Spring naar bijdragen

Geocache ook met radio vindbaar maken?


Gast thijzer

Aanbevolen berichten

Ik wil een nieuwe cache maken, maar dan niet meer een Tupperware doos met de spullen erin maar wat anders. Ik wil een zender inbouwen die met laag vermogen op de LPD-band (vrij gebruik toegestaan) een signaal uitzendt, eventueel met gesproken tekst, dat is nog niet aan de orde.

Bestaat dit al? De Geocache is dan namelijk met een ontvanger uit te peilen zodat een dubbele werking uitgaat.

Ik heb een klein LPD portofoontje dat op 3V werkt, dus het is mogelijk om met een zonnepaneel de boel te maken. Ik zoek wel nog een hufter-proof behuizing, maar dat vind ik wel. De sleutel moet dan via een andere geocache gevonden worden of in een cafe opgehaald worden... Een kluisje met cijferslot wellicht?

 

Nou, ik wil dus van jullie horen of dit bestaat en hoe het dan gebruikelijk werkt (ik heb ook al gehoord dat PMR kanaal 2 gebruikt zou worden) en wat jullie ervan vinden.

 

Groeten,

 

Thijzer :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Begrijp ik het goed dat ik dan mijn radiootje op de cache af moet stemmen in plaats van op nederland 1 en als radio 538 er doorheen komt, doordat het signaal van de cache zwakker wordt, ik de andere kant moet? Of snap ik het weer niet? Als ik het wel goed heb begrepen, wat doe ik dan nog met mijn GPS?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich een leuk idee.

Maar of het in de praktijk ook werkt.

 

Ten eerste zeg je een LPD te hebben, de meeste cachers echter niet.

Die gebruiken PMR en die zit op een andere frequentie.

 

Deze meeste PMR's zijn goedkope apparaten.

Een ontvangst sterke indicator zal er dus niet op zitten.

En de gebruikte antennes zijn geen richtantennes.

Het lijkt mij moeilijk om m.b.v. deze apparatuur iets uit te pijlen.

 

Veel suc6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, over PMR zat ik al te denken. Hebben ook meer power en werken dus over een groter bereik. Ze zijn iets duurder en ik kan mijn portotje dus even niet gebruiken.

 

Om terug te komen op de wijze van vinden: je kunt gaan peilen door de antenne met je hand af te dekken, maar dat werkt inderdaad minder goed. Ik denk ook meer aan een dubbele werking: je kunt enerzijds de cache zoeken met je GPS en anderzijds kun je afgaan op het signaal of zelfs (wie weet) op uitgezonden aanwijzingen. Zo wordt een grotere doelgroep bereikt, wat misschien ook weer niet de bedoeling is.

 

Maar goed, ik merk dat er wat te ontdekken valt en ben benieuwd naar ideeën en geen flauwe posts... Wellicht dat iemand nog goeie tips heeft.

 

Groeten,

 

Thijzer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flauwe posts? Neem mijn onnozelheid niet kwalijk, maar je zit hier op een website for geocachers, niet voor radio amateurs. Je kunt dus verwachten dat ik, en anderen met mij niet weten hoe dat zit met

zenders, uitpeilen, LPD-band, LPD portofoontje, PMR kanaal 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook geen flauwe posts tegengekomen tot nu toe.

(ik weet zelf ook weinig van zenden/zenders/etc.)

Het idee is wel geinig natuurlijk: een multipurpose cache. Geschikt voor vossenjagers en geocachers.

Zolang het radio-gedeelte een leuk extraatje is vind ik het geen probleem, maar de cache moet voor de gemiddelde geocacher wel gewoon op de 'normale' manier te vinden zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich is dit eigenlijk best een zinnige discussie: wie heeft er ooit gezegd dat een geocache per se met een GPS te vinden moet zijn? Ik kan me allerlei manieren voorstellen waar überhaupt geen hulpmiddelen (GPS, PMR, LPD) aan te pas komen, alleen een gezonde dosis boeren verstand. Waarom moeten al die puzzels en rekensommen altijd weer op een coördinaat uitkomen? Er zijn nog zoveel meer methoden om iemand een bepaalde plek aan te duiden. Doen piraten het niet al duizenden jaren zonder GPS? Of is dat nou juist de reden dat er nooit iemand een piratenschat vind :D

Ach, dit zijn zomaar wat gedachtenspinsels op de zondag avond, maar op zich ben ik wel benieuwd wat anderen hiervan vinden. Moet ik hier dan een nieuw draadje voor opzetten om thijzer z'n oorspronkelijke vraag niet onder te sneeuwen?

Ik vind het wel een leuk idee overigens zo'n radiocache. Ik zie nog wel een hoop haken en ogen in de praktische uitvoering er van, maar op zich.....

Helaas heb ik geen PMR/LPD maar dat doet niet ter zake. Niet iedere cache hoeft voor iedere cacher te vinden te zijn. (hier zullen een aantal mensen het zeker niet mee eens zijn maar die hebben volgens mij nog iets te leren.....)

Er is trouwens al een radiocache die overigens helaas nog steeds door niemand gelogd is. Ik hoop niet dat ik daar debet aan ben met mijn postings over de kosten van de O2 zoekservice. :beerchug: Er zijn nog andere manieren om deze cache te scoren waar niemand een extra hulpmiddel voor nodig heeft. Behalve dan het Internet natuurlijk! Want dat is volgens mij het enige hulpmiddel wat echt onmisbaar is voor deze hobby.

 

En daar wou ik het maar even bij laten voor vanavond.

 

Gegroet, en thijzer....succes!

 

Jaap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, de discussie komt op gang. Nee, flauwe post waren er nog niet (echt) maar gezien de toon der discussie...

 

Nou, whatever.

 

Ik begrijp dat sommigen bang zijn het GPS-element te zien vervagen of verdwijnen. Nee, helemaal niet mijn bedoeling. Ik wil inderdaad de cache voor meerdere mensen toegankelijk maken en voor de GPS-ers onder ons moet het niet nodig zijn extra apparatuur mee te nemen, laat staan aan te schaffen.

 

Ik heb inmiddels weer wat verder gebrainstormd en denk op een aardig idee uit te komen. Ik zend via LPD én PMR een signaal uit zodat voor alle gebruikers een bruikbaar geheel ontstaat. Daarnaast is de cache via GPS te bereiken. Ik zoek nog naar leuke tips die ik kan toevoegen.

 

De link die Jaap en Sem aanbieden is een soort die ik voor ogen had. Hij moet dus wel voor elke doelgroep apart OOK vindbaar zijn; een combinatie is leuk.

 

Nou, wie heeft nog een goed idee? Ik ben benieuwd!

 

Groeten en jullie zien m wel verschijnen!

 

Thijzer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Thijzer,

 

Ik vind het een heel leuk idee wat je hier aanhaald en zal ook zeker opo zoek gaan met mijn PDA en GPS.

Ik heb alleen ff een andere vraag ga je de vos als ik hem zo mag noemen zelf maken??? Zo ja ben ik eventueel ook geintresseerd in het schema voor het in elkaar zetten ik heb al over grote stukken van het net zitten surfen maar kan een schema voor een vos nergens vinden. Misschien dat jij me dus kunt helpen.

 

Corvus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Een ding om rekening mee te houden in dit idee is dat het betreffende kanaal wel dichtgooit in een omtrek van ca 2 km. Dit is geen probleem als je dat ergens midden in een bos doet, maar doe je dit in "de bewoonde wereld" dan zal je al snel de gewone LPD gebruikers irriteren omdat het kanaal onbruikbaar is.

Je lpd wordt dan vanzelf een keer uitgepeild, met waarschijnlijk vandalisme of vermissing van je cache tot gevolg.

 

Het idee lijkt me wel grappig, ik zie een goed verborgen lpd die niet gevonden hoeft te worden voor me. De cacher moet binnen het bereik van de lpd komen om een door de lpd uitgezonden aanwijzing naar de werkenlijke cache te beluisteren.

Er zal best wat uitgedacht moeten worden om zoiets op te zetten, maar dat moet een uitdaging zijn.

 

Met een paar amateur radio antenes op mijn dat volg ik deze topic met interesse. Mocht het to een cache komen gaat ik het zeker proberen. :eek:

 

Greetz, Locutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een vossenpeiler is in principe makkelijk te maken. Vorig jaar heb ik met mijn scoutinggroep en onze zendamateurs een zender en een stel peilers (kosten ong. 3 euro) gemaakt. Het heeft van alles te doen

met de frequentie/amplitude van het lpd-signaal, je moet namelijk een stuk ijzerdraad in een vorm buigen zó dat de golf precies goed wordt opgevangen. Maar... daar weet ik dus weinig van; je zal het dus een zendamateur moeten vragen.

 

die setjes kan je dan met een sleutel van de kist in een kluisje leggen.

 

Groetjes

Flupke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door jullie verhaal aangestoken ga ik binnenkort weer verder met de eigenbouw PMR vossejacht zender(tje). Het projectje lag hier al bijna een jar op de plank. Het piepkleine zender printje - SMD techniek - bevat één IC, wat losse componenten en een zonnecel met backup accu.

Het zendvermogen is zeer gering. Hier kies ik bewust voor. Enerzijds om geen storing te veroorzaken, anderzijds omdat het peilen van een minimaal vermogen, hoe gek het ook klinkt, makkelijker is.

Tevens blijft het stroomverbruik zo minimaal. Heeft als voordeel dat je ook na zonsondergang de vos-cache nog kan peilen.

 

Bij getoonde belangstelling wil ik nagaan of er een pakketje is samen te stellen. - print, kristal, componenten etc - Dit zou dan via de goodiesshop verkocht kunnen gaan worden.

 

Over praktische uitvoering ben ik nog niet uit. Momenteel gaan mijn gedachten uit naar een zelf te maken betonnen paaltje met aan de bovenkant achter plexiglas de zonnecel. In de paal breng ik de electronica en de antenne aan. De afstraling zal hierdoor verre van optimaal zijn maar dat hoeft ook niet gezien het maximale bereik van 100-200m. De feitelijke cache kan elders verstopt zijn. Op het paaltje kan je een getal/coordinaat aanbrengen wat je verder stuurt.

 

Iemand aanvullende ideeen, tips ..... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij getoonde belangstelling wil ik nagaan of er een pakketje is samen te stellen. - print, kristal, componenten etc - Dit zou dan via de goodiesshop verkocht kunnen gaan worden.

Wat worden de kosten en vanaf wanneer kan ik ze bestellen?

 

Als de kosten niet te kijk zijn voor zo'n apparaatje dan doe me er eerst maar een stuk of 4 a 5. Op die voorwaarde dat ze al gebakken en gebraden zijn omdat mijn pook alleen maar voor het grovere werk is en ik altijd weerstanden, elko's enz aan elkaar smelt. Priegelwerk is dus niets voor mij ;)

 

Maar zonder gekheid, als de prijs normaal is lust ik er wel een paar. Weer eens een cache verstoppen op een andere manier. Het hebben van een LPD of PMR moet geen vereiste zijn maar wel een cache beter bereikbaar maken of iets dergelijks.

 

 

Enneh, flupke_chello, heb jij dan geen poederblusser bij je tijdens het cachen? Wat voor een cacher ben jij dan wel? :ph34r:

 

GRTZ

 

Kruimeldief

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uuhmmm.... ja, waarom heb je in hemelsnaam een poederblusser van 2 kg in je uitrusting zitten?

Af en toe breekt er hier in het forum wel eens een brandje uit snap je... ;)

 

 

Over de PMR/LPD vossejacht zenders. Ik ben nog aan het zoeken naar een goedkope zonnecel. Heb ik die dan moet er eerst nog getest worden hoe die combinatie werkt in combinatie met de accu.

Voldoende capaciteit. Laad hij overdag voldooende om de nacht door te komen. Dat soort zaken.

 

Kant en klare printjes..... mmmmm... was niet de bedoeling maar wil ik meenemen. Is misschien een soldeer middag iets? Soldeerevent :ph34r:

 

Als er meer nieuws is laat ik het weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...