Spring naar bijdragen

Hulp gevraagd bij oplossen puzzel van Cache


Bert-Ernie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

We hebben even getwijfeld of dit topic hier op de juiste plaats was, mocht het niet zo zijn dan mag een moderator hem best verplaatsen.

 

We zijn bezig met een cache en hebben alle 9 de waypoints gevonden. En nu komt de puzzel die we niet helemaal snappen:

De cache is te vinden op M – (C8 * H5 * E9) – I3 meter en (G2 * H9 * B6) + D4 + C5 graden true north vanaf punt M. Punt M hebben we nog niet. We begrijpen dat het moet worden M-(108=uitkomt van de som tussen de haakjes) maar dan de I3 meter (=5 meter). Waar moeten we die vanaf halen? en het gedeelte erna "en (G2 * H9 * B6) + D4 + C5 graden true north vanaf punt M." en 168 (= de som van hetgene tussen de haakjes) + 7+7 graden true north.

 

Kan iemand ons helpen? De maker is op vakantie dus die kunnenwe niet benaderen.

 

Dank je wel!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo allemaal,

 

We hebben even getwijfeld of dit topic hier op de juiste plaats was, mocht het niet zo zijn dan mag een moderator hem best verplaatsen.

 

We zijn bezig met een cache en hebben alle 9 de waypoints gevonden. En nu komt de puzzel die we niet helemaal snappen:

De cache is te vinden op M – (C8 * H5 * E9) – I3 meter en (G2 * H9 * B6) + D4 + C5 graden true north vanaf punt M. Punt M hebben we nog niet. We begrijpen dat het moet worden M-(108=uitkomt van de som tussen de haakjes) maar dan de I3 meter (=5 meter). Waar moeten we die vanaf halen? en het gedeelte erna "en (G2 * H9 * B6) + D4 + C5 graden true north vanaf punt M." en 168 (= de som van hetgene tussen de haakjes) + 7+7 graden true north.

 

Kan iemand ons helpen? De maker is op vakantie dus die kunnenwe niet benaderen.

 

Dank je wel!!!!

 

Wat is nu je probleem ?Wellicht wordt het duidelijker als je voor de M en na I3 nog even haakjes zet en idem voor (G2*etc) en C5 graden. Dan heb je dus een projectie.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is precies je probleem. Snap je niet hoe je de sommen uit moet rekenen of snap je niet wat bedoeld wordt met ga x meter en y graden vanaf punt M? Dat laatste is projecteren.

 

We snappen zeker wel hoe we moeten rekenen maar dat laatste is dus projecteren AHA!!!! en daar zijn we nou net niet goed in! Snappen het gewoon niet. Grrrrrr en dat kan soms heel irritant zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We snappen zeker wel hoe we moeten rekenen maar dat laatste is dus projecteren AHA!!!! en daar zijn we nou net niet goed in! Snappen het gewoon niet. Grrrrrr en dat kan soms heel irritant zijn.

 

 

Dan moet je - heel doodgewoon - de handleiding van je gps even bekijken, want er is werkelijk niets moeilijks, ingewikkelds of wat dan ook aan !

En jij cached al bijna 2 jaar ????????????? :blink:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We snappen zeker wel hoe we moeten rekenen maar dat laatste is dus projecteren AHA!!!! en daar zijn we nou net niet goed in! Snappen het gewoon niet. Grrrrrr en dat kan soms heel irritant zijn.

 

 

Dan moet je - heel doodgewoon - de handleiding van je gps even bekijken, want er is werkelijk niets moeilijks, ingewikkelds of wat dan ook aan !

En jij cached al bijna 2 jaar ????????????? :cry:

 

Geopatra.

 

We hebben de gele etrex euro gps en al eerder kwamen we erachter dat het niet in het boekje staat. Het is inderdaad om te janken maar we hebben nog niet eerder met projecteren te maken gehad (oh ja wel die cache in den bosch waar we nog over gemailed hebben maar die we nog steeds niet gevonden hebben).

 

Thanks!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Projecteren is op zich niets moeilijks.

 

Denk aan het gebruik van een compas.

Je staat op een bepaald punt en krijgt de opdracht om een afstand te lopen in een bepaalde richting.

m.a.w. je hebt 2 getallen nodig om op de juiste plek te komen.

 

Enige waar je op moet letten is de instelling betreft het noorden. Wordt er gebruik gemaakt van het magnetisch noorden of het ware noorden (Magnetic, True).

Dit zul je in de de algemene instellingen van je GPS terug moeten vinden.

 

Dan is er nog het probleem dat sommige GPS systemen enkel afstanden van 100 meter kunnen hanteren.

Oplossing hiervoor is het uitvoeren van 2 projecties, bijv voor 275 meter een projectie van 200 en 300 meter maken, nu ligt je bestemming op de lijn tussen beide punten in.

Omgekeerd werken kan ook, maak je projectie voor 300 meter en loop er naar toe.

Stel vervolgens je GPS in alsof je als bestemming het punt wilt hebben waar je vandaan gekomen bent, nu heb je de afstand in beeld en kun je nauwkeurig je eigenlijke 275 meter bepalen.

 

Succes Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We snappen zeker wel hoe we moeten rekenen maar dat laatste is dus projecteren AHA!!!! en daar zijn we nou net niet goed in! Snappen het gewoon niet. Grrrrrr en dat kan soms heel irritant zijn.

 

 

Dan moet je - heel doodgewoon - de handleiding van je gps even bekijken, want er is werkelijk niets moeilijks, ingewikkelds of wat dan ook aan !

En jij cached al bijna 2 jaar ????????????? :cry:

 

Geopatra.

 

We hebben de gele etrex euro gps en al eerder kwamen we erachter dat het niet in het boekje staat. Het is inderdaad om te janken maar we hebben nog niet eerder met projecteren te maken gehad (oh ja wel die cache in den bosch waar we nog over gemailed hebben maar die we nog steeds niet gevonden hebben).

 

Thanks!!!!

 

De gele Etrex heeft een projecteerfunctie, dat weet ik zeker.Ik kan me voorstellen dat je ,als je een waypoint selecteert en dan de menuknop indrukt, oa. zult kunnen kiezen uit een optie projecteren. Ik meen wel dat de gele alleen tot tientallen meters kan projecteren. Dus dan moet je afronden en daar bij zoeken rekening mee houden door zover door te lopen tot je geps aangeeft dat je op het aantal meters van de cache staat.

 

P)robeer het eens serieus, want mijns inziens is projecteren een stukje basiskennis voor een geocacher !

 

Succes,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gele Etrex heeft een projecteerfunctie, dat weet ik zeker.Ik kan me voorstellen dat je ,als je een waypoint selecteert en dan de menuknop indrukt, oa. zult kunnen kiezen uit een optie projecteren. Ik meen wel dat de gele alleen tot tientallen meters kan projecteren. Dus dan moet je afronden en daar bij zoeken rekening mee houden door zover door te lopen tot je geps aangeeft dat je op het aantal meters van de cache staat.

Klopt, de gele etrex heeft de prjecteerfunctie. Alleen niet op 10m nauwkeurig, maar op 100m nauwkeurig.

Dat is wat lastig, maar er is zeker mee te werken.

 

Je benadert de projecteer-functie via het waypoint edit scherm, en daar zit volgens mij de button 'Projectr'. Je kunt daar de richting en afstand (op 0.1 km nauwkeurig) invullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,

Ik heb helaas niet geschreven dat het niet mogelijk was in de etrex euro maar dat het niet in het boekje staat. we proberen het steeds serieus en balen er continu van dat het niet lukt,ondanks de hulp van anderen. Tuurlijk is het de basiskennis van geochaching des te meer is het irritanter dat het ons maar niet schijnt te lukken! :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,

Ik heb helaas niet geschreven dat het niet mogelijk was in de etrex euro maar dat het niet in het boekje staat. we proberen het steeds serieus en balen er continu van dat het niet lukt,ondanks de hulp van anderen. Tuurlijk is het de basiskennis van geochaching des te meer is het irritanter dat het ons maar niet schijnt te lukken! :cry:

Hoe het met jullie gps precies moet weet ik niet, maar ook met een simpele gps kom je over het algemeen al ver. Je zou eens op het forum kunnen zoeken naar een methode die bruikbaar is voor jou gps. Er zijn zat draadjes te vinden over projectie.

Je kan natuurlijk ook een van de tooltjes gebruiken. Als je een pda hebt kan je met de tool gewoon het volgende coordinaat berekenen, die je vervolgens weer invoert in de gps. Als je geen pda hebt, maar thuis de projectie al weet, kan je op de pc met een tool hetzelfde doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...