Spring naar bijdragen

Maps  

78 leden hebben gestemd

1. 1. Welke maps gebruik je in je Garmin?

• Topo NL
      51
    • City Navigator
      17
    • OpenStreet Map
      3
    • Anders, nl
      7

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Er zijn een aantal kaarten beschikbaar voor de GPSMAP series, wellicht is het interessant om eens te kijken welke maps het meeste gebruikt worden door de Geocachers, en waarom?

Zelf gebruiken wij de City Navigator EU, maar de Topo-NL schijnt gedetailleerder te zijn ...

Dus: Wie gebruikt wat, en waarom?

Geplaatst
Er zijn een aantal kaarten beschikbaar voor de GPSMAP series, wellicht is het interessant om eens te kijken welke maps het meeste gebruikt worden door de Geocachers, en waarom?

Zelf gebruiken wij de City Navigator EU, maar de Topo-NL schijnt gedetailleerder te zijn ...

Wij gebruiken topo Nederland, metroguide europa,topo belgië en topo Duitsland.

De details van de topo kaarten zijn veel uitgebreider. (bijna)Elk bospaadje vind je er op terug.

Nadeel van de topokaarten is dat er geen straatnamen op staan. Maar daavoor gebruiken wij de metroguide europakaart.

Geplaatst

TopoNL v1.1_2 van mei 2008 :crybaby: en nu tijdelijk bali 2008 voor de a.s vakantie.....

TomTom 7 gebruik ik voor autonavigatie op mijn telefoon...

Geplaatst

City Navigator, Topo NL, Topo Belgie, Topo Duitsland en Topo Frankrijk. Van de buitenlandse Topo's heb ik alleen bepaalde gebieden geladen, daar waar ik kom. De Topo's hebben veel gedetailleerdere kaarten, vandaar.

Gr. Willem

Geplaatst

Jammer dat je maar 1 stem mag uitbrengen, wij gebruiken Citynavigator en Topo: Nederland, Duitsland, Belgie en Frankrijk.

Geplaatst

Ik weet niet of je mag meestemmen als je geen GPSMAP, maar een eTrex hebt, toch maar gedaan. :crybaby:

Ik heb op anders gestemd, omdat ik maar één keuze kon maken. ;)

Ik heb op mijn eTrex Vista HCx eerst geëxperimenteerd met de OpenStreetMap. Die is gratis, dus je kunt eens bekijken wat een kaart is en je leert daardoor waar je op moet letten als je nog een kaart aanschaffen wilt. De OpenStreetMap geeft wel veel detail, maar is niet goed routeerbaar. Dat vonden we wel een groot gemis.

Het lastige met commerciele kaarten is, dat je soms wel kunt zien wat voor detail zichtbaar is, zoals bijvoorbeeld de City Navigator op de Garmin website, maar de routeberekening kun je niet uitproberen. Je weet dus niet goed wat je koopt. We begrepen dat de Topo-NL kaart ook niet routeerbaar is, dus daarmee viel die voor ons af.

Tenslotte hebben we gekozen voor de on-route fietskaart van Nederland en de City Navigator EU NT. Ze staan allebei op mijn Garmin (samen 1½ GB). Ik kan ze naar behoefte aan- of uitzetten. Voor auto(mobiel) navigatie is de fietskaart niet zo goed. Het berekenen van de route loopt dan regelmatig vast op te weinig geheugen. Dan gebruiken we de City Navigator. Voor het plannen van fietstochtjes is de fietskaart juist weer handig. Toen we laatst in het grensgebied een fietstocht maakten, konden we zonder problemen een route berekenen met de fietskaart in Nederland en de City Navigator in Duitsland. Ze sluiten goed op elkaar aan.

Meestal vindt de Garmin de weg wel om zo dicht mogelijk bij een cache te komen met de auto of de fiets. Het laatste stukje doen we dan zonder routeberekening. De fietskaart en ook wel de City Navigator geven wel voldoende landschaps kenmerken, zoals meertjes en ander water, om je wat te kunnen oriënteren. Hier zou de Topo-nl kaart misschien nog iets meer helpen.

Geplaatst

Metroguide (om te rijden) en Topo-NL om te zoeken. Beide geladen en dus wisselen. Met soms nog wat andere topo producten van andere landen. Routeren heb ik geen behoefte aan. De Topo kaart heeft niet de nauwkeurigheid van de papieren kaart, tenminste voor zover het bebouwing betreft. Wegen en paden zijn wel goed.

Geplaatst

Fijn, zo'n poll waar maar 1 keuzemogelijkheid is. Als je nu beide gebruikt?

Vraag me wel af wat de waarde van deze poll is?

Geplaatst

Omdat ik eerst openstreetmap ontdekt heb en daarna pas geocaching, gebruik ik enkel Openstreet Map kaarten.

Routering vind ik onderweg eigenlijk niet zo belangrijk, of ik gebruik m'n Mio.

En mocht ik nieuwe paden/wegen tegenkomen dan zet ik ze in OSM, uiteraard filter ik mijn GPS traces zodat niemand kan zien waar ik wat gevonden zou kunnen hebben.

Niet routeerbaar wekelijkse update (alleen Nederland, kleine tiles dus ook geschikt voor niet x modellen):

http://garmin.na1400.info/

Routeerbaar maar minder vaak geupdated (heel Europa, grotere tiles):

http://emexes.powweb.com/osm/download.html

Geplaatst (bewerkt)

Ik gebruik ook OSM kaarten (uit principe, houd niet van Garmin's agressieve beleid mbt kaarten unlocken e.d.)

bewerkt door durian
Geplaatst (bewerkt)
Omdat ik eerst openstreetmap ontdekt heb en daarna pas geocaching, gebruik ik enkel Openstreet Map kaarten.

Routering vind ik onderweg eigenlijk niet zo belangrijk, of ik gebruik m'n Mio.

En mocht ik nieuwe paden/wegen tegenkomen dan zet ik ze in OSM, uiteraard filter ik mijn GPS traces zodat niemand kan zien waar ik wat gevonden zou kunnen hebben.

Niet routeerbaar wekelijkse update (alleen Nederland, kleine tiles dus ook geschikt voor niet x modellen):

http://garmin.na1400.info/

Routeerbaar maar minder vaak geupdated (heel Europa, grotere tiles):

http://emexes.powweb.com/osm/download.html

Wij gebruiken voor het cachen Topo Nederland en Topo's Frankrijk, voor de route er naar toe TomTom.

Heb de Installer for MapSource (Windows Executable) gedownload.

Als ik de file "OpenStreetMap Garmin maps NL(cycle).exe" run, zou de kaart geladen moeten worden.

Jammer maar nu start MapSource niet meer op. (geeft error)

Na uninstall van de kaart werkt Mapsource weer, natuurlijk zonder de OSM map

Ik gebruik MapSource 6.14.1

Wat doe ik fout??

bewerkt door GeoFlowers
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...