barny Geplaatst 27 januari 2008 Geplaatst 27 januari 2008 Ervgoed Waarom logt men deze als found, terwijl er helaas helemaal niets te vinden (found) was, kan iemand dat mij uitleggen? Barny
de Roode Lantaarn Geplaatst 27 januari 2008 Geplaatst 27 januari 2008 ErvgoedWaarom logt men deze als found, terwijl er helaas helemaal niets te vinden (found) was, kan iemand dat mij uitleggen? Barny Nee ik kan het ook niet uitleggen. Het schijnt normaal te wezen, Ik krijg ook wel eens logs binnen met een foto van een kuiltje in de grond. "Hier lag tie". Nu zit er gelukkig ook een delete knop op de pagina die dan ook zonder pardon gebruikt wordt. Geen papieren log is géén found.
Kapitein Haak Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Klaarblijkelijjk ook toestemmingsloos.
Team Firefox Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 ErvgoedWaarom logt men deze als found, terwijl er helaas helemaal niets te vinden (found) was, kan iemand dat mij uitleggen? Barny De eigenaar schreef dit: Tja, spijtig maar deze was al geript voordat de eerste zijn naam in het logboekje kon zetten. Snel gaan kijken of er een beter plekje gevonden kan worden, of een plekje waar een boze buurvrouw geen last van heeft. Excuses aan alle die hem hebben gezocht. En toch staan er 6 found-logjes
GeoVlinder Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 De laatste logger schreef dit: "Met toestemming van de maker mocht deze gelogd worden als found!" Dus de eigenaar vind het prima, maar ik vind het toch vreemd. groetjes GeoVlinder
Kruimeldief Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Eigenlijk is het zo met geocachen, vooral ook omdat er geen virtuele of locationless caches meer goedgekeurd worden, dat je een cache alleen als gevonden kunt loggen als je hem ook gevonden hebt... En..... als je het logrolletje of logboekje hebt ingevuld. Als er niets ligt, behalve een vermoeden van de cacheplek, dan is er niets gevonden, is er niets ter plekke gelogd en zou je het ook niet op de cachepagina kunnen of mogen loggen als gevonden. Jammer dat zoveel cache-eigenaren het gewoon prima vinden dat men een leeg gat als gevonden mag loggen. Dit scheelt weer een cache onderhoud, men kan met de luie reet in de stoel blijven zitten. Maar een van de werkelijke oorzaken waarom men een vermoedelijke cacheplek toch wil loggen, ondanks dat er niets ligt, is dat deze geocachers geen geocachers zijn, maar puntjeverzamelaars. Voor deze neppers is het geocachen niet nummer één maar het verzamelen van het aantal puntjes. Deze gasten weten meestal niet eens meer of ze die en die cache wel ooit gedaan hebben, weten niest meer te herinneren van de route of de omgeving, omdat dit voor hun niet belangrijk is. Zo snel mogelijk verder, zo snel mogelijk loggen, zo snel mogelijk stijgen op zogenaamde ranglijsten van wie het meest gevonden heeft in welke regio dan ook. De cache is niet belangrijk, hoe aan de eindcoördinaten te komen is vaak al niet meer belangrijk, de omgeving is niet belangrijk. als er maar een puntje gescoord wordt. Dit naar mijn persoonlijke mening gesterkt door allerlei fratsen die laten lijken dat punten scoren belangrijker is dan een leuke dag cachen. Fratsen als de statsbar te vinden in de vele handtekeningen, fratsen als topics die doen vemoeden dat je heel wat bent als je een kilocacher bent, felicitaties daarin, zelfs al bij je 25e, 100e, 250e, 500e found. Fratsen als FTF, STF, TTF, allerlei andere statst die allemaal aantonen dat je niet de slechtste bent. alsof iemand die er 10 gevonden heeft een slechtere cacher is dan iemand die er 100, 1000 of 1000den heeft gevonden. Heeft niets met goe dof slecht te maken maar met de hoeveelheid tijd (en tegenwoordig benzine) die je er in kunt of wilt stoppen. En voor wie zijn eigenlijk die stats van belang? Voor wie zijn het aantal caches dat je gevonden hebt van belang? Niemand, hooguit voor jezelf. Er zit geen prijs aan verbonden, er is geen wedstrijdverband, niets van dit alles. Wat is geocachen? Een dag, of een tijdsdeel van een dag, op stap gaan en lekker te gaan geocachen. Heb je geluk? Dan vind je er wat, heb je pech, dan vind je niets. So What? De bedoeing is dat je eruit bent en een leuke dag(deel) hebt, buiten huis. Dat je je kunt verbazen om de vernuftige verstopmethodes van de cachelegger, dat je je kunt verbazen om de veelal leuke puzzels, dat je je kunt verbazen om de omgeving die je nooit had gezien als je niet naar de cache was gelokt. Ik denk dat menig geocacher van nu, die dit leest, denkt, Tjeee, ik ben toch geen geitenwollensokkennatuurfreak? Ok, blijf dan maar lekker langs de snelweg razen van vuilnisemmer naar vuilnisemmer, van stratlantaarn naar straatlantaarn, van de ene hoop hondestront naar de andere en scoren maar. En vergeet vooral niet van die plekken waar je geen fluit hebt gevonden een foto te maken als bewijs om nog meer te scoren. Geregeld komt, al dan niet op een iets andere manier, dit onderwerp aan de orde. Al jaren "schreeuw" ik in een lap tekst als reactie dat dit gedrag het einde van geocaching gaat worden. En mijn schreeuw wordt door de jaren heen alleen maar versterkt en zo lang we niet met elkaar, ook als cache-eigenaar, daar tegen in opstand komen, blijf ik pessimistisch. Ik wil niet iedereen over een kam schren, maar gezien de kwaliteit van vele caches, gezien de kwaliteit van vele logjes, gezien de mentaliteit van vele cachers, denk ik echt dat ik gelijk ga krijgen. De groep echte geocachers wordt steeds kleiner. En denk niet dat ik alleen de oldies onder de groep echte geocacher reken. Het heeft niets met oldies of newbies te maken. Onder de oldies zitten net zo goed "geocachers" die caches loggen als gevonden als er niets (meer) ligt of lijkt te liggen. Immers iedere "spontane" gat in de buurt van een cachecoördinaat hoeft niet te betekenen dat de cache er niet meer ligt. Er worden caches gezocht en gevonden die al (veel te lang) op disabled staan, er worden caches als gevonden gelogd die (soms al langer dan een jaar) gearchiveerd zijn. Al ligt er niets, het is o zo gemakkelijk om juist als er al niets meer ligt, er dus geen logrol/logboekje als "bewijs" is overgebleven, nog even snel een found it logje te plaatsen op een gearchiveerde cachepagina. Immers bwijen kun je het niet, net zo min als de eigenaar kan bewijzen dat je er niet geweest bent (bij een geripte cache). Verrek, Pietje heeft meer caches gevonden dan ik, hij is beter dan ik, even zoeken naar gearchiveerde caches die niet door Kruimel gelocked zijn...... Zo, vanuit de luies toel weer 10 found its erbij... Ik stijg in de stats als gerenomeerde cachevinder... Wie vern**kt nou wie? En als een reviewer er op wordt gewezen dat er caches gelogd worden terwijl de cache niet meer aan de voorwaarden voldoet omdat er geen cache meer ligt, deze cache gaat archiveren of gaat locken, dan is die reviewer wel weer een geweldige dikke l*l. Een spelbederver, nee eigenlijk een nepstatsbederver
dmace Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Tja, wat is nu eigenlijk het probleem? Ik doe niet aan stats, en ook niet aan puntjes tellen. Waar ik ben geweest, of waar ik naar toe ga beslis ik zelf. Wat een ander doet, moet ie lekker zelf weten, en als je daarmee jezelf voor de gek houdt, ga je je gang maar. Zal mij jeuken.
Fire5 Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Kruimeldief! Ik herken m.n. het loggen van caches die niet meer aanwezig zijn. Ik heb voor de grap nog wel eens een cache bij ons in de buurt bezocht die wij enkele jaren geleden gevonden hebben, maar het afgelopen jaar in ieder geval diabled was. Ook deze wordt nu gewoon gelogd . We hebben de multi nog maar eens gedaan om er zeker van te zijn en de plek is niet anders als toen we 'm gevonden hebben. ALleen ligt hij er dus niet. Ik zal de cache-eigenaar eens mailen. Fire5
t-bones Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Kruimel! Wanhoop niet! Er zijn nog genoeg echte cachers. Maar bij elke gebeurtenis of spelletje waar zich steeds meer mensen op gaan storten neemt de chaos toe en daarmee de roep om regels. Om die zelfde regels vervolgens te negeren of er tegen te ageren. We zijn het er over eens dat het een virus is en mensen reageren verschillend op virussen. Dat is nu eenmaal des mensen. Een punt loggen op een lege kuil hoort niet. Alleen een TB droppen en dat als found loggen hoort ook niet. Elkaar eindcoördinaten toespelen ook niet. De mens is vindingrijk en als er competitie meespeelt nog veel vindingrijker. Naar goed Nederlandse gewoonte volgt er bij dit soort onvrede een afsplitsing (.....). Ik trek me van een ander niet veel aan -in dit geval. Het gros doet het gewoon netjes zoals het hoort, de uitzonderingen belanden natuurlijk in het forum. Zoals op elke televisie, radio, krant, tijdschrift of forum. Er zijn hele volksstammen die heel plezierig cachen om het wandelen, bijzondere plekken zien en wat al niet. En dat is mijn insteek ook...
Peetee Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Jammer dat zoveel cache-eigenaren het gewoon prima vinden dat men een leeg gat als gevonden mag loggen. Dit scheelt weer een cache onderhoud, men kan met de luie reet in de stoel blijven zitten. Ik voel me hier aangesproken. Maar niet omdat ik met mijn luie reet in de stoel wil blijven zitten, maar omdat ik het niet prettig vindt dat cachers (die soms een lange reis hebben gemaakt om bij de cache te komen) met lege handen naar huis gaan terwijl ze wel alle vraagstukjes goed hebben opgelost. Maar dat moeten ze dan wel kunnen aantonen. Ik beloon liever een dergelijke 'not found' met een found, dan dat ik geen melding krijg dat ie weg is. Want in dat laatste geval kom ik in zéker niet met mijn luie reet uit de stoel ... Ik heb hier dus geen problemen mee. Maar als de betrokken cacher dat wel heeft, dat logt ie hem toch gewoon niet?
Track_leader Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Jammer dat zoveel cache-eigenaren het gewoon prima vinden dat men een leeg gat als gevonden mag loggen. Dit scheelt weer een cache onderhoud, men kan met de luie reet in de stoel blijven zitten. Ik voel me hier aangesproken. Maar niet omdat ik met mijn luie reet in de stoel wil blijven zitten, maar omdat ik het niet prettig vindt dat cachers (die soms een lange reis hebben gemaakt om bij de cache te komen) met lege handen naar huis gaan terwijl ze wel alle vraagstukjes goed hebben opgelost. Maar dat moeten ze dan wel kunnen aantonen. Ik beloon liever een dergelijke 'not found' met een found, dan dat ik geen melding krijg dat ie weg is. Want in dat laatste geval kom ik in zéker niet met mijn luie reet uit de stoel ... Ik heb hier dus geen problemen mee. Maar als de betrokken cacher dat wel heeft, dat logt ie hem toch gewoon niet? sluit ik mij helemaal bij aan! Het is een beetje een vooroordeel om te denken dat mensen geen zin hebben in onderhoud. Inderdaad als iemand 80km gereden heeft voor jou cache, de puzzel heeft opgelost of de tocht heeft gelopen en de cache is er niet dan kunnen ze hem gewoon loggen. Het is fatsoelijker om even te overleggen dan te loggen zonder wat te zeggen.. TL
SN@G Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Iedereen die in het Hoge Noorden komt een cache van mij zoekt en blijkt dat deze verdwenen is, mag van mij na overleg loggen. Meestal als de cachers mij bellen, dan geef ik ze een hint of rij er even heen om samen met hen polshoogte te nemen. Als dan blijkt dat de cache weg is, dan mogen ze hem van mij als found loggen. Als zij dit willen hebben ze mijn zegen. Anders wordt het als ze een cache zoeken en ze kunnen hem niet vinden, dan maar een kokerttje er neer gooien en als found loggen en vervolgens sturen ze een mail dat hij weg was en dat ze een nieuwe hebben neergelegd. Dit lijkt heel mooi en behulpzaam, maar als je dan naar de plek toegaat, blijkt dat ze de originele gewoon niet hebben gevonden en er een andere op een andere plek hebben neergelegd. Dat vind ik not done. Voor de rest maak ik me er niet druk om. Ik lees reacties over wat een ander allemaal doet, maar vergeten dat ze zelf ook wel eens in het verleden iets hebben gedaan waar ze nu over lopen te ouwehoeren. Verder waren er mensen die riepen om multi's want die micro's pfff dat was niks, nou ik heb het gemerkt toen ik mijn quickpicks en picknicks heb weggehaald. Reactie's als: Ik was net van plan om langs te gaan, ik wilde net weer een weekendje jullie kant op komen, waarom haal je ze weg? Er is een mooie multi terug gekomen, want dat wilde men, diezelfde mensen moeten nu nog langs komen. Het is mij allemaal wel duidelijk. Er zijn een hoop die zich beter voordoen dan ze zijn. En hoe meer regels hoe meer er overtreden worden. Ik heb wel eens een gat gelogd, een hulplijn gebeld, een coördinaat gekregen en zelfs wel eens een coördinaat weggegeven, hints gegeven etc. Daar durf ik wel voor uit te komen. Nu diegene nog die hard roepen dat ze dat allemaal niet doen, terwijl ik naast hen stond.
no-name Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Aie! Nu begin ik hem toch een beetje te knijpen. Een tijdje terug heb ik een cache in Noord-Holland bezocht, waarvan het kokertje er niet meer lag. Naar mijn vermoeden in een achter liggend gat gevallen. Onbereikbaar verdwenen. Wel was ik zeker van de plek. Ik heb toen een nieuw kokertje met een nood logrolletje neergelegd en een berichtje naar de legger gestuurd. Maar ik heb hem wel als found gelogd. Welliswaar op mijn eigen papiertje. In mijn ogen heb ik de legger en eventuele volgende cachers een dienst bewezen. Er kon gewoon door gecachet worden. Maar is dit nu wel zo? Als ik de berichten zo eens lees, had ik hem niet mogen loggen. En had ik een "needs maintenance" berichtje moeten sturen en afwachten tot de legger zijn cache weer in orde had gemaakt. Of zie ik het verkeerd? Van mij mag het puntje eraf, hoor. De cachelol is er voor mij niet minder om.
SN@G Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 Aie! Nu begin ik hem toch een beetje te knijpen. Een tijdje terug heb ik een cache in Noord-Holland bezocht, waarvan het kokertje er niet meer lag. Naar mijn vermoeden in een achter liggend gat gevallen. Onbereikbaar verdwenen. Wel was ik zeker van de plek. Ik heb toen een nieuw kokertje met een nood logrolletje neergelegd en een berichtje naar de legger gestuurd. Maar ik heb hem wel als found gelogd. Welliswaar op mijn eigen papiertje. In mijn ogen heb ik de legger en eventuele volgende cachers een dienst bewezen. Er kon gewoon door gecachet worden. Maar is dit nu wel zo? Als ik de berichten zo eens lees, had ik hem niet mogen loggen. En had ik een "needs maintenance" berichtje moeten sturen en afwachten tot de legger zijn cache weer in orde had gemaakt. Of zie ik het verkeerd?Van mij mag het puntje eraf, hoor. De cachelol is er voor mij niet minder om. Als jij dit bij mijn cache doet, dan ben je in mijn ogen een held. Ik heb ooit eens een ehbo kist watervrij gemaakt, schoongemaakt, de rotzooi eruit gehaald, nieuwe goodies erin gedaan en de eigenaar gemaild dat ik even aan cache onderhoud heb gedaan. Helaas een bedankje kon er niet af.
SN@G Geplaatst 28 januari 2008 Geplaatst 28 januari 2008 En dan nog iets. Ik heb Batteries Not Included gelopen. 25km lang en we waren met een aantal teams. Nou ik kan jullie dit melden, als sommige mensen er niet bij waren en ik zal geen anmen noemen anders ben ik bang dat ik mensen tekort doe, dan had deze jongen die cache niet gevonden. Er waren opdrachten bij waar ik de ballen van snapte en ik was niet de enige, maar uiteindelijk heb ik wel mijn naam in het logboekje gezet.....of had dat nu ook niet gemogen, want ik heb op 1 na geen enkele opdracht uitgevoerd. En wat met het afgelopen GME event???? Menig cache is het achter elkaar aanlopen, gezellig kletsen en een paar die coordinaten invoeren. So what, het was f*cking gezellig, maar vraag me niet waar ik gelopen heb, dat moet je aan Zebravinkjes vragen. Of had ik ook dit niet mogen loggen, zonder dat ik een coördinaat heb ingevoerd? Nee lui. Sommige zaken snijden hout maar veruit de meesten schaar ik mij niet achter.
Aanbevolen berichten