartografie opslag; 128Mb micro SD kaart inbegrepen

• Batterijlevensduur tot 30 uur (60Cx), 20 uur (60CSx) bij nominaal gebruik op twee AA alkaline batterijen

• Permanente gebruikerdata opslag; geen geheugenbatterij vereist

• 1000 gebruiker waypoints met naam en symbool; 50 omkeerbare routes

• Positieformaat weergave: Lengte/breedte, UTM, Loran TDs, Maidenhead, MGRS en Nederlands RD grid

• Hoorbaar ankeralarm, aankomstalarm, koersfout alarm, waypoint zonealarm en wekkerfunctie

• Grote cijfers optie voor betere afleesbaarheid, duo positieformaat weergave modus

• Trip computer vermeldt o.a. tripteller, tijd gestopt, bewogen gemiddelde, totaal gemiddelde, max snelheid

• Automatische opslag voor 10.000 punten; opslag voor 20 tracks (met 500 punten elk) om in beide richtingen via de afgelegde weg te navigeren

• Ingebouwde tabellen met tijden voor jagen en vissen en zon en maan informatie

• Waterdicht volgens IEC-529 (IPX7) norm

• Nederlandse taal

Geplaatst

De ene is blauw en de andere is grijs :blink:

Maar inderdaad, zowel het kompas als de stabiliteit van het koerspijltje is zeer handig. Wanneer het koerspijltje zo af en toe kuren krijgt, even twee rondjes draaien (kalibreren) en voila, daar moeten we heen. De cx laat het dan wel eens afweten in verhouding tot de csx. En als je toch een nieuwe aanschaft dan is een luttel aantal euro's niet echt boeiend op het totaal (mocht dat je enige reden zijn).

Geplaatst (bewerkt)

Om het nog even moeilijker te maken, ik heb vrijwel altijd de kaartweergave aan staan en zelden de kompasweergave. In de kaartweergave is ook je tracklog zichtbaar en omdat ik meestal wel weet te herinneren waar ik vandaan kwam, weet ik aan de hand van de kaart ook wel te zien waar ik heen moet. Daarvoor heb ik dus geen elektronisch kompas voor nodig.

Ik heb voor de 60Cx gekozen in de hoop dat door de afwezigheid van kompas en hoogtemeter het stroomverbruik geringer zou zijn. Eigenlijk geen idee of dat echt zo is. Volgens de lijst die Team Vandermeer opvoert is het verschil blijkbaar 10 uur gebruiksduur. Het zou goed kunnen.

bewerkt door flatfisher
Geplaatst (bewerkt)

Ook ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Heb uiteindelijke de 60Cx gekocht omdat het stroomverbruik gunstiger zou zijn (30 uur voor de 60Cx en 20 uur voor de 60CSx) en ik geen behoefte had aan het kompas en de hoogtemeter.

Na 10 maanden gebruik van de 60Cx heb ik nog steeds geen spijt van deze keuze.

bewerkt door stekel98
Geplaatst

Zojuist mogen constateren dat de 60csx ook een val van een autodak op het wegdek met een snelheid van 60 km/uur overleefde zonder noemenswaardige kleerscheuren. :blink:

Ook ik heb (alweer/nog steeds) geen spijt van mijn keuze.

Greetz Bloodwoosj.

Geplaatst
Wil je graag het top exemplaar hebben van de serie (meestal een mannelijke drijfveer :blink: ,)
Grote Smurf is blijkbaar geen echte vent, want wij hebben een Cx gekocht. De reden was echter dat het prijsverschil toen behoorlijk fors was, en GS een kompas en hoogtemeter al in zijn Rambo-buitensporthorloge heeft zitten. Bij 40 euri's verschil hadden we waarschijnlijk voor de CSx gekozen, want GS wil liever een echte vent zijn. Dan maar een extra setje batterijen mee. Overigens overleeft hij vijf keer een val van fietsstuurhoogte prima.
Geplaatst (bewerkt)

Heb een jaar geleden de GPSmap 60 Cx gekocht, dus zonder kompas en hoogtemeter. 'k Heb het ook nog nooit nodig gehad, dit apparaat bevalt mij prima. En 40 euro betalen voor iets wat ik nooit gebruik vind ik dus wel zonde (maar ja, in het onderwijs verdien je ook niet zoveel :blink: ).

bewerkt door Malyenki
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...