Spring naar bijdragen

GPSMAP 76CSx of 60CSx???


Midjoke

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

 

ik heb nu het garmin etrex h. Maar ik wil graag een nieuwe kopen en weet niet precies wat ik wil :blink:

 

Ik denk, dat een van de boven genoemde mijn nieuwe wordt, maar ik weet niet wat beter is of anders of...??

 

Kan iemand misschien iets zeggen?

 

Alvast bedankt! (en sorry, mijn Nederlands is niet het beste, lezen is geen probleem, maar schrijven wel...)

bewerkt door Midjoke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

... weet niet precies wat ik wil :blink:

Tja dat is wel eerste vereiste!

 

Een poging:

 

76 is groter

76 drijft

76 heeft knopjes boven het beeldscherm (vinden sommigen prettiger)

 

60 is (dus) kleiner

60 heeft knopjes onder het beeldscherm (vinden anderen prettiger)

60 heeft een snellere processor (dacht ik)

 

Wie biedt meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal,

 

ik heb nu het garmin etrex h. Maar ik wil graag een nieuwe kopen en weet niet precies wat ik wil :blink:

 

Ik denk, dat een van de boven genoemde mijn nieuwe wordt, maar ik weet niet wat beter is of anders of...??

 

Kan iemand misschien iets zeggen?

 

Alvast bedankt! (en sorry, mijn Nederlands is niet het beste, lezen is geen probleem, maar schrijven wel...)

 

Allebij een goede keuze, technisch bijna gelijk voornaamste verschil voor zover ik weet is dat de 76 lichter is en blijft drijven in het water.

De 60 cs is zwaarder en wat robuster (eigen ervaring)

 

succes met je keuze.

 

D.L.

 

Edit: erben klikte sneller :ph34r:

bewerkt door dutch-locutus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was het niet zo dat de 76 ook een groter scherm heeft?

Ik denk dat een reden zou kunnen zijn om voor de 76 te kiezen. Zelf gebruik ik de 76S of 76CS. De 76S heeft een snellere invoer mogelijkheid. Met de 76CS (en dat zal niet anders zijn met de 76 CSx) moet je met de centrale knop een cursor besturen over een virtueel klavier. Is voor mij persoonlijk niet mijn ding, maar op het apparaat valt niets af te dingen. Stabiel en snel.

 

Ik heb de 76CS een paar maanden geleden eens mee laten lopen op een vlucht naar de Canarische eilanden. Het apparaat geeft exact hetzelfde aan als de instrumenten van de Airbus 340. De snelheid, positie, koers en verwachte aankomst tijd worden tijdens de 4 uur durende vlucht zonder fout weer gegeven. De kaart schuift ook soepel mee terwijl de kist 947 km per uur kruist. Niet onaardig voor een zakzoeker :blink:

 

In 1998 heb ik een Garmin 38 eens tijdens een vlucht van Vancouver naar Amsterdam aan het werk gezet. De snelheid 870 km per uur, de posite en koers werden ook door die eenkanaals ontvanger zonder probleem gedurende de vlucht goed weer gegeven. Alleen waren de batterijen toen bijna uitgeput en dat is zal met de huidige energie zuinige ontvangers niet het geval zijn.

 

Met andere woorden: Voor de nauwkeurigheid maakt de keuze van het apparaat niet uit. Je zal moeten uitzoeken welke bediening het fijnst is en die kiezen.

 

De 76 serie is eigenlijk bedoeld voor maritiem gebruik. De 96 serie is bedoeld voor de luchtvaart.

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het zit met de accesoires (fietshouder, clip voor aan je rugzak, enz.), maar voor de 60 zijn die er in ieder geval. En hij lijkt mij ook lekkerder in de hand te liggen, maar dat is afhankelijk van persoon tot persoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik ervaring met een 76CS (dus zonder x!) en een 60Cx (dus zonder S!). Zonder al te veel op de details in te gaan durf ik te stellen dat de prestaties van de door jou genoemde apparaten gelijk zijn. Scherm is even groot, satellietontvangst is gelijk, menu's zijn gelijk.

 

Het grootste verschil zit hem wel in de behuizing, de 76CSx heeft een groter volume. Het apparaat is niet noemenswaardig groter, alleen naast de antenne wat breder. Daar schijnt een drijflichaam te zitten, met als gevolg dat de 76CSx blijft drijven.

 

Een ander groot verschil is de positionering van de bedieningsknoppen, de 76CSx heeft ze boven het scherm, de 60 CSx onder het scherm. Zelf vind ik de knoppen ONDER het scherm makkelijker te bedienen, ook met één hand. Nu zijn mijn handen ook niet zo verschrikkelijk groot, waren mijn vingers een cm langer, dan maakt het niet meer uit...

 

De 76CSx is wel gladder afgewerkt, er zitten geen uitsteeksels aan. De 60CSx heeft aan de achterkant een knop voor bevestiging aan accesoires en dat maakt dat die wat lastiger in een broek- of jaszak is te steken. Daarentegen is de bevestiging in de fietsstuursteun van de 60CSx wel degelijker. Ik heb beide typen apparaten op mijn fietsstuur gehad en bij de 60-serie gaat dat naar mijn smaak beter, meer solide.

 

Je ziet het, er zijn maar weinig verschillen tussen deze apparaten. Zelf gebruik ik hem veel op de fiets en dan is de 60-serie iets beter. Maar heb je hem vooral in de hand, dan maakt het weinig uit. Kom je af en toe in een boot terecht, tja. De 60-serie zinkt echt naar beneden, niet als een baksteen dus je kunt hem naduiken en inhalen, maar de 76 blijft wel drijven. Waterdicht zijn ze overigens allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik twijfel bij aanschaf tussen beide apparaten. Dat hij goed op het fietsstuur vastzit is wel een hele goede overweging daar ik straks meer caches per fiets ga doen. Qua prijs is het momenteel (in Amerika althans) wel een groot verschil. 292 dollar voor de 60CSX t.o.v. 234 dollar voor de 76CSX. mmmmm moeilijk!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik ervaring met een 76CS (dus zonder x!) en een 60Cx (dus zonder S!). Zonder al te veel op de details in te gaan durf ik te stellen dat de prestaties van de door jou genoemde apparaten gelijk zijn. Scherm is even groot, satellietontvangst is gelijk, menu's zijn gelijk.

 

Scherm 76 serie 4,1 x 5,6 cm en het scherm van de 60 serie 3,8 x 5,6 cm. Maar er is nog een belangrijk verschil. Het kleurenscherm van de 76 serie is een zogenaamde transflective TFT. Een dergelijk scherm is gemakkelijker afleesbaar onder felle lichtomstandigheden. In Spanje bleek dat een voordeel te zijn toen een 76 en 60 naast elkaar werden gelegd.

 

Een nadeel van een dergelijk scherm is dat het onder slechte lichtomstandigheden minder goed afleesbaar is. Kortom: als je niet veel in het buitenland komt of een hekel hebt om in de zomer te cachen dan is de 60 beter.

 

Nog een puntje van aandacht: Een transflective TFT is technologisch complexer en duurder. Het heeft even geduurt eer ze stabiel waren. De 76 CSx gebruikt de laatste generatie en die is zelfs nog beter dan de 76 CS. De 76CS is momenteel vier jaar in gebruik en het apparaat is zonder storing gebleven. Garmin gebruikt goede schermen :thumbsup:

 

Degelijkheid. Hmm de 76 voelt wat lichter aan vanwege zijn volume, maar het apparaat dat ik gebruik heeft al heel wat mee gemaakt. De woestijn van Alemaria 55 gr C in de schaduw en Canada -25 gr C en vele honderden kilometer aan voettochten door vaak behoorlijk ruig terrein. Ik denk niet dat de apparaten minder degelijk zijn dan de 60 serie.

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even iets rechtzetten, Ketelbinkie heeft gelijk. Ik baseerde mijn kennis over schermafmetingen op basis van mijn oude GPSmap 76CS. Voor de zekerheid heb ik de specificaties van Garmin er maar eens op nageslagen, daar blijkt het volgende:

 

GPSmap 76CS (oud model dus!):

1.5"W x 2.2"H (3.8 x 5.6 cm)

256-color transflective TFT display

(160 x 240 pixels)

 

GPSmap 76CSx:

1.6"W x 2.2"H (4.1 x 5.6 cm)

256-color transflective TFT display

(160 x 240 pixels)

 

GPSmap 60 CSx:

1.5 x 2.2 inches (38.1mm x 56mm) 256-color

transflective TFT (160 x 240 pixels)

 

Het verschil is dus 1/10de inch in de breedte, maar wel evenveel pixels. En blijkbaar hebben ze toch allebei een transflective TFT display.

 

Maar het scherm van de 76CSx is dus inderdaad breder, en zal daarmee ook beter afleesbaar zijn, op zich wel een reden om in je overweging mee te nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPSmap 60 CSx:

1.5 x 2.2 inches (38.1mm x 56mm) 256-color

transflective TFT (160 x 240 pixels)

 

Maar het scherm van de 76CSx is dus inderdaad breder, en zal daarmee ook beter afleesbaar zijn, op zich wel een reden om in je overweging mee te nemen.

 

Heeft de nieuwe 60 CSx ook al een transflective TFT scherm? Dan is het voordeel ten opzichte van de 76 verdwenen, omdat je voor minder geld een scherm krijgt van dezelfde kwaliteit.

 

Let op: Het aflees voordeel van transflective TFT is alleen aanwezig als er veel licht is. Op het water, ergens in een woestijn of ergens in het zuiden van Europa bijvoorbeeld waar schaduw een luxe is. :thumbsup:

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een nieuw speeltje bijgekomen! nieuw garmin-speelgoed :thumbsup:

 

Heb 't ff in handen gehad, bovenbediening is wel wennen (heb zelf een 60Cs) , maar wieltje werkt erg prettig. Scherm is langer dan de 60 (6.8 X 6.3 cm) en resolutie is hoger (240 x 400 px). SD-kaartje kan gewisseld worden zonder de batterijen te hoeven verwijderen...

 

De 300 staat voor 450 eurootjes op de site van Demmenie (moet goeikoper kunnen via andere wegen)

 

Maakt dit de keuze moeilijker of juist makkelijker? :lol:

 

O JeE!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een nieuw speeltje bijgekomen! nieuw garmin-speelgoed :thumbsup:

 

Heb 't ff in handen gehad, bovenbediening is wel wennen (heb zelf een 60Cs) , maar wieltje werkt erg prettig. Scherm is langer dan de 60 (6.8 X 6.3 cm) en resolutie is hoger (240 x 400 px). SD-kaartje kan gewisseld worden zonder de batterijen te hoeven verwijderen...

 

De 300 staat voor 450 eurootjes op de site van Demmenie (moet goeikoper kunnen via andere wegen)

 

Maakt dit de keuze moeilijker of juist makkelijker? :lol:

 

O JeE!

Wie het spaans niet schuwt die kan hier op een plaatjes zien wat het voordeel is bij veel licht.

Het draadje http://www.elgps.com/equipos/Colorado300/Colorado300.html

 

En je hebt gelijk wat informatie over de 300 ;)

 

Nota bene: In dat artikel waarschuwd de auteur dat je geen UTM coördinaten kan invoeren. Hmmm...dan zou ik even wachten tot Garmin dit opgelost heeft. Wat heb je aan een maritieme versie die dat niet ondersteund? En er zijn ook topokaarten met UTM kaarten. Ik overweeg om de Colorado op de kop te tikken...maar ik denk dat ik nog maar even wacht

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...