Spring naar bijdragen

Coordinaten instellen; notatie wijzigen, graden, minuten en seconden


GeoGraaffie

Aanbevolen berichten

Gegeven wordt:

 

GPS locatie voor Tom Tom: breedtegraad (N): 52.85879º, lengtegraad (E): 6.27125º

 

Hoe is dit om te rekenen, of in te brengen op mijn 60CX?

 

Het is danwel geen cache, maar hier maak ik dan maar een eendaagse cache van......

 

(dit komt van de site SGM.nl (het jaarlijkse carbid schieten :o )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

volgens mij is dit N52 51.527 E 006 16.275

 

Maar dit kan je zelf ook met je GPS60, even met de instellingen spelen.

 

 

 

Ga naar instellingen>eenheden wijzig dan hddd mm.mmm in hddd.ddddd en voer het coordinaat in. zet het daarna weer terug naar hdd mm.mmm

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gegeven wordt:

 

GPS locatie voor Tom Tom: breedtegraad (N): 52.85879º, lengtegraad (E): 6.27125º

 

Hoe is dit om te rekenen, of in te brengen op mijn 60CX?

 

Het is danwel geen cache, maar hier maak ik dan maar een eendaagse cache van......

 

(dit komt van de site SGM.nl (het jaarlijkse carbid schieten :o )

 

Stel je gps anders in:

menu, instellen, eenheden.

Verander vervolgens bij positieformaat hddd mm.mmm in hddd.ddddd.

Daarna kun je het waypoint invoeren met de andere natoatie.

Stel de de gps vervolgens weer in op hddd mm.mmm, dan staat ie weer zoals je gewend bent.

 

Volgens mij is dit een oplossing. Tenminste, als je dit bedoelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gegeven wordt:

 

GPS locatie voor Tom Tom: breedtegraad (N): 52.85879º, lengtegraad (E): 6.27125º

 

Hoe is dit om te rekenen, of in te brengen op mijn 60CX?

 

Het is danwel geen cache, maar hier maak ik dan maar een eendaagse cache van......

 

(dit komt van de site SGM.nl (het jaarlijkse carbid schieten :o )

 

Ik heb een andere GPS, maar wellicht heeft je GPS een mogelijkheid om andere datum-instellingen te gebruiken, dan kun je deze notatie selecteren. Nadat ze ingevoerd zijn niet vergeten terug te schakelen naar de normale stand :-)

 

Alternatief, kun je er ook Google Earth voor gebruiken, die kan in elk geval omgeschakeld worden tussen diverse standen. Kies uit het menu tools / options en dan onder 3D view, show lat long.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De coördinaten worden hier weergegeven in het formaat dd.dddddº. Dat zijn graden (voor de punt) en honderdduizendsten van graden (achter de punt). Kortom: de graden op een nauwkeurigheid van 5 cijfers achter de komma.

 

Bij het geocachen gebruiken wij de notatie ddºmm.mmm', ofwel graden en minuten met een nauwkeurigheid van 3 cijfers achter de komma.

 

De eenvoudigste manier om graden naar minuten om te rekenen is de volgende:

1. Neem bij het eerste (TomTom) coördinaat het deel achter de komma (0.85879), en vermenigvuldig dat met 60.

2. De uitkomst hiervan is: 51,5274.

 

Het 60Cx coördinaat is nu 52º51,5274'. En dat kun je wel invoeren in je 60Cx. :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet dit dus herkennen?

 

Er valt dus niet ergens het coordinaat in te voeren zodat het eruit rolt?

 

Hm, volgens mij heb ik wel eens een site gezien waar je om het even wat voor format kan invoeren (helaas geen RD dacht ik). Het was wayhoo.com, en dan "coordinate lookup". Je krijgt dan een projectie op Google maps, maar helaas geen WGS84 coordinaat. maar dan weet je wel waar te zoeken.

 

Succes met het carbid schieten en pas op je vingers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom is er toch zo'n weerstand tegen het even omschakelen van de notatiewijze?

Dat is een snelle handeling, zeker als je weet waar het staat.

 

Als je omrekent moet je twee maal invoeren: eerst de oorspronkelijke waarde, en daarna de berekende waarde.

En als je niet een rekenmachientje gebruikt (voor 60 x 0,12345) moet je eerst ook nog eens het conversieprogramma opzoeken.

 

Verder geeft iedereen aan dat je na invoeren weer moet omschakelen naar de gewone graden + minuten instelling. Dat is echter pas nodig als je weer met minuten wilt werken. Je kunt perfect naar het waypoint navigeren terwijl het toestel nog op de gradenverdeling staat. Het is zelfs beter, want het enige verschil is dat de positie nu in graden wordt vermeld, en als je je vergist zou hebben bij het invoeren kun je het nog even vergelijken met de bron.

 

Verder wordt een paar maal over een andere datuminstelling geschreven. Er is echter geen enkele aanwijzing dat dat hier aan de orde is. We kunnen veilig aannemen dat de coördinaten betrekking hebben op het WGS 84 datum, want TomTom kent geen ander. Trouwens in het algemeen: als er geen datum wordt vermeld is het tegenwoordig hoogstwaarschijnlijk WGS 84.

 

In welke notitie het is kun je meestal eenvoudig vaststellen door het aantal cijfergroepjes te tellen.

En maak vooral niet de fout groepjes door punten te scheiden. In elke richting mag hoogstens 1 (decimale) punt staan. Helaas tref je deze fout nogal eens aan.

 

123456 1234567 = UTM, of een landelijk stelsel. Meestal is er dan ook nog een zone-aanduiding.

12.345678 123.45678 = lengte/breedte in graden; hier moet N/S of E/W zijn aangeduid, of S en W worden door negatief aangegeven.

12 12.345 123 12.345 = lengte/breedte in graden + minuten

12 12 12.3 123 12 12.3 = lengte/breedte in graden + minuten + seconden

Meestal zijn de graden, minuten en seconden aangeduid: 12° 12' 12.3'' N 123° 12' 12.3'' E

De decimale onderverdeling kan een verschillend aantal cijfers tellen, maar komt steeds alleen in de kleinste (laatste) eenheid voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik vind het logisch wat lex schrijft. "Het maakt niet uit hoe je noteert, als ie maar navigeert."

 

Maar ik vind het dus moeilijk om op de goede notatie wijze (c.q. naam van de notatie) uit te komen. Er staan zoveel mogelijkheden in mapsource en de CX :D

 

Dit is dus goeddeels een kwestie van weten en herkennen.

 

Dankzij jullie kan ik maandag de oordoppen meenemen en kom ik in het goede weiland terecht.

 

Hopelijk herken ik deze notatie een volgende keer en gaat het herkennen van een andere notatie mij een volgende keer gemakkelijker af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet waarom zoveel software moeilijk doet over het intypen van posities in graden en/of minuten en/of seconden.

Je neemt gewoon twee invul velden:

in het eerste zet je de graden neer

in het tweede:

in geval van decimale graden een . gevolgde door de getallen

in geval van minuten typ je de minuten in met decimaal deel aangegeven met punt

in geval van minuten en decimale seconden: eerste getal dus de minuten dan spatie dan tweede getal, de seconden.

 

Voorbeelden:

In eerste vak 58

in tweede .458724 (decimale graden)

of 20.489 (minuten decimaal)

of 34 26.213 (minuten met decimale seconden)

 

De notaties zijn allen eenduidig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet waarom zoveel software moeilijk doet over het intypen van posities in graden en/of minuten en/of seconden.

Je neemt gewoon twee invul velden:

in het eerste zet je de graden neer

in het tweede:

in geval van decimale graden een . gevolgde door de getallen

in geval van minuten typ je de minuten in met decimaal deel aangegeven met punt

in geval van minuten en decimale seconden: eerste getal dus de minuten dan spatie dan tweede getal, de seconden.

 

Voorbeelden:

In eerste vak 58

in tweede .458724 (decimale graden)

of 20.489 (minuten decimaal)

of 34 26.213 (minuten met decimale seconden)

 

De notaties zijn allen eenduidig

Waarom twee vakjes ?

is een kleine moeite om het uit één invoervakje goed in te lezen...

 

maximaal 3 cijfergroepjes, maximaal 1 punt of komma, en de graden/minuut en seconden tekens gewoon negeren (behandelen als spatie) Kom je een S of een W tegen, dan maak je het eindresultaat negatief.

 

Je kunt zelfs de lat en lon combineren tot 1 invoervakje, zoals ook bij Google-maps en Google-Earth gebeurd. Nog makkelijker voor het knippen en plakken van coordinaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de volgende site kun je coördinaten omrekenen:

 

http://et10.org/gc/rd.php

 

Ik heb het met de coördinaten uitgeprobeerd en kom op precies de zelfde uitkomst als delta 123.

 

 

Hee da's een nieuwe. Ik heb een jaartje of wat geleden wel eens een andere site gebruikt, maar die gaf steevast een metertje of 90 afwijking, in willekeurige richtingen. Niet fijn als je nano's zoekt :thumbdown:

 

Tegenwoordig ben ik ook meer van het herkennen en even de settings van de GPS aanpassen. Scheelt 'n hoop gedoe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...