Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi hoi

Geen idee of ik deze vraag hier mag plaatsen maar ik probeer het maar ff :)

Ik heb de laatste paar dagen wat meer gelezen over Geocaching en het lijkt mij een erg leuke hobby.

Wij hebben een Magellan Explorist 100, en de vraag is eigenlijk of je met dit zeer back to basis model ook goed kunt gebruiken voor geocaching niveau beginners...

Wie weet?

Alvast bedankt

Aster

Geplaatst

COOOOOL lijkt me namelijk heel erg leuk.

Denk alleen dat ik nog de gebruiksaanwijzing grondig door moet nemen, aangezien ik niet eesn weet of je uberhaupt coordinaten in kunt typen met dat ding.

Geplaatst

Hoi, ik zie dat je de weg naar dit forum gevonden hebt! :)

Uhm, ik dacht dat jullie al een GPS hadden? Welk merk/type is dat?

De Magellan Explorist 100 heb ik zelf maar 5 minuten in handen gehad, maar wat ik ervan lees op internet is dat het een heel goede first-GPS is: simpel in functies, maar daardoor ook erg simpel in gebruik.

Er zijn nog wel eens caches waarbij je een peiling moet uitvoeren: ga x meter in y richting. Dat kan volgens mij niet met dit type.

Geplaatst

Hoi,

Welkom in de wereld van het geocachen.

Zelf ben ik vorig jaar begonnen met geocachen, ook met een Eplorist 100.

Dit apparaat is zeer geschikt voor de (beginnende) geocacher. De basic dingen kan je er goed mee doen, ook zelf coordinaten invoeren. Hij is ook tot op 3 meter nauwkeurig.

Heb deze 1 jaar met veel pleziergebruikt. heb nu sind een week een Etrex Vista.

Ik moet je wel waarschuwen; geocaching is zeer verslavend.

Mocht je nog wat hulp willen hebben, of een keer mee willen cachen in de buurt van Lelystad, hoor ik het wel.

Geplaatst (bewerkt)
Er zijn nog wel eens caches waarbij je een peiling moet uitvoeren: ga x meter in y richting. Dat kan volgens mij niet met dit type.

Ook dit is weldegelijk mogelijk met een Explorist 100, goed het is wel even puzzelen hoe het moet, maar vanzelf krijg je daar ook wel de feeling voor.

Zelf heb ik er ruim 2 jaar en ruim 300 caches plezier van gehad, het is een zeer degelijk apparaat, meerdere malen heb ik hem op de grond (zelfs op het asfalt) laten vallen en het apparaat bleef keurig heel... Alleen een wasbeurt in de wasmachine werd hem twee weken terug fataal... Dit was voor mij het punt om een andere aan te schaffen.

Mijn mening is dat het een ideaal beginnersapparaat is, de meeste functies en invoervelden wijzen op zich, menig scout heb ik in 5 minuten uitleg gegeven over dit apparaat!

bewerkt door Knight of Ni
Geplaatst
COOOOOL lijkt me namelijk heel erg leuk.

Denk alleen dat ik nog de gebruiksaanwijzing grondig door moet nemen, aangezien ik niet eesn weet of je uberhaupt coordinaten in kunt typen met dat ding.

Gewoon proberen en inderdaad de handleiding lezen. En coördinaten invullen: > MARK toets indrukken > Hendeltje naar boven bewegen totdat je bij coördinaten bent > Hendeltje indrukken > Hendeltje link/recht/boven/beneden voor de juiste positie en het juiste getal >Hendeltje indrukken voor het andere coödinaat etc. etc.

Geplaatst

Ik ben verkikkerd op mijn eXplorist 210.

Dat is in feite de eXplorist 100, maar dan met kaarten en geheugen beheer via USB.

Je zal het dus zonder kaart materiaal moeten doen, maar ook dan kan je prima cachen!

Je gaat geen spijt krijgen.

Één tip.... de eXplorists lijken wat traag. te reageren op beweging.

Dit heeft te maken met 'averaging/middelen'

De eXplorist meet (vooral bij stil staan) over een langere periode je positie. Deze gaat hij middelen waardoor hij bij lage tot zeer lage snelheid zeer nauwkeurig wordt.

Geplaatst

Vooralsnog.... voel ik me vooral erg blond.

Zal het ff uitleggen...ik zit nu al sinds vanochtend o.a. te zoeken en doen met mijn Explorist maar het wilt niet erg lukken.

Om te beginnen omdat hij pas aangeeft "position fix" na iets van een uur. HIj lijkt gewoon erg veel tijd nodig te hebben alvorens voldoende sats te hebben gevonden of zo.

Maar goed, de gebruiksaanwijzing is redelijk summier, zal zo eens proberen coordinaten in te toetsen zoals Team van Stoffelen aangeeft.

Het is voor mij op dit moment nog allemaal even raadselachtig ...en het schiet ff niet zo op met het apparaat.

Geduld is een zeer schone zaak...spijtig dat ik van het genre ongeduldig ben :beerchug:

Geplaatst

Dat het lang duurt voordat hij een GPS-fix heeft kan komen doordat je binnen bent? In de buitenlucht gaat het altijd een stuk snelle. Inderdaad de eerste keer nadat je hem aangezet hebt kan dat enkele minuten duren. Een uur is wel erg lang.

Ik heb zelf het probleem ook gehad een maandje geleden. Toen heb ik de functie "fabrieksinstellingen herstellen" gedaan, waarna het gelukkig verholpen was.

De coördinaten invoeren is inderdaad redelijk simpel, zoals team van Stoffelen al aangeeft.

Nadat je het coördinaat hebt ingevoerd moet je om te kunnen cachen natuurlijk ook nog aangeven dat je daarnaartoe wilt. Dat doe je (klinkt logisch) met "Go to". Dan kies je "mijn POI's". Je kiest dichtsbij of alfabetisch, net wat je wilt en dan kom je in de lijst met POI's die je hebt ingevoerd. Dat zijn alle coördinaten die je zelf hebt ingevoerd. Zoek hier het coördinaat waar je naar toe wilt (het is handig als je die een naam hebt gegeven, dat kan in hetzelfde menuutje als het invoeren van het coördinaat) en klaar is kees. Als het goed is zie je nu een afstand en een richting. Nou daar moet je naartoe :beerchug:

Succes!

Geplaatst (bewerkt)
Vooralsnog.... voel ik me vooral erg blond.

Zal het ff uitleggen...ik zit nu al sinds vanochtend o.a. te zoeken en doen met mijn Explorist maar het wilt niet erg lukken.

Om te beginnen omdat hij pas aangeeft "position fix" na iets van een uur. HIj lijkt gewoon erg veel tijd nodig te hebben alvorens voldoende sats te hebben gevonden of zo. "Je zit toch niet binnen te klooien???? Mijn explorist geeft dan niks aan coordinaten invoeren is dan geen probleem maar hij kan mij niet vinden. Dusssss..... Hup de tuin in en jahoorr..... hij weet je te vinden. en dan duurt het waarschijlijk geen uur.

Enneee met spelen leer je een helehoop. Ik heb d egebruiksaanwijzing nooit gelezen daar ik die moet downloaden van een cdrom of internet. Je leert van zelf en andes een kee rmet iemand op stap. Ik woon in de buurt van utrecht . Laat maar weten als je zin hebt."

Oja , ik ben ook blond en een didibeet :yes:

Maar goed, de gebruiksaanwijzing is redelijk summier, zal zo eens proberen coordinaten in te toetsen zoals Team van Stoffelen aangeeft.

Het is voor mij op dit moment nog allemaal even raadselachtig ...en het schiet ff niet zo op met het apparaat.

Geduld is een zeer schone zaak...spijtig dat ik van het genre ongeduldig ben :beerchug:

bewerkt door De griffonniers
  • 3 weeks later...
Geplaatst

Hoi Astertje,

Ik heb er inmiddels 80 caches opzitten met de Explorist 100, en ik ben er nog steeds heel blij mee. Je kan er gewoon heel veel mee, maar sommige speciale cachetechnieken moet je doen met een omweg.

Je heb het over een summiere beschrijving. Ik heb een uitgebreide beschrijving, dus als je een wil, stuur ik je een PDF-bestand ervan.

En ja, het is verschrikkelijk verslavend!

Geplaatst

Ook wij doen al 1,5 jaar geocachen met de explorist 100. Wij hebben er wel een nederlandse beschrijving bij zitten. Zelfs een hele uitgebreide.

Wij hebben als we buiten gaan staan , altijd redelijk snel verbinding met de satelieten.

Als wij met de familie op pad gaan dan vergelijken wij altijd elkaars gps en ik kom er nooit het slechtste af , ondanks dat ik de goedkoopste gps heb. Ook heb ik altijd de beste ontvangst in de bossen.

Ik denk dat je als beginnende cacher een hele goeie gps hebt gekocht.

Uiteindelijk koop je misschien er wel eens een met een kaart. Maar in combinatie met een tomtom oid

kun je je er goed mee redden.

Voorlopig wil ik de mijne nog niet kwijt. :ph34r:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...