BY Angels Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 Als je het probleem nog niet in Amerika hebt aangekaart dan is mijn vraag: KUN je het niet, WIL je het niet of DURF je het niet? Dit is iets wat je in een PM doet en niet op dit forum. Je hebt de forum regels geaccepteerd bij het aanmelden op dit forum en daarbij horen ook regel 5 en regel 12. Lees de regels nog eens goed door voordat je weer op deze manier een reactie plaatst.
macvjo Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 ....een beginner is er blij mee. Nu kan je ook de vraag stellen: is een beginner blij als hij tussen de junks en/of een ander vies hoekje en koker wil graaien omdat het een makkelijke cache is? Ik persoonlijk zou daar niet blij van zijn en zou de boel lekker de boel laten maar wel in een log en een pm aan de cachelegger er melding van doen. Wordt er geen actie ondernomen door cachelegger dan zou ik zelfs zo ver gaan door een mail naar een reviewer te doen om er melding van te maken. Het moet namelijk niet zo zijn dat je op dat soort plekken caches gaat leggen....ook al is het een enorme uitdaging. Mijn simpele mening is dat een beginnende cacher veel kan hebben aan de 'simpele' traditionals. Vaak zitten de multi's vol met rekensommen, moet je goed rondkijken etc. Om op het punt te komen dat een beginnende cacher in een maand tijd een stuk of 40 'simpele' tradi's heeft gevonden en dan besluit om zelf een 'simpele' tradi ergens te 'dumpen'. Hier ligt toch ook wel een beetje de taak van een reviewer om dit tegen te gaan. Bij elk lid van GC kan je zo de lijst zien van caches die gevonden zijn met de datum erbij. Zie je dat die persoon alleen maar van die caches gedaan heeft in een maand tijd en zelf zo'n ding wil leggen dan review je die verder niet. Even mailtje sturen naar de persoon met tekst en uitleg en als hij het er niet mee eens is dan heeft ie pech. Zo denk ik er over. Zelf ben ik een beginnende cacher maar als ik zo eens rondfiets in mijn omgeving dan zie ik hele mooie plekken waar nog niets ligt en ik hou die plaatsen in m'n hoofd of maak er een notitie van als ik weer thuis ben voor later. Pas wanneer ik meer dan genoeg ervaring heb komt mijn momentje wel om een mooie cache te leggen in een mooie omgeving. Tot die tijd....eerst leren om goed te lezen, goed zoeken en mooie caches vinden....maar ook de nodige tradi's (niet voor de puntjes maar voor de ervaring/training). Zitten we nu een klein beetje op 1 lijn? Of nog steeds niet?
Martin-1955 Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 (bewerkt) Ik heb 38 cache's gedaan 95+% micro's 2% nano en 1 small pvc pijp (mooie) met schroefdop en tuppeware doosje. Nu heb ik 8 cache's geplaatst als Newbe op mooie en goede lokaties. 1 minutiekist, 1 plasicdoosje 4 clips 1 liter, 2 plasticdoosjes 4 clip 0,5 liter, 1 plastcdoosje 4 clip 0,125 liter. 1 nano en 1 petling in pvc koker in de grond en 1 micro met magneet zelfde kleur als het hek kijk maar hier GC1BV45 GC1C82K GC1BR8M GC1CEQ2 GC1C9H5 GC1CEQP GC1CQ8X GC1CA8R Dus wat is er verkeerd Barny ? Zelfs de cachesite is goed, dus waarom jaag jij op Newbee's? Kan je de nieuwelingen nou niet gewoon met rust laten doe gewoon geen cache van nieuwelingen dan stoort het jou ook niet. 19 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
Kruimeldief Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 @Barny, ja je kunt er op deze manier nog wel 1000 caches gaan noemen. De bewuste caches zijn online gekomen omdat ze voldoen aan de voorwaarden. Niets meer en niets minder. Of het "wat" is, is punt 2. Ik kan ze niet verbieden. Is het dan niet de hoogste tijd dat die voorwaarden worden aangepast zodat jij de bewuste caches kunt verbieden? Jawel, Amerika bepaalt de regels, maar heb je daar al eens geïnformeerd hoe ver jouw bevoegheden als reviewer reiken? Je schetst op dit forum met grote regelmaat doemscenarios over hoe shitcaches en nepcachers geocaching naar de kl**** helpen, maar heb je die overtuiging, die je kunt onderbouwen met reacties van natuurbeheerders, ooit voorgelegd aan Jeremy? Het is ook in zijn belang dat geocaching in Nederland overeind blijft en de kans is groot dat hij iemand, die als geen ander weet hoe zorgelijk de situatie hier is, de vrije hand geeft om orde op zaken te stellen. Als je het probleem nog niet in Amerika hebt aangekaart dan is mijn vraag: KUN je het niet, WIL je het niet of DURF je het niet? Ik heb zo het idee dat je een aantal zaken door elkaar haalt en als ik zo lees dat je een beetje mijn postings volgt, ook inzake het "doemdenken" dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je mijn intentie niet helemaal hebt kunnen volgen. Waarschijnlijk ben ik dan niet duidelijk genoeg over gekomen. De voorwaarden zijn al per land aangepast. Je hebt de guidelines van geocaching.com die overal over de gehele wereld gelden als men zich bezighoudt met geocaching en die worden eventueel aangevuld of gewijzigd voor wat de lokale regeltjes betreft. De "wel 1000 caches" waar ik het over had is geen Nederlands "probleem". Probleem tussen aanhalingstekens omdat het echt helemaal geen probleem is voor wat geocaching.com betreft. Er zijn in 7 jaar tijd ruim 8000 caches geplaatst in Nederland en er zijn nu nog (laatste update van afgelopen nacht) 5640 caches over, waarvan er weer 308 op disabled staan en dus tijdelijk niet beschikbaar oftewel tijdelijk niet te doen zijn. In die 5640 ziitten natuurlijk ook nog de events die al aangemeld zijn. In die 5640 zitten echt super caches, van echt alle types maar ook caches genoeg zoals Barny aangaf. Daar kan ik er wel 1000 van opnoemen. Maar het zijn en blijven caches binnen de guidelines van geocaching.com. Dacht je dat deze caches in andere landen niet voorkwamen? Dacht je dat ze in Amerika niet voorkwamen? Natuurlijk wel. En waarom? Omdat het geocaches zijn. Cachetype "flut" is een puur persoonlijke voorkeur of afkeur, wat je maar wilt. De echte oprapers zijn schijnbaar voor iedereen, niemand uitgezonderd, een doorn in het oog. Prima, maar wanneer heeft een cache levensvatbaarheid? Als hij gezocht, gevonden en gelogd wordt. En laten we elkaar alsjeblieft geen mietje noemen, een opraper is razend populair, ook bij degene die hier op het forum ze openlijk verfoeit. Kijk maar bij een gemiddelde cacher naar zijn founds. Er zitten gegarandeerd oprapers bij. Het zijn gewoon gemakkelijk te scoren puntjes. En aangezien er ook hier op het forum gestimuleerd wordt om te scoren, zie de topics over de kilocachers, werken we er bijna allemaal aan mee. Dit "probleem" kan en wil ik helemaal niet aankaarten bij geocaching.com. Over durven wil ik duidelijk zijn, er is geen durf voor nodig om bij de bobo's iets aan te kaarten. Tenminste, niet wat mij betreft. Dit "probleem" is geen geocacheprobleem, geen geocaching.com probleem en geen geocaching.nl probleem, maar een puur persoonlijke voorkeur probleem. Ik kan het wel 1000 keer herhalen, voor de gemiddelde geocacher zijn er echt genoeg caches te vinden die hun voorkeur hebben en die hun bevredigt. Lees van tevoren de cachepagina, lees de logjes en beslis of je de cache wel of niet wilt gaan zoeken. Lijkt het je niets? Laat het ding dan in vredesnaam liggen en maak geen probleem van dat ene stipje op een of andere kaart die je eigenlijk weg wilt hebben. Wil je met alle geweld dat stipje weghebben, zeur dan niet dat het een flutcache is. Je neemt een beslissing. Of het puntje wegwerken belangrijker is dan een in jouw ogen flutcache te negeren, dan is dat jouw beslissing. De reviewers van geocaching.com reviewen caches aan de hand van de guidelines, de uitbreidingen en aanvullingen daarop die we zo nu en dan tussendoor krijgen, en, niet te vergeten, de lokale, Nederlandse regeltjes. Nederlandse regeltjes niet verzonnen door geocaching.com, niet verzonnen door geocaching.nl en niet verzonnen door de Nederlandse reviewers van geocaching.com. De aanvullingsregeltjes zijn puur verzonnen door de lokale beheerders en eigenaren van de gebieden waar eenc ache komt te liggen. Als het Geldersch landschap bijvoorbeeld een cache wil goedkeuren op hun eigen terrein, dan willen ze niet alleen meedenken en meebeslissen over de plek waar de uiteindelijke fysieke cache komt te liggen, maar ook van de eventuele complete route. Ze willen dus, als als voorwaarde om ook maar überhaupt een cache op hun terrein goed te keuren, alle tussenpunten weten en dus de gehele route beoordelen om alle eventuele problemen te kunnen kortsluiten voor wat betreft het "per ongeluk" van een route afwijken. Dat is dus puur een van de lokale regels. Dat er zulke lokale regels zijn voor Nederland is bekend bij geocaching.com. Dat heb ik hun meer dan eens uitgelegd. Er is een speciale reviewersforum waar allen reviewers en medwerkers van geocaching.com kunnen inloggen en waar ze (we) net zo met elkaar kunnen bomen over bepaalde zaken als hier op dit forum. We bespreken er bijvoorbeeld ook caches waar we niet helemaal weten of we die nu wel of niet gaan goedkeuren. Er is dus wel degelijk contact tussen een reviewer (ook ik dus) en de andere reviewers over de wereld en de bobo's van geocaching.com. De ene reviewer is wat actiever dan de ander en dat geldt dan ook in de contacten met gc.com. Ik hoef niet dagelijks, wekelijks of maandelijks contact te zoeken over een cache waarvan ik niet weet hoe er mee om te gaan. Voor mij zijn de guidelines en de NL aanvullingen duidelijk genoeg en in de 3 jaar dat ik reviewn en meer dan 5000 caches online heb gezet, heb ik ook genoeg ervaring opgedaan. Maar wat moet geocaching.com met regeltjes die bijna alleen voor Nederland gelden? Daar kunnen ze niets mee. Wij hebben het niet verzonnen. Toestemming is nu eenmaal een kernpunt als je het geocachen in Nederland wilt behouden. Vaak krijgen we ook klachten van een boswachter over een cache, en daarbij dreigenmenten dat als het illegaal verstoppen niet afgelopen is, ze alle caches gaan opruimen en geen toestemming meer gaan geven, blijkt uit onze eigen onderzoek dat het niet eens om een geocache gaat maar meestal een van de soorten caches die (mede om die redenen) niet bespreekbaar zijn op dit forum. Shitcaches zijn niet bespreekbaar op geocaching.com. Shitcaches zijn persoonlijk. Zoals ik al aan Barny aangaf, de caches die hij vanuit zijn ongenoegen hier heeft gelinkt, zijn caches die aan de voorwaarden van een cache voldoen. Dat het shitcaches zouden zijn, is dus een persoonlijke mening van "iemand". En lees voor die "iemand" meerdere cachers. Maar hoeveel cachers zijn er niet die een multi met een flink aantal tussenpunten verfoeien? Ik wil geen discussie hier over wat wel of wat geen shitcache is. Dat was in mijn antwoord aan Barny ook niet aan de orde, ook niet zo bedoeld. Zo lang er een geocache ter review aangeboden wordt dat aan de guidelines voldoet, is het een geocache. Niets meer en niets minder. Vergeleken met een flink aantal landen hebben we verhoudingsgewijs veel meer multis en veel minder traditionals. Mijn persoonlijke mening over een cache doet er helemaal niet toe. Ik wil benadrukken dat een Multi niet per definitie een goede cache is en dat een Traditional niet per definitie een flutcache is. In het geheel niet. Ik heb Traditionals gezien waarvan ik echt het WOW gevoel kreeg en ik heb multies gedaan waarvan ik blij was dat ik de cache eindelijk gevonden had. Blergh, wat een flutcache. Een reviewer kan geen caches gaan reviewen op wat hij mooi vindt. Dat zou een ramp worden voor menig cache-eigenaar. Ik persoonlijk hou niet van een mystery omdat als je eenmaal de mystery ontrafelt hebt, er niets ander overblijft dan een simpele opraper. De energie zat hem dan in het zoeken naar een geweldige mystery en die energie was waarschijnlijk op bij het zoeken naar een leuke verstopplaats. De goede mysteries daar gelaten natuurlijk. Daarbij komt dat ik niet in staat ben om zlefs een simpele mystery op te lossen. Ik laat ze dan ook voor wat ze zijn. Als ik dus puur vanuit mijn mening zou reviewen, zou er geen mystery meer online komen. Dus mijn mening laten we er maar mooi buiten. Wat de mentaliteit van sommige geocachers betreft, nen reviewer reviewt geocaches en geen geocachers. Niemand, maar dan ook niemand kan ook maar iets er tegen doen om de geocacher zich aan de ter plekke geldene regels te laten houden. In feite is er maar één persoon die in voornoemde gebieden er wat aan kan doen en dat is een boswachter die gaat bekeuren. een gemakkelijker oplossing voor hun is om de verwachte problemen te voorkomen door niets anders te doen dan een vette NEE te geven als je komt met het verzoek een cache te mogen plaatsen. Vervelend voor de goeden, maar een heel gemakkelijke, simpele en doeltreffende oplossing. Ik ben geen politieagent en ga geen "foute" cachers "bekeuren" door hun logjes te verwijderen of gc.com verzoeken hun al dan niet tijdelijk de toegang tot geocaching.com te ontzeggen. Het enige wat ik er tegen kan doen is zo nu en dan een doemscenario te beschrijven en hopen dat zo nu en dan iemand het leest en denkt verrek, die Kruimel heeft gelijk. Wat niet wegneemt is dat ik echt denk dat ik gelijk heb en ik heb bewijzen te over van klachten. Als ik elke klacht die ik persoonlijk krijg, of die foutief door de beheerders gestuurd worden naar geocaching.nl, hier zou posten, dan zou je schrikken. Foutief doorgegeven aan geocaching.nl omdat geocaching.nl er al helemaal niets aan kan doen. En toch krijgen we berichten zoals "Een clublid van jullie", of nog erger, "een medewerker van U" ..... Het geluk voor geocaching.nl is dat 2 van de 3 reviewers van geocaching.com ook nog teamlid zijn bij geocaching.nl en dus 2 petten tegelijk op kunnen doen en proberen adequaat op te treden. Het KUNNEN, WILLEN en DURVEN aankaarten bij Groundspeak is niet aan de orde. En wat het reviewen van geocaches betreft heeft een reviewer volledig de vrije hand binnen de guidelines van geocaching.com en de lokale regeltjes, en gezond verstand. Het is een misverstand dat een lokaal regeltje het hebben van toestemming is, dat is ook een vereiste bij geocaching.com. Maar er zit wel verschil in het moeten hebben van toestemming in de diverse landen, ook in de EU. Frankrijk kent dat probleem niet. Daar is geen boswachter of parkbeheerder. Daar is openbaar echt openbaar en je doet maar. Helaas hebben we dat hier niet. Één ander lokaal regeltje is bijvoorbeeld niet meer 200 meter van vliegvelden vandaan blijven, maar 500 meter. Dit op verzoek van diverse politiekorpsen In Nederland. En als we ons nu aan die 500 meter houden dan mag ik steeds dat weer uitleggen aan diverse cacheplaatser als ze "maar" 200 meter wegblijven van vliegvelden. Geheid krijg ik dan weer, ja maar zij...... Tja, zij hebben geplaatst toen het ook nog in Nederland 200 meter was en zij zijn aan de beurt als we klachten krijgen of bij toeval zo'n cache tegenkomen. Ik heb geen tijd, geen zin, geen intentie om er naar op zoek te gaan. Nou, het is weer zo'n lang verhaal dat ik hoogstwaarschijnlijk wel weer iets vergeten ben @Barny, nee, ik heb wel opgelet. Ik ga geen caches goedkeuren tussen de rails 50 meter afstand bewaren, tenzij, mits...
Crow & Éowyn Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 (bewerkt) Overigens vind ik Natuurmonumenten Veluwezoom wel erg kort door de bocht. De enkele "simpele" ziel die voor de puntjes gaat en zo kort mogelijk naar de cache struint veroorzaakt nog altijd minder schade dan de wekelijkse motorcrossers en 4x4 "vrienden" die toegangshekken slopen en 's nachts en in de weekenden door het bos crossen. Sorry hier wil ik even op inhaken, zoals hier wordt weergegeven lijkt het of alle 4X4 rijders het bos mollen en er maar op los crossen..... De groep die het voor anderen verzieken buiten beschouwing latend, daar ben ik het ook niet mee eens. Voor de 4X4 rijders bestaat er een Groene code, wij maken vooral gebruik van aangelegde greenlanes ( offroad routes door het bos, gedocumenteerd en toegestaan waar aangegeven) officiële 4X4 terreinen of gedoog terreinen. De groene code is in het leven geroepen samen met natuurbeheerders, een iedere respecterende terreinrijder houd zich hier aan. Regelmatig ben ik door een boswachter uitgenodigd om mee te rijden op de ronde door het veld, ook als verenigingen een tocht uitzetten gaat dit altijd in overleg en gepaard met de nodige toestemmingen. Houd je je netjes aan de regels dan verniel je na genoeg niets anders dan wat grassprieten en een enkele boomtak. Motor crossers: deze groep is ons 4X4 rijders ook een doorn in het oog, levensgevaarlijk wat die gasten doen. Deze groep lijkt op een enkele na lak te hebben aan alle regels, een groene code bestaat er niet en men rijdt overal waar men maar even kan komen. Op de maasvlakte is een officieel terrein, waarbij er een aparte cross en aparte 4X4 zone is. Regelmatig heb ik een voertuig van het parcours af moeten slepen, je rijd dan via de 4X4 toegangs weg naar de parkeerplaats, tot 2 maal toe is er een motor crosser dwars over de kabel gereden met alle gevolgen van dien... waarom? Alleen omdat een bepaalde groep mensen zich niet aan een paar regeltjes kan houden.... Straks worden de officiële terreinen gesloten omdat er teveel ongelukken gebeuren en is het afgelopen met de 4X4 sport..... waarom ? alleen omdat een bepaalde groep zich niet aan wat eenvoudige regeltjes kan houden..... En bij geocaching dan ? Daar gaat het net zo...... treurig maar waar...... 19 juni 2008 bewerkt door Crow & Éowyn
blazez Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 de enige 4x4 die wij de afgelopen jaren (regelmatig) tegen zijn gekomen op de veluwezoom zijn de wagens van natuurmonumenten zelf. En zeker niet netjes rijdend als ze in de buurt van wandelaars komen.
Crow & Éowyn Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 Klopt die kennen duidelijk ook de Groene code niet .... maar om die gasten nou echte 4X4 rijders te noemen, bij een beetje zand vinden ze het al eng en vies worden mag die wagen helemaal niet... ze doen me eerder altijd aan die reclame van die VW taurag denken.... this mudpool, it's to deep for any other car... the taurag can just run trough it... just put it in gear ....broem.... broem
GoudHaartje Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 Ik heb het draadje doorgelezen. Ook ik (wij) ben een nieuweling, maar het plaatsen van een cache is in de verste verte niet in de picture. We (ik en mijn twee kids) hebben nu 5 caches gevonden in een paar weken. Mooie multi wandeltochten in de buurt. Ik vind het zo knap dat iemand zo'n tocht kan verzinnen en dat alles op elkaar aansluit. Geweldig. De kids vinden het geweldig, ze zijn 5 en 7 jaar en weten precies hoe ze de GPS moeten gebruiken. Maar ze weten nog beter wat ze wel en niet mogen. Soms voel ik me wel eens bezwaard als we wel van het pad af gaan, om de cache te gaan zoeken. Ik ben heel blij dat ik besmet ben met het geocaching virus, want het is een geweldige manier om actief buiten bezig te zijn. Ik vind het super van al die mensen die ervoor zorgen dat geocaching mogelijk is, dat mag ook wel eens gezegd worden. groetjes wendy
Martin-1955 Geplaatst 19 juni 2008 Geplaatst 19 juni 2008 (bewerkt) Ik heb het draadje doorgelezen. Ook ik (wij) ben een nieuweling, maar het plaatsen van een cache is in de verste verte niet in de picture. We (ik en mijn twee kids) hebben nu 5 caches gevonden in een paar weken. Mooie multi wandeltochten in de buurt. Ik vind het zo knap dat iemand zo'n tocht kan verzinnen en dat alles op elkaar aansluit. Geweldig. De kids vinden het geweldig, ze zijn 5 en 7 jaar en weten precies hoe ze de GPS moeten gebruiken. Maar ze weten nog beter wat ze wel en niet mogen. Soms voel ik me wel eens bezwaard als we wel van het pad af gaan, om de cache te gaan zoeken. Ik ben heel blij dat ik besmet ben met het geocaching virus, want het is een geweldige manier om actief buiten bezig te zijn. Ik vind het super van al die mensen die ervoor zorgen dat geocaching mogelijk is, dat mag ook wel eens gezegd worden. groetjes wendy Voor kinderen vind ik geocaching ook echt heel leuk om te doen. In mijn cache's heb ik ook alleen goodies voor kinderen zoals belleblazers en gummetjes en smileys en stickers ect. Probleem is dat als er iets uit de cache gaat er ook weer iets in gedaan moet worden tja Dus ga ik maar regelmatig de cache weer vullen En dat vind ik dus niet erg, gaan de belleblazers en potloden en weet ik veel weer in de cache. Ik had dus ongeveer 30 cache's gedaan en ik kon even niet meer doen. Dus ben ik begonnen met er zelf een paar maken, geen multi's al was ik daar mee begonnen maar een andere cacher had het zelfde idee. Dus toen maar Traditionals en dat is ook leuk om te doen. Nou ik denk dat jullie nog wel lang zullen blijven cachen want kinderen vinden het prachtig vooral als ze iets mogen ruilen. Groeten Martin 19 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
triangleteamtwente Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 Wat een lappen tekst zo her en der, maar heb ook alles gelezen. Wat betreft een goede/slechte cache kan ik niets anders dan het met kruimel eens zijn, voldoet ie aan de eis, dan heeft ie bestaansrecht. Ik (wij) heb ook wel is caches waarvan ik denk, mwa weet niet of ik daar wel veel aan zal vinden. Een enkeling blijkt dan ook een domper te zijn, zoals verwacht, tja dat doe ik mezelf dan aan, had hem ook kunnen laten liggen. En anderen komen er verassend leuk uit . Ook wij zijn nog niet extreem lang bezig, sinds oktober 07, en een aantal finds van iets meer dan 150. Maar ook wij hebben eerst maar is een stuk of 50 caches gelopen. In tussentijd hebben we 1 nachtcache gedaan, en dat vonden we zo gaaf dat we er zelf ook maar 1 gemaakt hebben. Echt weken over zitten puzzelen, hoe we dat toch gingen doen. Het uiteindelijke resultaat 32 positieve reacties, en 1 geo d'or, helaas momenteel alleen erg rustig rond de nachtcache (multi). Maar in de route zitten meerdere moeilijkheids factoren, berekenen van het exacte midden. Een niet al te makkelijk betreedbaar terein, en dat alles in een hartstikke donkere omgeving (nu helemaal zo dichtbegroeid). En voor de cache zelf, is al menig één meerdere keren terug gekomen, of hebben een lange tijd moeten zoeken. Dat het aantal bezoekers momenteel niet veel is, was te verwachten. Het is laat licht, nog geen vakanties en met een nachtcache spreek je weer een specifieke groep cachers aan, maar ook wij hebben inmiddels een reeks + bonus met eenvoudige oprapertjes geplaatst. De reeks zelf is voor de omgeving, en het verhaal er achter. De Bonus is voor het totaal beeld van de cache reeks, hierbij dien je te rekenen, geen watervrees te hebben en wil een ladder/klim uitrusting ook wel handig zijn . Dat leek ons in elk geval iets, wat de moeilijkheids factor een boost moest geven. Inmiddels zijn we alweer volop aan het denken voor een leuke en goede volgende cache, althans, we hopen dat alles in goede aarde valt
Martin-1955 Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Wat een lappen tekst zo her en der, maar heb ook alles gelezen. Wat betreft een goede/slechte cache kan ik niets anders dan het met kruimel eens zijn, voldoet ie aan de eis, dan heeft ie bestaansrecht. Ik (wij) heb ook wel is caches waarvan ik denk, mwa weet niet of ik daar wel veel aan zal vinden. Een enkeling blijkt dan ook een domper te zijn, zoals verwacht, tja dat doe ik mezelf dan aan, had hem ook kunnen laten liggen. En anderen komen er verassend leuk uit . Ook wij zijn nog niet extreem lang bezig, sinds oktober 07, en een aantal finds van iets meer dan 150. Maar ook wij hebben eerst maar is een stuk of 50 caches gelopen. In tussentijd hebben we 1 nachtcache gedaan, en dat vonden we zo gaaf dat we er zelf ook maar 1 gemaakt hebben. Echt weken over zitten puzzelen, hoe we dat toch gingen doen. Het uiteindelijke resultaat 32 positieve reacties, en 1 geo d'or, helaas momenteel alleen erg rustig rond de nachtcache (multi). Maar in de route zitten meerdere moeilijkheids factoren, berekenen van het exacte midden. Een niet al te makkelijk betreedbaar terein, en dat alles in een hartstikke donkere omgeving (nu helemaal zo dichtbegroeid). En voor de cache zelf, is al menig één meerdere keren terug gekomen, of hebben een lange tijd moeten zoeken. Dat het aantal bezoekers momenteel niet veel is, was te verwachten. Het is laat licht, nog geen vakanties en met een nachtcache spreek je weer een specifieke groep cachers aan, maar ook wij hebben inmiddels een reeks + bonus met eenvoudige oprapertjes geplaatst. De reeks zelf is voor de omgeving, en het verhaal er achter. De Bonus is voor het totaal beeld van de cache reeks, hierbij dien je te rekenen, geen watervrees te hebben en wil een ladder/klim uitrusting ook wel handig zijn . Dat leek ons in elk geval iets, wat de moeilijkheids factor een boost moest geven. Inmiddels zijn we alweer volop aan het denken voor een leuke en goede volgende cache, althans, we hopen dat alles in goede aarde valt Ik heb dan nog niet veel cache's gedaan, nogmaar 38. Maar ik maak niet zomaar een cache vanwege de hint is het gemakkelijk om ze te vinden als ik geen goede hint heb krijg ik commentaar want dan is hij niet te vinden. Je kan het ook nooit goed doen Ik heb een cache achter de Visafslag in Den Helder dat is geen mooie plek maar ik kan daar een Small kwijt Aan de zijkant een micro, op de cachesite staat loop eens om het gebouw, je moet natuurlijk niet denken dat er veel zijn die dat daadwerkelijk ook doen. Naar de volgende cache kan je langs de haven waar allerlei verschillende schepen liggen. Nee het moet snel snel snel. Ik heb er helemaal niets op tegen iedereen mag doen wat ze willen. Ik ben ook al weken bezig te bedenken hoe ik een nachtcache wil maken ondanks dat ik alle spullen in huis heb zal het nog wel even duren. Ook ben ik aan het denken om een kindercache multi te maken met een piratenschat enzo. Ik heb zelfs al formulieren waar decoders op staan, uitknippen en draaien ik heb er ook 2 geocoins van. Ook dit zal wel even duren voor ik dit daadwerkelijk ten uitvoer breng. Dus ondanks dat ik weinig cache's heb, ben ik op een serieuze wijze bezig, via internet in Amerika en Canada op zoek naar wat ik wil en ik ben zo crities dat het dus niet meevalt. Nu ga ik waarschijnlijk volgende week even geocachen en dan zal mijn cache gemiddelde wel aardig stijgen. Ik heb een tweede GPSmap gekocht zodat mijn zoon ook met een GPS kan werken. Ik heb een GPSmap 60CSx en dan de nieuwe morgen GPSmap 76CSx nou dan is het materiaal in orde. Elke week 2 overnachtingen in een Stayokay en geocachen maar. Alleen niet in het weekend want het probleem is dat zoonlief verliefd is Dan heb ik in een mum van tijd de nodige ervaring. Wat natuurlijk geen garantie is dat een cache geen flutcache zou zijn. 20 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
Kiddooz Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 Ik heb een cache achter de Visafslag in Den Helder dat is geen mooie plek maar ik kan daar een Small kwijt AHA leggen om te leggen......
Martin-1955 Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Ik heb een cache achter de Visafslag in Den Helder dat is geen mooie plek maar ik kan daar een Small kwijt AHA leggen om te leggen...... Voor de Visafslag liggen alle schepen en is de activiteit. Omdat veel geocachers, me included, iets tegen micro's hebben. Het liefste zou ik minutiekistjes verbergen. Ik heb er nog een stuk of 5 20 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
Martin-1955 Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Zouden er geocacher zijn die geld investeren om cache's te leggen om te leggen ? Om eerlijk te zijn was dat nog niet bij mij opgekomen. Wat kost een cache? ...... plasticdoosje vanaf € 1,99 tot € 3,95, Small visafslag € 2,95 Dan logboekje klein notitieblokje ongeveer € 0,50 potlood gratis IKEA Goodies ongeveer € 2,50 voor een Small Dus ongeveer € 5,50 Dan de tijd om de cachesite te maken. En de tijd om de cache te onderhouden en te controleren. Ik heb er dus 8 dus laten we zeggen € 40,-- Dan heb ik het nog niet over de voorraad en de camouflageverf Al mijn cache's worden gecamoufleerd. Ook een spuitbus lijm om of zand of gras te lijmen op de cache. Ik heb zelfs 1 cache, minutiekist in een houten kist met deksel, en deksel met purschuim vanwege de camouflage. Leggen om te leggen was toch echt niet bij mij opgekomen. 20 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
macvjo Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 Leggen om te leggen was toch echt niet bij mij opgekomen. Denk dat de opmerking leggen om te leggen komt door jouw uitleg over je cache achter de visafslag (dat is geen mooie plek maar ik kan daar een Small kwijt). Bij mij kwam toen toch ook de opmerking naar boven. Op je cachepagina roep je de cachers juist op om eens om het gebouw te lopen en verder te kijken dan het doosje. Maar dat is bij elk 'simpel' oprapertje wel, kijk eens om je heen. Jij hebt er veel tijd in gestoken, en ook wat geld. De opmerking van jou doet dat eigenlijk allemaal een beetje wegvegen. Jammer.
Aanbevolen berichten